Joulukuun lapsi

anní

Vauhtiin päässyt keskustelija
Meidän pojan la on 29.12, ja aina kun joku sitä kysyy niin tietää jo että vastaukseksi saa pelkkiä voivotteluja ja päivittelyä siitä että toivottavasti syntyy vasta tammikuun puolella. Ärsyttävää! Ei edes onnitteluja vaan aina takerrutaan siihen että lapsi syntyy niin lähellä joulua ja tulee varmaan koko ikänsä surkuttelemaan sitä kuinka saa yhdistetyt synttäri- ja joululahjat. Ollaan yritetty ottaa nämä kommentit huumorilla mutta nyt alkaa kyllä jo mitta täyttymään! Mitä noihin kommentteihin oikein voisi vastata?
 
..miksi pitäis olla yhdistetyt lahjat :D sanot vaan että osaatte te järjestää joulujuhlan ja syntymäpäivät erikseen :D
 
Anni: meillä on 2.1-10.1 synttärit muksuilla ja yhistetyillä mennään ja joululahjoista jätetään yhet sitten Tammikuulle.
Kyllä jos syntyy joulun jälkeen voi hyvun erilliset kekkerit viettää ja kelle se oikein kuuluu.Mun isän ja mieheni synttärit on 2vko ennen joulua ja erilliset juhlat pidettu aina.
Pidät vaan pään ja vietät erilliset juhlat sää olet äiti ja sää määräät tahin.
 
Meillä la oli 3.1 ja sain kans koko raskauden ajan kuulla että toivottavasti ei synny etuajassa ja syntyihän pari viikkoa eli 21.12 ja meitä se ei haittaa. Me aiotaan pitää synttärit ja joulu erillään ja niin oon isovanhemmille ja kummeille sanonut että lahjat erikseen. Saa nähdä miten käy.
 
Riippuu miten asian hoitaa. Mä oon syntyny 22.12. ja lapsena mulle pidettiin tasan yhdet kaverisynttärit. Ei kukaan niin lähellä joulua (koulusta joululomaa ja ihmiset lähti reissuun yms) päässyt tulemaan. Ja niitä yhdistelmälahjoja rupes väistämättä tulemaan kun olin n. 9-10 vanha.
 
Ite oon syntynyt 27.12 eikä ikinä ole ollut mitään ongelmaa vaikka on "liian lähellä joulua". On aina vietetty joulu ja synttärit erikseen. Jokaikisenä vuonna, myös viime vuonna (ja tänä vuonna). Olen saanut sekä joulu- että synttärilahjat (saan edelleen, mutta jos jompikumpi on kalliimpi, toinen on halvempi), sukulaisia on tullut synttäreille käymään, kaverisynttäritkin oon pitänyt, kakkukin leivottu hyvin monena vuonna. Muistaakseni joka vuosi kun olin pieni. Isompanakin on ollut ainakin jotain tarjottavaa (muutakin kuin joulutorttua ja piparia). Se on se miten homman hoitaa. Sano voivottelijoille ettei siinä ole mitään surkuteltavaa ja että helposti pystyy pitämään joulun ja synttärit erillään. Tai sano kiusallasi että toivotte lapsen syntyvän jouluaattona/-päivänä "joululahjaksi". :angel12

Onnea raskaudesta!
 
En ole syntynyt lähellä joulua vaan itsenäisyyspäivänä. Isän syntymäpäivä on viides päivä. Aina isän varjossa kun isä täytti pyöreitä. Aina ihmettelyä että itsenäisyyspäivänä?? mitää?? että kai sekin jotenkin kummallista sitten. Kaverien antamat lahjat pienenä ei vaan olleet niin kivoja..siis niin usein sain jotain kynttilöitä!! Semmosia lumiukon tai joulupukin näköisiä.
 
Kuulostaa kyllä hassulta ja pikkumaiselta, että ulkopuoliset tekevät lapsen syntymäpäivästä jonkin ongelman. o_O Kyllähän niitä juhlia voi järjestää niin monia kuin vain itse jaksaa ja haluaa. Mun pikkusiskolla on syntymäpäivä koulujen kesäloman aikaan, joten tietenkin kaverit olivat reissaamassa synttäreiden aikaan. Synttäreitä muistettiin perheen kesken oikeana päivänä ja koulujen alettua siskolle järjestettiin kaverisynttärit. Ei ongelmaa.

Ja ei kai se nyt haittaa, jos sekä jouluna ja synttärinä ei aina saa ihmeellisiä lahjoja. Pääasiahan on synttäreillä, että lapselle tulee olo, että hänen kunniakseen järjestetään juhlat, että lapsella on hauskaa ja lapsi näkee rakkaita ihmisiä. :happy:
 
Mäkin olen syntynyt 27.12 joulukuuta, enkä ole kärsinyt. Toki joskus nuorempana sai niitä yhdistettyjä synttärilahjoja, mutta ei se nyt niin järkyttävää ollu. Yhtä asiaa lapsena harmittelin: Sitä, etten pystynyt koskaan viettämään synttärijuhlia Linnanmäellä! :grin Mutta ei siitäkään traumoja tullut. Lasten kutsuja juhlittiin yleensä tammikuun puolella kun koulujen joululomat olivat loppuneet, niin kaikki kaveritkin pääsivät mukaan. :) Nykyisin aikuisten kesken kahvitellessa juhlapäiväksi on vakiintunut loppiainen, kun suurimalla osalla on silloin vapaata ja jouluähky on tasaantunut. Ei se niin päivän päälle ole. :smug:

On kyllä järkkyä, ettei ihmiset edes tajua onnitella!! :wideyed: Mä varmaan sanoisin suoraan ihmisille, että "saa sitä onnitellakin", jos heti aloittavat "lapsiressukan" säälimisen.

Mun mielestä on kyllä surullista, kun ihmiset voivottelee jo etukäteen, että voi lapsi raukkaa ja että aina vikana kaikessa. Oikeasti sehän on vaan se yksi vuosi, jolloin joutuu odottamaan ajokorttia ja baareilua kavereiden kanssa. Eikä sekään ollut edes kamalaa, mullakin oli pari kaveria, joilla synttärit saman viikon sisällä jouluntienoilla. Niin en edes oikeasti jäänyt paitsi mistään. Sitä aikaisemmin sillä syntymäajalla ei ole minkään valtakunnan merkitystä (Okei, esimerkiksi 12-vuotiaana saa tietyissä hisseissä huristaa ilman aikuista, mutta tuskin kukaan lapsi sitä rajapyykkiä kovin innokkasti odottaa :laughing002).

Omalla lapsellani on laskettu aika 10.12, joten katsotaan päättääkö antaa itseään odotuttaa lähemmäs joulua. Minä en ainakaan sitä sääli, joulu on muutenkin ihanan tunnelmallista aikaa, kyllä silloin kelpaa synttäreitä viettää!
 
Mä olen itse syntynyt 23.12 ja ei ole kauheasti haitannut. Muksuna oli aina kivaa kun sai yhden lahjan ennen muita ja sisarukset kateellisena vieressä katseli huomista odotellen. syntymäpäiviä juhlittiin erikseen ja sain erikseen syntymä ja joululahjat. sitten kun nuorin sisarus syntyi niin meillä oli yhdistetyt synttärit kun hän tammikuun alussa syntyi. En koe jääneeni paitsi mistään enkä ymmärrä voivottelua lasketusta ajasta harvemmin ne päivälleen pitää paikkansa ja eikös se lapsen tulo ole iloinen asia lasketusta viis.
 
Itelläni oli la 1.1. mutta synnyinkin 24.12. Enkä nyt koe kauheesti kärsineeni asiasta, toki innolla odotti 15, 16, ja 18-vuotissynttäreitä (jotkut myös 20-vuotissynttäreitä), ett pääsi samoihin juttuihin kavereiden kanssa. Miulla kaverit muutenkin oli suurin osa vanhempia, joten ei tuolla loppuvuodesta syntymisellä nyt niin paljoa väliä ollut, ku oli joka tapauksessa nuorin :D
Joulu- ja synttärilahjat oli aina (ja on usein edelleenkin) erillään. Olisi kyllä tullut pahamieli jos synttäripaketti olisi ollut käärittynä joulupaperiin. Se oli oikeasti iso asia miulle lapsena koska ymmärsin eron, onneksi kun sanoin siitä vanhemmilleni, ei tullut enää synttäripaketit joulukääreissä keneltäkään ja miulla oli huomattavasti parempi fiilis koska vaivauduttiin se yksi paketti jouluna paketoimaan eri paperiin ja siten "arvostettiin ja juhlittiin" miun syntymäpäivää :)

Kaverisynttärit pidettiin aina ennen joulua, mikä oli kiva, koska silloin sai avata lahjoja jo vähän aiemmin :)
Jouluaattoaamuna heti kun heräsin, sain avata perheeni antaman synttärilahjan ja illalla joululahjat.
Joulupäivänä, Tapaninpäivänä jne. juhlittiin sukulaisten kesken synttäreitäni.

Veljeni, joka on syntynyt tammikuussa, sanoi tietyn ikäisinä aina ett on typerää olla synytyny ekana, kun joutuu aina odottelemaan kavereita mopoilemaan, autoilemaan, baariin.

Näin aikuisena siitä ei ole haittaa, päin vastoin; on ihanaa kun muut ovat kolmekymppisiä, niin mie oon vielä lähes vuoden "parikymppinen" ;D
Tiedä sitten kumpi meistä on onnellisempi syntymäpäivästään loppujenlopuksi :)
 
Itsekkin olen 22.12 syntynyt ja kaverisynttärit saattoivat olla viikkoa paria ennenkuin täytin vuosia ja sukulaiset sitten tulivat synttäripäivänä käymään. ja lahjoissa on aina oollut et joululahjat ovat omansa ja synttärilahjat omansa :)
 
Yleensä sain erikseen lahjat, mutta muistan vieläkin miten yhtenä vuonna meille tuli yksi iso serkkukatras synttäreille (joulukuun alussa) ja perheen äiti ilmoitti, että saan sitten yhteisen syntymäpäivä- ja joululahjan.
Jouluna saatu lahja oli vieläpä aika kehno, ja veljeni sai saman arvoisen lahjan vaikka oli saanut pari kuukautta aiemmin oman syntymäpäivälahjansa.
Ja tässä perheessä oli niin, että jos yksi sai lahjan, muillekin piti antaa aika pitkään edes joku pieni lahja koska olisivat olleet kateellisia tj.

Enemmän noi juhlapäivien sijoittuminen joulun ympärille harmitti vanhempia, joiden piti hankkia polkupyörät ym. kesävälineet erikseen, kun vanhemmat eivät oikein viitsineet talven alla sellaisia antaa lahjaksi.
 
Kobe, taatusti on jäänyt tuollanen ikävä kokemus mieleen, ja on vähän noloakin lahjan antajalta moinen..
Järkytyin joskus kun oltiin miehen kanssa vasta alettu tutustumaan ja käytiin hänen perheensä luona ja hänen veli oli ostanut uuden puhelimen ja esitteli sitä niin ett saisi sisarukset kateellisiksi. Siis mitäääääh ei sisarusten kuulu saada muita kateellisiksi eikä muiden kuulu tulla kateellisiksi pakollisista sijoituksista!
Ei me ainka mun veljen kanssa ikinä oltu kateellisia jos toisen puhelin hajosi ja sai uuden tilalle, lähinnä oltiin molemmat yhtä innostuneina opettelemassa uuden laitteen käyttöä ja ominaisuuksia. Tietysti eriasia oli naapurien lapset, tietysti meillä niiden kanssa oli pientä kateutta ja kilpailua, mut me ainki pidettiin sisarusten kesken yhtä.
En siis todellakaan pysty ymmärtämään tota ett "pitää muillekin antaa jotain jos yhdellä on synttärit, ettei muut tuu kateellisiksi". Mun mielestä on vanhemmissa vika jos tähän opettavat lapsensa, enkä ite aio ikinä sellaseen ryhtyä. Ainakin me opittiin arvostamaan toisen synttäreitä ja toisen huomioimista, eikä todellakaan oltu toiselle kateellisia.

Tarkoitukseni ei tällä kenenkään mieltä ole pahoittaa tai loukata! Tämä on siis vain oma mielipiteeni asiaan omien kokemuksieni kautta.
 
Voin vain kuvitella miten ärsyttävää tuo on! :mad:

Ihan kuin se olisi teille jokin surun hetki jos lapsi päättääkin syntyä vaikka uudenvuodenaattona.

Voisin ajatella et ne synttärit pidettäis (jos omalla kohdalla olis noin) vaikka pari viikkoa myöhässä tms.
 
Näin hieman myöhässä.. oma laskettu aikani oli tammikuun 4. 2016 mutta poika syntyikin käynnistettynä joulukuussa 2015. ja kuten sinullakin kaikki toivoivat että olisi mennyt LA asti, oma terveyteni heikkeni loppu raskauteen ja poika syntyi 23.12 maailman parhaimpana joululahjana.. ja ei edes käynyt mielessä että olisi joululahjat ja synttärilahjat samassa.. kyllä ne on erikseen oltava :D tai tämä on minun mielipiteeni asiasta..
Olisi se hieman outoa jos lapsi ei merkkipäivänään saisi juhlia vaan pitäisi sysätä asia toiseen juhlaan vaan koska se olisi siten helpompaa muka... :/
 
Takaisin
Top