Unirytmi

Anjuskalle tsemppiä! Kyllä se kannattaa.. Lopussa kiitos seisoo. Ja virkeä äiti jossakin vaiheessa :)
 
Anjuska, kuulostaa hyvälle juonelle. Lapsiystävälliseltä/pehmeältä laskulta ja tuo varmasti äidille kaivattua unta tullessaan. :)
 
Nyt kun meillä flunssa ohi niin yötkin palautunut rauhallisemmiksi. Tyttö nukkuu 21-6.30 , välillä herää sen yhden kerran tuttia pyytämään.
Tsemppiä Anjuska ja kaikki muutkin jotka vielä kamppailevat huonojen öiden kanssa :Heartred
 
Meilläkin edelleen heräillään noin 10 kertaa yössä, kuten on tehty jo reilu kolme kuukautta..ennen tyttö nukahti kun sai tutin suuhun mutta nyt vaatii ihan kunnon nukuttamisen joka kerta. Oon niin loppu ettei tosikaan. Oon karsinu kaiken ylimääräsen mun elämästä, joka veis energiaa yhtään tän enempää. Päivisin en saa nukuttua, koska tyttö nukkuu taas vaan 20 minsaa kerrallaan.
Varsinkin ruokailuhetket on meillä ihan hirveitä. Tiedän, että tuon ikäisn kanssa tulee sotkua eikä se sinänsä mua haittaakaan, mutta väsyneenä se kaikki pelleily,sotkeminen, ja syömisestä seuraava tytön pesu, pyykkääminen ja siivoominen tuntuu niin maailman isoimmalta asialta, koska musta tuntuu etten muuta teekkään nykyään. Joka kerta ennen syömistä psyykkaan itteni siihen, mutta joka kerta menee hermo ja sitten itken ja syötän. Ennen mulle ei oo ollu tytön kiukuttelut tai muut itkut mikään sellanen asia, että menettäisin hermoni. Nyt on. Monta kertaa oon joutunu jättään tytön yksin huutaan sänkyynsä, koska on tullut sellanen olo, että en vaan jaksa, kun mikään mitä teen ei auta yhtään. Ja sitten poden siitäkin huonoa omaatuntoa päivätolkulla vaikka tiedän, että parempi antaa tytön itkeä kuin menettää hänelle hermonsa.
Ja tässä kaikessa miehestä ei ole edelleenkään juurikaan apua. Neuvolassa itkin nyt ensimmäistä kertaa tätä, mutta ilmeisesti en saa minkäänlaista apua, koska mulla on mies joka voi auttaa. Ja sanoin myös, että kun ei auta, niin kuulemma mun täytyy vaan kertoo, että oon oikeesti väsynyt. Niinhän mä oonkin kertonut kaikkien maailman kirosanojen ja kyyneleiden kanssa korostettuna.
No unikoulua suositteli sekä th että lääkäri vaikka sitäkin oon yrittänyt ja ainoo tulos oli, että tyttö osaa päiväunille ja iltaisin nukahtaa omaan sänkyynsä itsekseen.
Mä vaan oon niin väsynyt ja neuvoton. Mutta siltikin oon niin onnellinen ja ylpee tosta mun pienestä tytöstä :Heartred
 
Voi ei miten rankalta kuulostaa tuo Lurua! Kyllä teidän tarvitsee jotain apua saada tohon arkeen, edes sen verran että pääset jonnekin lataamaan akkuja hetkeksi! Olisiko sulla voimia selvittää saisitteko mahdollisesti kunnalta/kaupungilta jonkin sortin kotiapua? Mielestäni sitä alkuvuonna muutettiin niin että ei tarvitse olla lastensuojelun asiakkaana vaan kuka tahansa voi tarvittaessa saada apua.
Muuten voit tuoda hänet, vauvan, tänne mun luokse hoitoon jos kukaan muu ei auta, nih! :) Kyllä tossa yks taaperoinen lisää menee tän oman joukon jatkeena :p
 
Ei tarvitse olla ls-asiakas, että saa esim.kotipalvelua :) (ei ole tarvinnut ollakaan) Siihen tarvitsee tietyt syyt/kriteerit ja ne täyttyvät Lurua teidän kohdalla. Eli voit olla yhteydessä itse suoraan kuntanne/kaupungin kotipalveluun.

Ja nostan hattua sulle, että uskallat sanoa suoraan! Se on jo iso juttu. Useimmat ihmiset kun häpeilevät ja kaunistelevat asioita. Tuo on jo itsessään askel oikeaan suuntaan :) tsemppiä hurjasti :)
 
Samaa mieltä! Nyt Lurua soitat teille kotiapua. Kaupungin nettisivuilta löytyy tahoja; varmaan esim "lapset ja lapsiperheet" - kohdasta. Ja neuvolasta pitäis kyllä kans löytyä niitä yhteystietoja. Voimia ja jaksamista toivotan nyt enshätään.
 
Tsemppiä ja jaksamista Lurua. Itseäni helpottaa huonoina hetkinä ajatus siitä että tämä ei ole ikuista. Vauvavuosi on kohta jo takana ja asiat helpottuvat/muuttuvat kokoajan. Jälkeenpäin tämä aika tulee tuntumaan todella lyhyeltä, vaikka nyt tuntuu ettei jaksa enää hetkeäkään.

Meillä on unikoulusta aikaa jo tovi ja alkuun se auttoi. Nyt ollaan otettu takapakkia kovasti. Yöllä herätään huutamaan kokoajan aikaisemmin ja aikaisemmin, eikä silittelyt ja tassuttelut auta. Olen ollut heikko ja antanut sitten tissiä muutaman kerran, kun mikään muu ei ole auttanut. Nyt tuntuu että poika on ehdollistunut siihen että kun huutaa oikein kovaa ja korkealta niin saa tissiä. Meillä taitaa olla uusi unikoulu edessä. Huoh.
 
Tsemppiä Lurua, toivottavasti saat apua arkeen jotain kautta jos ei pian ala helpottaa!

Mä en oo saanu aikaseks pidettyä mitään unikouluja, annan edelleen yöllä kerran tai kaks tissiä. Kun yhtä yötä kokeilin etten oliska antanu niin luovutin kun tyttö oli 2 ja puoli tuntia huutanut, ei vaan jaksanu..

Meillä on ongelma auto matkustamisen kanssa, ihan sama onko lyhyt vai pitkä matka mutta kitistään ja itketään aina. Mitään vinkkejä?
 
Automatkustus: Mulla on pojalle erikseen autossa leluja. Sellaisia jotka tuntuu uusilta ja kiinnostavilta. Sisällä olevat lelut alkaa jo tylsistyttää :) Eli kun on mielenkiintoista tekemistä niin jaksaa istua autossa. Niin ja tietysti ei saa olla liikaa vaatetta päällä ettei tule hiki. :)
 
Tää oli tullu väärään ketjuun vahingossa :sad001 mut joo meilläkin on eri lelut autoon kun millä joks päivä sisällä leikitään mutta ei niistä tunnu paljon iloa olevan.
 
Meidän yöt ovat nykyään vakiintuneet tähän muottiin: 21 nukahtaa omaan sänkyynsä, 06 tissiä (vaatii), 08 aikaan tissiä ja ylös sängystä.. Siitä ei enää nuku vaikka kuinka yrittäisin. Noh, pysyis sit edes tää rytmi niin voi itsekin ennakoida. Niin ja joskus tulee niitä öitä, että huutaa useammin ja siihen ei auta muu kuin tissi..
 
Unikouluraporttia siitä kiinnostuneille:

Unikoulu 2.yö
23.30 nukahti
01.30 tassuttelu 1min
02.30 tassuttelu 1min
03.30 syli 20min
04.05 tassuttelu 1min
06.30 tassuttelu 1min
06.45 tassuttelu 1min
07.05 imetykselle olohuoneeseen
7.30-10.05 vielä unet

Unikoulu 3.yö
23.15 nukahti
0.30tassuttelu 1min
2.40tassuttelu 1min
3.40 tassuttelu 1min
3.50 tassuttelu 1min
4.45 tassuttelu 15min
7.15tassuttelu 1min
9.30 noustiin syömään

Unikoulu 4.yö
21.25 nukahti
1.50 1min tassu
2.30 1min tassu
5.25-6.05 kitinää vähän väliä
7.30 noustiin syömään olohuoneeseen
8.10-10.30 vielä unet

Unikoulu 5.yö
Unille 21.30
Kitinä 00.00 1min
Kitinä 6.30-6.45, jolloin aamuimetykselle olohuoneeseen
7.25-9.15 unta vielä

Lähtökohtana lapsi nukkui 10h ja heräsi 6-10 kertaa siitä.
Viime yönä nukkui siis ensin 2,5h sit 6,5h ja imetyksen jälkeen vielä vajaan 2h. Jeeeee!
 
Oikeeseen suuntaan menossa Anjuska :) Hyvä että teillä on tassuttelu toiminu, meillä joutu nostaa syliin joka kerta kun hermostu vaan enemmän jos menin silittelee kitinöitä pois :grin
 
Meillä on muuttunut nukkumaan meno kovin hankalaks kun tyttö vaan kiipee ja kiipee koko ajan, aiemmin isän kanssa meni nukkumaan 10 minuutissa. Turhauttaa taas, viime yön myös itki ja valvo lähes koko yön. Valvotun yön jälkeen tää nukkumaan laittaminenki tuntuu tuhat kertaa ärsyttävämmältä :banghead:
 
-saa: Mulla on idea tuohon nukuttamiseen.. Jos laitatte ajoissa sänkyynsä, niin saa siellä touhuta ja kiipeillä kunnes nukahtaa. Voisiko se onnistua?

Mä teen niin että laitan pojan ajoissa nukkumaan ja jään itse samaan huoneeseen, mut hyräilen vaan enkä katso pojan touhuja. Siellä se jynttää aikansa, ja sit nukahtaa johonkin ihmeelliseen asentoon. Jossakin vaiheessa kun on syvässä unessa nostan pojan oikein päin. Kerran ihmettelin kun nukahtaminen kesti ja kesti, mut en laittanut valoja vaikka alkoi itkeskellä... No, poitsu olikin sit nukahtanut pehmusteiden ja pinnasängyn reunan väliin. Se oli jotenkin saanut revittyä sen pehmusteen ja vedettyä sen päänsä yli. Oli pakko ottaa valokuva. Ja tietenkin siirtää nukkuva jäbä oikeinpäin :D
 
LiLLY täytyy kokeilla :) Luulen että liittyy nyt tohon liikkeelle lähtemiseen eikä osaa rauhottua, herää meinaan useaan otteeseen yössäkin ja ois vaan menossa..
 
Meillä myös poika kiipeilee ja pyörii ja hyörii sängyssä ennen kun nukahtaa. En ole siitä huolimatta muuttanut toimintatapaani, vaan poistun huoneesta ja jätän pojan yksin pyöriskelemään. Korkeintaan vartti menee kun tyyppi simmahtaa. Joskus saatan joutua palaamaan huoneeseen sylittämään, jos roikkuu sängynlaidalla ja huutaa. Yleensä kuitenkin nukahtaa itse kun on löytänyt sopivan asennon siinä pyöriessään. Nukkuma-asennot onkin aika huvittavia, niistä voisi kerätä hienon kuvakollaasin:grin
 
Tänä aamuna heräsi 5.40 eikä rauhoittunut unille. Seitsemältä luovutin ja vein puurolle yläkertaan ja sen jälkeen imetin sohvalla. 7.25 oli takas unessa ja nukkui kymmeneen. Ajattelin etten perhana anna tissiä heti ylhäällä... Ei saa huutamalla periksi yöunilta. Puuron jälkeen vasta.
(oli menny unille 22 ja heräs lyhyesti 2.40)
 
Kyllä on joutunut huomaamaan miten kaikki vaikuttaa kaikkeen ja tässä tapauksessa niihin yöuniin. Siis nuhat, hampaat, uudet taidot jne. Nyt kun ne yöt sai sujumaan, niin koettaa vaan itselleen muistutella, että on vaan se kuuluisa "vaihe" menossa, niin jaksaa pitää rutiineista kiinni ja jotenkin kahlata ne huonot yöt läpi.. Tällä on nyt kolme viikkoa harjoiteltu ylös nousua ja tukea vasten etenemistä ja mukavasti näkyy unissa. Onneksi tyrkkäsi hampaan samaan syssyyn! Nyt alkaa jo taas yöt sujumaan, huh. Toivottavasti sss kohta helpottaa taas teilläkin.
 
Takaisin
Top