Joulukuun mammat 2015

Mites teillä alkoholin käyttö imetyksen aikana?ootteko ihan nolla toleranssilla vai ihan normisti imetätte vai pumppaatteko osan pois vai? Huomenna mun olis tarkoitus lähteä juhlimaan pitkästä aikaa ja mietin mitä teen imetyksen suhteen.. aattelin nelisen drinkkiä juoda..
 
Musta rintamaitoon pätee sama aika kuin se jossa alkoholi muutenki haihtuu elimistöstä. Korjatkaa jos oon väärässä
 
Mä oon ollu niinkin hurja, että nautiskellut muutamana iltana yhen ykköslonkun :D En oo mitenkään tietoisesti alkoholin juomisesta pidättäytyny, mutta esikoisen raskaus- ja imetysajan jälkeen toleranssi on vajonnu nii alas, etten kertakaikkiaan pysty juomaan tyyliin yhtä siideriä enempää :O ja jotenki sitä ei sitten enää kaipaakaan nii paljon ku ei pääkään kestä...
 
Reilu vuosi sitten sain itelleni krapulan aikaseksi n. kolmella annoksella alkoholia ku olin pikkujouluilemassa :D Piti iha seuraavana päivänä miettiä että ei hitto, mikä tää vellova olo ny on :P
 
Mä juon ykköstä välillä. Sillointällöin myös 0,5-1 keskiolutta tai tilkan viiniä. Korkeintaan pari annosta, niin että uskallan käsitellä vauvaa. Ns viihteellä ilman vauvaa en ole ollut, joten enemmästä ei kokemusta. Mutta antaisin kyllä alkoholin haihtua ennen lapselle antamista.
 
Vaikka en imetä niin mulla toi into Alkon lipitykseen kyl niin vähäinen... 2 lasia viiniä oon juonu (1jouluna 1uutenavuotena/vuosipäivänä) nyt ajattelin nostaa miehen kaa lasin kuohuvaa valentinuksen päivänä :wink ulos olis kyl kiva päästä tuulettumaan... (Kade sulle jemina :wink)

Ihanaa viikonloppua mamat:)
 
Jemina, minä pumppaisin pois maidot, enkä miettisi tuollalailla alkoholi annoksia. Rentoudu ja pidä hauskaa, olet sen ansainnut! Yritä olla stressaamatta ja nauti ihan just niin monta drinkkiä kuin mieli tekee! :)
Itse vietin polttareitani viime viikonloppuna, mutta minäkään en imetä, joten siihen en osaa vastata.
 
Fb:ssä Imetyksen tuki ry:n sivulla on useampikin keskustelu alkoholista&imetyksestä. Imettäminen alkoholia nauttineena ei suositella sen vuoksi, ettei kukaan käsittelisi vauvaa humalassa. Muutoin se itse maito ei aiheuta vauvalle mitään, sillä useimmissa D-vitamiineissaki on enemmän alkoholia kuin äidinmaidossa vaikka äiti olisi ihan tuhannen tillintallin :)
 
Mä olen ymmärtänyt samalla tavalla kuin Cut-ting... Että kyse ei ole juurikaan alkoholipitoisuudesta, vaan nimenomaan vauvan käsittelystä humalassa...
 
Mites teillä alkoholin käyttö imetyksen aikana?ootteko ihan nolla toleranssilla vai ihan normisti imetätte vai pumppaatteko osan pois vai? Huomenna mun olis tarkoitus lähteä juhlimaan pitkästä aikaa ja mietin mitä teen imetyksen suhteen.. aattelin nelisen drinkkiä juoda..
Punkkua oon ottanut viikonloppuisin ruoan kanssa ihan maun vuoksi eli varmaan max 12cl ja hissuksiin lipittänyt imetyksen jälkeen. :) En usko että saan tuolla hallaa aikaan...
 
Tosiaan maidossa se alkoholimäärä on promilleja, eli tuhannesosia, ei tarvii siitä alkoholimäärästä huolia, vaan omasta kunnosta. Jokaisellahan se on sitten eri määrä mitä voi ottaa ja olla vauvasta vastuussa. Ihan turha peikko tosta alkoholista tehty Suomessa, et heti on alkkis jos annoksen ottaa, tai hui kamala, käy ihan viihtymässä ja menee muutama :)
 
Ootteko missä vaiheessa jättänyt vauvaa hoitoon? Ja kuinka pitkäksi ajaksi? Meillä oli vuosipäivä ja tarkoitus oli mennä syömään sekä leffaan. Neiti menee mummolaan hoitoon siksi ajaksi. On ollut siellä muutaman tunnin pätkiä joka viikko. Mies olisi halunnut jättää yöksi hoitoon, mutta ite en. Nyt loukkaantui asiasta, kun jää leffakin väliin sen takia.
 
Hansu! Tosiaan tänään itse oon lähös vähä tuulettumaan.. mutta olen pois 5h kun en enempää halua olla :D on viel niin pieni vaavi. Ja kiitos tytöt kommenteista!
 
Mä en ole vielä alkoholia juonut, kun ei oo ollu mitään tarvetta. Vähän tekisi kyllä välillä saunasiideriä tai punaviinilasillista mieli, joten saatanpa tässä lähiaikoina uskaltautua yhden juomaan :wink Varsinkin, kun alkaa selkiintymään tuon pojun unikuviot (mitään varmojahan ne ei ikinä oo, just ku totut johonkin, niin rytmi muuttuu täysin tai vauva roikkuukin koko ajan tissillä :D ), niin osaisi ehkä ennakoida myös milloin tulisi sopiva parin tunnin tauko imetykseen. Ja pullostakin on toki poika osannut maitoa juoda, joten sitten ei muuta kuin pakkasesta satsi sulamaan jos sattuu ruokaa samaan aikaan kaipaamaan.
 
Mä oon tosi huono antaa lapsia hoitoon, esikoinen meni ekan kerran hoitoon kun ite lähin synnärille :P muuten jos oon omia juttuja tehnyt niin sitten on mies kaitsenut. En tiiä, mikä on, kun en osaa antaa hoitoon, vaikka isovanhemmat mielellään viihdyttäis poikaa... ja siis hyvin on mennyt, nyt kun on vähän useammin käynyt mummolassa ja hyvin meni ensimmäiselläkin kerralla, vaikka ihan yötä joutui olemaan.

Mun mielestä hoitoon voi antaa heti kun äidistä siltä tuntuu, siis pienenkin (ei nyt ehkä aivan vastasyntynyttä, ellei pakko) vähäksi aikaa, jos ruokahuolto onnistuu :)
 
Jemina pidä hauskaa ilta:)
Hansu kyllä voisin jättää lapsen yöksi hoitoon että saisi vietettyä aikaa miehen kanssa... Taitaa olla miehellesi tärkeää että saa sut itselleen edes hetkeksi, jotkut (omani mukaan lukien) saattaa tuntea itseänsä ulkopuoliseksi/hylätyksi kun vaavi tarvii enemmän aikaa... Tämäkin selvisi mulle ekan syntymän jälkeen kun meillä oli vähän vaikeeta ja terapiassa käytiin joten jos mahdollisuus aikuisten aikaan tulee niin tarttukaa siihen molemmin käsin:)
Mä oon pitänyt yökylä vierailujen ikärajan 1v ikää, mutta jokainen tavallaan:)
 
Ja jos vauva nukkuu yhtään pidempiä pätkiä (2-3h), niin siinä välissähän ehtii miehen kanssa touhuamaan jos omilta uniltaan raaskii. Jos joka tapauksessa valvoisi miehen kanssa kun vauva on hoidossa, niin menee vähän haaskuun se, että ei tarvitse välillä vauvaa syöttää ja hoitaa. Sitten jos haluaa nukkua koko yön, niin hoitoavusta olisi enemmän hyötyä. Tai jos vauva nukkuu vain tunnin pätkiä. Meillä poju kyllä antaisi öisin aikaa vanhemmilleen, mutta mulla on mennyt valitettavasti unentarve muiden tarpeiden edelle...
 
Mä luin yhestä keltikangas järvisen kirjasta sellaisen, että vauva voi olla erossa ensisijaisesta hoitajastaan oma ikä +2, eli 2 kk vauva vois olla 4 h, 6kk vauva 8h jne. Mut seki on tommonen teoria, kuka noista tietää varmaksi.
 
Mä oon ajatellu, että tuttuun paikkaan voi vauvan antaa yökylään kun se hyvältä tuntuu. Nyt ei ainakaan vielä siltä tunnu kun tyttö ei täysiä öitä nuku ja touhottaa unissaan niin kovasti. Sit ku yöt rauhottuu ja selkeä rytmi tulee, niin sit voisin ajatella yökyläilyjä. Toki jos vierastaa, tekee hampaita tms niin sit taas mietinnän paikka. Päivähoidon kohdalla raja menee mulla siinä, et ei enää käytä vaippoja ja osaa kertoa jos joku on hätänä.

Mulle itelle on uni ja selkeä päivärytmi tärkeää, niin yleensä tulee ajoissa mentyä nukkumaan. Seksiä pakko saada ainakin kahdesti viikossa, mä oon muuten niin vittumainen takakiree ämmä, et ennemmin uhraa sen vartin illan unista. Monesti sit ajoissa sanonkin miehelle, että tänään sit seksiä, kaiken muun voi hoitaa sit sen jälkeen ni ehdin nukkuakkin vielä :D

Alkoholia ei kovin tule juotua, lähinnä jotkut ruuat vaatii viiniä seuraksi ja joskus voi tehdä mieli juoda kuivaa siideriä saunassa. Mulla vaikuttaa yksikin annos yöuniin niin eipä tule sit juotua.
 
Takaisin
Top