Iso ikäero lapsilla

ansaki

Näppärä viestien naputtelija
Halusin aloittaa ketjun kun huomaan, että on paljon perheitä joissa kaikki lapset ovat vielä pieniä. Meillä siis vauva haaveita ja isommat lapset jo 15 ja 16 vuotiaita. Onko muita jolla olisi samanlainen tilanne? Tai kokemuksia siitä miten vanhemmat lapset suhtautuneet vauva uutiseen? :woot: Itselläni tuli keskenmeno ja olimme isommille vauvan tulosta ehtineet jo kertoa, joten se olikin kova paikka myös lapsille tuo uutinen... Nyt jos vielä raskaudun niin vahingosta viisastuneena en kerro asiasta ennen kuin pääsemme "turvallisille viikoille"! :shy:
 
Meillä miehen vanhemmat lapset oli 9v ja 14v, kun ensimmäinen yhteisemme syntyi. Suhtautuivat hyvin pikkusiskoon, joskin heistä vain nuorempi vietti enemmän aikaa pikkusiskon kanssa. Nuorempi oli myös selkeän ylpeä pikkusiskosta ja kiinnostunut hänen kehityksestään. Pikkuveljen tulo ei enää niin napannut eikä vauvan kehitys kiinnostanut yhtä paljon kuin siskon kohdalla. Siitä huolimatta isompien suhde näihin meidän pieniin on hyvä, toki enemmän voisivat nähdä toisiaan.
 
Minulla ja omalla pikkuveljelläni on 15 vuotta ikäeroa, itse olen 20v ja 5kk vauvan äiti :) enoksi veljeni tuli 4 vuotiaana, jolloin hän alkoi olla hieman mustasukkainen minusta vauvan takia. Meillä on aina ollut tosi lämpimät välit veljeni kanssa, olen hoitanut häntä pienestä asti ja meillä on ihan omat jutut aina! Hän majailee aina viikonloppuisin minun ja mieheni luona yötä ja kutsuu minua joskus vahingossa jopa äidiksi :) luulisin että ikäerolla ei sisarusten välillä ole mitään väliä jos vanhempaa sisarusta kiinnostaa pienemmän asiat ja osaa ottaa tämän omalla tavallaan mukaan asioihin. Mekin käymme veljeni kanssa yhdessä puistoissa, uimassa, elokuvissa ja hän on aina niin otettu kun pääsee kanssani aikaa viettämään tai minun ja mieheni luokse kylään! Olemme kyllä erittäin läheisiä ja tekemisissä aina kolmekin kertaa viikossa ja yötä hän on luonani vähintään joka toinen viikko :)
 
Edit: Tämä viesti oli tarkoitettu toiseen ketjuun mutta hyppäsi vahingossa tänne..


Meillä ekan ja tokan välillä ikäeroa vuosi ja viikko, ei siinä vielä esikoinenkaan osannut kovin ihmeissään olla pikkusisaruksen syntymästä, kun oli itsekin vasta vuoden :)
Nyt minusta onkin niin jännittävää kun odotan kolmatta lasta ja isommat ovat "jo" 4 ja 5. Kovasti kiinnostaa vauva ja miettivät tulevaisuutta vauvan syntymän jälkeen. Tulee pitkä odotus lapsillekkin, kunnes vauva syntyy :D

Toisaalta mietityttää tämä näinkin "iso" ikäero, mikä nyt tulee tälle kolmannelle ja vanhemmille sisaruksille. Ei varmaan enää juurikaan leikit osu yksiin, kunhan vauva alkaa olla leikki-ikäinen, kun isot siskot sitten jo ovat koululaisia.. hurjaa. Nyt kun on tottunut tyttöjen kanssa että niistä on aina ollut seuraa toisilleen. Niin mitenhän käy nyt tämän kolmosen kanssa, kun leikkikaveria ei ole :D ellei sitten pidä vielä neljäs tehdä perään :wink
 
Muokattu viimeksi:
Minua vähän mietityttää tämä iso ikäero lapsilla, vaikka toivon mukaan meille ei ihan niin isoa ole tulossa kuin mitä aloittajalla ja muutamalla muulla vastanneella on. Mutta kuitenkin ehkä keskimäärin isompi kuin useimmilla on ensimmäisen ja toisen lapsen ikäero. Esikoinen täyttää parin kuukauden päästä kolme ja optimistisesti voisi ajatella että päästään yrittämään puolen vuoden päästä. Tai sitten ei päästä. Yli neljä vuotta tulee ikäeroksi siis ihan varmasti. Jos kohtalo ei vieläkään halua antaa meidän tehdä lasta tai jos sen alulle saaminen kestää kauan, ikäero senkun kasvaa. (Ajatuksissa oli ~kahden vuoden ikäero, mutta kohtalo päätti toisin.)

Miten tuollainen neljävuotias tai vanhempi on muilla suhtautunut pikkusisaruksiin? Millaista ylipäätään on kouluikää lähestyvän ja vauvan kanssa?
 
Heh, täällä 17, 12 ja 10v sekä kohta 4kk..
Vanhin on jo muuttanut pois kotoakin, mutta kaikki kolme ovat täysin rakastuneita pikkusiskoon ja hoitavat kilpaa!

Kukaan ei kysynyt tai ihmetellyt asiaa, alusta asti ovat olleet todella innolla mukana.
 
Mulle tuli pikkusisarukset 11 ja 13 vuotiaana ja ollu aivan ihana seurata niitten kasvua ja olla isosisko joka pystyy tukemaan kouluun menossa ja olla lohduttamassa ja kannustamassa oman kokemuksen kautta ko tuli ilmi että siellä kiusataan. Toisaalta nyt ko ite ootan ensimmäistä yhdeksäntoista vuotiaana oon sitä mieltä että nyt kerralla tehä ne lapset ja sitte myöhemmin kerkiää vielä elää sitä omaaki elämää ko lapset on aikusia :)
 
Minun esikoiseni, joka menehtyi vuosi sitten, oli nuorimmaisen syntymävuonna 20v.Seuraava 18v., seuraava pääsi samana päivänä ripille kun kuopus syntyi ja sitten oli vielä 11v.Voin kertoa että rakkautta nuorimmaiseni on saanut sisaruksiltaan yllin kyllin ❤.Kaksi vanhinta oli jo tuolloin muuttanut pois kotoa.
 
Itselläni on 15v vanhempi sisko ja 9v vanhenpi veli. Äitini mielestä oli mun vauva-aikana kiva kun sisarukset olivat jo niin vanhoja että pystyivät auttamaan. Itse olen kokenut että olen ns.lähestynyt sisaruksieni kanssa vasta vanhemmiten.
 
Meillä tulee vanhimman ja syntyvän lapsen ikäeroksi iso 20 vuotta. Sisarukset eivät vielä tiedä että sisarus tulee kun ei vielä uskalla kertoo kun voi tulla keskenmeno.Luulen että iso ikäero voi olla myös etu. Itselläni on omien siskojen kanssa ikäeroa 12 vuotta ja olemme olleet tosi läheisiä.
 
Vaikka pienet ikäerot ovatkin muodissa, eivät ne ole lapsen tai perheen hyväksi.

"Jatkuvaa riitojen selvittelyä" – Pienellä ikäerolla syntyneiden lasten vanhemmat päätyvät muita useammin eroon
Suurin osa suomalaisista haluaisi saada lapset pienellä ikäerolla. Tutkimuksissa on kuitenkin havaittu lyhyen syntymävälin yhteys paitsi moniin terveysriskeihin, myös sisarusten välisiin riitoihin ja vanhempien kohonneeseen eroriskiin.
https://yle.fi/uutiset/3-7979751
 
Lapset 21, 19, 8, 6 ja 3 -vuotiaan. Sekä laskettu aika 2/18.
Ei ole ollut ongelmia ikäerojen suhteen.
Kun kaikkia on kohdeltu tasavertaisesti ja otettu huomioon, ei liiemmin mustasukkaisuutta tms. ole huomattu.
Tästä uusimmasta ei olla vielä kerrottu. Enkä usko siitäkään tulevan mitään ongelmaa. Isoimmat ehkä ajattelevat; Mitä?? Vielä?? :)

Isoimmista on myös ollut valtava apu pienempien kanssa.
 
Takaisin
Top