Pelkääkö vauva 2kk pimeää?

AnniPanni

Näppärä viestien naputtelija
Marrasmammat 2017
Meidän 2kk tyttö on tottunut nukkumaan meidän kanssa samassa sängyssä öisin, tai sitten sohvalla niin että minä nukun vieressä. Nyt pari kertaa kuitenkin kun tyttö on nukahtanut sohvalle illalla, olen kokeillut hipsiä omaan sänkyyn ja jättänyt lapsen nukkumaan siihen itkuhälyttimen kanssa. Jossain vaiheessa lapsi alkaa kuitenkin huutaa sellaista kimeää itkua, joka on ihan erilainen itku kuin esim. nälkäitku tai mikään muukaan minkä tunnistaisin. Voiko siis olla mahdollista, että vauva herää yksin pimeässä huoneessa (yleensä nukahtaessaan on ollut vielä valot päällä) ja säikähtää? Päivisin tällaista ongelmaa ei ole, ja öisinkin ilmaisee nälkänsä ihan eri tavalla silloin kun minä nukun vieressä.
 
En tiedä syytä itkulle, mutta kommentoin muuten... Eipä tulisi itsellä mieleenkään jättää lasta yksin nukkumaan sohvalle ja mennä itse muualle. Päikkärit eri asia kun itse valvoo vieressä, mutta että yöksi... Suosittelisin ihan rohkeasti vain totuttaa lapsi omaan sänkyyn siirtämiseen. Itkuhälytin ei myöhemmin estä esim putoamista vaikka olisit sekunnissa paikalla.
 
Tietenkin olen varmistanut ettei vauva pääse putoamaan.. Mielestäni ei ole väärin jättää nukkumaan sohvalle ensimmäiseen yösyöttöön asti jos vauva siihen kerran nukahtaa, sillä hän heräisi varmasti jos lähtisin siirtämään muualle.

Mutta takaisin aiheeseen: kellään muulla kokemuksia?
 
Saattaa olla tosiaan, että kun vauva on nukahtaessaan ollut sun seurassa valoisassa huoneessa, niin se yksin pimeässä herääminen voi olla hieman pelottavaa. Ehkä eniten se, että äiti on kaukana.
 
Itse oon samalla kannalla kuin Hellis. Taitaa olla vauva tottunut siihen, että nukut yöllä vieressä niin sitten kun herääkin yöllä yksin niin säikähtää sitä yksin oloaan. Meillä tyttö nukkui 1,5v minun kainalossa ja hänellä oli samankaltaista itkua/säikähtämistä. Alkuun kun itte oli niin väsynyt että nukahti aina viereen ja tuli suht paljon päikkäreitäkin nukuttua pikkuisen vieressä niin siinähän se tottu, että joku oli lähellä koko ajan. Alkuun kun jouduttiin pitkästikin sylissä nukuttaa päikkäreitä kun niin herkästi puklasi vaakatasoon laitettaessa. Oletko kokeillut siirtää häntä sänkyyn sitten kun itse nukkumaan olet menossa? Tai sit jos meinaa siihen sohvalle nukahtaa niin ennen nukahtamista siirtää sänkyyn sit jo valmiiksi? Useinhan pieni liikuttaminen ei haittaa kun sit voi sylissä heijata pienoisen takas unten maille. Tietysti vauvakohtainen tuokin, mutta kannattaa tietysti kokeilla.
 
Meillä poika alkoi 3kk vanhana pelkäämään pimeää. Oli tottunut nukkumaan niin että oli edes jonkin verran valoa huoneessa missä nukkui. Pelko todettiin, kun nukuttiin pimennysverhoin pimennetyssä huoneessa, niin poika heräsi lohduttomaan itkuun mihin ei auttanut sylittelyt, ei maito. Ja poika nukkui siis meidän välissä, niin ei voinut olla siitä johtuvaa, että oltaisiin liian kaukana. Lopulta kun laitoin valon päälle, niin poika simahti samantien. Siitä lähtien on ollut aina jonkinlainen yövalo käytössä ja sellaista itkua ei ole enää tullut, muuta kuin silloin jos on valo unohtunut laittaa päälle.
 
Meillä on alusta saakka yöunille laitettu makkarissa jossa on valot pois, tottuu pimeään ja itsekin nukun paremmin kun ei ole valoisaa. Ekan 1kk nukkui samassa sängyssä meidän kanssa, mutta siirrettiin sitten omaan sänkyynsä ja meni ihan kivuttomasti.

Itse epäilen kans et on vaan tottunut nukkumaan vieressäsi. Itse suosittelisin nukuttamaan suoraan omaan sänkyyn.
 
Meillä vauva aloittaa huudon hetikö pimenee.. Meillä on läpi yön eteisen puolella valon, jolloin vauvakin pysyy tyytyväisenä.. En tiedä pelkääkö pimeää vai mikä on, mutta aloitti sen jo heti kättelyssä synnärillä.
 
Meillä vauva itkee pimeässä nukkumaan laitattaessa , siksi yleensä himmeähkö yövalo päällä,mutta kun nukahtaa sammutetaan pienikin yövalo eikä yöllä herätessään pelkää
 
Takaisin
Top