IVF/ICSI kokemuksia

Hei kaikki,

Hienoa, että palsta on näin aktiivinen! Ainakin on paljon kommentoitavaa:

Vastavirrassa: Huono olo tuli vasta n. 6 tunnin kuluttua punktiosta ja jatkui koko illan. Kuten arvelitkin, oli varmaan kipulääkkeen ja kivun syytä.

Janel: Tuo unettomuus ja sen mukanaan tuoma migreeni on valitettavan tuttua myös mulle... Kiitos tsempistä, yritä jaksaa, lepää tarvittaessa ja tsemppiä piinailuun!

Kookos: Tsemppiä hoidon aloitukseen!

Tuutikki: Hieno saalis! Nyt vain kärsivällisyyttä perjantain odotukseen, enää 2 päivää!

Auringonkukka: Kiitos, vettä on kulunut hurjasti. Onnea odotukseen!

nennu90: Kiitos, onneksi huono olo meni yöllä ohi ja olo kohentui. Onnea hurjasti piinapäiviin!

Tipu82: Kiitos! Toivottavasti olosi paranee pian!

Rive: Kiitos myös sinulle! Emme valitettavasti saa mitään tietoa hedelmöittymisestä tms., sairaalan laboratorio on kuulemma liian työllistetty väliaikatietojen antamiseen... Oletettavasti jotain hedelmöittymistä on kuitenkin tapahtunut, koska tänään ei tullut soittoa, että ei tarvitse tulla siirtoon. Sen sanoivat, että tieto siirron peruuntumisesta tulee ajoissa, mitä se ajoissa nyt sitten onkin. Toivottavasti teidän luomutalletukset osuivat kohdalleen ja/tai siirto onnistui, niin tai näin, vauva olisi kuitenkin tervetullut teille! :)

Joulunlapsi: Hienoja uutisia! Onnea ja tarrasukkia!

Sitten vielä omaa napaa... Maanantaisen punktion jälkeen olo on ollut melko haasteellinen. Vaikka pahoinvointi väistyi yön aikana, kivut ja turvotus ovat olleet ihan kiitettävän kamalaa luokkaa. Vähän epäilen, että hyper on taas iskenyt kunnolla päälle eikä siirtoon päästä huomenna. En nimittäin muista, että olisin edes ollut näin kipeä viimeksi, ja silloin jouduin kuukauden sairaslomalle pakkolepoon. Hiukan verran huolestuttaa, mutta huomenna se selviää. Haluaisin niin kovasti sen siirron, mutta jos raskaus käynnistyisi siitä, se yleensä stimuloi hyperinkin vielä aktiivisemmaksi. Blaah. Lähetin tässä vielä miehen sairaalaan, kun hänellä oli kaikki veritulpan oireet, toivottavasti siitä sentään päästään säikähdyksellä. Stressaa. :sad001
 
Vivian toivottavasti ei olisi hyperiä! Luulen, että itse tiedät kuitenkin vastauksen kun kerran olet sen jo kokenut.. :sad001 Toivottavasti toipuminen on tällä kertaa nopeampaa, mieluiten tietty ilman koko hyperiä. Kunpa mies palaisi pian kotiin hyvien uutisten kera! Tsemppiä toipumiseen!

Nennu pitkä on odottavan aika.. :D Pitäiskös testissä muuten näkyä aiemminkin kuin 14 vrk siirrosta, jos on siirretty esim 3 päiväinen..?
 
Ohje on morulan ja blastojen siirroissa myös se 14 päivää. Olen kyllä lukenut monesta paikasta että näkyisi aiemminkin. Onhan se yksilöllistä myös.

Pyyhkiessä paperiin tulee ruskeaa vuotoa. Ihan vähän vain... Pieni jännitys koko ajan. Jos meneekin jo ihan alussa kesken. Yritä tässä nyt rentoutua! :D
 
Nennu okei..antavat tietysti testipäivän mieluiten vähän myöhemmin kun aiemmin.. Voin vain kuvitella kuinka täpinässä ja tärinässä eletään nuo piinapäivät. Ainakin koko rahalla nimensä veroiset..
 
Ai että täällä on jännät päivät monella..siirtoja ja ja piinausta:hungry: Meidän pallukka otetaan tänään sulamaan, toivottavasti kaikki menee hyvin ja päästään huomenna siirtelemään:Heartred

Oon tässä miettinyt että täytyiskö sitä testailla nyt sitten pp8 eteenpäin..ressaavaa jos siihen tikkuun ei tule mitään mutta olisiko sitten kuitenkin helpompi jännäillä jos olisi tilanteen tasalla. Mies lähtee työreissuun maanantaiaamuna, totesi vaan että jospa se kiinnittyminen menisi nyt putkeen kun hän ei ole pyörimässä jaloissa laughing7

Täällä oli aiemmin puhetta ovulaatiosta ja siihen liittyvistä limoista jne. Tässäkin kierrossa sama juttu; ovulaatio oli maanantaina(varma tieto koska ma-iltana oli sellaiset menkkakivut ja juilinnat) mutta nyt on varsinkin eilen ja tänään tullut valkkaria tms. aika tavalla. Ei ole kyllä oviksen jälkeisestä kuivasta kaudesta tietoakaan:dontknow
 
Rive onnea siirtoon!! Minäkin ajattelen että on helpompi jännittää kun tekee testejä vähän aiemmin, "tietää missä mennään", mukamas :D

Vivian mikä olo siellä? Todella kurjaa jos ette pääsekään siirtoon vielä :sad001
 
Muokattu viimeksi:
Ootteko näihin unettomuusongelmiin kokeilleet meditointia, yinjoogaa, hengitysharjoituksia ym? Monella ne auttaa rauhoittamaan mieltä ja kehoa -> yöuniin. Mä aloitin työväenopistolla meditointikurssin tällä viikolla. Seuraavana yönä nukuin vaan joku kolmisen tuntia enkä saanu enää unta, mutta viime yönä sitten sainkin nukuttua pitkästä aikaa hyvin enkä muista, koska viimeksi olisi ollut näin virkeä olo. Ja mä olen siis myös huonouninen ja asiat tulee uniin ja mieleen eikä sitten osaa rauhoittua ja nukahtaa. Tai jos nukahtaakin illalla ni yöllä kun herää vaikka vessaan ni ei välttämättä saa enää unta. Ja jos saa nukuttua niin uni on usein pinnallista eikä sitä syvää, joka palauttaa.
 
Muokattu viimeksi:
Minä olen pitkän linjan uniongelmainen ja olen matkan varrella ehtinyt kokeilla monenlaista... Itselle toimivaa on iltarutiinit ja riittävän ajoissa ennen nukkumaan menoa mielen rauhoittaminen. Teen rentoutumisharjoituksia, kuuntelen rauhallista musiikkia, juon lämmintä kofeiinitonta teetä/kaakaota ja syön jotakin hiilihydraattipitoista iltapalaa. Vuorokausirytmi on hyvä yrittää pitää tasaisena ja päivän aikana kannattaa "väsyttää" itsensä. Harrastaa sopivasti liikuntaa ja olla aktiivinen, vaikka väsyttäisi. Päiväunia en nuku kovinkaan usein ja lääkkeisiin turvaudun äärimmäisissä tilanteissa. Yleensä vasta silloin kun unettomia öitä on useita jo alla. Mutta jos uni ei kuitenkaan tule ja yö menee valvomiseksi, kovin pitkään en sängyssä pyöri, vaan nousen suosiolla sängystä ylös. Tarvittaessa syön jotakin, varsinkin jos iltapalasta on jo vierähtänyt aikaa. Saatan venytellä, koska se rauhoittaa mieleltä ja rentouttaa kehoa. Kuuntelen rentoutusmusiikkia ja/tai luen jotakin hömppäkirjaa. Yöllä valvoessa kannattaa huomioida valaistus: liian kirkas valaistus piristää ja hajottaa herkästi elimistön luontaisen melatoniinin. Itselle pitää myös olla armollinen. Missään nimessä ei kannata alkaa panikoimaan ja stressaamaan nukkumattomuutta, vaan ennemminkin todeta hyväksyvästi itselle "Tämä nyt on tämmöinen yö. Ehkä huomenna on parempi".

Viime yönä nukuin 5 tuntia ja aamulla oli kyllä todella heikko olo. Pumppu parka on jo aivan väsähtänyt. Muljahteli miten sattuun ja leposyke huiteli yli sadan. Näin astmaatikkona myös keuhkot alkavat oireilemaan, kun unet jää vähille. Elimistö on aivan liian lujilla tärkeällä hetkellä :sad001 Aamupäivällä kävin päivystyksessä ja sain viikoksi sairauslomaa. Henkisesti paine helpotti huomattavasti, vaikka ei tuo töistä poissaolokaan aivan ressitöntä ole, kun siellä työ odottaa tekijäänsä.

Rivelle hirmuisesti tsemppiä siirtoon! Ja nennulle kärsivällisyyttä :wink Itse en ole ehtinyt vielä varsinaisen piinan valtaan, kun tässä on ollut niin paljon tätä muuta ajateltavaa. Mutta kyllä se mullekin kohta lyö täysiä päälle piinan aiheuttaman jännityksen ja malttamattomuuden.:nailbiting:
 
Hei muuten! Mitä kvtes sanoo lapsettomuushoidoista, pitääkö hoitaa omalla ajalla ja korvata menetetyt tunnit työnantajalle? Vai saako käydä (palkattomasti) työajalla? Miten teidän työpaikoilla on hoitunut? Ite oon ottanut ylitöistä tai käynyt lomalla, kohta ei enää se vaan onnistu...
 
Mulla punktion jälkeinen sairasloma oli palkatonta ja muut käynnit yritin sumplia niin, ettei työajalla tarvinnut käydä.

Paljon lämpimiä ajatuksia kaikille piinailijoille ja muissa vaiheissa oleville! :Heartred
 
Täällä on tänään ollut menkkajomotuksia pitkin päivää, iltaturvotusta, alaselkä särkyä ja voimattomuutta. Ei vain jaksaisi mitään. Lugen sotkun mukana on tullut tippa rusehtavaa väriä. Toivottavasti enteilee hyvää...
Vähän on alkanut jännittää että entä jos nyt plussaakin ja tulee kaksoset? Olen pieni, alle 150, ja ensimmäisen kanssa olin jo kovilla. Tai lonkat oli. Ei pitäisi murehtia etukäteen, mutta en ole kaksosia pitänyt edes mahdollisena tähän mennessä. Ihanaa se olis jos tulisi kaksi, mutta myös pelottavaa.


Pp2
 
Rivelle tsempit siirtoon!

Vivian toivottavasti pääsette siirtoon ja olo helpottaa!

Muurahainen eli periaatteessa luomukierrossa se olisi ollut dpo 10..? Vai voiko noita kovin rinnnastaakaan..?

Mä aloitin syksyllä pilateksen ja se on pitänyt mun henkisen puolen kasassa, rentoutumista ja omaa aikaa. Tunnilla keskittyminen on vain ja ainoastaan siinä tekemisessä. Niin ihanaa! :)
 
3 päivän ikäinen alkio eli hedelmöitys on tapahtunut kolme päivää sitten. Pp7 alkio on 10 päivän ikäinen.
Dpo 10 eli 10 päivää ovulaatiosta. Sit koska hedelmöitys tapahtuu? Päivä pari ovulaatiosta? o_O Vai kuinka? Vaikeeta matikkaa :D
Suunnilleen samoissa menee eikös?
 
Kiitos kaikille tsempeistä!

Täällä itse asiassa päästiin siirtoon, mutta alkio ei ollut mikään kummoinen. 9 munasolua oli ollut kypsiä, mutta ei niistä ivf:ssä hedelmöittynyt kuin tuo yksi rupuinen... En ollut yllättynyt vaan aika vihainen, koska oli sovittu, että osalle tehdään icsi. Sanoivat vain, että ensi kerralla sitten kaikki icsiin. Ironista on se, että tämä on jo 2 kerta mun hoitohistoriassa, kun käyt näin. "Mutta kun kaikki näytti niin hyvältä..." joopa joo. Pakkaseen ei siis jäänyt mitään.

Olo on kipuinen ja kuumeinen, mutta en saanut siirron tehnyttä lääkäriä ultraamaan hyperin todentamiseksi. Jos olo jatkuu tällaisena, menen illalla naistentautien päivystykseen. Mies sentään pääsi kotiin, mutta joutuu käymään penisilliinipiikeillä päivittäin, jalassa on joku sitkeää laatua oleva tulehdus.
 
Voi nyt Vivian! Ärsyttää tommonen kun tuntuu että pitää turhaan hakata sitä päätä seinään! Toivottavasti tämä yksi tarraisi.
Tuo sun kuumeisuus kuulostaa huolestuttavalta. Kannattaa ehdottomasti mennä päivystykseen jos tuntuu siltä!! Muista myös juoda.

Tsemppiä kaikille!!
 
Takaisin
Top