Joulukuun mammat 2015

Hoitorahaan ei tulot vaikuta, hoitolisä lasketaan koko perheen tulojen mukaan. Kela käyttää pidemmän ajan keskiarvoa kuukausitulojen laskemiseksi, mutta kannattaa vaikka soitella sinne ja kysyä miten toimia.
 
No sepä kun ei sinne puhelimella nykyään pääsä o_O periaatteessahan se mulle suht helppoa on lähettää kerran kk sinne kopio lippulappusista, mut luulis et kelaa v'uttais :D ihmettelin kun siinä päätöksessä ei mitään ohjetta ole aiheesta
 
Laita Nuppu viestiä sieltä oma asioinnin kautta, niin ei tarvii puhelimessa jonottaa[emoji4] Tai sitten jätät soittopyynnön. Mäkin sain tässä hoitovapaan aikana lomapalkkaa, minkä ilmotin Kelalle. Eivät kuitenkaan perineet hoitolisästä mitään takasin, vaikka olivat maksaneet liikaa[emoji3]
 
Mä oon kelan kanssa huomannut, että liian rehellinen ei kannata olla, joutuu vaan aina ylimääräistäkin melkein maksamaan, jos menee mistään puhumaan... Repivät kyllä lantitkin taskunpohjalta, jos kokevat maksaneensa jostain liikaa. :sad001
 
Mulla on kyllä semmonen vihasuhde kaikkiin noihin valtion laitoksiin.. Oli kyseessä sitten kela, työkkäri, verottaja, mikään ei koskaan suju vääntämättä ja kääntämättä. Aina saa ihmetellä huuli pyöreenä että mitähäh ja selvittää vaikeimman kautta. Saan aina järestään raivarit joka kevät kun on aika laittaa verokortti oikeelle tolalle kun aina siinä on jotain muutettavaa. Suutun taas kun edes ajattelen :D mutta siis kauhistuttaa ajatus että mennään kelan kanssa käsikädessä 18 vuotta lapsilisien osalta, vaikkakin se taitaa sentään hoitua aika kivuttomasti :)
 
Nuppu toistaiseksi ainakin lapsilisät tulee ilman mitään kommervenkkeja, mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä ne keksii :)

Hienoa Talvitintti, onnea ensiaskeleista :Heartred
 
Missä vaiheessa aijotte siirtää joulukuiset nukkumaan lasten sänkyyn?

Mietin tässä nukkumis järjestelyitä kun meillä olisi muutto piakoin taloon jossa poika saa oman huoneen ja näin ollen siirtyy nukkumaan yksin sinne. Pinnasänky tuntuu turvallisemmaksi vaihtoehdolta vielä tämän ikäiselle mutta toisaalta tykkään ajatuksesta että lapsi pääsee aamulla herättyään itse pois sängystä ja liikkumaan.

Toinen miksi mietin lasten sänkyyn siirtämistä on se että lokakuussa tulisi uusi käyttäjä pinnasängylle ja en tiedä onko järkevää hankkia toista pinnistä. Mitä mieltä olette?
 
Mush olenko jo onnitellut uudesta tulokkaasta, ei voi muistaa? Mut anyways onnea tuhannesti:) ja onnea myös uuteen kotiin! Meillä nää on siirtynyt lähempänä 2v lasten huoneeseen ja myös pois pinnasängystä... nyt myös tehdään tällä kierroksella, eli Sanni nukkuu meidän ja vauvan kanssa samassa huoneessa (mikäli ei häiriinny vauvan kitinöistä)... Sanni pinniksessä ja vaavi perhepedissä:) kyllä on taas täyttä meidän makkarissa:wink
 
Meillä siirryttiin tuossa suunnilleen vuoden iässä isojen sänkyyn, veljensä kans nukkuu samassa huoneessa. Pinnasänky meillä ollut sivuvaununa, eli lähinnä koristeena ku vauva helpompi pitää kainalossa :D Onhan lasten sängyissä laidat, et ei sieltä unissaan alas tule tai ei meillä ainakaan olla tultu.
 
Taisin ottaa onnittelut vastaan tuolla odottajat ja kuumeilu ketjussa:) mutta kiitos uudestaan:)

Nyt kun muistelen niin niinhän meilläkin esikko nukkui vieressä kainalossa aika pitkään imetyksen takia. Ja toimiihan äippäpakkaus laatikko ensi sänkynä tarvittaessa. Onneksi on tätä aikaa miettiä järjestelyitä
 
Miten te varmistatte, ettei vauva (vieläkö näitä voi kutsua vauvoiksi?) tee pahojansa tai satuta itseään, jos jo nukkuu muussa kuin pinnasängyssä. Siis aamulla jos ja kun herää ennen teitä? Meillä ei voisi kuvitellakaan, että voisi jo pinniksestä pois päästää tai ottaa siitä laitaa pois.
 
Mekään ei olla vielä mietitty yhtään lastensänky vaihtoehtoa. Mua kyllä hirvittäis tän ikänen sellaseen laittaa nukkumaan. Meillä poika joka yö herää siihen että on noussut istumaan pinniksessä ja pitää käydä pari kertaa yössä kippaamassa takas selälleen, niin mietin vaan et jos nukkuis normi lastensängyssä niin mitenhän mahtais käydä..muksahtais varmaan joka kerta lattialle :D Muutenkin on kova pyörimään ja hyörimään unissaan niin en kyllä luota niihin lastensägyn onnettoman mataliin reunoihin. Eikös niissä oo vaan tyyliin jotkut 5cm laidat....? Ja meillä poika ei vielä edes osais sellasesta itse alas tulla, että viimeistään aamulla herätessä kyllä tippuis sängystä lattialle kolahtaen hirveen huudon kera :D En vois vielä kuvitellakkaan lastensänkyä meille.
 
Meillä osaa kyllä tulla mistä vaan alas, meidän pikkuapina :D Eli osaa myös kiivetä mihin vain ylettyy, joten ei todellakaan voi jättää vartioimatta. Onneksi on kyllä aika taitava ja toistaiseksi ei ole sattunut mitään pieniä kuhmuja isompaa. Kopkop. Meillä ei ole sitäkään mahdollisuutta, että sulkisi ovia niistä huoneista, mihin ei voi mennä tms., kun on niin pieni asunto ettei noita ovia juuri ole :)
 
Toi meidän pikku marakatti osaa kiivetä pois tuolta sen pinniksestä meidän sänkyyn et jos nyt sattuu niin kummasti että ei herää siihen kun Sanni naureskelee sängyssään niin sit tulee osumaa kun on lapsi päällä o.O toi meidän marakatti num3 on pariin otteensa tippunut nukkuessaan taaperosängystä kunnes oppi sen että siinä ei enää oo korkeita laitoja, tämä siis +2v iässä... tovi piti sängyn vierus pehmittää tyynyillä tms et ei ainakaan pahasti kopsahtais lattialle... ja kyllä siinä on lisä laita mut tuli siitä yli :eek: ihme kyllä ei kertaakaan herännyt siihen kun tippu lattialle:D mulla ei oo vielä mitään kiirettä saada sannia pois pinniksestä, katotaan sit kesällä mitä sen ja vauvan yhteis elo sujuu tuolla meidän pikku makkarissa... jos sannin unet häiriintyy niin sit siirretään oikeeseen sänkyyn mut jos ei välitä mitään beben kitinöistä niin sit saa nukkua talveen asti meidän kaa:wink
 
Meillä toi toka siirtyi suoraan runkopatjasängylle, oli patja lattialla vieressä jonkin aikaa, jos sattuiskin tippumaan, mutta hän nukkunut aina ku tukki, edelleen nukkuu illasta aamuun heräämättä samassa asennossa :D Esikoinen siirtyi perhepedistä joskus yli 2v omaan sänkyyn, vaikka myllää unissaan, niin ei ole tippunut sängystä. Tämä joulukuinen kans melko rauhallinen nukkuja. Sängyssä laitaa varmaan 30cm? En tiedä, mut ei siitä ähisemättä yli tulla, jalkopäässä sit semmonen matalampi kohta, josta helpommin pääsee pois.

Meillä on yöllä pimeää, joten ei ole tullut mieleenkään, että kukaan jaksais puuhastella keskellä yötä mtn, eihän toi edes yltä valokatkaisijaan :D Oishan tossa olkkarissa meidän cd-/dvd-hylly, lp:t, lipasto täynnä kaikkea ei niin lapsiystävällistä, mut eipä niihin kukaan lapsista koske, vaikka ei päivisinkään jatkuvasti vahdi.

Aamuisin mä herään normaalisti 5.45, saan käydä rauhassa aamutoimilla, teen aamupalat kaikille ja ehdin itse syömään ja juomaan kahvin rauhassa. Miehen aamuvuoroviikoilla herään hänen kelloon viideltä ja nousen samalla ylös, ehtii lukea tai leffaa/sarjaa katsoa hetken. Muksuille laitan valot päälle 6.30 ja sieltä sit kömpivät ylös :) Illalla mennään aina suunnilleen samaan aikaan nukkumaan, joten heräävät samaan aikaan aamuisin.
 
Mä en todellakaan herää ennen kuutta vapaaehtoisesti :D Kyllä välillä tuntuu, että aamuvirkuilla on helpompaa :) Päiväkoditkin pyörii aamuvirkkujen mukaan, eikä perheiden erilaisten tarpeiden mukaan. Kasiks pitää viedä jos aamupalaa haluaa, ihan tyhmää. Mun työaikoihin sopis paremmin vaikka puoli 9 tai myöhemminkin.

Mutta, ihanaa kun tulee kevät ja kesä ja poitsu alkaa oleen niin iso, että sen kanssa voi touhuta kaikkea kivaa ulkona :) Lomaa odotellessa.
 
Takaisin
Top