Unirytmi

Mennäänkö teillä muilla vielä päikkäreille "normaalisti"? Meillä on nyt selkeästi uusi rytmi että kuopusella selvästi uusi kehitysvaihe käynnissä. Esikoinen väsyy noin klo 12, mutta kuopuksen kanssa aikamoista menoa...maailma kun on niin jännittävä! Ei muka väsytä ollenkaan. Lauantaina kokeiltiin sitten, että jätetään hänen osaltaan päikkärit väliin, jos neiti haluaa kerran valvoa (esikoinen nukkui päikkärit). Hyvin meni ja jaksoi päivän, mutta seuraavana aamuna olikin heräämisen jälkeen miltei heti yliväsynyt ja voi sitä nukuttamista...phuh. Tänään hän taas taisteli unta vastaan huudon kera. Nukahti vasta klo 13:40. Päikkärit tarvitsee selvästi, mutta näköjään nyt alkaa olla jo sitä, minkä luulin tulevan myöhemmin. Toisaalta, mieluummin tytöillä eri aikaan, kuin että samaan aikaan taistelisivat nukahtamista vastaan...helpottaa äitiä :D :D
 
Päikkäreille vielä normaalisti, mutta olen joutunut vähän myöhästyttämään aikataulua. Jos yritän laittaa liian aikaisin niin tulee kyllä protestia ja hermo siinä sitten menee jossain vaiheessa kummallakin. Mut jos on juuri oikea väsy-hetki niin nukahtaa nopeesti. Ja meillä siis edelleen ulkona vaunuissa päikkärit. Opetelkoon sit päiväkodissa nukkumaan sängyssä ens tammikuussa, heh - heh. :D
 
Yks yö poitsu nukku 12 h putkeen! Olipa luksusta. Tosin minä heräsin aikasin enkä saanut enää unta.. Ja olin ihan varma että sellaisten unien jälkeen ei nuku kunnon päikkäreitä, mutta veteli niitäkin kolme tuntia putkeen... Ja sen jälkeen olin ihan varma, että on tulossa kipeeksi. Mutta ei. Ja palattiinhan sit seuraavana yönä normiin, eli 10 h unta ja seuraavat päikkärit yhden tunnin. Ja sen jälkeen taas normaalisti 3-4 h päikkäreitä. Mutta joku ihmeellinen unen lisätarve oli. Enkä ole jakanut hommata pimennysverhoja ja poika on tottunut nukkumaan valosassa. Oli siis pakko tottua kun oli laiska äiti :)
 
Alkaakohan tämän ikäiset nähdä jo unia, niin että heräisivät pahaan uneen...? Viime yönä poitsu huusi klo 01-02.20. Ei oikein sylikään auttanut. Tosin, annoin pojalle eilen rukiista karjalanpiirakkaa ja siinähän on kyllä vehnää. Ehkä poika huusi vatsaansa. Tiedä häntä.
 
Lilly, kyllä. Kuopus on ollut aina levoton nukkuja, saattaa nauraa, itkeä tai puhua unissaan. Muutaman kerran on myös lähtenyt yöllä kävelemään unissaan, jos on nukkunut meidän vieressä. Pinnasängystä ei reissuilleen pääse. Ajattelin ottaa tuon puheeksi neuvolassa ensi kuussa.

Edit. Joskin meillä uneen liittyvä "itku" on pientä vaikerrusta, jota kestää vain hetken aikaa.. Tuskin kukaan nuin kauaa unissaan itkee..? Oliko teillä jo tutkittu tuota vehnä asiaa?
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä se oli varmaan se vehnä. Seuraavat yöt nukkuu taas ihan normaalisti. On tutkittu, mutta verikokeissa ei löytynyt osumaa. Tosin lääkäri sanoi, ettei ne aina näy. Testaamalla/altistamalla ja pois jättämällä olen itse tullut tuohon diagnoosiin.. Ihokin on taas hyvä, kun en ole vehnää antanut. Mut kun aina välillä pitäis testata.Mielummin tietty väittäisi kun/jos siitä tulee tuollainen huutokonsertti.
 
En muista yhtään et miten muilla, mutta nukkuuko teidän pikkuset jo omassa huoneessa? Miten muutos sujui? Likka on nukkunut tähän asti meidän makkarissa mutta pitäis opettaa nukkumaan lastenhuoneessa ennen kun vauva syntyy..tää äiti ei vaan raaski :sad001
 
Samaan aikaan kun siirsin lastenhuoneeseen, alkoi piipahdusunikoulu. Eli vaikea sanoa miten meni siirto, koska unikoulu aiheuttaa aina pikkuiselle jonkin sortin draamaa. Mun mielestä loistavasti. Nukkuu hyvin ilman mua. Herkkä aikuisen läsnäololle, eli havahtuu herkästi kevyen unen vaiheessa kunnolla hereille jos tajuaa aikuisen läsnäolon.

Esim. Jos unisykli kesken, voin mennä makkariin ja laittaa valot päälle (koluta esim. vaatekaappia) eikä plikka herää. Mut sit kun ollaan joskus (anopin vieraillessa) nukuttu ite lastenhuoneen lattialla, herää likka yleensä muutamankin kerran yöllä. Kuikuilee siis pinnasängystä ihan huolella eikä vaan ynise vähän puoliunessa.

Seuraavan muksun siirrän heti eri huoneeseen, kun haluan lopettaa yöimetyksen. Helppoa lapsellekin vierottua kun ei maito haise lähellä ja äiti kuorsaa korvaan. Tämän pienen kanssa odotin suotta pari kuukautta liikaa.

Varmaan parempi että on jo tottunut omaan huoneeseen ennen sisaruksen syntymää. Mustasukkaisuutta tulee muutenkin ja olis kiva ettei molemmat valvo öitään.
 
Muokattu viimeksi:
Satru, meidän on kans pitänyt siirtää..mutta aina löytyy joku syy, miksi ei...:p ..mutta nyt olis ajatuksena, että tässä kesän aikana...... Mielellään jään lukemaan muiden onnistumistarinoita :wink
 
Meillä menee nukkumaan omaan huoneeseen ja nyt on viikon verran nukkunu isojen tyttöjen sängyssä mutta joka yö tulee viereen aamuyöstä. Edistystä tapahtunu paljon aiemmasta jolloin nukku yleensä max tunnin omassa huoneessaan pinnasängyssä.
 
Anjuska: juuri siksi tullut ajankohtaiseksi siirtää että kerkeis tottumaan. Oon vaan pitkittänyt sitä kun tuntuu et Ilona on vielä niiiin pieni :) Vaikka tämäkin asia, hyvässä lykyssä, on pahempi vanhemmille kuin lapselle :) Jos ei vauvaa tulisi, niin nukkuis varmaan aika pitkään meidän kanssa.
 
Meidän kaikkien yöt parani kun poika alkoi nukkua omassa huoneessa (=esikoinen muutti eri huoneeseen). Pikkujätkä oli herkkä heräilemään muiden ääniin. Nykyisin nukkuu yksin huoneessaan ovi kiinni. Mutta tämä järjestelmä vaati kyllä unikoulun, josta tosin selvittiin voittajina kahdessa yössä. Meidän kohdalla siis toimii loistavasti!
 
Argh! Ei se tainnutkaan olla allergiahuutoa... Nimittäin viime yönä poika päätti taas huutaa kuin hullu! Tällä kertaa tosin sain hiljennettyä 20 min jälkeen, kun edellinen konsertti kesti 1,5h. Ehkä se on sitten kuitenkin pahaa unta johonka herää huutamaan. Kauhukohtaus se ei ole, koska poika on ihan selkeesti hereillä (ainakin siinä vaiheessa, kun jaksan raahautua sen huoneeseen asti). Sylistä tosin rimpuilee pois ja tuntuu kuin poika haluaisi aloittaa aamun. Voiskohan tää johtua siitä, että en ole antanut enää aamuisin tissiä....? Se kun oli meidän ainoa imetyskerta päivässä ja nyt olen sanonut kolmena aamuna, että tissi on loppu. Siitäkin on tullut kauhea huuto, mutta jugurtti on auttanut siihen hätään :wink.
 
Noita kauhukohtauksen tyyppisiä konsertteja voi käsittääkseni ilmetä juurikin esim. uuden oppimisen yhteydessä, tai muutosten aikaan. Meillä pojalla oli niitä silloin kun alkoi liikkua enemmän. Menivät muutamien öiden jälkeen ohi. Ehkä teilläkin on vaan tilannesidonnaista..? Toivotaan, että kohta helpottaa.
 
Viime yönä ei huutoa, jes. Peukut pystyssä että oli vaan taas joku vaihe...
 
Meillä nukuttiin eilen ekaa kertaa koko yö putkeen omassa sängyssä :happy: Nukkumaanmeno kyllä venähti melkein 11 ennen kuin tyttö malttoi rauhoittua mutta vähän yli 8 asti nukkuikin sitten. Johan se oli aikakin kokea tämmönen yö edes kerran 1v 5ķk aikana! Vaikka ei enää pikku vauva ookaa niin äitinhän oli pakko käydä puol 7 aikaa kattomassa hengittääkö tyttö :grin

Aamu alkoikin sitten vähän erilailla, tyttöä sattu kakkaaminen niin paljon että puol tuntia huusi naama punasena kun koitettiin vessassa saada tuotokset ulos :sad001
 
Meillä siirryttiin eilen juniorsänkyihin. Tehtiin siirto jo ennen päikkäriaikaa, jotta saivat käyttää uutuuden viehätykseen ajan päivällä eikä sitten illalla - oli ihan fiksu liike :p ..

(Toki sängyt olivat tätä ennen pari päivää näkyvillä ja puhuttiin tulevista muutoksista. Yhdessä siirrettiin ja petattiin sängyt)Aamulla molemmat nukkuivat samassa sängyssä vierekkäin :grin

Tarkoitus oli siirtää vasta lähempänä kahden vuoden ikää..mutta näin ne asiat muuttuu äkkiä pienten kanssa. Toinen alkoi "karkailemaan" pinniksestä, niin turvallisempaa näin..plus luulen, että toinen nukkuu paremmin, kun ei ole "kaltereita" välissä. Kesäkuun lopulla olisi tarkoitus siirtää omaan huoneeseen, kun mies on lomalla. Ehkä sinällään fiksua, että nukkuvatkin juniorsänkyissä silloin, niin voivat itse siirtyä sieltä meidän viereen jos tarve.

Nyt meillä on päikkäri rytmikin löytänyt lopullisen kellon ajan: tasan klo 11 simahdetaan, nukutaan 1,5-2 tuntia. Yöunet edelleen klo 19-6:30/7:00 (jännä että yöunet edelleen samat...Joskaan ei haittaa.. :grin:grin)
 
Olipa kiva kuulla, että normi sänkyyn siirtyminen sujui Citruksella hyvin. Ja ihanaa kun olivat viekukkain aamulla. Taitaa sisko olla tosi tärkeä :)
 
Toi vaan huutaa ja huutaa. Alkuyön nukkuu normaalisti ja herää puolenyön jälkeen ja kiukuttelee. Ei mitään syytä huutoon, mutta vittu huutaa vaan. Näitä öitä on aina pari parin viikon välein. Eikä johdu ruuasta. Mitään erilaista ei saanu eilen. Ja siis toi ei sillain nätisti kitise vaan huutaa niin että varmasti naapurillekin tulee selväksi että vituttaa. No niin äitiäkin... Nyt on pari tuntia jaksanu. Kohta se väsyy. Ehkä. Välillä riittää kun istuu sängyn vieressä ja toisena yönä pitääkin ottaa syliin välillä. Yhtä säätämistä.
 
Takaisin
Top