Karvanpoisto ennen synnytystä

Suski75

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Helmikuunmammat 2016
Elokuun äidit 2019
Ystäväni surkutteli synnytyksen jälkeen sitä, kuinka karvat hankaloittivat episiotomiahaavan parantumista, ja nyt kun oma synnytys lähestyy, mietin, miten karvanpoisto pitäisi hoitaa.

1. Onko teillä synnärillä ajeltu tms, karvat pois ennen operaatiota, vai onko se tosiaan synnyttäjän tehtävä hoitaa asia itse?

2. Mikä olisi paras ja kivuttomin keino karvanpoistoon?

3. Milloin tuo kannattaisi tehdä? Jostain luin, että karvoja ei pitäisi mielellään poistaa juuri ennen operaatioita, kun karvatupet tai jotain sinnepäin voivat tulehtua, pitääkö paikkansa?

Paljon kiitoksia neuvoista!
 
No ei kyllä ajaltu eikä oo ollut edes puhetta. Itse kyllä siistin alapäätä ennen synnytystä jottei ihan rehota. Ja ihan sheivaamalla.
 
Siis infektioriskit on suuremmat jos leikataan alueelta, missä tulehtuneet karvatupet. Mutta jos ajelet, niin leikkaa karvojen kasvun suuntaisesti, mikä ärsyttää vähemmän ja alentaa infektion riskiä karvatuppien osalta. Sairaalassa ne ei sua sheivaa ko. toimenpiteen vuoksi eli jos itse haluat, niin itse teet.

Ite ainakin viimeksi leikkasin karvat pois ennen synnärille lähtöä, mutta mulls olikin suunniteltu synnytys..käynnistetty siis. Tälläkin kertaa lyllä olen aika tarkka paikoistani ja ajelen karvat lähes jokapäivä muutenkin, mutta siis kaikki tavallaan. Kukaan ei karvoja siellä tule kommentoimaan tai ihmettelemään. Eli lähinnä itseäsi varten teet jos teet :-)
 
Kiitoksia vastauksista! Juu, itseäni varten ajattelinkin, en ulkonäön vuoksi, vaan mahdollisten tulevien haavojen ja ompeleiden vuoksi. Sinänsä jännä, että eivät synnärillä leikatessa aja karvoja, kun esim. päänahan luomenpoistossa ympärillä olevat hiukset ajetaan aina, jotta ne eivät mene haavaan.
 
Ei niitä tarvi ajella. Saavat kyllä kursittua.:D onhan niillä kätilöillä sakset, joilla voi siistiä pahimmat pois eestä, jos tarvii.:wink
 
Itse asiassa karvojen ajeleminen ompelun yhteydessä altistaa haavoille ja ihon ärtymiselle, joten sitä ei enää tehdä synnärillä.

Päästä karvat ajetaan haavan ompelun yhteydessä ihan puhtaasti näkyvyyden vuoksi, alapään karvoitus ei ole yhtä tiheä kuin hiukset.
 
Sektion yhteydessä kyllä ajellaan tarvittaessa karvat pois tieltä, näin mulle kerrottiin synnytystapa-arviossa kaksi viikkoa sitten. Halusin poistaa karvoituksen itse ennen synnytystä, mutta koska sheivaus on jättimahan kanssa aika hankalaa niin käytin karvanpoistovoidetta. Säilyy lopputuloskin ehkä pitempään kuin sheivattuna.
 
Karvat on siellä nimenomaan suojaamassa, sheivaus on alunperin alkanut turhamaisuudesta. Parempi antaa niiden karvojen olla siellä estämässä bakteereiden kulkeutumista kohtuun raskausaikana. Jos pöhöttää mahdottomasti, kyllä ne leikkailee karvat näkökentän edestä tarvittaessa. Sitten, kun ei ole raskaana, karvojen ajelulle on aikaakin enemmän.
 
Just ajattelin samaa kirjoittaa kuin Mekku :) Tietenkin karvat ovat myös infektioriski, siksikin ne ajellaan päänahasta. Herkillä alapään limakalvoilla tilanne on kuitenkin erillainen kun karvoitus on harvempaa, ajelu altistaa juuri niille karvatupen tulehduksille joista pelkoa ei päänahassa yleensä ole ja se aiheuttaa helposti niitä haavojakin jotka taas altistavat tulehduksille. Eli karvat haava-alueella ovat itseasiassa pienempi paha tässä tapauksessa! Mutta tietenkin siistiä kannattaa itse jos siltä tuntuu, ei mielestäni kuitenkaan samana päivänä kun synnytys on jo käynnissä. :) Ja toisekseen mietin tilannetta jossa ollaan jo synnytyssalissa, vauva on syntymässä ja päätetään tehdä viilto välilihaan... Kiire vähän on ja mamma tuskissaan, en ite ajattelis ensimmäisenä ruveta sheivaamaan ja desifioimaan leikkausaluetta, kyllähän niitä repeymiäkin järkeään aina tulee, edes pieniä mitättömiä joille ei mitään tehdä! :) Eikä koko alakertaa ole yksinkertaisesti mahdollista saada steriiliksi. :D
 
Ei niitä karvoja hygieniasyistä ajella sektiossakaan vaan siksi, että runsas karvoitus voi vaikeuttaa näkyvyyttä ommellessa.

Alapään repeämien ompelussa (tai edes epparin ompelussa) karvat eivät ole juuri ikinä tiellä. Joskus voi joutua saksilla lyhentämään jonkun karvan jos meinaa mennä ompeleiden väliin, sitäkään ei kuitenkaan tehdä sheiverillä
 
Takaisin
Top