Käynnistetty synnytys, repesitkö?

Synnytys käynnistettiin, tuliko repeämiä?


  • Kaikki äänestäjät
    24

Lavinia

Sanavalmis juttuseppä
Olen miettinyt enimmäkseen vain sitä, millaisia riskejä käynnistyksessä on, vauvalle ja äidille. Nyt aloin miettiä myös kuinka kipeää se voi tehdä verraten tavalliseen synnytykseen. Tuo repeämien määrä on tietenkin yksi tapa selvitellä sitä. Luin, että epiduraalin käyttö voisi lisätä repeämien riskiä, en tiedä onko näin myös spontaanisti käynnistyneessä synnytyksessä?

Oma eka synnytys (itekseen alkanu) : epiduraalilla, ei repeämiä (eikä epparia)

Toinen (itekseen alkanu sekin):
ilman epiduraalia, ei repeämiä (eikä epparia)
 
2 käynnistettyä synnytystä ja 1 itekseen alkanut synnytys takana.

1 käynnistetty, epiduraali, ei repeämiä, 3 tikkiä nirhaumiin
2 käynnistetty, spinaali, ei repeämiä, ei tikkejä
3 ite käynnistyny, spinaali, ei repeämiä, ei tikkejä
Missään ei oo tarttenu tehä epparia :)

Käynnistetyt synnytykset olleet kivuliaampia, kun supistukset on olleet lääkkeen aiheuttamia eikä luonnollisia.

Tuo repeäminen on varmaan hyvin monesta asiasta kiinni, kudoksien joustavuudesta, vauvan koosta yms kiinni, joten ei oikein voi sanoa suoraan että se jostain yksittäisestä tapahtumasta synnytyksessä johtuisi että repeää.
Toki aina kun joudutaan lääkkeillä käynnistämään synnytys, niin riskit kasvavat, mutta jos se on tarpeen äidin ja vauvan kannalta niin eiköhän se ole silloin perusteltua :)
 
Tajusin vasta nyt että voihan niitä käynnistyksiä olla useampiakin eli useita vastauksia tähän galluppiin :rolleyes: Muokkasin kyselyä niin, että voi valita useamman kohdan :)

Niin ja en siis piruillakseni kysele että kuinka kamalaa oli :wink Itellä edessä joko käynnistys tai sektio, niin perinpohjin täytyy noita vaihtoehtoja miettiä.
 
Muokattu viimeksi:
mulla käynnistettiin synnytys, otin epiduraalin, ei tarvinu tehä epparia, vaikka kuulemma oli lähellä. Pari jtn pientä nirhaumaa tuli, mut ei tarvinu laittaa tikkejä.
Mulla käynnistettiin synnytystä "kaikilla keinoilla". Käynnistettiin radin ja epäillyn pysähtyneen kasvun vuoksi. 5 päivää meni käynnistellessä. Lähtötilanne oli tosi epäkypsä, kohdunkaulaa jäljellä ~2cm ja ulkosuu sormelle auki.
Käynnisty alotettiin siitä syystä cytotecillä, jota vetelin 3 päivää. Toisena päivänä tuli jonkun verran supistuksia, mut nekin lakkas yöllä. Neljäntenä päivänä laitettiin ballonki ja viidentenä päivänä pääsin saliin, jossa puhkaistiin kalvot ja sit ku sekään ei saanu mitään aikaan, nii aloitettiin oksitosiini.
Vertailukohtaa ei oo, et en tiedä miltä luonnolliset supistukset tuntuu. Toivon et sit joskus seuraava käynnistyis iteksee...
Epiduraali kesti mulla (yks lisäys) ponnistusvaiheen yli, joten ei ees ollu kovin kipeä toimitus. Pahimmat supparit tuli epin aikana. (koneelta niitä kattelin. :D)
 
Esikoisen synnytys käynnistettiin, sain epiduraalin, pari pientä repeämää tuli ja olikohan yhteensä viisi tikkiä. Toinen synnytys käynnistyi spontaanisti, ei epiduraalia, ei repeämiä, ei tikkejä. Vauva reilun kilon suurempi kuin esikoinen.
 
Spontaanisti käynnistynyt synnytys, otin epiduraalin, 3. asteen repeämät. Onko noilla sit jotain tekemistä keskenään, en tiiä, mut synnytysasento vaikuttaa myös asiaan ja kudos tyyppi
 
Esikoisen (perätila)synnytys käynnistettiin ballongilla, eteni nopeasti eikä kivunlievitystä ehditty antaa, ponnistusvaihe muistaakseni 11 min, ei repeämiä, ei tikkejä. Sattui tottakai ja ihan hulluna sattuikin, mutta mahtaako lääkkeellisellä käynnistyksellä kipuja olla siis jotenkin enemmän?
 
Käynnistetty ja toisen asteen repeämä ja tikit tuli. Kun sai luvan ettei tarvii ponnistusta pidättää kaikki meni melko nopeasti, kätilö kun näki päälaen kolme kunnon ponnistusta ja vauva oli syntynyt. Kipuja ei ollut, epidurali hoiti hommansa vaikken ehtinytkään saada kun ensimmäisen annoksen ja siitäkin oli kauan! Mutta ei ole kokemusta muusta kun ensimmäinen synnytys mutta mulla ei kivut ollut missään vaiheessa järkyttäviä, epiduralin otin kuitenkin sen avulla sain vähän nukuttua kun olin ollut hereillä jo toista vuorokautta (jännitin niin paljon etten saanut nukuttua ja käynnistyksen alettua supistukset ja sänkynaapuri piti hereillä) käynnistyskin kävi helposti kun vastasin hyvin lääkkeisiin eikä niitä tarvinnut paljoa lisäillä.
 
Käynnistettiin pari vuorokautta cytoteceillä ja sit oksitosiinitipalla, pitkä synnytys ja ponnistusvaihe mutta en revennyt paljoa. Yhteensä 5 tikkiä muutamaan kohtaan ja ei ollut kipeitä edes, istuin lähes normaalisti jo pari tuntia synnytyksestä.

Edit. Ja siis kivunlievityksenä oli about kaikki mahdollinen, isoja puudutuksia oli ensin spinaali ja sen jälkeen ehdin saada vielä 4 annosta epiduraalia, ponnistusvaiheessa ei tosin puudutteet enää vaikuttaneet.
 
Käynnistettiin eka päivä ballongilla, toisena jatkettiin cytoilla, kolmantena oksitosiini tippa ja kalvojen puhkaisu. Kalvojen puhkaisusta 9h 50min syntymään, joista ponnistettiin 25min. Sain epiduraalia 3 satsia ja ilokaasua koko ajan, kivut ei tuntunut kuin hetken aina ennen epiduraalin vaikutusta ja ponnistusvaiheessa vauvan pää jäi hetkeksi jumiin mistä tuli kovat kivut. Välilihaan 1 asteen repeämä, 4 tikkiä taisi tulla ja muutama pintanaarmu.
 
Minulla käynnistettiin muutama päivä cytoteceilla, suun kautta että muruja alapäähän.
Sitten laitettiin oksitosiinitippaa. Supistukset olivatkin käynnistyksessä yllättävän rajuja, joten epiduraalin halusin.
Minulle episiotomia leikattiin perätilan takia, kun vauva oli päästänsä hiukan kiinni. Epparin jälkeen syntyi nopeasti. :)
Eikä tullut kuin kaksi pientä tikkiä, ne paranivat kyllä hyvin!
Eppari arpi olikin sitten pidempään arka, muistutteli vielä puolen vuoden jälkeen itsestään.
 
Mul käynnistettiin kalvojen puhkasulla ja pari tikkiä oli lopputulos.
 
Mulla käynnistettiin tipalla ja kesti pari tuntia alkuun että supistukset muuttu kivuliaiksi. Jonku tunnin vaikeroin ja lopussa yritin olla ponnistamatta ja sitten about 20min ponnisvaihe jolloin pää ensin tuli pikku hiljaa ja sitten kroppa 2min perässä. Pieniä nirhaumia tuli seinämään johon laitettiin sitten muutama tikki. En kerennyt saada epiduraalia.
 
3 synnytystä, joista tämä viimeisin kaksossynnytys.

Ekassa ja viimeisessä en entinyt saamaan mitään puudutuksia tms. ei repeämiä, ei tikkejä. Ekassa käynnistyi sponttaanisti( kesto reilu 5h, syntyi ammeeseen), viimeisin käynnistettiin kalvojen puhkaisulla(kesto 1h28min).

Keskimmäinen käynnistettiin tipalla ja kalvot puhkaistiin (kesto 2,5h) spinaalipuudutuksen kerkesin just ja just saamaan, kun jo ponnistin 3minuutissa pojan maailmaan. Yksi tikki muodonvuoksi.

Nopeat ja iisit synnytykset kaikenkaikkiaan minulle osunut :happy:
 
Takaisin
Top