Painonnousu

I feel you :D viime viikko meni hienosti suht terveellisellä ruualla ja paino oli jopa tippunut puoli kiloa (tai nesteet lähtenyt) mutta nyt tuli taas viikonloppuna vedettyä sellainen sokeriöveri, että vaa'alle en edes uskalla mennä :eek: nyt taas skarpattava ja torstaina sit neuvolaan kuulemaan totuus..
 
Onko kenenkään muun puoliso heittäytynyt raskausaikana ruokanatsiks? Meillä mies oikein kyttää mun syömisiä. Mitään herkkuja tai hyvää ei antais syödä, vaikka olis mitä mielitekoja. Itse mies syö vähähiilarista safkaa, mutta mulla kurnii vaan maha koko ajan näillä sen superterveellisillä eväillä.

Tiedän, että mies tarkoittaa hyvää ja haluaa tsempata, että söisin terveellisesti eikä tulis välttämättömien vauvakilojen lisäks ylimääräistä, mutta välillä meinaa mennä hermot, kun kaikki hyvä kielletään... :D

Nessu 19+4
 
Blackpanther, onnea. Vaihdetaanko miehiä? :D Vitsi, vitsi...

Meillä mies ei taas tunnu muutenkaan tajuavan, etten ihan koko aikaa jaksa painaa samalla tavalla kuin ennen raskautta. Esim. tänään oon ollu viikon ekan työpäivän jälkeen aivan kuitti jatkuvasta nälästä ja liian kevyestä ruuasta, ja kotiin pääsyn jälkeen haaveilin vaan paikasta sohvan nurkassa peiton alla.

Ja kun esitin miehelle toimintasuunnitelmani, että taidan tän illan lepäillä sisällä, hän vaatimalla vaati, että ei kun pihalle on mentävä koko porukalla (siis minä, mies ja koira), kun on niin hieno ilma ja että enkö voi levätä pihalla.

On se kumma, ettei yhtään sais tehdä miten itestä parhaalta tuntuu! Nyt sitten raahaudun nuokkumaan pihalle puutarhatuoliin, kun muu ei miehelle kelpaa.

Varmaan on joo mun raskaushormoneillakin tekemistä sen kanssa, että kyrsii määräily ja ymmärtämättömyys niin, että välillä tekis mieli oikein kunnolla rähähtää miehelle. Mikä ei ole yhtään mun tapaista. Yleensä teen liikaakin muiden mielen mukaan...

Sori, menipä ohi aiheesta, mutta oli jotenkin kova tarve avautua.
 
Nessu, me ollaan täällä juuri sitä varten että täällä saa avautua, joten anna mennä vaan!

Mä en ole käynyt puntarilla muutamaan viikkoon. Varmasti on painoa tullut. En vaan nyt jaksa stressata sitä. Enkä vahtia mitä syön ja kuinka paljon.
Harmittaa niin nää muut raskausvaivat, (iskias, liitoskivut, selkäsärky ja noi suonikohjut) että yritän vain selvitä eteenpäin päivä kerrallaan.
 
Nessu: Tässä herkku-asiassa voitais vaikka vaihtaa, mä tarttisin kyllä peräänkatsojan :D Mut miten tuo sun teksti jatkuu, niin voin kertoa -ei se vaihtamalla parane! Ei tajua munkaan mies, etten ihan yhtä paljon jaksa enkä pysty kuin ennen enkä ainakaan yhtä nopeasti... mahakin alkaa olla jo vähän tiellä... Onneks ei sentään vielä kipuja oo kun niitä se ei tajua alkuunkaan.
 
Meillä ei mies kyttäile ruokien perään ja yrittää kyllä parhaansa mukaan toteuttaa mun ruokatoiveita. Tosin se ei taida johtua raskaudesta, kun tekee niin muutenkin. :grin Mutta sitä ei ymmärrä, etten jaksa tehdä asioita ihan samalla tavalla kun aikasemmin. Vaikka oon "vaan" päivät kotona esikoisen kanssa, vie se melkoisesti energiaa ja illalla haluaisin välillä vaan olla ja mies voisi touhuta lapsen kanssa. Mutta tälläkin viikolla sillä on taas sovittuna vaikka ja mitä ohjelmaa illoiksi. :sorry: Onneksi lauantaina kuitenkin loppuu koulut, mikä tarkoittaa miehelle 2,5 kk:n kesälomaa! Ja toivottavasti myös hieman lepoa itselle. :angelic:
 
Nessu, räjähdä vaan. Ja jos ei kerrasta usko, räjähdä uudestaan. Tämä ei ole otollinen aika natseilla. Mun vakioräjähdys tulee siitä, ettei mies huomaa kävelevänsä aivan liian nopeasti. Mulle tulee heti kauheat supistukset. Syömisiin tai painonnousuun se ei puutu, muistuttaa vaan et pitää syödä.
 
Mulla painonnousu viikkojen 8-14 välillä 0,333 kg/viikko ja viikkojen 14-18 välillä jo 0,45 kg/viikko...Ihan alkuun mulla oli nälkä ihan jatkuvasti, nyt se nälkä on hiukan tasoittunut, mutta tulee naposteltua ja herkuteltua (jäätelö on mun heikko kohta). Millä ilveellä sitä saisi pidettyä itsensä tiukkana siellä kaupassa, että ostais vaan terveellisiä asioita. Tuoremehuissa ja hedelmissäkin on kuulemma sen verran sokeria, että niidenkin kanssa mun pitäisi pysyä kohtuudessa ja irtokarkkihylly pitää kiertää kaukaa... :sad001
 
Mun mies ei paljoa uskalla puuttua mun syömiseen :grin Sovittiin että sitten kun imetys loppuu niin aloitetaan yhdessä dietti ylimääräiset kilot pois :hilarious: Mies tietää että kun olen nälkäinen olen todella kärttyinen :angryfire Mutta kiva aloittaa dietti sitten yhdessä :p Mun mieskään ei aina ymmärrä sitä kun en ole mikään valittaja että jos mun selkää särkee hän voisi iltaisin kannella esikoista enemmän ilman että pitäisi aina pyytää :rolleyes: Mutta muuten kyllä ymmärtää että raskaus voi tuoda joitakin haittaavia kipuja pistin sen jopa eilen lukemaan liitos kivuista että ymmärtäisi paremmin :grin Välillä tulee alaselkään sellaisia vihlasuja että pitää ihan pysähtyä :hungover:
 
Pikkupapunen meillä mies myös luuli tai luulee et mää lorvin päivät pitkät ton esikoisen kanssa kotona ja tyyliin makaan sohvalla.. Joo o, no miehellä karisi noi ajatukset pois kun oli itse vkln esikoisen kanssa ja huomasi et se päivä käy ihan töistä joka ei koskaan lopu... Tosin se edelleen kyl on vähän sitä mieltä et pääsen helpommalla kuin hän kun oon kotona, mut tässäkin on se et hän ei ymmärrä kuinka paljon kotihommia ja muita hommia teen esikoisen hoidon ohessa.. mut tää onkin tää 24/7 työ jossa ei ole lomia..
 
Voih mä kävin aamuisin puntarissa et saisin seurattua et ei paino lähde liikaa nousuun ja noh niinhän siinä kävi ku jäi muutama päivä välistä et kiloja tullut yhtäkkiä n.3-4 :/ Tosiaan jossain vaiheessa aattelin et max.15kg mut kyllä se 20kg taitaa tässäkin raskaudessa ylittyä.Perusjutut jotenki kunnossa tai siis et ruualla menee ihan reilusti kasviksia mutta sit ne herkut ku ei vaan osaa olla ilman :sad001 Toisaalta kyl ne kilot varmaan joskus pois saa ja kun nyt ollut niin paljon muuta stressiä niin en nyt viitsi enää liikaa painosta stressata sitä nyt mulle raskausaikana tulee superhelpolla koska ihan samalla lailla syön ku ennenkin.
 
Älä huoli vaveli16, mulla tullut tähän mennessä reilu 10kg ja varmaan lopussa mullakin +20kg, nyt 22+4. Oon 167 ja ennen raskautta painoin 57kg. Mulla nousi varmaan rv16 asti paino aika nopeaa kun oli koko ajan nälkä ja herkkujakin tuli syötyä. Nyt painonnousu on hidastunut kun neuvolakäynneillä punnittu. Jos oli ennen raskautta ns. normipainoinen niin en ressaisi itseäni painonnoususta hirveästi kuhan pysyy jotenki aisoissa! Kyllä meillä on sitten ensi talvi ja kevät aika a vaunuilla ja puottaa kiloja :wink Minä olen ainakin tyytyväinen siihen että raskauteni on tähän mennessä sujunut muuten "helposti": saan nukuttua yöni ilman heräilyjä, jaksan töissä päivän hyvin ja tulevaisuudesta on luottavainen olo :) Tsemppiä Vaveli16!
 
Täällä tänään rv 20+3 ja puntari näyttää +12kg lähtöpainosta, alkuraskaudessa oli huimin nousu jatkuvan näläntunteen takia. Nyt hieman tasoittunut mutta siitä huolimatta veikkaan että itselläkin menee myös tuonne 20kg puolelle kevyesti mutten aio enää stressata asiasta. Se tulee mikä on tullakseen ja niistä kyllä pääsee eroon, jos ei itsestään niin viimeistään sitten hyvällä hikiliikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla :)
 
Kannattaa muistaa sitten synnytyksen jälkeen se itsekuri :D Mäkin luulin vielä ekaa odottaessa, et niistä kiloista pääsee eroon, mutta... mulle kävi niin, että liikunta jäi lähes kokonaan ja kotona ollessa tuli naposteltua ja 8 kg jäi ekasta. Tokastakin ihan kiitettävästi. Kolmannen jälkeen olin hoikempi kuin ennen raskautta, mutta sitten kyllä palasin lähes lähtöpainoon. Kaikkein vaarallisinta on imetyksen lopettaminen. Silloin kun saa syödä melkein mitä vaan ja miten paljon vaan ilman et paino nousee ja sit siitä tavasta onkin vaikea päästä eroon kun lopettaa imetyksen...
 
Eilen 22+3 neuvolapunnituksessa +7kg lähtöpainosta. Painokäyrä lähti kunnolla yläviistoon rv18, eli vaan viimeisen 4 viikon aikana tullu 5kg..!
 
Täällä 21+3 ja edelleen paino -2 kg ekasta neuvolakäynnistä ja -4 kg plussauksesta. Tuleekohan valitusta neuvolassa kun ei paino ole noussut vieläkään? Siis on sitä kyllä jo reilusti muutenkin, eipä se mua haittaa jos ei enempää nouse, kunhan vauvalla kaikki hyvin.
 
Oon simpsakka aikalailla saman pituinen mut lähtöpaino 10kg enemmän :/ Et ei ihan niin paljon ois tarvinnu viel tulla mut se tulee mitä tulee sit se vaan yritetään saada pois :)
 
Takaisin
Top