Vatsa synnytyksen jälkeen - kuin edelleen raskaana

Miramaria

Tietävä tietäjä
Etusivun jutussa juuri synnyttänyt nainen näyttää, miltä juuri synnyttänyt nainen näyttää: se vatsa ei yleensä laskeudu tavallisiin mittoihin ihan hetkessä, ja sehän on aivan normaalia!

Muutamia viikkoja sen jälkeen, kun itse pääsin synnäriltä kotiin, näytti vatsani samalta kuin puolessa välin raskautta. Ja kyllä sen vatsan laskeutumiseenkin meni aikaa! Kuinkas teillä? :)
 
Synnytyksestä nyt vähän päälle 9kk ja vatsa edelleen pömpöttelee. Samassa painossa olen kuin ennen raskautta, kuten olin jo pari vkoa synnytyksen jälkeen, mutta vatsapömppis on ja pysyy... Kutistui kyllä jonkin verran parin kuukauden päästä synnytyksestä, mutta sen jälkeen onkin ollut tommoinen pikkupömppönen. Olin pitkään varovainen kaikkia vatsalihasliikkeitä kohtaan, vasta nyt lähiaikoina alkanut uskaltaa aktiivisemmin tehdä. Pelkäsin kai (ilmeisen turhaan) lihasten erkaumia yms.
 
Katsokaas tarkkaan muita äitejä, vaikka olisivat laihoja muuten, niin se maha vaan monella tuppaa olemaan vähän pömppö. Ihan normaalia (: joillain on onnellinen asema, kun voivat liikkua hyvin ja vatsa palautuu littanaksi, tai joillain ylipäätään se palautuu ilman kamalaa rääkkiä littanaksi. Mutta harvemmassa ovat ne joilla liikunnasta huolimatta palautuu ihan ennalleen. Netistä kuvia ei kannata katsella ja vertailla, ovat niin helposti muokattavissa.
 
Ei se vatsa ollut synnytyksen jälkeen likimainkaan samassa kunnossa kuin ennen raskautta. Eikä se ole vieläkään niissä mitoissa, mutta siitä ei ehkä voi syyttää enää kahden ja puolen vuoden jälkeen raskautta. :oops: Ehkä kun elämä on taas järjestyksessä se voisi vähän pienetä.
 
Valtavan lihoamisen jälkeen jokaisessa neljässä raskaudessa vähintään 24 kg ei maha tosiaan voi olla kuin löysä ilmaa sisältävä pallukka synnytyksen jälkeen. Mutta...sen oon muutamassa kuukaudessa saanut litteeseen kuntoon ilman ylimääräisiä nahkoja imettämällä ja ruokavaliolla ja tietysto ajan kanssa laskeutuu ihan itsestään. Arvet haaleet vain muistona!
 
Mulle tuli kiloja reilu 20, kaikki vatsaan. Tyttö syntyi 5pv sitten, en tiedä mitä nyt painan (eikä sillä ole väliä) mutta vatsa on sen kokoinen kun joillain kun lähtevät synnyttämään..

Odotan innolla että pääsen vaunulenkille :p
 
Heti synnytyksen jälkeen masu on ollut ryppyinen kuin ilmapallo josta juuri on ilmat karanneet. Mulla ei oikeastaan ole kerääntynyt rasvaa vatsanahan alle, joten nopsaa on iho kutistunut ja palautunut. Etunojassa roikkui ehkä hieman kuin tyhjä pussi. Ja navan läpi kulkee ainoa raskausarpi, parin sentin levyinen repeämä joka jo on vaalentunut. Se mikä jäi, on rako vatsalihasten välissä. Voimakkaasti taakse nojatessa siitä mahtuu ilmeisesti sisäelimiä pullottamaan - näky on kuin pieni vuoristo (olen hoikka ja siksi näkyy erityisen hyvin). En ole treenannut vatsaa, joten ei ainakaan voi syyttää liian aikaisin aloitettua treeniä tästä. Ihan pelkkää kävelyä ja vaunujen lykkimistä olen harrastanut kahden raskauden jälkeen. Ehkä sillä oli huono vaikutus että raskauduin uudelleen kun esikoinen oli vasta 9kk. Nyt viisi vuotta edellisestä raskaudesta ja kolmas tulossa. Saas nähdä mitä tällä kertaa masulle tapahtuu!
 
Kyllähän se heti synnytyksen jälkeen on näyttänyt ryppyiseltä ilmapallolta. Aika nopeasti mulla kumminkin palautunut suht litteäksi. Nyt tosin uuden raskauden myötä vatsaa turvottaa ja näkyy selkeästi vanha rasvamöykky tuossa vatsalla. Ja arpia, niitä on vaikka muille jakaa. :grin
 
Mun paino nousi noin 15 kiloa, lähtöBMI 21. Synnärille jäi 7-8 kiloa, ja nyt olen lähellä normaalipainoani. Paino laski ensimmäisen kolmen viikon aikana synnytyksestä ja jäi mihin jäi. Viikko synnytyksestä vatsani näytti n. 7-8 kk raskaana olevalta. En testannut vatsalihasten erkaumaa aluksi, mutta lopputarkastuksessa se oli reilu 2 sormea. Mitään edistystä ei tapahtunut 1,5 kuukauteen, mitä ihmettelin ja oli pakko keksiä jotain lisätoimenpiteitä. Nyt olen käyttänyt tukivyötä ja jumpannut syviä vatsoja 1-2 krt/pvä. Kuukaudessa olen saanut erkauman kapenemaan reiluun yhteen sormeen. Makuuasennossa olen edelleen superhoikka, mutta pystyasennossa pömppö on aikamoinen, työtä on siis vielä edessä. Säästyin raskausarvilta, jonkin verran on löysää ihoa mahassa ja selässä.
Synnytyksestä nyt reilu 4 kuukautta.
 
Minulle tuli painoa jäätävät 25kg raskauden aikana. Raskausarpia ei kuitenkaan tullut kuin yksi napaan ja pari lantiolle. Synnytyssaliin jäi 11kg. Vatsa vetäytyi uskomattoman hyvin ja nopeasti, mutta ei toki ennalleen. Nyt vuosi synnytyksestä ja olen juuri päässyt eroon noista 25 kilosta ja olen entisissä mitoissani. Vatsa on aika ok, tosin tuollainen "alapömppö" on jäänyt. Tiukat vatsalihastreenit olen vasta aloittanut ja uskon vakaasti että alapömppiskin tuosta vielä tasoittuu. Toki jos tarkasti vatsan aluetta tsuumailee niin ei se nyt enää samanlailla kiinteä ole kuin ennen raskautta. :D
 
Tää palautuminen on kyllä niin naiskohtaista. Ja kulkee mun mielestä pitkälti geeneissä. Ja varmasti imetyskin vaikuttaa.
Mulla nyt synnytyksestä 10 viikkoa ja kaikki 13 raskauskiloa ovat hävinneet itsestään. Synnärille jäi vajaa viis kiloa ja olin ihan järkyttynyt kun olin kuvitellut sinne jäävän enemmän. Mutta ehkä imetys on ollu mulla se painonsyöjä, koska painoindeksi taas 19. Raskaudesta ei oo vatsassa muuta jälkeä kuin linea negra, iho muuten palautunut, samoin erkauma hävinnyt. Tosin eka synnytys...
 
Takaisin
Top