Häät ja häämatka?

Me pidettiin pienet häät, mutta mentiin kuitenkin kirkossa naimisiin. Vieraita oli parisenkymmentä eikä yhtään enempää olisi haluttukaan, tykätään enemmän pienemmistä juhlista. :> Vihkimisen jälkeen oli kirkon vieressä olevassa pappilassa kahvitilaisuus. "Häämatkalle" mentiin pariksi yöksi Caribiaan (kylpylään, ei aurinkoon). Häät oli oman näköiset eikä menty vararikkoon. Mies opiskeli (ja opiskelee yhä) ja itse olin osa-aikaisena töissä niin ei mihinkään kamalan suureelliseen olisi ollut varaa. Paljon taidettiin säästää siinä että käytin äitini hääpukua. Äiti maksoi sen pesun häälahjana, joten mulle tuli omasta pukeutumisesta kuluja vaan kengät+kukat+kampaus.
 
Me pidettiin pienet häät, mutta mentiin kuitenkin kirkossa naimisiin. Vieraita oli parisenkymmentä eikä yhtään enempää olisi haluttukaan, tykätään enemmän pienemmistä juhlista. :> Vihkimisen jälkeen oli kirkon vieressä olevassa pappilassa kahvitilaisuus. "Häämatkalle" mentiin pariksi yöksi Caribiaan (kylpylään, ei aurinkoon). Häät oli oman näköiset eikä menty vararikkoon. Mies opiskeli (ja opiskelee yhä) ja itse olin osa-aikaisena töissä niin ei mihinkään kamalan suureelliseen olisi ollut varaa. Paljon taidettiin säästää siinä että käytin äitini hääpukua. Äiti maksoi sen pesun häälahjana, joten mulle tuli omasta pukeutumisesta kuluja vaan kengät+kukat+kampaus.
Kuinka paljon meni rahaa kokonaisuudessaan? :)
 
Ei ikävä kyllä mitään muistikuvaa. :meh: Häistä tulee kesällä jo neljä vuotta niin ei oikein ole mitään kuitteja sun muitakaan enää tallessa. Useampi sata, mutta alle tuhat euroa näin todella karkeana arviona.
 
Me menimme naimisiin 2012 talvella, ihan perinteisesti kirkossa, vaikka ei mitenkään uskovaisia ollakaan.
Juhlapaikka oli ilmainen, kun catering otettiin heidän kauttaan. Kustannukset maksoivat vanhempamme puoliksi, eli ei tullut kalliiksi :)

Häämatkalla käytiin lomiensijoittelun takia vasta seuraavana syksynä, tuolloin vaeltamassa Madeiralla.
 
Jos vielä jatkan, millaisia häitä olimme suunnitelleet ennen kuin karkasimme naimisiin.

Suunnitteilla oli kesähäät. Kirkon koristeluna jokaisen penkkirivin päässä keskirivillä kynttilä, joiden jokaisen juurelta lähtee joko oikeaa kaunista köynnöskukkaa tai muovista kynttiläkoristettä näyttävänä köynnöksenä. Alttarin edessä on valkeista ja punaisista sydänilmapalloista tehty kaari, jonka alla meidät vihitään. Kaarien juurella kauniita kukkia ja kynttilöitä. Kesällä kukkia saa omasta puutarhasta tai niityltä ilmaiseksi.

Juhlapaikassa sisällä koristeluna on lisää punaisia ja valkoisia sydänilmapalloja ja niittykukkia ja kukkia omasta puutarhasta. Serpentiiniäkin sinne voi kieputella. Aurinkoisella säällä tarjoilut ja juhlat ovat ulkona, siellä on juhlateltta jonka suojissa kuumalla säällä on hyvä istuskella ja tarjoiltavat pysyvät suojassa auringolta. Ilmapallo- ja kukkaisteema jatkuu sielläkin. Pöydissä on pionin kukkia laakeissa maljoissa, ne ovat näyttäviä. Koivun oksia on myös maljoissa ja telttojen nurkilla niin kuin juhannuskoivut ovat. Stereoista kuuluu kaunista ja kesäistä musiikkia. Aluksi on tarjoiluna pääruoka, karjalanpaistia, perunoita ja paljon erilaisia salaatteja. Pääruoan jälkeen on kakun ja muun herkun aika. Herkkuina on voileipäkakkuja, jäätelöä, keskejä, marjapiirasta, suklaa- vanilja- ja vadelmamoussea, karkkia, hedelmäsalaattia... Kaikkea hyvää ja kesäiseen makuun, esimerkiksi voi koota itselleen ihanan jäätelöannoksen. Häistä ja tarjoilusta saa tehdä omannäköiset ja meillä oli toiveissa laittaa tarjoiltavaksi kaikkea sellaista, mitä itse ollaan juhlissa kaivattu (: Alkoholijuomat eivät tule kysymykseen alkoholistisukulaisten takia, ettei juhlat mene sen takia pilalle. Juomapuolena on kahvia, limpparia, mehua, kotikaljaa.

Ohjelmana on rentoa yhteistä oloa, saa heitellä tikkaa, pelata krokettia, petankia, mölkkyä ja muita kivoja kesäseurapelejä. Kahvittelujen jälkeen tulee perinteiset puheet. Kaasoille ja bestmaneille on ollut tehtävänä keksiä erilaisia yhteispelejä, kuten putouksesta tuttu "suusta suuhun -tarina", joita he järjestävät aina tarvittaessa jos tunnelma alkaa tylsymään. Jollain vaiheella otetaan virallisempia kuvia, muuten valokuvaaja on ollut kuvailemassa koko ajan. Lahjojen avaaminen ja kiitteleminen tehdään, kun kaikki ovat saaneet riittävästi syödäkseen ja juodakseen. Myöhemmin halukkaat voivat käydä rantasaunassa ja uimassa ja jatkaa hauskanpitoa. Lopuksi hääpari lähtee paikalta limusiinilla (joka toki on kuljettanut hääparin kirkolle ja kirkolta juhlapaikalle)

Paljon muuta ideaa olisi varmasti tullut matkanvarrelle, jos häät olisi sitten pidetty isojen juhlien kanssa (: Tuolle juhlalle laskettiin hintaa jo monta tonnia (50+ vierasta), summa sisälsi miehen puvun, hääkimpun, juhlapaikan vuokran, pitopalvelun, koristeet, juhlateltat, äänentoiston vuokran... Siihen päälle vielä monen tonnin häämatka. Suurimmat kustannuserät ovat pitopalvelu ja juhlapaikan vuokra. Jos ne järjestyy omalta puolelta, niin häiden kustannuksissa pääsee melko pienellä summalla. Kesäjuhlissa tekee ison säästön käyttämällä oman puutarhan ja luonnon kukkia, suosittelen (:
 
Häämatkalla käytiin vuosi sitten huhtikuun puolivälissä Portugalin eteläosissa. Sinne päin muuten jos matkailee, niin huhti-toukokuun vaihde on juuri sopiva säiden puolesta, kaunista ja aurinkoista 25+ lämpöistä, muttei vielä liian kuuma ja kevätkukat ovat parhaimmillaan (:
 
Me mentiin kirkossa naimisiin. Haluttiin kunnolliset juhlat kuitenkin, vaikka budjetti oli tiukka. Hääpuvun ostin alennusmyynnistä ja miehelle vuokrattiin puku. Kampauksen mulle teki kaveri, joten se oli ilmanen ja meikissä kävin paikallisessa kampaamossa. Hääkimpun teki mulle työkaveri omakasvattamistaan liljoista. Juhlapaikkana oli vanha kylätalo jonka vuokra oli 100€/vko itse joutu siellä siivoon ja laittaan kaiken, mut viikossa ehti hyvin talkootyönä kaiken laittaa. Henkilökunnaks palkattiin pari kaverin kaveria hääpäiväks. Ruuat tilattiin seurakuntakeskuksesta (n.1000€/100 hengelle). Hääkakun tein itse ja muut makeat tarjottavat. Iltapalat tehtiin sukujen voimin porukalla. Meillä oli bändi minkä itse hankin ja siihen meni 1000 (oli joka sentin arvoista). Hankintoja häitä varten aloin tekemään jo todella aikaisin, joten kerralla ei mennyt niin suurta summaa aina, eikä tuntunut niin kovasti pussissa rahan meno, vaikka väkisin sitä meni lähemmäs 10000. Tarkkaa summaa en tiedä, kun tosiaan vuoden aikana hankin kaikki jutut. Niin ja alkoholi mitä tarjottiin tuotiin virosta sitä mukaan kun joku sukulainen kävi.

Lahjaksi saatiin matkalahjakortti, niin käytiin sitten Pärnussa pienellä häämatkalla alkusyksystä 2013. Samana kesänä oltiin siis naimisiin menty. Matkalle ei olisi menty, ellei olisi lahjaksi lahjakorttia saatu.
 
Meidät vihittiin maistraatissa (emme kuulu kirkkoon) ja hääjuhla pidettiin reilulle 60 hengelle järven rannalla sijaitsevalla "majalla" elokuussa 2013. Hankittiin pitopalvelu (teemana makuja maailmalta, osa tarjottavista, karkkibuffet ym. hoidettiin itse), bändi, koristeet teemalla turkoosi + valkoinen + hopea, puvut kummallekin + kengät, mulle kampaus + meikki, kukat, valokuvaaja päiväksi, Lapista etelään tulleille vieraille hankittiin viikonlopuksi mökkimajoitus (3 kpl), kutsukortit, menut + ohjelmat tehtiin itse,

Häämatkalle suunnattiin Las Vegasiin :) Ihana ja ikimuistoinen loma, aivan huippuhotelli, tehtiin myös päiväreissu Grand Canyonille.
 
Me mentiin menneenä juhannuksena naimisiin Suomenlinnassa!

Tarkoitus oli pitää pienet alle 60hlö häät mutta meitä olikin juhlimassa 90henkeä :) Budjettikin paukkui ja tais mennä n. 10 000e josta n. puolet meidän vanhemmat maksoi ja loput maksettiin itse.

Häämatka on nyt varattu, lähdetään marraskuun lopulla kahdeksi viikoksi rinkkareissulle Australiaan. Lennetään Sydneyyn ja ollaan siellä muutama päivä jonka jälkeen lennetään Gold Coastille ja vietetään siellä suurin osa ajasta, rannalla ja autolla luontoon tutustuen!

Unelmien matka luvassa, en malta odottaa!! :Heartred
 
Meilläkin suunnitelmissa mennä maistraatissa naimisiin tässä loppuvuoden aikana ennen kuin tämä tulokas putkahtaa maailmaan :) Meinattiin kakkukahvit vieraille tarjota kotosalla, ja ehkä sit mennään laivalla käymään vuorokausi häämatkalla, ja meinattiin esikoinenkin ottaa sinne mukaan :)
 
Meille tuli käräjäoikeusesta notaari vihkimään juhlapaikalle. Mies ei kuulu kirkkoon joten kirkkohäitä ei saatu, enkä vaatinut miestä sen takia kirkkoon liittymään. Saatiin oman näköiset, ihanat häät. Eikä niin perinteiset peruskaavalla menevät juhlat.

Siitä seuraavana päivänä lähdettiin Rodokselle häämatkalle.
 
Me ollaan menossa maistraatissa naimisiin 6.11. Sen jälkeen käydään jossain syömässä ja sitten illalla lähdetään laivalle. Eli samanlaiset suunnitelmat kuin Sainilla. Ehkä keväällä tai kesällä järjestetään juhlat kavereille ja sukulaisille. Hääpuvun ostin perinteisen merenneitopuvun, vaikka häät on maistraatissa.
 
Meillä oli ne ihan perinteiset kirkkohäät ja pippalot juhlapaikalla. Vieraita oli muistaakseni noin 80. Kirkosta mentiin hevoskyydillä juhlapaikalle ja sieltä lähdettiin isommalla veneellä hotelliin yöksi, kun juhlapaikka oli sopivasti järven rannalla. :) Oli koristelut ja puvut..

Budjettihäät onnistuivat hyvin. Meillä oli hurjan paljon tuuria matkassa, sillä saimme todella paljon ilmaiseksi tai todella halvalla kaikkea. Häiden teemaksi muodistuikin vähän vahingossa pienen budjetin häät. :) Jos lasketaan yhteen kaikki mahdollinen, sisältäen ruuat yli 80 hengelle, juhlapaikka, hääkyydit, kukat, koristeet, juomat, kutsut, hääparin puvut ja jopa morsiamen vanhempien puvut, jäätiin reilusti alle 4000€. Minusta se oli ihan hyvä suoritus.

Häämatkan teki meidän puolestamme kaaso.. :D Tai niin hän ainakin lupasi, että pysytään budjetissa. Myöhemmin kesällä kävimme tylsästi vain laivalla. Kummankaan aikataulu ei riittänyt muuhun. :)
 
Meillä oli tosi matalan budjetin häät. Vihkiminen maistraatissa keskiviikkoaamuna (oli eka vapaa ajankohta ja josta kaikki läheiset tiesi, mutta paikalle pääsivät vain miehen veli ja isä) ja pieni kahvitilaisuus kotona. Tein itse täytekakun ja kaksi voileipäkakkua ja häävalokuvat otti miehen veli ja parhaat kuvat photoshopattiin mieluisiksi. Vihkisormukset ovat hopeaa ja niitä sai kaksi yhden hinnalla, joten nekin tulivat halvaksi. Rahaa meni alle 200 eur, enimmäkseen tarjoamuksiin.

Häämatkalla käytiin kahdestaan (lapsia ei silloin vielä ollut) viikko Tunisian Soussessa. Just hyvä meille, oli mahdollisuus myös omiin seikkailuihin, vaikka matka olikin matkatoimiston pakettiloma. Tosin tämän jälkeen tehtiin vielä muutama viikon mittainen loma, joita kaikkia kutsuimme häämatkoiksi. Meidän lomailut loppuivat lasten tuloon, mutta ehkä vielä jonain päivänä päästään taas reissuun :)
 
Maistraatissa naimisiin tänä keväänä ja häät pidettiin sukulaisen omistamalla pikku tilalla. Vieraita noin 60hlö, ite tuli tehtyä lähestulkoon kaikki valmistelut. Niin syötävät, koristeet, kutsu- ja kiitoskortit, meikki, mekon korjaukset, paikan valmistelu jne... Kieltämättä oli liikaa, en osannut nauttia itse juhlapäivästä niin kuin olis pitänyt. Muutenkin meni juhla vähän eri tavalla kun ajattelin väsymyksen vuoksi kun sitten läheiset hääpäivänä huomas väsyn ja alkoivat seota ite mm. kattaukseen ja ohjelmistoon joista sitten tuli ihan erilaiset kun olin ajatellut enkä ollut niistä kovin innoissaan. Mutta me pidetään sitten paremmat hääpäiväjuhlat vaikka sitte ku ollaan oltu 5v! :) Rahaa häihin meni noin 1000 euroa tai hieman ylikin, josta en oikeastaan tajua minne ne meni kun tein ite kumminkin kaiken! Mekko tietysti oli 250e ja kengät 75e, miehen vaatteet tais olla siinä 150e. Muuten raha kyllä hienosti hävis jonnekin koristeiden aineksiin ja tarjottaviin, kampaukseen... En ees tiedä! Meillä oli tuttu valokuvaajakin joka otti kuvat häälahjaksi eikä ollut minkäänlaista kyyditystä, omalla autolla mentiin eikä myöskään tarjottu ollenkaan alkoholia.

Häämatkaa ei ole vielä tehty. Ajatuksia on ollut että minne, mutta minä pahasti lentokammoinen enkä todellakaan kiinnostunut mistään aurinkomatkoista jotka olis halvimpia. Inhoan rantoja, haluan johonkin merkittävään, hienoon kaupunkiin! Tarttis ensin vähän saada jostain ylimääräistä rahaa ja voittaa lentopelko... Suomessa matkaillut jo aika paljon niin ei hirveästi uutta nähtävää, ehkä tehään joku pikku reissu jossain vaiheessa kuitenkin jonnekin ja kutsutaan sitten häämatkaksi näin jälkikäteen.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top