Henkistä tukea vauvan huonoon syömiseen

Drusilla

Vasta-alkaja
Meillä ei vaan tämä syöminen oikein onnistu, ainakaan sairaalan vaatimalla tavalla.
Syntynyt keskosena rv 33+4, nenämahaletku oli 5kk ikään asti. Tyttö nyt 8kk. Rintaruokinta ei oikein koskaan onnistunut, samoin pulloruokinta oli vähän haasteellista. Lopulta mentiin ja mennään edelleen nokkamukilla ja ruiskulla. Kiinteät aloitettiin 4kk iässä. Nyt niitä menee vaihtelevasti. Välillä lusikallinen ja välillä 80g päivässä. Sormiruokailu juuri aloitettu. Tytön syntymämitat 1990g/43,5cm. Nyt 5200g/64,5cm. Meillä on käytössä infatrin maitokorvike ja lisäksi fantomalt-lisää ja öljyä. Silti ei kasva oikein käyrien mukaan tai ruokamääräkään ei lisäänny (keskimäärin 400g/pvä).

Lohduttavaa on että tyttö kehittyy koko ajan. Kauhean aktiivinen, sen takia painokaan ei varmaan nouse kuin 50-80g viikossa. Tyttö konttaa jo vaikka korjattu ikä on vähän yli 6kk!
En tiedä miten saisin tytön ruokahalua lisättyä tai lopetettua itse tämän stressaamisen. Käydään 2 viikon välein sairaalassa punnituksissa mikä ei kyllä yhtään helpota oloa
 
Täälä yksi syömishäiriöisen äiti :)

Meillä masulla nyt peg ensiletku. Sitä ennen 10kk nenis. Pienenä pääsi neniksestä eroon 3kk iässä.
Mutta ei koskaan oppinut syömään muutakuin rintaa niin että pärjäisi.. Kasvu loppui noin 1v iässä kun ei maito enää riittänyt turvaamaan kasvua.
Nyt 2v3kk ihan kohta 10.8kg ja 93cm. Eli alle -20% mennään.. Ei imeydy kaikki ihan niinkuin kuuluisi.

Mct öljy kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön. Ja soseet tehdä itse jolloin lihaa saa mukaan paljon suurempia määriä.. Ravitsemusterapeutin luona oletteko käynyt? Minimax juoma voisi olla hyvä lisä..
 
Missä vaiheessa teillä alettiin puhumaan pegistä? Mulla on vähän sellainen tunne että ensi kerralla siitä tullaan puhumaan ekaa kertaa. Meillä mennään pituus -2 SD, paino -30% ja päänympärys-2,5 SD.

Jotenkin niin epätoivoinen olo kun yrittää kaikkensa syömisen kanssa muttei vaan edisty. Tuntuu että panokset loppuu itseltä kesken.. Yönkin jälkeen nyt aamulla meni vain 20ml maitoa vaikka luulisi olevan nälkä.

Ravitsemusterapeutilla ollaan useaan otteeseen käyty ja puheterapeuttia nähty myös. Ensi kerralla parin viikon päästä nähdään taas. Ruokamäärä ei vaan ole noussut oikeastaan ollenkaan neniksestä pääsyn jälkeen. Välillä on niitä päiviä kun menee 500ml mutta todella todella harvoin.
Uskaltaakohan tuota öljyä aloittaa ihan tästä vain? Toisaalta, kävin eilen kaupasta ostamassa kookosöljyä, avocadoöljyä ja juoksevaa rasvaa jos niillä saisi jotain aikaiseksi ja alkaisi maistumaan paremmin. Lihasoseita en oo vielä kokeillut tehdä itse. Pitäisi varmaan tässä kokeilla. Ottaa oikeasti kaikki keinot käyttöön.

Kyseessä on ensimmäinen lapsi ja olisi toivonut erilaista alkua. Sellaista että olisi voinut vain nauttia vauva-arjesta ilman näitä huolia. Suurimmaksi osaksi osaksi oon ollut ihan positiivinen. Silloinkin kun oli nenis, mutta nyt on joku pohjamuta tullut vastaan henkisesti.
 
Pegistä alettiin puhumaan kun nenis oli ollut taas sen 10kk ja syöminen ei sujunut. Siis meillä saattaa olla 3viikkoa syömättä vaikka kokonaan..eli olisi kuollut jo ilman letkuja :sad001 onpa erikoista ettei ole otettu tueksi mitään apukeinoja..

Pää kasvaa -2.7sd :sad001 kun pituus menee +1sd, eli aika hurja ero näissä..

Onko teillä labrat millaiset? Ravitsemustilanne sisäisesti?

Meillä nyt taustalla vaikuttaa ilmeisesti myös cp vamma, joka onneksi on lievä ainakin raajojen osalta.

Lihan saa sileäksi hyvin kun kypsentää ja pakastaa ja jäisenä raastaa hippua :) ulkomailla myydään jopa 100% lihasoseita..
 
Kyllähän sitä aina toivoo että kaikki menis toisin :Heartred ei näille mitään voi.. Kolme raskautta, ei yhtään normaalia odotusta.. Sentään yksi täysiaikainen vauva ja kaksi Keskosta.. Jotka molemmat on erityisiä :sad001 :Heartred
 
Voi kauhea. Harmi että teillä tulee noinkin pitkiä aikoja ettei syö :sad001
Meillä tyttö syö kyllä joka päivä sen 400g/ml ruokaa yhteensä. Ravitsemusterapeutin mukaan pitäisi olla 600 luokkaa tuo tarve. Parisen viikkoa sitten oli keskoskontrolli ja siinä oli kaikki hyvin. Mitään syytä ei huonolle syömiselle ole löytynyt. Kaippa se voi olla että tyttö syö vaan vähän vähemmän normaaliin nähden. Ei kai se nyt niin huono voi olla jos paino nousee keskimäärin 80g/vko. Voiko sen takia alkaa laittaa mitään letkuja. Jos niin on, niin tuntuu kyllä oudolta. Sitten jos paino ei nouse tai vointi huononee, niin sitten ymmärrän.
Apukeinoja meillä on ollut ihan vain kaikki mahdolliset syöttövälineet ja ravinteet. Jossain vaiheessa oli proteiinijauhekin kun ei maitoa suostunut ollenkaan syömään.

Millä suhteilla oot omat lihasoseet tehnyt? Tein tuossa aikaisemmin ekaa kertaa ja meni kyllä alas ihan ok. Tosin oksensi myöhemmin pois, mutta niin käy aina uusien makujen kanssa. Onkohan 1/3 lihaa aivan liikaa? Torstaina nähdään ravitsemusterapeuttia punnituksen yhteydessä. Pitää kysyä häneltä tarkemmin
 
Kannattaa kysyä häneltä.. Mutta periaatteessa voi olla vaikka melkein pelkästään lihaa ja ihan vain pehmikkeenä jotain kasvista.. Proteiini on kuitenkin tärkeintä.
 
Hei, nostan tätä ketjua sillä kaipaan vertaistukea. Meillä 5 kk ikäinen vauva, ja nyt kaksi kuukautta ollut nenämahaletku. Paino laahasi jatkuvasti imetyksen aikaan (3 kk imetin). Oli jänneleikkaukset, paljon hain apua kaikkeen imetyksen suhteen. Mutta asiat eivät korjautuneet. Nyt harmittelen, olisiko imetys sujunut jo s alussa olisin saanut ohjeen rintakumiin tai itse tajunnut sitä kokeilla... Samoin olen miettinyt, olisiko oppinut pullon jos aiemmin olisi reilusti siihen siirrytty.

No, nyt siis nenämahaletkulla, ja kiinteitä harjoitellaan. Syö niitä vähän. onko ajankohtaista kenelläkään muulla perheellä vastaavanlaiset huolet?
 
Hei, nostan tätä ketjua sillä kaipaan vertaistukea. Meillä 5 kk ikäinen vauva, ja nyt kaksi kuukautta ollut nenämahaletku. Paino laahasi jatkuvasti imetyksen aikaan (3 kk imetin). Oli jänneleikkaukset, paljon hain apua kaikkeen imetyksen suhteen. Mutta asiat eivät korjautuneet. Nyt harmittelen, olisiko imetys sujunut jo s alussa olisin saanut ohjeen rintakumiin tai itse tajunnut sitä kokeilla... Samoin olen miettinyt, olisiko oppinut pullon jos aiemmin olisi reilusti siihen siirrytty.

No, nyt siis nenämahaletkulla, ja kiinteitä harjoitellaan. Syö niitä vähän. onko ajankohtaista kenelläkään muulla perheellä vastaavanlaiset huolet?
Miten teillä menee nyt? :Heartred
 
Takaisin
Top