Pitkään esikoista toivoneet kuumeilijat

Kuinka kauan yritystä on takana

  • 10-12 kk

    Äänet: 1 6.3%
  • 1-1,5 v

    Äänet: 8 50.0%
  • Yli 1,5 v

    Äänet: 7 43.8%

  • Kaikki äänestäjät
    16
  • Poll closed .
Elisenda toivottavasti kaikki menee hyvin ja suunnitelmat toteutuu :)

Deb meillä molemmilla taitaa olla outo tilanne menossa :grin

Juu elikkäs tein vajaan parin tunnin pidätyksellä puhtaan negan, jos se nyt sitten sais tädin tulemaan paikalle kun huvikseen hidastelee :mad: Joudutaan nyt siis tämän muutaman päivän viivästyksen takia lähtemään Oysiin pelkän seurantaultran takia jos alotan ne letrot.. Ja inssiä ei voida tehä ku ovis sattuu semmoselle viikolle etten voi mitenkään olla töistä pois. Kai vasta huominen lasketaan kp1 jos tänään vielä vuoto alkaa? Oon joskus lukenu täältä jostain ketjusta tuosta, mulla alkanu aina aamulla niin ei oo aiemmin tarvinnu omalla kohalla pähkäillä :woot: Jomotukset on kyllä vieläki ihan erilaisia ku mulla ennen.. Onko jollain muulla ollu aukkarikierron jälkeen oudot menkat? :hilarious: Sori kilometrin pitunen oma napa.
 
Bambi: ihanaa kasvattelua sinne,meille just lääkäri kertoili jo muistakin hoidoista kuin inssi ja sanoi että se neula on ihan pikkuriikkinen ja mitä hän ollut seuraamassa niin aina mennyt kaikki kivuttomasti.
Deb. Pahoittelen minäkin kuitenkin, mut siis mä oon ihan häähöperö,me oltu kesällä 3v naimisissa ja voi että se suunnitteluaika oli ihanaa,voisin vaikka ammatikseni suunnitella häitä,ja se päivä menee ihan liian nopeeta. Ihania opiskelusuunnitelmia,itse kun olet ihan tosi huono kielissä :D Välillä minullakin on tosi niukkoja menkkoja, oisko sit limis huonompi,en tiiä..
Laras: ihana tais se niskapersus ote tepsiä,ku jo vihloo selässä..jeeeee... nakkele vielä oikein olantakaa että tulis vielä tän illan aikaan kunnolla ni osuis ehkä ovis kohdilleen... jospa jo sinut jättäis rauhaan!!!!
Triana: kovin vaikuttaa tutulta valitettavasti tuo sinun kipuilu täyden rakon kanssa, endometrioosia siis veikkaan...se on niin viheliänen tauti etten todella toivo kenellekään!!!! toivotaan että olen väärässä!!! vaikeuttaa monesti todella lasten saantia ja ei kannata liiaksi aikailla,itse olen liiankin läheltä nähnyt (siskolla) mitä se voi olla todella pahana ja siksi itse hyvin nopeeta nyt ravannut lääkärissä että sais vielä lapsia. toki toivon että oireilu johtuisi nyt plussasta!!!!
Eltsi: pahoittelut tädistä mutta onneksi uusi kierto tuo uutta tullessaan,mitä teillä olikaan tässä kierrossa tulossa?
Elisenda: hienoa että rahatilanne helpottaa!!
Frozen: sen takia suositeltiin joo inssiä että on se endo ja tulosta ei oo luomuna tullut vaikka jo kauan yritetty, ja endo tunnetusti pahenee kokoajan kun yrittää,joten raskaus olisi senkin puolesta toivottu (pillerit estää endon kasvun,samoin raskausaika,eli pillerit on yksi hoito siihen mut nythän niitä ei voi käyttää kun sit ei voi raskautua,eli paska tauti kyseessä. )
Minä olisin tehnyt samoin ja napannut terolutit heti ettei ainakaan kierrot veny ja pääsee uuteen yritykseen,m ikään oo niin raivostuttavaa kun se että ne vaan venyy ja venyy...
Minä myös olen äärettömän kiitollinen täältä saadusta tuesta ja ymmärryksestä,kun on samassa tilanteessa olevia,niin te ymmärrätte parhaiten, jotenkin tämä esikoisen toivominen on niin raastavaa ha syäntä särkevää että vie välillä kaikki voimat ja sit kun ei sais edes stressata mut minkäs teet, kun kierrosta toiseen joutuu pettymään...kun ensin on odotukset olleet korkealla. Mut onneksi olette olemassa:Heartred Meiläkään ei tiedä kuin sisko,sen mies ja äitini tästä yrityksestä joten ihana kun saa täällä purkautua,kun heille aina viitsi.
 
Triana: minulla on nyt aukkarin jälkeinen kierto, mut vielä en tiedä millaset menkat tulee... joo minäkin oon lukenut että ilta kuuden jälkeen tulleet menkat ois seuraavana päivänä vasta kp. 1 mut jos kunnolla vuotais jo illalla ni laskisin kp.1 jo tänään...meillä molemmilla sis olisi inssit seuraavaan kiertoon jos täti ja kaikki osuis ajalleen. Meillä sit jos joskus koeputkihoitoihin joudutaan ni ne ois Oysissa.
 
Helinäkeiju niin mä oon aika varma ite siitä endosta, ku on tuota suolistovaivaaki ja hartiapistokset ja yleensäkki kovat menkkakivut. Yksikään mulle osuneista lääkäreistä ei vaan oo pitäny sitä "vakavana" ku ultratessa ei löydy mitään ja nyt ku johtimetki oli auki. Gyneki omassa tk:ssa sano ettei hän pidä sitä diagnoosia tai sen saantia tärkeänä.. Mutta mulle itelle se ois henkisesti iso juttu saada tietää johtuuko nämä kaikki kivut ja oireet siitä vai jostain ihan muusta. Juu meille oli suunniteltu inssiä seuraavaan kiertoon mutta ei valitettavasti onnistu töiden takia, mutta letrozolit saahaan silti alottaa kuhan seurantaultrassa käydään.
 
Triana: tuo on ihan älytöntä etteivät pidä tärkeänä diagnoosina!!! huh huh,mut valitettavan yleinen asenne. Sehän ei yleensä löydykään missään muussa kuin laparoskopiassa, näin siskollanikin, ei näkynyt missään ultrassa ja kun tekivät leikkauksen niin oli levinnyt ihan joka paikkaan,virtsarakkoon sekä suolistoonkin,vaikka ukiolotutkimuksessa johtimet oli auki. Minullakin vasta kunnon lapsettomuuslääkäri tunnustelemalla alkoi epäillä endoa ja ultran nestekysta, jota useasti yksityisellä käyty ultraamassa paljastuikin lapsettomuuteen erikoistuneen lääkärin luona endometrioomaksi. Suosittelen kyllä käymään jollain diihen erikoistuneen lääkärin luona, onneksi teillekin on kuitenkin jo inssiä suositeltu ettei turhaan enää odotella. Harmi kun ei onnistu,mut sama taitaa käydä täällä, ettei töiden puolesta onnistu,kun tätiä näy vieläkään vaikka välillä jo jomotteleekin. Letrozolit kuitenkin itsekin saan nyt edes.
 
Helinäkeiju missä vaiheessa siskosi pääsi laparoskopiaan? Mietin että voisko sinne päästä ivf-hoitoja odotellessa jos inssit ei onnistu. Eikös Larissa ollukkin muuten nyt tauolla endon hoidon takia ja oli pääsemässä lapaan siistittäväksi? Mullaki lääkärit ultratessa epäilee että munasarjassa/sarjoissa on endometrioomia, mutta ei niistä sitten ikinä sen enempää puhuta. Tosiaan jos meillä ei nuo inssit onnistu niin täytyy kyllä etsiä joku oikeasti osaava ja erikoistunu lääkäri, on näitten kipujen kans eläminen ihan kauheeta.. Tosiaan täti tuli sitten illalla, lasken kai kuitenki vasta tämän päivän kp1, tai kysyn polilta kun soitan sinne.

Muoks. Sain sittenkin seurantaultran omaan terveyskeskukseen! Ihana hoitaja muisti minut kuukauden takaa ja laittoi sinne äitipolin puolelle ajan, sano vielä että pakkohan sulla on täällä ultraan päästä kun kerran lääkärillä aikaa on :joyful: Jotenki tuntu että hällä saattaa jotain tietoa/kokemusta lapsettomuushoidoista olla kun oli niin ymmärtäväinen, muuten tuolla meidän tk:ssa on vähä "nuivaa" suhtautuminen.. Niinku nää kaks hoitajaa joilta aiemmin yritin varata aikaa niin eivät tarjonneet mahollisuutta sinne äitipolin puolelle, vaikka ne ajat jäis luultavasti käyttämättä ku ei oo tähän mennessä varattu.
 
Muokattu viimeksi:
Te joilla Letrozolet käytössä, otatteko aamulla, päivällä vai illalla? Ja onko lääkäri tai farmaseutti antanu ohjetta että millon ois paras aika ottaa? Mitä oireita on tullu? Tuliko vastetta? On varmaan moniki saattanu jo näitä asioita kertoa, mutta ois kiva lukea kaikki kokemukset vielä :rolleyes:
 
Voi Helinä, sais nyt se täti vaan jo pikaisesti tänään kurvata sinne, jotta vielä ehkä? ehtisi lomaviikollesi sit inssipäivä.

Triana, pahoittelut negasta. Toivottavasti sinnekin täti tiensä löytää. Harmi jos ette inssiin pääse vielä tulevassa kierrossa, mut ainakin nuo letrot! Minä olen nyt ottanut aamuisin ne, lääkäri sanoi, ettei väliä mihin aikaan ottaa, joten mulle tuo aamu luonnollisin. Mulla oli parina ekana päivänä alkuillasta pientä ällötystä ja päätä on vähän särkenyt nyt melkein joka päivä, mutta en tiedä johtuuko muusta kiireestä ja stressistä, jota töissä just sopivasti on. Huomenna aamusta tsekkaamaan sitä vastetta :nailbiting:
 
Nyt törkeesti napailen, kun on hyvä fiilis :happy:
Fertipolilta hoitaja soitti, että lääkäri oli eilen illalla vielä perehtynyt mun asioihin ja nyt lähteekin pyörät jo pyörimään :happy093
Ensi kuun alkukiertoon oli siis puhe, että labrat ja simpat, mutta päästäänkin jo nyt niihin. Tosin alkukierron labroja ei voi ottaa kuin kp3-5, ja harmillisesti nyt on kp6.
Mutta simpoissa menee kuulemma se 3vk ja infektio- ja muissa labroissa muutamia päiviä. Kunhan kaikki on otettu, niin ensi kierrossa jo ehkä päästäisiin ekalle parikäynnille :happy:
Me So Happy :dance011
 
Helinä annoin vielä eilen tädille potkun takalistoon, niin taisi nyt uskoa :rulez Osais vaan sinne nyt tulla reippaasti!

Triana kummastelen Helinän lailla, että miten niin muka ei ole diagnoosilla merkitystä :eek: kurjaa, jos sullakin on endo, kuulostaa tosi häijyltä oireineen :depressed:

Kissankulta jännää! Toivottavasti vaste on hyvä :)
 
Hei hienoa Lara! Mihin te nyt oottekaan menossa sinne ensikäynnille ja tutkimuksiin? Julkiselle? Meillä oli ekaksi käynti jolloin ohjelmoitiin simpat ja labrat mut toihan on hyvä et otetaan kokeet etukäteen ja sit käynnillä kuulette tulokset! Eikö ookin ihanaa kun asiat menee eteen päin:)

Ja muillakin asiat etenee, ainakin Helinä ja Triana menossa inssiä kohti! Pitääkö inssiä varten käyttää erilaisia lääkkeitä ennen/jälkeen? Triana ainakin puhui letroista, mulla ei oo niistä kokemusta. Varmaan noissa lääkkeiden ottoajankohdissa olis tärkeintä et ottaa suunnilleen samaan aikaan joka päivä. Nimim ekaa kertaa tänään n. kuukauteen en herännyt klo 7 aamulla ottamaan nenäsumutetta:woot: nyt siis talvilomaviikko ja kiva kun sai nukkua..

Eilen pistetty vika piikki ja sumuteltu vikat sumut, huomenna pää pystyssä kohti punktiota! Otan padin mukaan ni voin siinä toipuessa sitten kirjoitella kuulumisia jos kykenen:rolleyes:
 
Triana, pahoittelut tädistä! Ja onnittelut että pääset sittenkin ultraan!

LaraS, hienoa että siellä lähti pyörimään hommat!

ON: täällä täti köllöttelee toista päivää, nyt normaalina omana itsenään. Menin tilaamaan kuitenki mammaksilta elämäni ensimmäiset ovistikut, ihan vaan nähdäkseni että tuleehan mulle se LH-huippu, että tiedän sit senkin sanoo jos lääkärissä kysytään.

Varasin tosiaan lääkäriajan omalle terveysasemalle. Miehen pitäis olla mukana kuulemma kans, mitään tietoo mitä ne tolla ekalla lääkärikäynnillä tekee? Kun ei oo vielä mikään polikäynti.. että varautuuko mies tumputtamaan purkkiin vai mitä tapahtuu :D
 
Deb jos on aika terkkalääkärille ni varmaan vaan haastatellaan molemmat (kerätään perustiedot valmiiksi polikäyntiä varten), sulla mahdollisesti ihan perus gynekologinen tutkimus, tarvittaessa papa ym ja sulle perus lab kokeet esim kilpirauhaskoe ja mitä nyt paikallisesti on polin kanssa sovittu otettavaksi. En ainakaan oo koskaan kuullut et terkkarissa vois antaa simppanäytteitä mut varmaan kuulette siitä missä sen voi jatkossa antaa. Ei sitä tarvii heti siinä rueta tumputtamaan jos mies sitä jännittää, pitää muutenkin olla 2-4 pv edellisestä yhdynnästä yms et näyte olis edustava:grin ja meillä ei miestä myöskään mitenkään kopeloitu munista tms koska eka katottiin simpat ja koska ne ok, ei tarvetta tutkia sen enempää (miehet jännää näitä käyntejä ehkä enemmän ku ne uskaltaa kertoakaan. Meillä huomenna se punktio ja mies on ollut pahalla tuulella monta päivää, muka töissä kurjaa ja eilen kävi ilmi et sitä jännittää se punktio vaik eihän sille mitään tehdäkään)
 
Helinä, meillä on nyt välikierto meijän reissun takia. Eilen tein primolut -laskelmat, et koska aloitan ne, et pääsee heti reissun jälkeen jatkamaan hoitoja. Sitten sama setti: gonal-ovitrelle-luget ja inssi, jos ei osu viikonlopulle ovis.
Missäköhän sun täti luuraa?!!

Triana, miten diagnoosi ei ole tärkeä? Eikö se ole kaikki kaikessa? Tiedetään syy, pystytään hoitaa ja epätietoisuudesta pääsee eroon. Ompa kumma! Hienoa, et sait seurannan omaan terveyskeskukseen! Letrot voit ottaa mihin aikaan vaan, kunhan on joka päivä samaan aikaan.

Lara, hienoa et pääsette nopeasti eteenpäin! Huippua!!

Deb, meillä tk-lääkäri vaan haastatteli molemmat ja laittoi lähetteen naistenklinikalle ja labroihin :) oli nopsa käynti. Ei mtn ihmeellistä. Meillä ei koskettu kumpaankaan :D mä olin ollut yksityisellä gynellä 2 kk aikasemmin niin ei tarvinnut mua edes tutkailla. Periaatteessa haettiin vain lähete eteenpäin.
 
Meillä haastateltiin kanssa tksta kun haettiin lähetettä, muistaakseni meillä taas kokeiltiin kivekset (lääkäri hääsi minut ulos) ja sisätutkimuksen aikana mulle tehtäessä miehen :P tosin me ollaan sen verran avoimia ettei ois se kyllä haitannut että toinen siinä :D kun lääkäri jopa tarjosi että haastattelut voidaan tehdä niin ettei molemmat ole siinä :) myös labroja otettiin, joista tosin pari uudestaan kun väärään aikaan kierrosta (ei se tk-lääkäri kaiketi hoksannut että kaikkea ei voi samaan aikaan tutkia) :)
Jopa ar-ultrassa mies asetteli tuolinsa sinne alapäähän, jonka sitten lääkäri kyllä siirsi että mies näkee ehkä sen tärkeimmän (vauvan kuvasta) :D

Triana, minä otin aina illalla (mulle se ehkä helpoin muistettava aika) + ajattelin että ehkä unet vie vähän oireita pois :) tosin enpä clomeista tai letroista oikein oireita löytänyt.
 
Ainiin, sanokaa toki jos jotain häiritsee että kommentoin tänne vielä kaikkea. En vain halua päästää teistä irti :/ tätä tulee seurattua enemmän kuin la:n ryhmää :D
 
Deb niinkuin Bambi ja Eltsi sekä puhviskin
kertoi, ihan taustatietoja varten mies mukaan. Mulla ei ollut ja kaikki oli mun antamien tietojen varassa siinä lähetteessä. Lähdin siis metformiineja pco-hoidoksi kyselemään ja samalla lääkäri määräsi jotain peruslabroja, virsanäytteen (sukupuolitaudit) sekä otti papan. Ei mulla tullut edes mieleen, että mies olisi pitänyt olla mukana - eikä siinä ajanvarauspaperissakaan asiaa mainittu. Olin siis sanonut tk-aikaa varaillessa, että kohta on vuosi mittarissa ilman tärppiä. Pco oli syy, miksi lääkäri jo teki samasta käynnistä lähetteen (tosin lähetteeseen olikin kirjannut, että pco ei diagnosoitu o_O).

Bambi juu, julkiselle :) Mulla on nyt joka kerta eri lääkäri mun asioita siellä käsitellyt, kun oon noista teroista ym. soitellut..
Eilen tosiaan siitä terolutin ottamisesta oli hoitaja kysynyt ja laittoi viestin, et lasken kp1 olemaan 18.2., jolloin oli taas runsaampaa vuotoa ja terot kp15-24, niinkuin aiemminkin. Niin se lääkäri oli sit illalla vielä perehtynyt enemmän mun asiaan ja oli sitä mieltä, että on perusteltua jo laittaa pyynnöt labroihin ym. niin ovat valmiina eka käynnille. Mun mielestä näin on järkevää, niin kuullaan simpat ja mun pco-ym. vastaukset samalla. Ja eihän niitä suunnitelmia voi tehdä, tai hoitoa ei voi kohdentaa oikein, jos ei tiedetä molempia tilanteita. Siksi ihmettelen, että monet naiset saa jo raskaita hormonihoitoja ennenkuin mies on antanut simppanäytteen. Hurjaa, että monet saa hormoneja "turhaan", jos uimareissa on suurin syy :eek:

Puhvis ole täällä vaan, kiva kuulla miten sullakin odotusaika sujuu :happy:

Niin tosiaan! Hoitaja kertoikin puhelimessa, että multa otetaan pco-kokeet, kilpparikokeet (myös vasta-aineet, joita tuon toisen ketjun mukaan on lääkäreitä vaikee saada määräämään o_O), sekä molemmilta infektioverkikokeet (hiv, hepatiitti) + virtsanäytteet (klamydia ja tippuri?). Ei kuulemma riitä, että mulla ne virtsanäytteet jo otettiin tk selvityksissä. no, aivan sama! Innolla pissin purkkiin, kun vaan päästään eteen päin! :joyful:
Ennen niitä hormonikokeita, jotka otettava kp3-5, pitää olla 2-3pv ilman yhdyntää ja urheilua eikä kuulemma tissejä saa tarpeettomasti puristella :excited001 pitääkö laittaa rautarintsikat, niin ei mieskään vahingossa kouri :laughing021
 
Muokattu viimeksi:
LaraS, mahtavaa, että nyt oli lääkäri ahkerasti tarttunut asiaanne ja pääsette eteenpäin! Ja tosi hyvin on noita kokeita määrännyt, sekin hieno homma! Ja joo, samat ohjeet sain sillon itse, että rintojen hiplailut jätettävä ennen verikokeita, kun voi siihen prolaktiini arvoon (muistaakseni) vaikuttaa! :grin

Puhvis, ei haittaa minuakaan sun kommentointi, kiva kuulla kuulumisia ja sinun kokemuksia :happy:
 
Kissankulta luulen että mäki otan aamulla, siinä vitamiinien kans samaan aikaan niin on helpoi muistaa. Tuu sitte heti kertomaan mitä ultrassa näkyi! :)

Lara jes, ihan huippua että teilläki lähtee nyt asiat nopeammin etenemään! Tuli parempi mieli itellekin kun joku saa hyviä uutisia :p En tosiaan tiedä miksi täälläpäin lääkärit väheksyy tuota diagnosointia. Ja onhan endometrioosi muutenki tosi alidiagnosoitu sairaus.

Bambi mulle tosiaan tulee Letrozolit kp3-7, seurantaultra on kp9. Alotan ne jo tässä kierrossa vaikka ei inssiin päästä, näkeepähän heti onko toivottu vaste. Tai kun mähän saan kyllä ovisplussat testeihin luomunaki, ei oo siis vikaa löydetty, niin siksi vähän ihmettelin noita lääkkeitä. Mutta sen verran "helppo" hoito pistoksiin verrattuna että ihan mielellään kokeilen oisko noista meille apua :) Toivottavasti te saatte huomenna punktiossa kunnon "saaliin", tulehan kertomaan kuulumiset sitten kun kykenet!

Eltsi mä en tiiä miks täälläpäin kaikki on niin nihkeitä ton endon suhteen.. Täytyy tuolla Oysissa ens kerran siitä enempi kysellä ja valittaa oireista niin jos suostusivat sen laparoskopian tekee jos ei letroilla+insseillö tärppää.

Puhvis ei muakaan haittaa että oot vielä täällä. Haluan kyllä jatkossaki että tän porukan plussaneet tulee tänne kertoo kuulumisia, sehän se meidän kaikkien tavote on :happy:

ON: Täti yhtä kivuliaana ku ennenki, en tiiä yhtään mitä ne erilaiset kivut sunnuntaista lähtien oli :wideyed: Ja ku oli pari päivää pidempi kierto ku yleensä. Yk20 siis pyörähti käyntiin, jotenki tuo uus kymmenluku on saanu tänään olon tosi turhautuneeksi ja katkeraksi.
 
Muokattu viimeksi:
LUVASSA MARMATUSTA, VAROITUS!!!!
LaraS: kiitos potkuista tädille,otin kopin :smiley-bounce005 tänään siis kp.1
MUTTA siihen ne hyvät uutiset loppuikin, nyt ois talvilomalle sattunu kp.12-16 eli inssi ehkä onnistuisi muuten jos letrozol antaa vasteensa, mutta soittivat polilta että ovat unohtaneet ottaa meistä infektioverikokeet jotka on otettava ennen inssiä ja vastauksissa kestää pari viikkoa joten ne ei kerkeä nyt sit tuolle viikolle ja tämä kerto menee sen takia hukkaan!!!!!! tai letroja saan syödä. Just kun mies ois ollu vapaalla sopivasti ja kaikki muu on tutkittu ja mies ei saa vapaata enää muuten keväällä luultavasti järkättyä...
laitoin lääkärille sähköpostia että onko oikeasti niin ja kun endon takia juuri suositeltiin ettei turhia odoteltaisi... huoh,jospa hän vastaisi.
Yritin hoitajalle, että eikö riitä jos käydään kokeissa ennen inssiä vaikkei vastaukset kerkeäsi tullakaan, mut kuulemma samat säännöt kaikille.:smiley-angry017 klamydiat ja tippuritkin on testailtu mut nuo unohtaneet.. ärg,ollaan kuitenkin yhdessä oltu jo nuoresta asti...ääääähhhhh...
 
Takaisin
Top