Imettäminen

Meillä neuvolassa sanottiin jo 6kk kohdilla, että 5-6dl on ok, jos syö hyvin muutoin. Puuro on helppo paikka "piilottaa" maitoa ja kohta tulee jo hapanmaitotuotteet kuvioihin.
 
Noita kramppeja mulle tuli raskauksien aikana kesäisin. Nyt olen huomannut että voin huonosti todella herkästi kuumalla ilmalla. Juon päivässä vettä hirveästi, mutta pitää juoda muutakin. Vesi tuntuu tulevan suoraan läpi ja vienee suolaa mukanaan. Ja imetänkin vielä aika paljon.

Poika edelleen jaksaa innostua tissihommista ihan samalla tavalla kuin aina ennenkin. Väheneeköhän kiinnostus liikkumaan lähtemisen jälkeen....?
 
Kyllä meillä muuten syödään hyvin, kaikki kelpaa mut toi maidon määrä on omasta mielestä tosi vähäinen. Pullosta kun ei juo ollenkaa ja tissimaidon määrää on vaikee arvioida. Mutta näillä mennään, tarvii alkaa piilottaa puuroon muutama desi korviketta päivässä. Täälä ei vielä juuri liikuta muuta kun napansa ympäri, joten en tiä miten sitten käy kun liikkeelle lähetään.
 
Triina Samaa odotan minäkin.
Maidonmäärästä en ole jaksanut stressata kun poika lipittää vielä yöllä. Kaikki yrittää lohduttaa että kyllä se joskus loppuu mutta ei se lohduta. En tiedä miten se käy kun aion hanat sulkea sen pakollisen yhden jälkeen kokonaan. Toivon että lehmätuotteet helpottaa.
 
Imetän viitisen kertaa päivässä. Ruokailun jälkeen olen odottanut n. tunnin ja tarjonnut sitten rintaa. Hyvin on toiminut tämä. Vieroittaa olen ajatellut sitten vuoden iässä, mutta vielä en tiedä miten tuo tulee sujumaan. Ei stressiä.
 
Pikkumuru, jos vauva syöpi rinnalta ja sen lisäks vielä juo vettä ja tulee myös pissa vaippoja, ni älä suotta murehdi maidon määrästä. Kyllä nää pikkuset huolehtiivat siitä että saavat kaikkea tarvitsemaansa rakennusainetta tarpeeksi.
 
Jämpti samaan mieltä kuin omppu. Pissavaipat kertovat paljon. Tissimaidon määrää on mahdoton arvioida. Mä en oo antanut edes vettä, imetän vaan.

Nyt yritän opettaa pullosta, että kuukauden päästä pääsisin illaksi yhteen menoon ja saattaa olla, että kolmannesta pullomallista kelpaisi. Täytyy sinnikkäästi opettaa vielä, nokkamukeista myös treenataan. Katsotaan saanko menemään riittävän suurta määrää, että pääsen muutaman tunnin irtiotolle.
 
Alkanut miettimään imetyksen lopettamista. Jotenkin kyllästynyt koko hommaan ja tytöllä on ikävä tapa nipistellä nänniä niin, että se tekee kipeää. Onhan tätä lähes 9kk jo jatkunutkin ja siihen voin olla tyytyväinen.
 
Mä taas oon just viime päivinä todennut etten oo vielä valmis lopettamaan imetystä. Tyttö on ollut nuhakuumeessa eikä huolinut muutamaan päivään tissiä kunnolla. Kerran vuorokaudessa aamu-unisena sain juomaan. Se tuntui musta kamalalta, ehkä koska tyttö selvästi vielä kaipaa tissiä ja taudin takia olis tarvinnut erityisesti juoda paljon (eikä osaa juoda kunnolla pulloista tai mukeista). Nyt kun tissi on yhtäkkiä taas maistunut niin nautitaan molemmat imetyshetkistä entistäkin enemmän :)
 
Mä olisin valmis vähentämään, mutten kokonaan lopettamaan. Yöimetys sais kyllä jäädä, tai jäis edes siihen aamuyön imetykseen... Jonkun sortin unikoulu olis paikallaan, jotta toi tissillä roikkuminen öisin vähenis. Kunhan vaan sais energiaa jostain sen pitämiseen :/
 
Täällä viikko sitten saatiin yöimetys loppumaan. Meni yllättävän helposti yhden yön pienillä itkuilla. Päivällä imetän enää ruoka-aikoina. Mutta sinällään imetyksestä ei ole kiire luopumaan, piti vaan järkeistää ruokailuja.
 
Täällä ois ihana kans saada yöimetykset loppumaan mutta ei vaan voimat riitä unikouluun. Kohta pari kk nukuttu huonosti..
 
Mä oon kanssa harkinnut yö imetyksen lopettamista, mutta sitten tää typy tulikin jo kipeeks ja ollaan ens viikolla menossa reissuun. Toivon että tytsy vähentäis itte yösyömisiä Nytte ku alkaa paremmaks tulla. Mutta enköhän mä nää yösyömiset pyri lopettaa kuukauden sisään, muuten imetys saa jatkua edelleen:)
 
Meillä parin kuukauden aikana tullut yöimetykset kuvioihin kun aiemminkin söi vasta aamuisin. On vissiin niin pieniä kiinteiden määrät vielä ja niin paljon uusia opittuja taitoja (+eroahdistusta tässä iässä), että tissiä haluaa ja sitä myös saa.
 
Vielä viime viikolla olin vähän kyllästynyt koko imetykseen kun tuntui, että edelleen sain imettää yli kymmenenkin kertaa päivässä. Tällä viikolla tilanne kuitenkin radikaalisti toisenlainen. Poika käy rinnalla kunnolla vain 2-3 kertaa päivässä. Itse ilmoittaa milloin tissihetkensä haluaa. Iltamaito me annetaankin pullosta, jotta nukuttaminen ei ole minusta riippuvaista.

Mutta olen nyt ollut pari kertaa koko päivän pois ja hyvin on pojalla sujunut isin ja tuttipullon kanssa.

Yöimetys loppui jo useita kuukausia sitten. Nyt tuntuu taas vähän haikealta ajatus koko imetyksen loppumisesta.

Mutta oikeasti. Olen nyt TODELLA paljon tehokkaampi kun imetys on vähentynyt. Siis olo on kuin eri ihminen olisi. Melkoista huttuhormoonia toi imetyshormooni!
 
Menkat tietysti alkoi kun aloin imetystä vähentämään. Olen siis alkanut ruokailussa antamaan korviketta veden sijaan. Muuten tyttö pääsee tissille jos haluaa. Tällä hetkellä pari kertaa päivässä. Viime päivinä on halunnut enemmän, koska hampaat vaivaa. Joten en ole lopettanut ihan kokoaan enkä lopeta ellei tyttö ole siihen valmis.
 
Kirjoitinko jo että meillä on nyt yöimetykset lopetettu? Tässä herääkin kysymyksiä samassa tilanteessa oleville. Kuinka kauan lapsesi nukkuu nyt? Herääkö keskellä yötä? Onko helppo tyynnyttää? Miten vauva imee /syö nyt päivisin?

Viime yönä nukkui kokonaan 11 tuntia. Kahtena edellisenä aamuna heräsi 5-6 välillä eikä meinannut millään nukahtaa uudestaan ja huusi kuin syötävä. Tänä aamuna en päässyt edes vessaan tai aamupalaa laittamaan.. Onko tämä eroahdistusta?
Vauva on nyt kauemmin rinnalla päivällä kun ennen otti parin minuutin huikkaa. Kiinteitä menee hyvät määrät 4-5 ateriaa päivässä.
 
Muokattu viimeksi:
Luulen kanssa, että meillä nyt jotain eroahdistusta, koska aiemmin tyttö on nukkunut kokonaisia öitä, kun taas nyt nukuttaminen on vaikeutunut, heräilee öisin yleensä kerran ja herää myös aikaisin aamulla eikä meinaa enää nukahtaa. Päiväunetkin on vähän hakusessa... Olen vähentänyt imetystä nyt niin, että kerran-kaksi päivässä enää ottaa. Pullosta menee hyvin.
 
Hepsuli, olisko ollut jo 5-6 aikaan niin kova nälkä..? Ja varmaan tankkaa läheisyyttä ja maitoa nyt päivisin enemmän, kun yöllä ei sitä saa :) Eroahdistusta täälläkin havaittavissa... Kokoajan pitää olla näköetäisyydellä.
 
Takaisin
Top