Sokerirasitustesti

Mulla neuvolassa sanoi että koska alle 2v edellisestä synnytyksestä ja vauva oli 3240g silloin eli alle 4kg niin en tarvitse sokerirasitus testiä tähän raskauteen kun edellisessä raskaudessa 2015 ei ollut mitään ongelmia. Vaikka mun isällä on kakkostyypin diabetes iän myötä tullut riesaksi. Mutta jos kuulemma välttämättä haluan paastota ja mennä moneksi tunniksi labraan niin saan mennä :wtf: Eli nyt sitten seurailen kotona että koenko tarpeelliseksi vai jätänkö välistä. Onko muilla annettu tätä vapaaehtoiseksi?
 
Mulle vaan sanottiin että ei ole tarvetta käydä, toka raskaus, edellisestä 5v aikaa, eikä riskitekijöitä. Ei kyllä sanottu mitään että voisin käydä jos haluan.
 
Tylsää täällä ainaki on! Ja väsyttää niin paljo että en jaksa lähteä ostamaan mitään lehteä.. Paastoverensokeri oli vähän koholla
 
Mulla ei tullut puhtaat paperit tällä kertaa ekasta testistä :oops: nyt maanantaina uusintaan.. esikoinen vasta 1v4kk ja painoa tullut paljon vähemmän kuin ekassa raskaudessa ja oon yrittänyt pähkäillä kun ei ollut ekassa raskaudessa. Mutta kun luin jo tuolta aiemmin, että tämä olisi hormonaalista eikä ruokavalio vaikuta niin ehkä se oli syy..
 
Ei tullut mullekaan :sad001 kaikki arvot liian korkeita.. ei pitäis olla mitään riskitekijöitä, niin ottaa kyllä tosi paljo luonnon päälle.
 
Mulla oli yksi arvo koholla, josta diagnoosi. Turhauttavaa mitata kotona sokereita, jotka on kaikki reilusti alle tavoitteiden.

Jos yhtään lohduttaa, niin tuohon seuloutuu paljon odottajia, joilla ei synnytyksen jälkeen ole mitään ongelmaa verensokereiden kanssa. Vältytään myös tosi isoilta vauvoilta, kun radidiagnoosin saanu käy ylim. ultrissa. Mitäpä sen pienen eteen ei tekisi.:love7
 
Mulle ei ole puhuttu testaamisesta neuvolassa ollenkaan. Olin viimeksi rv22 neuvolassa ja seuraava on rv30. Kolmas odotus eikä pitäisi olla riskitekijöitä, mutta edellisestä raskaudesta on 5 vuotta.
 
Matukka90, kyse on todellakin hormonaalisista syistä. Et voi syömällä aiheuttaa radia itsellesi, koska terveellä sokeriaineenvaihdunnalla ne arvot ei muutu miksikään vaan elimistö pilkkoo sokerin kuten kuuluukin. Itse odotan kolmatta ja kaikissa on radi ollut, ihan insuliinilla hoidettu. Nyt juuri aloitin taas pistämisen kun viikkoja 29+. Olen käynyt kaikissa raskauksissa äitipolin diabeteskätilön luona tapaamisissa ja muutenkin olen häneen yhteydessä jatkuvasti ja jos jotain, se asia on minulle selitetty juurta jaksain, että osalla meistä raskauden hormonaaliset muutokset aiheuttavat sokeriaineenvaihdunnan tilapäisiä häiriöitä, ne EIVÄT siis ole itseaiheutettuja vaan monesti iästä tai perimästä johtuvia. Diabetes on poistunut ihan välittömästi synnytyksen jälkeen eikä myöskään kontrollirasituksissa ole ollut ongelmia. Toki fakta on se, että radia sairastavilla on reilusti suurempi riski sairastua kakkostyypin diabetekseen, mutta tämä johtuu siitä että geneettinen taipumus siihen havaitaan raskauden aikana. Kakkostyypin diabetesta voi sitten ehkäistä parhaiten elämäntavoilla, se on hyvä pitää (itsekunkin) mielessä.

Mitä noihin sokerirasitus-käytäntöihin tulee, mielestäni on erikoista että terveydenhoitajat luottavat siihen, että kun aiemmissa ei ole ollut, niin ei tarvitse mennä kokeeseen. Tiedän useampiakian, keillä radi on tullut esim kolmannessa raskaudessa vaikkei aiemmissa olisikaan ollut ja vaikkei ole riskitekijöitäkään. No mutta, käytännöt ovat tämän suhteen todella vaihtelevat.
 
Multa löytyy sukurasite ja ennen esikoista todettiin pco minkä en myöskään tiennyt olevan riskitekijä.. jotenkin tuntuu, että en läpäise toistakaan testiä. Oon nyt muutaman viikon ajan ihmetellyt ihan mahdotonta janon tunnetta (oli kyllä ekassakin raskaudessa, mutta ei nyt ihan näin järkyttävä), hirveää väsymystä ja pahoinvointi palas takas lähes päivittäiseksi riesaksi.. nyt jäljestä päin luin näiden olevan mahdollisia oireita..
 
Se janontunne on kyllä vahva merkki korkeasta verensokerista. Mulla ollut seurana joka raskaudessa...
 
Onneksi otin ipadin elokuvaa varten tähän pidempään testiin, kun täällä olikin netti joten ehkä tämä 3.5 tuntia meneekin suht nopeasti netissä surffaillen! tosin silmät meinaa vaan painua kiinni kun esikoinen valvoi puoli viiteen asti kuumeessa ja mummu on saanut soitettua ajan lääkärille niin sinne heti kun täältä pääsee kotiin :hungover: ja varmaan tullaan tänne takas verikokeisiin neidin kanssa kun epäilen että raasu olisi saanut virtsatietulehduksen.. sen verran oli outo viime yönä.. vai miten 1v4kk sellainen todetaan? Toivon mukaan ei mitään katetria tarvi laittaa et saa pissanäytteen?
 
Jos ei pissa tuu pottaan, laittavat alapään ihoon kiinni sellasen voimakkailla tarroilla kiinni olevan pussin, jonne pissan pitäis tulla. Siihen vaan vaippa päälle ja odotellaan. Ihan pieniltä on myös vaihtoehto ottaa näyte ihon läpi pistämällä suoraan virtsarakosta. Löytyy kokemusta oman esikoisen kohdalta näistä kaikista keinoista...
 
Verikoe ei käsittääkseni riitä pissatulehduksen toteamiseen, siitä voi katsoa tulehdusarvot ym mutta pissanäyte on saatava jotta tulehdus voidaan todeta varmuudella. En siis ole sairaanhoitoalalla, mutta aikanaan esikoisella oli niin paljon selittämättömiä kuumeita, että hänen kanssaan ravattiin jos jonkinlaisissa kokeissa pitkään.
 
Takaisin
Top