Kaksosten synnytys aiemman sektion jälkeen

1820

Satasella mukana keskusteluissa
Onkohan täällä ketään, jolle olisi aiemmassa raskaudessa tehty sektio ja seuraavaksi olisi saanut kaksoset? Onko kaksosraskaudessa suurempi riski kohdun repeämiselle sektioarven kohdalta odotuksessa tai synnytyksessä? Omasta sektiostani on jo aikaa, joten arpi on hyvässä kunnossa, mutta riskit silti pelottavat.
 
En saanut ensimmäisen sektion jälkeen kaksosia, mutta melko ison pojan (4200 g), istukka oli iso ja lapsivettä tosi paljon. Tämä toinenkin synnytys päätyi sektioon, koska kohdunsuu ei avautunut vauvan väärän tarjonnan vuoksi.

Nyt tässä leikkauksessa paljastui, että ensimmäisen sektion osalta kohdun arpikudos oli vain 3 mm paksu (kohdun seinämä normaalisti kai n. 1 cm eli kolmannes siitä).
Itseäni tämä kauhistutti jälkikäteen, sillä yritin synnyttää alateitse ja sanoin myös kivuista, että supistukset tekee kipeää tosi paljon sektioarven kohdalla. Siihen saattoi vaikuttaa myös se, että vauva oli väärässä asennossa ja painoi juuri sitä, eikä kunnolla kohdunsuuta.

Synnytyksen edetessä minulle laitettiin joku kohdun painetta mittaava anturi, jonka perusteella annosteltiin oksitosiinia. Tämä käsittääkseni nimenomaan liittyen siis edelliseen sektioon, että ei tule liian vahvaa boostia supistuksiin (ehkä?).

Juttelin lääkärin kanssa tuosta kohdun arven tilanteesta jälkikäteen ja hän sanoi, että joillakin tilanne on tämä jo yhden sektion jälkeen, joillakin vasta useamman. Joillakin arpi on niin ohut, että uutta raskautta ei suositella lainkaan. Ja etukäteen on vaikea tutkia kohdun arpikudosta - siis ennen raskautta, kun kohtu on niin eri "olomuodossa" kuin raskauden aikana.

Nyt minulla kursittiin tuo kohta kaksinkerroin, jotta tulisi vahvempi eikä uuden raskautumisen osalta ole estettä, mutta alateitse en voi enää (edes yrittää) synnyttää kun takana 2 sektiota.

Mutta käsitin, että tosiaan sektioarven kunto voi olla hyvin erilainen eri ihmisillä jo yhden sektion jälkeen. Itselleni ei tämä ollut etukäteen edes tullut mieleen, eikä sitä missään kontrolleissa otettu esille. Toki en tiedä, mitkä riskit tuon 3 mm paksuisen arven repeytymiselle olisi ollut... mutta ajatuksena karsea!

Varmaan riskitekijöitä on monia, esim. vauvojen asento synnytyksen aikana kun supistelee sekä koko, supistusten voimakkuus, ja sitten se arven kunto, että mitä kestää.
Eli en usko, että tuohon löytyy yksiselitteistä tietoa, lisääkö kaksosraskaus riskiä.
Itselläni esim. meni tämä raskaus yli ja siitäkin näkökulmasta vauva kasvoi isommaksi - venyikö arpi entisestään vai oliko se ohut jo edellisen toipumisen jälkeen.

Hankala teema, mutta luulisi että varsinkin kaksosraskaudessa tuota arpea seurattaisiin raskauden aikana ultralla, jotta voi synnytysarviossa ottaa huomioon.
 
Kiitos Leenuli vastauksestasi. Vähän olen kallistumassa uuteen sektioon, kuulostaa niin hurjalta tuo kohdunrepeämisriski ohentuneen arven kohdalta.
 
Itselläni siis edellinen sektio oli 3 v sitten, unohdin sen kirjoittaa tuohon. Eli ihan ok väli raskauksien välillä.
Vaikka itselläni tulee mahdollinen seuraavakin lapsi syntymään sektiolla, aion selvittää tätä asiaa sitten vaikka yksityisellä lääkärillä jos vielä olen raskaana.
Jotenkin neuvolassakin kun oli sellainen asenne, että tietysti alatiesynnytys vaikka sektio takana. Itselläni oli kuitenkin myös lievää synnytyspelkoa, kun edellisessä meni niin moni asia huonosti, mutta nyt tuota arven kuntoa ei kukaan missään vaiheessa ottanut esille tai sitä ei tarkistettu. Eli ei ainakaan täällä siihen kiinnitetty huomiota raskausaikana eikä synnytystapa-arviossa. Mielenkiintoista olisi tietää, miten luotettavasti sitä voi raskauden loppuvaiheessa selvittää.

Tsemppiä odotukseen, kannattaa varmasti ottaa tämä huoli esille lääkärin kanssa niin voi etukäteen saada siitä tietoa ja vähentää sitä huolta! Itse kun en edes asiasta tiennyt, en etukäteen osannut tuota pelätä.
 
Laitanpa tähän vielä linkin duodecimin artikkeliin "Kohdun keisarileikkausarven pitkäaikaisvaikutukset"

Tutkimusten otos siis aika pieni ja ilmeisesti hankala tutkittava. Mutta itselleni selvisi ainakin se, että arven kuntoa on mahdollista arvioida raskauden eri vaiheissa. Tuota kohtuarven tutkimusta ei siis tehdä mitenkään automaattisesti, eli jos asia mietityttää, kannattaa asiaa kysyä ja ehkä hakeutua yksityiselle tutkimukseen jos ei julkisella tehdä.

Sinällään ihmettelen, että esim. itselläni synnytystapa-arviossa ei otettu puheeksi tai arvioitu edelliseen sektioon liittyviä tekijöitä, kuten tämä mahdollinen arven paksuus... pitääkin antaa siitä palautetta, eihän sitä maallikko osaa näitä etukäteen selvittää, mutta kai lääkärien pitäisi nämä riskitekijät tietää ja arvioida.

Pidän peukut pystyssä, että 1820 sinulla kohdun arpi on kunnossa ja kaikki menee hyvin!!
 
1820, sektiosta en tiedä, mutta kaksoset olen synnyttänyt. Melkein voisin veikata, että sinulla on uusi sektio edessä. Kaksosraskaudessa kohtu on niin valtavan iso ja alatiesynnytys itsessään jo riski. Kannattaa ainakin keskustella lääkäreiden kanssa tarkkaan.

Puolet kaksosista syntyy sektiolla erinäisistä syistä johtuen eli aika herkästi leikataan kaksosten kohdalla. :)
 
Sektion haluaisin, mutta "oikeista" syistä. Eli tavallaan pelkään sitä, että mut laitetaan jonnekin pelkopolille juttelemaan synnytyspelosta, vaikka taitaahan tämä nyt jokseenkin täyttää synnytyspelon kriteerit. Mutta siis tarkoitan, että toivon että mut laitetaan suoraan sektioon lääkärin arvioiman riskin vuoksi eikä siksi, että minä arvioin ja pelkään vauvoille tai itselleni voivan käydä huonosti. No joo, eipä tässä auta muu kuin odotella ja katsoa mitä lääkärit sanoo. Tuntuu vain usein olevan vähän lääkäristäkin kiinni, miten sektio/alatiesynnytysriski arvioidaan.
 
Ymmärrän ajatuksesi. Samoin ajattelin itse tästä toisesta synnytyksestä, mutta toisaalta kannattaa kuunnella omaa tunnettaan - se on yllättävän usein oikea. Itse en saanut mitään konkreettista hyötyä tuosta pelkopolilla käynnistä. Tuli fiilis, että no joo, turhaan pelkäät. Ja toki halusin "normaalin" synnytyksen, mutta kuitenkin oli tunne, että kaikki ei mene putkeen. En vain osannut ja älynnyt etukäteen itse miettiä, mitä konkreettisia riskejä siihen synnytykseen voisi liittyä tällä kertaa. (Toki vauva oli pitkään perätilassa ja se oli päälimäisenä huolena, mutta oli ehtinyt kääntyä synnytystapa-arvioon mennessä). Eli sen verran ainakin toivoisi pelkopolilla tehtävän että käytäisiin mahdollisia riskitekijöitä odottavan äidin kanssa läpi ja päätös perustuisi yhteiseen lopputulemaan. Valitettavasti se on lääkäristäkin kiinni, mikä "päätös" synnytystapa-arviossa tulee. Ja itse tosiaan koin, että oletus yksösraskaudessa yhden sektion jälkeen on alatiesynnytys. Kuten elaffy sanoi, kaksosraskauksissa varmasti erilainen suhtautuminen asiaan.

Ei kannata urheuttaan yrittää alatiesynnytystä jos se pelottaa. Ja varsinkin kun sinulla on tuo sektio jo takana ja kaksoset masussa.

Tsemppiä ja nauti kuitenkin raskaudesta, vaikka tuo synnytystapa mietityttääkin!
Hyvä kun itse pohdit ja hankit tietoa etukäteen, ei jää kaikki lääkärin varaan, että mitä synnytystapa-arviossa käsitellään.
 
Päivittelenpä tänne miten asiat ovat menneet eli nyt rv 35. Alatiesynnytys oli oletuksena myös kaksosille sektion jälkeen ja kävin sitten pelkopolillakin juttelemassa. Tästä oli itselleni apua ja olinkin jo alatiesynnytykseen menossa, mutta nyt A-vauvan tarjonnan vuoksi ollaan kuitenkin päätymässä lääkärin päätöksellä sektioon.
 
Takaisin
Top