Mitä otatte huomioon vauvan vaatteita ostaessa?

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Millaisia asioita te otatte huomioon, kun ostatte vauvallenne vaatteita?


Asia sinäänsä kiinnostaa itseäni, kun minulla on 10 kk ikäinen vauva ja on ollut hauska seurata millaisin perustein muut äidit vaatteita vauvallensa ostavat. Tuttavapiiriini kuuluu monta äitiä ja pari heistä suosii kotimaisia vaatteita ja toinen äiti ei meinaa kelpuuttakkaan kun vain suomessa valmistettuja vaatteita. Sitten on yksi äiti, joka on hyvinkin merkkitietoinen ja ostaa ns. kalliimpia vaatteita esim.gant, poppia, noshia, mini rodinia, marimekkoa ja hän ei kelpuuta hm:n, lindexin tai kirppari vaatteita. Ja sitten löytyy myös useampi äiti, ketkä ostavat edullisia vaatteita ja suosivat paljon kirppareita. Itse ostelen vaatteita milloin mistäkin ja välillä uutena, mutta myös käytettynäkin. Mutta mitään superkalliita vaatteita en ole meidän tyttärelle ostanut, sillä ei minulla ole yksinkertaisesti rahaa laittaa esim. paitaan tai housuihin 60 euroa.. Ja toisekseen meidän tyttökin kun kasvaa kovaa vauhtia, niin ei vaatteista pitkää iloa sinäänsä ole ja en raaskisi esim. kalliita housuja pitää, kun tyttö konttaa hurjasti koko ajan ja polvethan varmasti ennenpitkään kuluisi. :grin
 
Mulla on kriteerinä kivan näköset vaatteet, musta on plussaa :D sekä uutena että käytettynä on tullu ostettua, nyt tosin harvemmin kirppiksiä kierrelly ja ne kerrat ku käyny niin tosi vähän ollu poikien vaatteita ja jos ollukki niin sit ollu pieniä tai liian isoja :/ oon saanu kavereitten muksujen vaatteita ja uusina vaatteina oon suosinu H&M ja Lindexiä aika pitkälti :) tosin paljon oon myös tehny itte vaatteita :)
 
Me ostetaan suurin osa vaatteista kirpputorilta. Jotain sellaisia, mitä on hankala löytää ja esim kengät ostetaan uusina eikä niitäkään yleensä niitä kalliimpia. Eipä tuota rahaa liikaa taida olla enkä edes näe järkeä maksaa 30 euroa paidasta, jota käytetään hyvässä lykyssä kuukausi, kun kirpputorilta saa samalla summalla sen 30 paitaa.

Kriteereinä se ettei ole kulahtanut/virttynyt eikä likapinttymiä. Toisin sanoen ehjä ja siisti, ei liian kuluneen näköinen. Housuissa yritän kiinnittää huomiota vyötäröön. Kivan näköiset tietenkin päätyy todennäköisemmin ostoskoriin ja esim. kivasta kuvasta paidassa voi maksaa vähän enemmänkin.
 
Mulla on kriteerinä kivan näköset vaatteet, musta on plussaa :D sekä uutena että käytettynä on tullu ostettua, nyt tosin harvemmin kirppiksiä kierrelly ja ne kerrat ku käyny niin tosi vähän ollu poikien vaatteita ja jos ollukki niin sit ollu pieniä tai liian isoja :/ oon saanu kavereitten muksujen vaatteita ja uusina vaatteina oon suosinu H&M ja Lindexiä aika pitkälti :) tosin paljon oon myös tehny itte vaatteita :)

Ihanaa, että sinä teet itse vaatteita lapsellesi. :) Minä kun aina kateellisena kuuntelen sellaisten äitien puheita, ketkä tekevät ainakin osan lasten vaatteista itse. En siis itse osaa yhtään ommella, enkä suoraan sanottuna edes jaksaisikaan, kun tiedän millaista säätöä se olisi ja millainen lopputulos siitä tulisi. :grin Ehkä mä joskus vielä opettelen tekemään vaatteita tai toinen vaihtoehto, että vien siskolle teetettäväksi, kun hän on artesaani ammatiltaan ja häneltä onnistuisikin vaatteiden tekeminen paremmin mitä minulta. :) Ja kiva oli myös lukea, että kavereilta olette saaneet vaatteita, sillä tuo kierrätys kyllä kannattaa. :happy:
 
Me ostetaan suurin osa vaatteista kirpputorilta. Jotain sellaisia, mitä on hankala löytää ja esim kengät ostetaan uusina eikä niitäkään yleensä niitä kalliimpia. Eipä tuota rahaa liikaa taida olla enkä edes näe järkeä maksaa 30 euroa paidasta, jota käytetään hyvässä lykyssä kuukausi, kun kirpputorilta saa samalla summalla sen 30 paitaa.

Kriteereinä se ettei ole kulahtanut/virttynyt eikä likapinttymiä. Toisin sanoen ehjä ja siisti, ei liian kuluneen näköinen. Housuissa yritän kiinnittää huomiota vyötäröön. Kivan näköiset tietenkin päätyy todennäköisemmin ostoskoriin ja esim. kivasta kuvasta paidassa voi maksaa vähän enemmänkin.


Oon kyllä samoilla linjoilla sun kanssa tuon asian suhteen, että en koe kauhean järkeväksi maksaa paidasta noin isoa summaa, kun tosiaan halvemmmallakin saa ja tuolla samalla rahalla saa monta paitaa. :) Oon välillä miettinyt, että miten ihmeessä joillakin äideillä on varaa laittaa ihan tajuttoman paljon rahaa vaatteisiin tai sitten ne on vaan astetta rikkaampia kuin esim. meidän perhe. :grin
 
Mun kriteeri on että vaatteet vauvalle on mukavat ja kivat tietty. Mukavalla tarkoitan vauvalle vaikka potkupukua enkä esim. tiukkoja pikku farkkuja. On saanut huomata vauvavaate/pikkulapsi vaateosastolla on liian muodikkaita vaatteita ja nyt on kyseessä pieni ihminen!!
Nättejä mukavia yllä (ei kiristä varmasti mistään)vauvan vaatteita löytyy paljon ja niitä on niin kiva shoppailla. Vaikea vaan olla ostamatta kun ne on niin söpöjä ❤
 
Mä oon vauvoille/lapsille ostanut vaatteita jotka miellyttää ja sellaisia joiden hinnat lompakko kestää. En oo millään tavalla mikään merkkiuskollinen ja mitään kovin kallista ei löydykään. Joitakin vaatteita oon myös tehnyt itse ja haluisin enemmänkin tehdä,kun vaan aika riittäis ja olis parempi ompelukone. Ja varsinkin mitä isompi vauva/lapsi, niin ei mitään kallista raaski, kun kuitenkin esim kesällä pihaleikeissä hyvin herkästi vaatteet menee rikki..
 
Tyttö syntyi lokakuussa ja puin mieluiten potkuhousuihin ja kietaisubodyyn. Pienet sukat oli hirmu suloisia mutta minusta epäkäytännöllisiä, kun aina potki ne pois jaloista ja ajattelin pieniä varpaita palelevan. Yleensäkin käytännöllisyys on tosi tärkeää ja tietysti myös käyttömukavuus. Kalliit vaatteet jää ostamatta vaikka olisi kuinka ihania, en vaan raaski maksaa paljon kun käyttöikä on niin lyhyt.
 
Shoppailen pojan vaatteet enimmäkseen kirpparilta, välillä joskus alestakin ja muutamia kertoja ihan sortunut ostamaan täyshintaisen vaatteen kaupasta. Tuntuu vaan vähän tuhlaukselta ostaa jatkuvasti lujaa vauhtia kasvavalle lapselle kokonaan uusia vaatteita, kun kirppisvaatteetkin ovat yleensä ihan hyvää laatua, kunhan tarkastaa ennen ostoa. Ihan merkkituotteitakin löytää joskus halvalla, ylipäätään laatu on ihan hyvää. Katselen värejä (oon pojalla suosinut ruskeaa, vihreää ja sinistä) ja on plussaa jos vaatteessa on joku söpö, värikäs kuosi!
Poika on myös varsin pitkä mutta aika hoikka, niin vaatteessa pitää yrittää vähän katsoa sitä, ettei ole semmoinen laatikkomalli joka sitten jää pussittamaan kyljistä mutta on hankalaa saada kiinni... Potkuhousuista meillä ei ole pidetty, sukat mieluummin jalkaan ja tavalliset pökät. Housuissa ei mielellään kuminauhaa vyötäröllä, vaikka poika hoikka onkin, en tykkää siitä kun ajattelen kuitenkin sen painavan.
Ihan pikkuvauvana oli kammotuksia semmoiset bodyt joissa oli venemallinen se kaula-aukko, toisella iso pää ja bodyssa pieni kaula-aukko, herranen aika kun tuoreella vanhemmalla oli paniikki... Käytettiinkin ensimmäiset kuukaudet kietaisuja. Nykyään on nepparikauluksiset suosikkeja, joskus venettäkin käytetään jo, kun ei enää pelätä että toisen pää litistyy...
 
Me kiinnitetään/kiinnitettiin aika paljon huomiota käytännöllisyyteen. Ihan pienellä suosikkeja oli kietaisubodyt ja onko ne sitten puolipotkuhousuja nimeltään. Simmoset housut joissa on sukkaosa mukana, mutta ei henkseleitä. Henkselit oli vaippaa vaihtaessa rasittavia. Vyötärön toki sitten pitää olla hyvä jotta pysyy päällä. Vähän kun kasvoi niin siirryttiin tavallisiin bodyihin. Ja jossain vaiheessa bodyista enemmän paitoihin, kun alkoi pysyä päällä niin ettei hirveästi noussut ylös. Ja housut vaihtui kanssa tavallisiin + irtosukkiin viimeistään siinä kohtaa kun alkoi harjoitella kävelemistä. Yöpukuna oli alkuun haalari, mutta siinä vaiheessa kun alkoi käydä aamulla potalla (n. 1v), äiti alkoi saada haalarista näppyjä ja siirryttiin etsimään kissojen ja koirien kanssa kaksiosaisia yöpukuja. (Niitä oli todella vaikea löytää pienelle. Nyt kun lapsi käyttää 92-> kokosia vaatteita niitä jo löytyykin.)
 
  1. Käytännöllisyys, eli esim. kokoon 74/80 asti yläosina käytettiin vain kietaisubodeja. Meillä lapsi pulautti aina kun vatsaan kohdistui painetta, joten lapsi piti pukea makuullaan ja silloinkin varoen -- muuteen vaatteet olivat välittömästi oksennuksessa. Samasta syystä myös suosittiin olkapäille napitettavia housuja, jotta vatsan alueelle ei tule yhtään kiristystä.
  2. Värit/kuviot
Merkillä tai hinnalla ei ole väliä, tosin jos vaate on kallis, pitää sen sitten olla jotenkin erityisen kivannäköinen, tai muuten en sitä osta. Monet nykyisistä hinnakkaammista merkkivaatteista ovat niin rumia tai tylsiä (esim. Vimma, Gugguu), etten ottaisi niitä edes ilmaiseksi.

Suurin osa vaatteista on saatu ilmaiseksi, joten aika vähän on ollut tarvetta ostaa. Ensisijaisesti olen ostanut käytettyjä, tosin jos jotain todella kivaa on tullut uutena vastaan, olen senkin ostanut. Hinnoilla ei sinänsä ole merkitystä, kirppisvaatteita olen suosinut siksi, että kaikki vaatteet näyttävät käytetyiltä heti käyttöönottopesun jälkeen, joten uusi ja käytetty ovat ihan yhtä hyviä.
 
Käytännöllisyys on tärkeintä. Sitten kiinnitän huomiota väreihin ja kuvioihin mutta merkillä ei ole väliä. Ostetaan sekä käytettyjä että uusia. Uusia ostetaan yleensä silloin, jos tarvitaan joku tietty vaate tai jos tulee vastaan kivoja vaatteita.
 
Meillä 3 lasta, tyttö 10v poika 7v ja nuorin tyttö 3,5 kuukautta. Nuorimmalle ostanut suurimman osan kirppiksiltä mm. sen takia kun menee nopeasti pieneksi ja myös tämän takia löytää hyvää ja ehjää vaatetta edullisesti. Myös naapureilta/ystäviltä ostanut tai saanut. Vauvan vaatteet pitää olla mukavia ja käytännöllisiä. Vanhimmille lapsille alkaa olla jo haastavaa ostaa kirppiksiltä kun ei meinaa enää löytyä. Hyödynnän alet jos mahdollista ostaessa ulkovaatetta tai kenkää. Mielestäni jo 10 vuotiaiden vaatteet kaupassa alkaa olla liian paljastavia ja aikuismaista.. olen asiasta antanut palautettakin.
 
Ominaisuuksia kuten
*joustaako vaate (hankala pukea päälle jos ei jousta, ehkä juhlavaatteessa se voi olla ok)
*löytyykö housuissa kuminauhanepparikiristys (ei ehdoton mutta helpottaa housujen pysymistä ylhäällä)
*pääntie - neppari, kirjekuori, jousto - eli saako helposti yläosan laitettua päälle - joko avustettuna tai sitten itsenäisesti
*vaatteen monipuolisuus, esim ensin "mekko ja myöhemmi tunika", verkkareissa pitkät resorit jolloin voi aluksi kääriä ja sitten suoristaa
*löytyykö taskuja aarteille /nenäliinalle
*kengissä vedenpitävyys - kun lapsi löytää taatusti sen lätäkön tai nurmikko on märkä yökasteesta jne.
 
Esikoista odottaessa saatiin koosta 50 kokoon 60 paljon vaatteita käytettyinä, helpotti suuresti rahallisesti kun ei tarvinnut kaikkea ostaa itse, varsinkin kun kasvaa niin nopeasti. Mutta mutta, vauvan vaatteissa ja nyt kohta 2-vuotiaan vaatteissa varmasti pääpointti on mukavuus ja käytännöllisyys. Pienelle vauvalle vaatteiden pitäisi olla helppoja pukea päälle ja pois, kangas tuntua hyvältä ihoa vasten. Potkuhousut joissa haaroissa nepparit oli mun mielestä parhaat, ei tarvi riisua kaikkea pois vaippaa vaihtaessa. Pienellä vauvalla myös talvella haalari minkä sai haaroista joko lahkeiksi ja pussiksi oli mielestäni hyvä. Pipossa olisi hyvä olla narut, jotta pysyy paremmin korvilla, ja ei sitten isompi saa niin helposti itse pois. Vauva kun rupeaa ryömimään ja konttaamaan, taas mukavuus tietenkin, ja että esim housuissa kiristys mahdollisuus, ettei housut karkaa tutkimusmatkalla. Sukkahousut oli meillä kovassa käytössä Taaperolla meillä ihan paita housut yhdistelmä, mut jarrusukat on hyvä olla pienen jalassa, vauhti niin hurjaa et pysyy vähän paremmin pystyssä jos liukas lattia. Ulkovaatteista taaperolle, että helppo pukea, suojaa tuulelta ja edes vähän vedeltä, sade asu tietenkin vielä erikseen, mikä mahtuu haalarin päälle. Itse suosin vielä ihan haalaria noin pihalle leikkeihin, takki nousee helposti ylös. Kengät ja muut asusteet sään mukaan.
 
Hinta, käytännöllisyys, ulkonäkö. Suurimmat osat ostan kirppikseltä mutta myös uutena. Harvemmin mitään kallista merkkiä, eli aika hm lindex linjalla mennään. Käytännöllisyydellä tarkoitan et helppo pukea ja riisua. Ja plussaa jos esim yökkörissä ja potkareissa on haaroissa nepparit. Ja muutenki nepparit paremmat ku napit/vetoketju. Ja sit tietty se et vaate on nyös helppo pukea päälle eli kietasubody, nepparit ym. Ja ulkonäöllä että miellyttää omaa silmää. Hirveesti en tykkää sellaisista bodysta tai paidoista mis on joku yks hahmo edessä. Mielummin jotakin kuviota tai yks väristä. :)
 
Mulla on ollut kauhea vauvanvaatekriisi.

Yksi tärkeimpiä ajatuksia on ollut se, että mulla on yksi ainoa vauva joka varmaankin jää ainoaksi. Mä en halua pukea mun vauvaa kulahtaneisiin, nyppyyntyneisiin, virttyneisiin ja miljoonaan kertaan pestyihin kirppareilta ostettuihin henkkamaukkarytkyihin. Me kuvataan vauvaa paljon ja haluan että sillä on siistit, nätit vaatteet päällä. Ja jotka myös ilmentää vauvan (lue: äidin ja isän) rock -henkisyyttä. Eli pastellinväriset nallekuvioiset söpöykset ovat aika no-no.

Meillä taitaa kuitenkin isompi osa vaatteista olla näitä kirpparilöytöjä, kiitos anopin joka niitä kirppareita kiertelee. Mutta se ilo hänelle suotakoon. Mä ostan vaatteet uusina, niin itselleni kuin vauvallenikin.

Tässä nyt tullaan tilanteeseen, jossa vastakkain ovat todellisuus ja se miten haluaisin miten meillä pukeutuminen suoritetaan.

Kaupungilla, kyläillessä jne. valitaan päälle ne uusimmat ja siisteimmät vaatteet. Toki haluaisin että olisi jotain merkkivaatetta mutta oikeasti en ole ehtinyt sellaisia vielä hankkia... pitäisi lähteä "isoon kaupunkiin" tai kokeilla onneaan verkkokaupan puolella. Kotona ollaan sitten vähän huonommissa.

Sitten olisi kiva jos vaatteet (yläosa ja alaosa) olisivat edes jollain tavalla mätsäävät (väriltään, kuvioltaan).

Haluaisin käyttää vauvalla pehmeitä, puuvillaisia, hengittäviä vaatteita (ne kirpparilöydöt eivät sovi tähän).
Käytännön syistä meillä käytetään vielä bodyja ja puolipotkareita. Unihaalaria sitten yöllä. Vauvan tulee aika nopeasti kuuma, joten osa vaatteista on ohkaisempaa kangasta.

Haluaisin suosia myös suomalaista.
Mutta ehkä sitten tarkemmin ja paremmin kun vauva-ajasta päästään eroon (tai sitten kun päästään siihen 90-100 cm vaatteisiin).
 
Meillä vaakakupissa painaa mukavuus, helppo puettavuus, käytännöllisyys ja myös ulkonäkö. Koitan myös ajatella ekologisesti ja ostaa kirppikseltä, mutta kyllä uutenakin tulee välillä osteltua vaatteita. Haluaisin panostaa laatuun ja kotimaisuuteen, merkillä sinänsä ei ole väliä. Mutta tällä hetkellä ei ole varaa ostella 60"euron asukokonaisuuksia.
 
Takaisin
Top