Vauvan yösyötöt

lokakuun.äiti86

Satasella mukana keskusteluissa
Kyselisin teiltä muilta miten teidän pienokaiset heräilevät/syövät öisin? Meillä n. 5kk poika syö edelleen öisin 3-5 kertaa klo 19.30-06.00 välillä. Näin ollut alusta asti, ei siis ole tiheän imun kausi.

Voiko se olla oikeasti nälkää vai pelkkää läheisyyden hakua? Poika kun ei käytä tuttia. Alkaa oma jaksaminen hiipua kun unet katkeavat aina kesken kun on syvään uneen päässyt. Milloin tai miten yösyöttöjä voisi vähentää?
 
Onko nuo 19.30 ja 6.00 syötöt mukana tossa 3-5 kerrassa? Meillä n. 4,5 kk n.7 kg poika syö "yöllä" klo 21, klo 3 ja klo 7. Välillä syö myös puolenyön jälkeen-yhden maissa, jos on ollut illalla liian väsynyt tankatakseen kunnolla silloin klo 21 kun mennään nukkumaan, eli hämärään makuuhuoneeseen syömään. Mutta tämä herra on aina nukkunut hyvin, ihan pienenäkin syötiin yöllä vaan n. 3 tunnin välein.
Syökö vauva, siis nieleekö, vai pitääkö vaan tissiä tuttina?
 
Ihan normaalilta määrältä noi kuulostaa kun kuitenkin 19.30-6 on aika pitkä väli pienelle. Yösyöttöjä voi alkaa vähentämään siinä vaiheessa kun kiinteiden määrä on isompi kuin tl ja päivässä on useampi ateria(ei tarvitse olla se suositeltu 5 ateriaa) ja lopetus onnistuu ku pikku hiljaa karsii yösyöttöjä.
 
Kyl meilläkin syödään usein, en pysy laskuissa montako kertaa kun vauva nukkuu kainalossa ja itse jatkan tyyliin unia kun se syö. Miettinyt olen myös kaipaako vaan turvaa ja tarkistaa että tissi on tallella vai onko oikeasti nälkä. Joskus oon nimittäin huomannut että herää jo siihen jos käännän hänelle selän, eli maito ei tuoksukaan enää nenässä kiinni...
 
Meillä siis ne 3-5 kertaa siis on ilta ja aamusyötön lisäksi.. Ja nukutaan omassa sängyssä meidän sängyn vieressä joten ei ihan rinnan vieressä ole maitoa haistelemassa.

Mutta kai sitä vaan jotkut syö enemmän. Ja poika siis imee kunnolla joka kerta eikä rauhoitu jos ei rintaa saa.

Nyt kuukauden syöty kiinteitä max pari lusikkaa per päivä että täytyy alkaa pikkuhiljaa lisäämään määriä.
 
Meillä kans keskimäärin se kolme kertaa ilta ja aamusyötön lisäksi, eli oikeastaan n. 3h välein yöllä syö (näin ollut jo pitkään). Päivällä hotkaisee pikaisesti maidot n. 2h välein. Ja kiinteitä menee pari kertaa päivässä muutama teelusikka. Neiti kohta 5 kk. Ajattelin koittaa harventaa yösyöttöjä jaksamisen mukaan sitten yli puoli vuotiaana (meillä hyväksyy tutin). Vielä jaksan ihan hyvin.
 
Meillä oli aluks yks yösyönti ilta-ja aamusyönnin välillä. Nyt on joulukuusta asti nukkunu 21.00-07.00 . Kovin reipas aamulla, ettei nälkiintyneeltä oo vaikuttanu. Neuvolassa kyselin alkuun asiasta, mutta olivat sitä mieltä että antaa nukkua kun kerran nukkuu ja kasvu on ookoo.
Meillä ollu kiinteet mukana jo 3,5 kuun ikäsestä ja 4-5kertaa saa päivässä kiinteitä sen mitä niitä syö plus sitte maidot.

Jokainen vauvahan on yksilö, ja oon aina aatellu että sellanen n.kolmen tunnin yösyöttöväli on ihan normaalia.

Parilla tutulla on auttanu vellin antaminen illalla pitämään vauvan nälkää vähän kauemmin loitolla, voiskohan siitä olla apua? :) Voimiahan se syöttövälin pidentäminen vaatii. Rankkaa on yrittää pitkittääkään yöaikaan sitä syöttämistä, kun se vauveli sieltä kumminkin säännöllisesti herää.
Tsemppiä öihin lokakuun.äiti86 :)
 
Nyt otettu toi iltapuuro käyttöön niin yritetään pärjätä ilman velliä. Siitä olen kuullut vähän ristiriitaisia mielipiteitä. Otin puuron mukaan vielä hedelmäsoseen niin katsotaan kuin käy. Neuvolasta kysyin eilen asiasta, niin sanoivat että yöllä tissin vaatiminen ei tarkoita sitä, että pojalla olisi välttämättä nälkä. Huomaan itsekin kun irrotan pojan imuotteen muutaman minuutin päästä niin hän on jo unessa. Hakee siis vain lohtua. Mutta ei kuulemma ennen 6kk ikää saa alkaa vähentää yösyöntiä.

Ei muuta kuin yrittää vain jaksaa ja koittaa ottaa sitten päivällä itsekin unta kun pieni nukkuu.
 
Lokakuunäiti, meillä kun lisättiin korvike kuvioihin, niin yöt alkoivat sujumaan hienosti jatkuvan tisseilyn sijaan. Nyt nukkuu jopa niin, että syö illalla abaut 9 aikoihin ja herää 5 aamulla! Se on hienoutta tässä väsymystilassa!!!
 
Niin, ja meillä nimenomaan neuvolasta neuvottiin, että ei ole tarkoituksenmukaista kenellekään, jos vauva notkuu tissillä kokoajan ja sitten kaikki ovat väsyneitä. On niitäkin äitejä ja vauvoja jotka nukkuvat hienosti vierekkäin ja vauva tissi suussa, mutta meillä ei nukkunut äiti eikä lapsi ja se yhtenäinen uni olisi kaikille tarpeen ja hyödyllistä.
Lapsi on meillä aivan kohta 5kk.
 
Täällä kun ei huolita niin tuttia kuin pulloakaan niin korvikkeet/vellit pois suljettuja. Tuntuu hampaitakin tekevän eli tissi ei tosiaan ole vain syömistä varten vaan tuntuu myös hakevan siitä kovasti lohtua. En usko olevani ainoa, jolla lapsi syö vielä usein enkä usko, että se minusta huonompaa äitiä tekee jos sen tissin suuhun annan sitä pyydettäessä oli kello sitten 2 päivällä tai yöllä. Raskastahan tämä on henkisesti, mutta ainoa lohtu on ajatella tämän olevan väliaikaista. Kyseessä kuitenkin on vasta 5kk poika, eli vielä niin pieni.
 
Meillä herätään paljon! Väittäisin, että vähintään 6 kertaa yössä jos riittääkään. Menee illalla n. 19.30 nukkumaan ja itse mennään n. klo 23 ja siihen mennessä käyn yleensä jo kaksi kertaa syöttämässä. Sen jälkeen kun ollaan menty itse nukkumaan, syötän ensimmäisen syötön vauvan sänkyyn, mutta seuraavasta otan viereeni. Lähinnä siis havahdun vain laittamaan tissin vauvan suuhun ja nukahdan kun toinen syö. Mutta aamuisin olo on useimmiten vielä väsyneempi kuin nukkumaan mennessä ja päivisin nukkumiseen ei ole mahdollisuutta kun on esikoinenkin kotona. Kiinteitä ei olla vielä aloitettu. Josko niistä sitten joskus olisi apua. Korviketta en haluaisi antaa enää tässä vaiheessa vaikka uskonkin, että se toisi kyllä pidemmät unet. Silmät ristissä siis mennään täällä!
 
Meilläkin jatkuu tuo tiheään syöminen. Viime yö syötiin tasaisesti kahden tunnin välein 19.30-5.30 välillä. Ja siihen kaikkeen kun lisätään kovat ilmavaivat ja ekan hampaan puhkeaminen niin voin vain todeta että mitkä yöunet...Ja nyt ei poika nuku edes päivälläkään kun itkee vain ja hakee tissille niin tässähän sit zombina mennään...
 
Hienoa kuulla lokakuun.äiti86! Kaikki omalla ajallansa ja omalla tavallaan. Toivotaan että löytäisi uutta rytmiä tästä niin varmasti on talo täynnä pirteämpää väkeä :)
 
Meillä kans on vähentyneet yösyönnit niin, että neiti herää kahdesti (klo 23 ja n. 3) syömään - mä olen herännyt siis vain kerran yössä syöttämään vauvaa!! On kyllä ihan luksusta! Jospa tää vain jatkuisi näin helppona!
 
Täällä nyt hetkellisesti jouduttu hyvästelee kunnon yöunet kun tehdään toista hammasta ja kaiken päälle vielä on 6kk tiheän imun kausi...Mutta lohduttavaa on kuitenkin tietää se että kun yöunet jo kerran parani, uskon niin käyvän taas kun on sen aika :)
 
Meillä on jo pitkän aikaa yöt menneet yhdellä syötöllä :) Menee unille 20-21 (joskus venähtää unen tulo 22) ja syö sen kerran 3-5 välillä jonka jälkeen jatkaa unia niin et herätään 7-8 maissa.
Kun vaan tää äitikin nukkuis noi pätkät ilman heräilyjä... :sad001
 
Takaisin
Top