Vauvan (ja äidin) unet

Meillä on aikas vakiintunut yöt tuohon kahteen syöttöön. Yöunille käydään klo 19-20 ja ylös herätään klo 8-9 aikaan :-) edelleen nukutaan myös päivällä paljon. Nyt aikalailla vakiintunut että heräämisen jälkeen n.klo 10 unet sylissä (max. 30min), vaunuihin päikkäreille klo 11.30-> nukkuu kahdesta neljään tuntia, sitten klo 18 taas max puolen tunnin tirsat sylissä ja yöunille sen jälkeen :-)
 
Meillä vauva ei herää yöllä silloinkaan kun syö, ei röyhtäytykseen eikä edes, kun toisinaan vaihdan kakkavaipan kylpyhuoneessa täydessä valaistuksessa. Päivisin herää kyllä herkästi kesken unien.
 
Meillä ajallisesti yöunet sijoittuvat välille 23-09, nukuttamaan menen klo 22 jälkeen yleensä. Tyttö nukahtaa viimeistään hieman klo 23 jälkeen. En osaa varsinaisesti sanoa yösyönneistä, kun tyttö on alkanut nukkua vallan levottomasti ja itse heräilen vähän väliä, vaikka neiti ei olisikaan tissiä vailla. Esim. Viime yönä katsoin kelloa joka tunti klo 02 eteenpäin :/ neiti potkiutuu ja hujoo ja heiluu, tuhisee ja ehkä änisee, saattaa aukoa silmiäänkin mutta ei silti saata ottaa tissiä tarjottaessa. Sitten aamulla klo 6.30-8 olisi virkeyttä neidissä vaan ei äidissä.... Mistähän mahtaa tuo yölevottomuus johtua? Voiko olla, että neidillä tapahtuu nyt niin paljon kehitystä aivoissa, että jäävät vähän ylivirittyneiksi yölläkin? Eilenhän neiti vihdoin ihan muina tyttöinä otti ja kääntyi mahalleen ja äiti katsoi hölmönä, että noin vaan menit kääntymään eikä äiti saanu sitä nyt videolle vaikka pari päivää sitä koittanut vahtia... Ei sitten toistanut tietenkään temppuaan vaikka yritystä siihen suuntaan kovasti olikin :)
 
Täällä nukutaan edelleen yön yli, toivottavasti tilanne jatkuneekin.. :happy: Illalla menee nukkumaan noin 22 ja aamulla heräilee 6-7 aikaan syömään ja sen jälkeen ottaa vielä 2-3 tunnin unoset. Loppupäivä iltaan asti sitten nukutaankin ihan miten sattuu ja ihan missä sattuu. Eli huonosti.. välillä ottaa 5 minsan päikkäreitä ja välillä saattaa useampi tuntikin vierähtää. Mutta koskaan ei etukäteen tiedä mitkä tulossa.

Mutta joo, ihanaa saada nukkua yöllä, kyllä on erivirkee olo :Heartred Kyllä tuota tuli raskausaika ja ensimmäiset kuukaudet nukuttua niiiiin huonosti että huh. Sairaalassa viikkoja ollessa sai herätä aikalailla tunnin välein wc-reissulle ja kyljen kääntöön.. ei mitenkään mukavat ne sängyt nimittäin. Noh, muistoja muistoja..
 
Meillä on mennyt viime yöt yhdellä heräämisellä. Ongelmaksi on tullut nukahtaminen. Tyttö ei nukahda yleensä enää tissille, ei ainakaan yöunille. Ei auta silittely eikä hyräily. Vaikka tyttö selvästi väsynyt. Ollaan parina iltana kävelty niin pitkään että tyttö nukahtaa, sitten sängyllä laitan tissin suuhun ja tyttö syö unissaan. Mikähän tähän auttaisi?

Pitäisi myös saada tyttö nukahtamaan päiväunille muualle kuin syliin tai ulkona rattaisiin, hän taitaa jo muistaa mihin nukahti ja itku tulee jos ei herää samasta paikasta.
 
Miten oli voimauttava viimeyö. Tyttö nukahti klo 22. Syötiin ja vähän itkeskeltiin klo 00 ja sit syötiin klo 2 aikaan. Mut sit seuraavan kerran katsoin kelloa vasta klo 6.35 !? Tällönkin heräs itkemään ja kun pierut pääs, ni helpotti.
Varsin heräilin tuollakin välillä, kun nukuttiin taas ns tissi poskella, nappas heti kii ku heräs eikä alottanu ees hyörimään. Mut kelloo en muista ainakaan kattoneeni jos oonkin hereillä ollut välillä 2.15 - 6.35
Huomaa, et on itekin reilusti levänneempi.
Kokonaan herättiin 8.30 :)
Tänään sit sukuloimaan energiaa puhkuen :p

Mileim + tyttö 3kk 21pv
 
Mä yritän olla katsomatta kelloa yöllä, kun herään. Ajatuksella, on mitä on, nyt nukutaan. Vaikka vauva ei heräisi yöllä, niin minä herään hyvinä öinä pari kertaa ja huonoina sen tunnin välein. Kellon katsominen ahdistaa, kun sit alkaa miettimään, kuinka pitkän (=lyhyen) pätkän on saanut nukuttua.
 
Mie nukun olkkarissa ja meillä on hervottoman kokonen seinäkello heti miun nenän edessä kun silmät avaa, joten ois vaikee olla tietosesti kattomatta sitä :grin
 
Oon nyt parina iltana saanu aikaistettua tytön nukkumaankäyntiä kun aiemmin valvoi sinne 11-12 asti, söi ja sit kävi nukkumaa. Nyt on parina iltana menty siin 10 aikaa sänkyy ja tyttö käyny hyvin nukkumaa, ehkä hetken kitissy mut nopeesti nukahtanu. Herätty joskus 5-6 aikaa syömää ja jatkettu viel muutamal tunnil unia.
 
Meillä oli pitkästä aikaa 3n tunnin unijakso yön alkuun, 22-01, oli kyllä jees! Mutta sitte yö menikin plörinäksi, kirjaimellisesti. Klo 02.30 tuli kakat, joita vaihdettiin klo 03.10 asti. Kakka evriveer. Aina kun luulin sen tulon loppuneen niin sitä tuli lisää. Vaipanhan olin jo ottanut aikaa sitten pois enkä uutta ehtinyt laittamaan kakan tulon takia... Ja niin, kyllähän piti pissatakin tässä samalla. Omaan päähän. Jooh, oltiin aika hereillä tämän jälkeen :D Poika nukahti nopean tissittelyn jälkeen, mä olin hereillä 05.30 asti (hereillä kokonaisuudessaan siis 01-05.30). Pikkuherra heräili syömään aika ajoin, mutta nukkui ihan hyvin. Onneksi sain nukuttua aika hyvin 05.30-08. Ottaa päähän silleen aika paljon tällaiset unettomuusjaksot.
 
Kaisu, voihan nenä, mikä yö! Joo-o, kyllähän tää urheiluhenkeä vaatii :D
Täällä tyttö vyötärökakkailee päivisin vain. Viime viikon keskiviikkona tuli 8 kakat, ihan samanlaista ei onneks joka päivä tuu :)
Eihän se haittais, jos välillä saisi levollisen yön.
 
Meillä ollaan lopetettu päivällä kakkaaminen nähtävästi ihan kokonaan. Viime yönä ihan sama rumba täysin samaan aikaan. Nyt mä sain paremmin unta kuitenkin. Tekisin kyllä ihan mitä vain vaikka viiden tunnin yhtäjaksoisista unista...
 
Oon samaa mieltä siis, et antaisin kyllä vaikka mitä jos sais nukkuu 5 tuntia putkeen. :bored:

Mietin just, et oon osallistumassa eräisiin polttareihin toukokuussa (vasta) ja tiedossa eka täys vuorokausi erossa tytöstä, joka saa jäädä iskän huomaan kotiin. Mut siis polttareissa tarkotus tietty ottaa alkoa olan takaa ja niin edelleen, mut mie odotan eniten, että pääsen nukkumaan hotellin sänkyyn ja saan aamupalan :hilarious: eli ei paljoa alkoa tänne, pari lasillista meinasin ottaa ja ajoissa nukkumaan. Oon ehkä ilonpilaaja, mut jos ei joku ymmärrä, että ei oo yli puoleen vuoteen nukkunu ku 2-3h pätkiä, ni olkoot ymmärtämättä. Ne partyt ei siihen kaadu jos minä hiivin baarista hotelliin unille. Ja yksin, römytköön muut sit pilkun jälkeen, miulla on korvatulpat :grin
 
Saattaa se mieli ehtiä muuttua vielä toukokuuhun mennessä ja vielä samana iltanakin :D :) mutta kuulostaa hyvältä tuokin plääni!
 
Saattaa se mieli ehtiä muuttua vielä toukokuuhun mennessä ja vielä samana iltanakin :D :) mutta kuulostaa hyvältä tuokin plääni!

Haha, toki saattaa vielä muuttua. Mut haluan, että saan aamulla syödä hotelliaamupalan niin, et se ei tule takas päin vartin päästä :hilarious: eli se vaatii kyllä sen, että ei juo ihan kauheita määriä. Ja huonoa oloakaan en kaipaa kyllä yhtään.
 
Miksi ei voitu tätä yötä nukkuaaaa.
Tyttö heräs syömään ja ähkimään 5.30 ja sille tielle jäätiin. 6.30 lopetti itekin jo yrittämästä nukahtaa takas.
Äitii väsyttää, ehkä 3h unta takana, kun syötiin 00.00, 2.00 ja 4.00...
 
Meillä oli yllättävän hyvä yö pitkästä aikaa: neljä herätystä kolmen tunnin välein nopeilla syötöillä ilman minkäänlaisia vatsavauvoja. Vaikka mulle tuli unta joku tunti enemmän niin olen todella levänneen oloinen. Tämä päivä on hyvä!
 
Haistoin (kirjaimellisesti) haasteita jo illalla: tiedossa masuvaivojen yö. Sen lisäksi, että joka toinen tunti herättiin itkulla paukuttelemaan ja syömään myös näiden välissä nousin pierujumpalle... En tiedä auttoiko ennakkoasenne, mutta juuri nyt ei tunnu hirveen väsyneeltä.
Minusta tuntuu, että vauvan ruoansulatus on muuttumassa: kakat ei ole enää velliä vaan sitkeää vaikeasti pestävää liimaa. Toivon vain, että muutos kävisi nopeasti, ettei nämä vaivat häiritsisi öitä pitkään. Päivällä kestää pierupilven ja kaikenlaiset helpottavat pompottelut.
 
Meillä yöt parani tiheän heräilyn jälkeen taas. En nykyään edes katso kelloa öisin vaan lykkään aina vaan tissin suuhun ja se siitä. Poika "puhuu" joskus unissaan, siis jokeltelee yms, herään toki kaikkeen sellaiseen myös vaikka mikään hätä pojalla ei ole vaan nukkuu samalla kun höpisee. Nukkumaan menee edelleen klo 20 maissa ja aamulla noustaan uuteen päivää suunnilleen klo 7.30-9.00 välillä. Ja nykyään päivisin nukkuu kahdet pitemmät päikkärit. Toki joskus päivärytmiä sekoittaa muut menot.
 
Takaisin
Top