Pokemon go

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei varmaan äitien ja isien keskuudessa mikään suosituin juttu vaikka muuten se tuntuukin tunkevan joka tuutista. Mielipiteitä varmasti kuitenkin löytyy? Löytyykö muita siihen hurahtaneita?

Itse pelailen vähän elämän ohessa. En lähde minnekään vain jahdatakseni pokemoneja saatika mene minnekään istuksimaan niiden vuoksi. Mutta saatan kauppareissulla tai vauvauintiin kävellessä samalla napsia matkan varrelta mitä sattuu tulemaan vastaan. Kuluu aika mukavammin "yksin" kävellessä (kun mies ei ole mukana eikä lapsestakaan nukkuessa liiemmin seuraa ole). Eikä harmita niin paljoa kun on kävellyt turhaan postiin todetakseen että paketti ei olekaan siellä, kun on saanut pari uutta pokemonia matkalla. :p Ihan mukavaa touhua siis kun pitää järjen mukana. :) Olettaisin että syynä hurahdukseeni on ainakin suurelta osin se, että olin pienenä ihan innoissani pokemoneista.

Se vain surullista kun jotkut ei sitä järkeä pidä päässä. :sad001 Kuoleman tapauksiakin ilmeisesti tullut kun ihmiset ei muista seurata liikennettä. Ja sitten on ne kahjot jotka menee kielletylle alueelle pokemonien perässä.
 
Meillä lapset 8v ja 12v pelaa ja aivan huippu peli! 12v kävelee 10km päivässä, ihan mahtavaa! Toivottavasti intoa riittää vielä pitkään!
 
Mä oon välillä käynyt retkellä viikonloppuna meidän kolmevuotiaan kanssa etsimässä pokemoneja. Jaksaa hänkin reippaasti kävellä kun on jotain ohjelmaa :)
 
Liikunnan kannalta hyvä juttu, kunhan muistaa pitää järjen päässä (ei juokse autotielle tms), muuten onkin mielestäni ihan katastrofi. Hirveä älämölö ollu jo kauan että ku ihmiset on kaikkialla naama kiinni kännykässä - no nyt ainakin nää pelaajat ovat! Oon onnellinen että oma laps on vasta 1v, huolestuttaa muidenkin lapset kun menevät tuolla tosiaan pokemonien perässä naama kiinni luurissa ni se keskittyminen oikeaan maailmaan on aika nollassa.. meinaan just näitä autoja yms:sour:
 
En oo ite edes kokeillu peliä, mutta monet lähipiirissä tuntuu Pokemoneja kyllä etsivän.
Ennen Pokemon Gon ilmestymistä tuntui että kaupungilla jalankulkijoista n. 1/3 kulki katse kännykässä jopa tien yli jne. Nyt jo puolet ihmisistä kulkee naama kiinni kännykässä. Pelottaa heidän puolesta ett sattuu.
Muuten liikunnan ja ulkoilun kannalta hyvä sovellus, mahtavaa saada nykylapsia, -nuoria ja jopa aikuisia ulos ja liikkeelle! Vielä kun tosiaan muistettaisiin pitää se kuuluisa järki päässä :)
 
En oo päässy perille koko pelistä vaikka oon uutisia sitä mukaan lukenu mitä siitä tulee siis jossa koitetaan selittää mikä sen juju on. Idiootti ku en hiffaa?
Paristi saanu naurut ku sillalla porukkaa ihan mielettömästi ja tuijottaa hiljaa sitä kännykkäänsä ja vaikka porukassa onki.
Sääli ku kuolemia tulee jonku pelin takia.
Onhan se jees ku tollasella porukan saa liikkeelle. Mutta ei pysty ymmärtää miks tää elämä on menny siihen pisteeseen et ulkoillaan ja liikutaan vaan jonku pelin vuoks.
 
Minä oon liika vanha älyämään mikä hauskuus peleissä ylipäänsä. Omista muksut sta esikko ja Nelonen niitä ottavat kiinni.eilen koitin osallistua iloon kun sai jonkun ötökän kiinni mutta jäi ihan Ahaa - asteelle. Ja luojan kiitos nuoremmilla on niin vanhat luurit ettei niihin ees saa sitä peliä
Surullisia tapauksia kuulunut pelin ja liikenteen tiimoilta
 
Mullakin tää "ilmiö" jäänyt kokematta ja jääkin... Liikaa nää nuoret/lapset tai
noh miks ei aikuisetkin, tuijottaa sitä pientä ruutua...
Ulkoilu on kyllä hieno asia, varsinkin jos kävellään ja ollaan yhdessä, mutta ollaanko siinä oikeasti edes yhdessä jos kaikki vaan tuijottaa ruutua?
Kun mä olin nuori 90-luvulla niin tämmöisiä ei ollut, asuttiin maalla ja sillon oltiin ulkona kavereiden kanssa, kiipeiltiin puussa, metsässä leikittiin ja metsästettiin maahisia, rakennettiin majoja jnejne (hahaa pääsinpä sanomaan lauseen "kun minä olin nuori" jo 29- vuotiaana:D hitto mä oon vanha:wink)
Onneksi tää oma nelikko vielä sen verta pieni et ne vielä mtn tajua peleistä, ruutu aikaa vaan pikku2 verran ja se on hyvä...

Pelaajat vaan se järki päähän ja kattokaa ympärillenne että ei käy pahasti pelin tiimellyksessä:)
 
Viihdyttävä ja liikuttava pelihän tuo on isommille ja pienemmille. Pienemmät saavat samalla harjoitusta kartan ja gps:n avulla suunnistamiseen. Peli on itseasiassa hyvin hidastempoinen eikä vaadi jatkuvaa näytön tuijottamista, vaikka jotkut eivät malta irrottaa silmiään näytöstä, jolla ei tapahdu mitään. Sanoisin, että liikenneturvallisuusongelmat ovat täysin vältettävissä, kun lapsillekin vain opastaa järkevää pelaamista. Kännykkä värisee ja antaa äänimerkin, kun kävelet kohtaan, jossa on villi pokemon. Säde kiinniottamisalueelle on myös laaja, joten säntäilyä tielle tai yksityisalueille ei tarvita. Itse olen pelatessani pysähtynyt tien reunaan katsomaan, mitä löytyi, kun taskussa oleva puhelin värisee. Aikuiset voivat mielestäni tässä näyttää esimerkkiä lapsille. Jos luet tekstarit/muut viestit pysähtymättä liikenteessä, lapsi apinoi varmasti perässä pelatessaan.

Osa ongelmaa on mielestäni se, että autoilijat eivät ole tottuneet lapsiin (tai jalankulkijoihin ylipäätään) liikenteessä, kun mielenkiintoinen tekeminen on pitänyt massat poissa silmistä. Keskustojen ulkopuolella autoilijat ovat olleet melko yksinvaltiaita. Itse hiljennän aina vauhtia ja varaudun jarruttamaan, jos näen lapsen/lapsia tien varressa oli kädessä puhelin tai ei. Ikinä ei tiedä, lähteekö pieni juoksemaan tielle perhosen tai muun oivalluksen perässä, vaikka ei tuijottaisikaan näyttöä.

Ihan oma lukunsa ovat aikuiset hypnotisoituneet pelaajat. Jos heille jotain sattuu, sanoisin tylysti olevan ihan oma vika.
 
Tuskin tulee meille, sekä mie et mies inhoo koko pokemoneja, lapset on viel pikkusia, eivätkä oo pelailleet vielä kun lautapelejä ja se saa riittää vielä toistaiseks. Sääli et joku menettää henkensä pelkän pelin takia:grumpy:
 
Meillä pelailee minä äiti ja isot lapset :)
Hauska iltalenkki yhdessä :Heartred

Näyttöä ei tosiaan tartte tuijottaa ja autotielle ei tartte mennä edes.. Ongelmana on jos vanhemmat antaa liian pienten lasten yksinään pelailla joilla vasta noin muutoinkin on oppimisen alla yksin liikkuminen ynnä muu.

Voidaan miettiä kuinka moni on juossut pallonperässä/eläimen perässä/ynnä muun perässä tielle.. Eikä aina tarvita sitäkään kun tielle vaan juostaan. Aikuiset tässäkin suhteessa pahimpia ainakin kaupunkialueella.. pyöräilijät oikeita piruja.
 
Minä olen sen verran foliohattu, että ensimmäisenä tuli mieleeni, miten nerokas vakoiluohjelma tuo peli olisi. Miten helppo olisi sen kautta päästä sisään virastoihin, armeija-alueelle ja siis ylipäätään saada kuvamateriaalia mistä tahansa paikasta reaaliaikaisesti (vain laittamalla sinne pokemoneja), sekä tallentaa tarkasti ympäristöä isoksi kaikenkattavaksi verkostoksi (kuten googlemaps, mutta laajempi).

En siis ole pelannut. Eikä pelaa lapsenikaan. Eikä minulla ole tietoa siitä, vaatiiko peli edes kameran ja äänilaitteen oikeuksia. Nämä ovat vain ajatuksia. :grin Hienoa joka tapauksessa se, että lapset ja nuoret liikkuvat. Omiani vien mielummin geokätköilemään, sekä muiden luontokokemusten pariin.
 
Niille, jotka ei tiedä mistä on kyse: Pokemonit nyt ensinnäkin on lastenohjelma, jota näytettiin ainakin -90 luvulla. Siinä on erilaisia otuksia, joita saattoi pyydystää ns. pokepalloilla. Nyt on maailmalle putkahtanut puhelinpeli, jossa pyydystetään näitä samoja otuksia. Käytännössä homma toimii niin että liikutaan ulkona ja siellä sitten kerätään näitä pokemoneja, joita tulee vastaan. Peli seuraa gps-paikannuksella missä pelaaja menee ja ruudulla sitten pelaajan hahmo menee kartalla samassa paikassa (no ainakin suunnilleen). Puhelin tosiaan ilmoittaa kun pyydystettävä pokemon on lähellä eli ruudun tuijottaminen on oikeastaan turhaa.

Toki kaikki on mahdollista, mutta en ihan usko että tuolla pelillä vakoiltaisiin. Sitä pystyy pelaamaan ilman kameraakin. Ääntä se ei taida ottaa muutenkaan. Pääasiassa siinä katsellaan "karttaa" ja pokemonia napatessa voi katsoa sitä kameran avulla niin kuin se olisi reaalimaailmassa. (Minulla tämä toiminto ei itseasiassa edes toimi.) Siinä kyllä tallentuu sen verran pieni alue että siitä ei paljoa iloa ole. Saa olla tosi tiheään näitä kuvia että niistä saa mitään aikaan. Ja siinäkään ei taida palapelin kokoaminen onnistua, kun gps-paikannus heittää välillä ihan kiitettävästi.

(Äippä x4 Olen vasta 24-vuotias ja olen jo päässyt joskus sanomaan että 'kun olin nuori'. :D Mutta joo, pienenä sitä tuli juostua ulkona kavereiden kanssa. Pelejä oli kyllä meillä sillonkin. Sega piti välillä sisätiloissa.)
 
Meille on tämä villitys jäänyt vähemmälle huomiolle. Ei olla miehen kanssa kumpikaan ikinä oltu pokemoneista kiinnostuneita ja lapset vielä niin pieniä etteivät sellaista ymmärrä. Ollaan kyllä liikenteessä huomattu paljonkin teinejä tämän parissa. Me harrastetaan perheenä geokätköilyä, jossa on vähän sama idea. Siinä ei kuitenkaan olla niin kiinni luurissa, pääsee tutustumaan luontoon, metsiin ja saa ihan oikeasti etsiä "aarretta". Meillä lapsetkin tykänneet tästä paljon (5v ja 1,5v)!
 
Meillä itse pelaan aina kun pihalla liikun.. Tokikin rajoittaa paljon että poika vasta 7kk ja mies ei tykkää koko pelistä :D

Kieltämättä itseä huvittanut/ollut ulkopuolinen olo kun vaunujen kanssa menny stopeille ja sielä vain nuoria janttereita xD

Jos asuisin kaupungissa, innostaisi varmasti enemmän liikkumaan/pelaamaan, mutta täälä landella vaan samat pokemonit eikä stoppejakaan juuri, niin lopahtaa innostus :sad001 Eli aina kun kaupunkiin nii taatusti peli päällä :happy:
 
Tänään kaupungin läpi ajellessani huomasin ala-asteikäisen pojan kurkottelevan kännykän kans autotielle.. oli siis "ei saa juosta autotielle" oppi mennyt jokseenkin perille, mutta eipä se kurkottelu kanttarin reunallakaan järkevää ole.. ottaa sydämestä nuo tollaset tilanteet :hungover:
 
Meillä pokemon go on isin ja tytön oma harrastus. Kumpikin on kovia pokemon faneja, ja ihan kiva, että tuo mieskin nyt on innostunut ulkoilemaan. Ja ovat jutustelleet ja tutustuneet uusien ihmisten kanssa. Tosi positiivinen ilmiö sitten kuitenkin, vaikka ite en tietokone/kännykkäpelejä ymmärrä. :grin Lieveilmiöt ovat tietysti kurjia. Just toissapäivänä näin pyöräkolarin, kun yläasteikäiset pojat tuijottivat kännyköitään pyörien selässä. :facepalm: Onneksi oli kypärät, eikä kellekään sattunut mitään vakavampaa.
 
Meillä mies on innostunut pelamaan ja tekeekin päivittäin pitkiä kävelylenkkejä osittain ainakin tämän pelin vuoksi. Mua kans kiinnostaisi, mutta tiedän sen, että koukuttuisin siihen aivan liikaa. :D Pokemonit oli kyllä silloin kova juttu, kun olin lapsi ja tuli kieltämättä vähän nostalginen fiilis, kun mies näytti millaisia pokemoneja hän on löytänyt. Ja kun mun omille kummilapsille koko pokemonit oli ihan vieraita ennen tätä peliä, kun ei sitä ohjelmaa enään tv:ssä näytetä tai ei niitä keräilkorttejakaan enään ole kukaan keräillyt :)
 
Takaisin
Top