Taaperoiden kuulumiset

Hienosti teillä menee lasten sänkyyn nukahtaminen. Nopeammin on palautusten määrät vähentynyt kuin meillä tytön kanssa silloin. Meillä on nyt viisi iltaa tyttö pysynyt omassa sängyssä eikä ole tarvinnut palautella. Hyvä vaan, kun itse olen pienemmässä neidissä illat kiinni.

Miten tuo lapsi kasvaa niin nopeasti? Tänään käytiin tytön kanssa kahdestaan shoppailemassa isompia vaatteita. Nyt siis käytössä 92-98cm vaatteesta riippuen.
 
Jep :D Toivotaan ettei tule sen isompaa takapakkia vaan.
Meillä käytetään vielä 86 koon vaatteita :) Pieni kirppu kun poika on.
 
Hei pitkästä aikaa!:) en ole täällä käynyt jostain syystä lueskelemassa pitkään aikaan. Mutta nyt voisin kuulumiset jakaa :) meillä poika nukkunut isojen poikien sängyssä jo alkuvuodesta lähtien ja hyvin on mennyt aina :) tosin nukutan sen sinne silleen että istun sängyn vierellä niin kauan että nukahtaa :D kasvua on tullut hurjasti jo lähemmäs 90 cm pitkä ja n.13 kg painoa. Puhetta tulee paljon ja moni asia kiinnostaa ja niistä kysellään:) pottaharjoittelut on ottanu takapakkia ja poika ei halua enää mennä potalle mutta kylläpä sekin aikanaan tulee sit en ota stressiä :)
Palasin töihin pojan ollessa 1,4 v ja hoidossa on mennyt todella hyvin:)
Nyt meillä on jo vuoden verran ollu uuden lapsen teko menossa mutta ei ole vielä tulosta tuottanut:sad001
 
Tsemppiä kaikille jotka opettaa lapsia omaan sänkyyn, oon käyny lukemassa teidän kuulumisia vaikka en ole nyt jaksanut vastailla. Ihailen kyllä kovasti kun niin monet niin päättäväisesti jaksaa opetella uusia juttuja lastensa kanssa :)

Meidän poika nukkuu vielä meidän vanhempien keskellä ja tosiaan öisinkin käy rinnalla, varsinkin jos on hampaita tulossa tai sairaana saattaa roikkua puoli yötä tississä. Se on tietysti aika raskasta, mutta luulen että poika valvottaisi tällöin joka tapauksessa, on ollut aina herkkäuninen. Ajatuksissa on omaan sänkyyn siirtäminen kenties 2-vuotiaana, mutta sänky olisi vielä meidän makuuhuoneessa, jonne onneksi mahtuu hyvin.

Meilläkin poika on pikkuinen ikäisekseen, 80 on sopiva vaatekoko, mutta ostan jo 86 niin mahtuu pidempään, pitää vaan kääriä hihoja ja lahkeita. :D karkea arvio pojan koosta, todennäköisesti sen 80 cm pitkä ja 10 kg :)

Pottaillaan 3-4 kertaa päivässä, pissat tulee ehkä kerran päivässä pottaan ja kakka ei nykyään oikeastaan koskaan, poika kakkaa aina silloin kun minä olen syömässä -_- :D

Hain meille muskaripaikkaa ja ajattelin että aletaan käymään toisinaan jossain perhekerhossa, että poika saa pikkuhiljaa totutella ryhmässä oloon ja saadaan jotain tekemistä kodin ulkopuolella. Tällä hetkellä ulkoilu on parasta, poika nauttii kunhan saa kävellä ja juosta ja läiskytellä rapakoissa. Sisällä autoleikit, hippa, kotityöt ja lastenohjelmat on kivoja.

Täällä alkaa alakuloisuus hellittämään, viime viikko oli tosi raskas. Vieläkin väsyttää, mutta mieli on jo valoisampi. :) kiitos kaikille myötätunnosta :Heartred
 
Pari päivää siinä uuteen sänkyyn totuttelemisessa meni. Nyt selvitään sekä päikkäreille että yöunille menossa alle 15 palautuksella :) yöt poika on nukkunut heräämättä omassa huoneessaan. Mutta voi argh näitä aikaisia heräämisiä :eek: Joka ikinen aamu kellontarkasti välillä 6-6.20 :D Ja ei vaikutusta mihin aikaan menee illalla nukkumaan.
Poika on taas yskäinen ja limainen. Oli n. viikon oireeton ja taas alkoi :sad001 Tarvii kohta olla yhteydessä taas sairaalalle josko tarvii ottaa astmalääkkeet jatkuvaan käyttöön. Kuolaa tulee valtavasti ja eilen huomasin että yksi takahammas pilkottaa. Eli nyt meiltä puuttuu enään kolme hammasta :)
 
Meillä vähän otti takapakkia omaan sänkyyn nukahtaminen kun poika oli viikonlopun isällään... Alkuviikosta sai taas palautella x monta :D Nyt onneksi taas sujuu suht hyvin.
On myös nyt muutaman viikon sisään alkanut puhumaan kaksi sanaisia lauseita kuten "kissa juo", "minä haluan", "äiti nukkuu" jne... :) Päiväkodista sai kehuja että osaa taitavasti jo potkia palloa :)
 
Me saatiin muskaripaikka! :) tällä viikolla alkaa, mutta poika tietenkin sairastui syksyn ensimmäiseen flunssaan. Itsellänikin on kurkku karheana.

Nyt viime viikkoina poika on vihdoin innostunut kirjoista, siis siten että malttaa kuunnella pikkutarinan ja itse pyytää, että luetaan :) itse kun olen mahdoton lukutoukka ollut aina, niin tuntuu hyvältä että poikakin tykkää :)

Hoidonaloitus ja töihin paluuta on vielä epäselvää, oma toiveeni on jatkaa kotona vielä vuoden verran, saa nähdä mitä töissä tähän tuumataan.

Ihanaa viikkoa kaikille :)
 
Meillä aloitti omassa juniorisängyssä nukkumisen 1v10kk ja omassa huoneessa aloitti 2v, kun muutettiin uuteen asuntoon ja ajateltiin kokeilla omassa huoneessa nukkumista ja kesäkuusta lähtien on nukkunut omassa huoneessa. Aamulla kömpii sitten keskeen. :)
 
Joopa. Voin kertoa että kaduttaa jo sängyn vaihto ! Ihan hullun touhua :D Harvassa näyttää olevan illat että menisi hyvin nukkumaan. Edelleen useimpina iltoina saa palautella useasti sänkyynsä + että on alkanut yöllä heräilemään. Olenkin ottanut nyt suosiolla viereen nukkumaan jos herää, koska olen ihan todella väsynyt päivisin jos herään 3-4 kertaa viemään poikaa takasin sänkyyn. Ja kaiken tämän lisäksi päikkärit on lyhentynyt. Nukkuu max. tunnin. Noh, ehkä tää tästä... Joskus... :D
Ja räkä vuotaa täälläkin. Hieman yskähtelee, mutta ei kuumetta. Ihana syksy ja taudit. Niiin ja potta ei taas kiinnostaisi ollenkaan. En ole pakottanut. Harvakseltaan suostuu menemään ja hetken istumaan. Välillä tulee jotain, välillä ei.
 
Joopa. Voin kertoa että kaduttaa jo sängyn vaihto ! Ihan hullun touhua :D Harvassa näyttää olevan illat että menisi hyvin nukkumaan. Edelleen useimpina iltoina saa palautella useasti sänkyynsä + että on alkanut yöllä heräilemään. Olenkin ottanut nyt suosiolla viereen nukkumaan jos herää, koska olen ihan todella väsynyt päivisin jos herään 3-4 kertaa viemään poikaa takasin sänkyyn. Ja kaiken tämän lisäksi päikkärit on lyhentynyt. Nukkuu max. tunnin. Noh, ehkä tää tästä... Joskus... :D
Ja räkä vuotaa täälläkin. Hieman yskähtelee, mutta ei kuumetta. Ihana syksy ja taudit. Niiin ja potta ei taas kiinnostaisi ollenkaan. En ole pakottanut. Harvakseltaan suostuu menemään ja hetken istumaan. Välillä tulee jotain, välillä ei.
 
Ja ettei olis pelkkää purnausta niin voi kuinka ihanasti poika tänään teki kun lähdettiin leikkipuistosta :) heilutteli taakseen ja sanoi: "hei hei keinu, hei hei liuku, hei hei hiekkalaatikko, hei hei käpy" :D suloista :Heartred
 
Voi Ronja, tsemppiä iltoihin/öihin. Meillä on nyt useamman viikon mennyt nukahtaminen mennyt hyvin. Ei tullut kahteen viikkoon kertaakaan pois sängystä ja nyt vajaan viikon ajan pari kertaa saa palauttaa. Yöllä ei heräile, sen puolen kyllä hoitaa pikkusisko.

Potalla istutaan päivittäin, muttei sinne tehdä mitään. Tyttö on viikon aikana tullut todella tietoiseksi vaipasta ja kakkaamisesta/pissaamisesta. Pyytää itse vaippaa esim suihkun jälkeen, varsinkin jos on hätä. Haluaa vielä tehdä tarpeensa vaippaan. Sitkeästi vaan yritetään istuttaa potalle.

Meilläkin vilkutellaan kaikille ja kaikelle, kun mennään ohi tai lähdetään. "Hei hei". Puhe on todella paljon kehittynyt ja toistaa paljon uusia sanoja. Kerrankin itseltä pääsi kirosana toisessa huoneessa, niin eiköhän silti tytön suusta se kuulunut kuin kaikuna. Saa olla tarkkana, että mitä sanoo ja mistä.
 
Mä olen vaihtanut taktiikkaa... :D Nykyään istun sängyn laidalla kunnes poika nukahtaa. Yleensä menee se 5-20min. Helpompaa ja hermoja säästävämpää :P Joka yö herää ja tulee jatkamaan viereen unia.
Toissapäivänä käytiin lääkärissä. Korvatulehdus toisessa korvassa flunssan jälkitautina. Johan edellisestä olikin sen 5kk aikaa. Poika osasi itse kertoa että korva on kipeä, se kyllä helpottaa suuresti niin ei tarvi arvailla mikä toisella on hätänä :)
 
Huhhei, kylläpä piti kantapään kautta todeta, että sängyn vaihto on ajankohtainen kun tyttö pinniksestä tänään päikkäreille käydessään tippui :sad001. Pitkään ollut mielessä, mutta ei ole kiirehditty kun ei ole kiipeillyt tähän asti ja kun ollaan oltu kaksosten kanssa tosi väsyneitä. Otsassa on nyt iso patti ja herätellä pitää ensi yönä muutaman kerran, muuten on tällä hetkellä oma itsensä. Kamala säikäys oli kyllä ja tunnen syyllisyyttä kun tämä olisi vältetty jos ois jo aikaisemmin sänky vaihdettu :sad001.
 
Ronja, onneksi tuo vieressä istuminen toimii. Ettei illat veny ihan mahdottomiksi.

Yxvaan, varmaan on ollut iso säikähdys. Onneksi ei käynyt kuinkaan. Toisaalta tyttö olisi voinut kiivetä johonkin muulle huonekalulle ja pudota siitä. Nää pienet on sellaisia kiipeilijöitä. Meillä tänään pudottiin vessanpytyn päältä, kun piti kiipeillä ottamaan hammastahna lavuaarin reunalta. Onneksi tyttö tömähti pehmeälle matolle. Me vaihdettiin pinnis lastensänkyyn kesäkuussa heti, kun tyttö osoitti osaavansa kiipeillä pinniksen reunaa vasten.

Meidän tytöstä on paljastunut huolehtiva isosisko. Pikkusiskoa pitää hoivata ja antaa tuttia, jos vauva itkee. Myös äitiä kommennetaan, jos vauva itkee: "äiti VAUVA!". Puhe kehittyy koko ajan ja sanoja toistetaan. Hyvin alan itsekkin ymmärtämään, että mitä tyttö haluaa.
 
Hienoa Ronja, jos uusi taktiikka toimii :) ja vaikka nyt onkin korvatulehdus, niin tosiaan pitkä tauko ehti olla.

Yxvaan, näitähän sattuu ja kyllä se harmittaa, onneksi ei tytöllenne käynyt pahemmin :Heartred toivottavasti uuteen sänkyyn siirtyminen sujuu mutkattomasti.

JN89, onpa mukava kuulla, että tyttönne viihtyy isosiskon roolissa! Pieni apulainen on varmasti ihan paikallaan, vaikka toki saattaa olla välillä vähän vähemmän hyödyllinenkin :D oletko pystynyt lepäilemään, nyt on kaksi pientä?

Meillä varmistui hoitovapaan jatkuminen ensi elokuuhun, en ole varma muistinko jo mainita. Musta on ihana olla pojan kanssa kotona :Heartred sitten kun mennään töihin/hoitoon, niin tulee olemaan pitkät päivät pojallakin. Ja kun yötkin on edelleen katkonaiset, niin on helpottava ajatus, että ei ole kiire mihinkään. :)

Pojan puheen kehitys on huimaa, uusia sanoja tulee koko ajan, melko vaikeitakin, kuten paloauto tai ilmapallo. Kahden sanan lauseita sanoo myös useita ja ihan muutamia kolmen sanan lauseitakin. Välillä tulee niin hauskoja kommentteja että pakko nauraa, mm. kun hänelle tulee kakka housuun, poika vastaa "soosit!" :D tai kun kysyin, mitkä on isin ja äidin nimet, niin isin nimi tuli oikein, mutta äitin nimi on kuulemma "iloinen". :D

Aloitimme muskarin pari viikkoa sitten ja meidän pikku ujostelija on ollut tosi reipas ja innoissaan lähtee "muhkaliin". :) jokin toinenkin ns harrastus olisi kiva ottaa, nyt kun se vielä on mahdollista ja poikakin tykkää kun on välillä jotain erilaista.
 
Vauva on tullut isosiskoonsa ja meillä mennään yöt yhdellä syötöllä. Eli saan yleensä hyvät yöunet. Parhaimmillaan pienempi nukkuu 7h putkeen. Ja tuo isompi neiti nukkuu yöt heräämättä, joten hänenkään vuoksi ei tartte heräillä. Päiväunia tytöt nukkuvat hetken aikaa samaan aikaan eikä siinä oikein itse ehdi ummistaa silmiään. Muttei oikeastaan ole ollut tarvettakaan.

Hienoa Justiina, että työnantaja jatkoi vielä hoitovapaata. Itse olen suunnitellut palaavani vuoden päästä töihin. Uutta paikkaa pitää hakea, kun olin määräaikaisena, kun jäin tuosta taaperosta äitiyslomalle. Uusia tuulia sitten ensi syksyyn. Nyt nautin kotiäitiydestä ja arjesta tyttöjen kanssa.
 
Meillä oli kans poika pudonnut päälleen matkasängystä isänsä luona. Onneksi ei sattunut isommin. Älä syytä itseäsi Yxvaan, näitä sattuu ja tulee sattumaankin vaikka kuinka yrittäisi ennaltaehkäistä. Jaksamista arkeesi ! :)
 
Siis ei ole todellista. Vein tytön ekaa kertaa nukkumaan normaaliin lasten sänkyyn ja sinne jäi :O. Tästä ei ole suunta kuin alaspäin :'D.
 
Yöllä piti kahdesti käydä katsomassa, kun ei itku loppunut pian kuten normaalisti jos herää: ekalla kerralla oli harhaillut patterin viereen sängyn luota ja toisella kerralla oli kyykyssä sängyn vieressä, ikävöi molemmilla kerroilla kovasti unilelujaan. Täytyy hankkia tytölle yövalo, niin osaa pudotessaan (?) takaisin sänkyyn ja löytää tarvittaessa lelunsa, pikku reppana :Heartred. Sänky on niin matala, ettei vahinkoa satu vaikka pyörähtäisikin lattialle.

Päikkäreille kun vein, niin sinne jäi soivilla leluillaan leikkimään ja hetken päästä tuhisi unissaan. Ei voi oikeasti mennä näin helposti!
 
Takaisin
Top