Esikoista odottavien apupalsta

Millähän muulla rauta-arvoja sais lisäksi nostettua kun niillä tabuilla? Itsekin jouduin aloittaa kuurin kun oli laskenut 106.. Olis pitäny vaan omapäisesti aloittaa jo aikaisemmin eikä odottaa neuvolaa :sad001
Ne tabut värjää muuten ilmeisesti paskan ihan tummaksi :D Tai en keksi muutakaan syytä tälle yhtäkkiselle muutokselle :D
 
Mä olen käyttänyt obsidan ja retafer valmisteita molempia kuurina ( en siis yhtä aikaa :)) ja lisäksi odotus vitamiineja jossa vähän rautaa.
Rauta valmisteet saattaa muuttaa kakan väriä ja koostumusta, suosittelen myös syömään maitohappo bakteereja kuurin kanssa
että ei mene maha jumiin raudan takia:wink
 
Tuo obsidan mulla onkin käytössä ja mamma vitamiinia syönyt koko raskauden, ei riittänyt sen rauta pitämään arvoja kunnossa :sad001
Maitohappojakin oon syöny koko raskauden mut saa nähdä vaikuttaako noi rautatabletit silti, ainakin nyt pari päivää ollu maha vähän kovalla.
Persiljasta saa kuulemma hyvin rautaa mut olisikohan muita vinkkejä :)
 
Pinaatti, ruisleipä/puuro, punainen liha, veriletut tämmöiset ruoka-aineet auttaa kans. Rauta lisää voi kuulemma ottaa 2 tab/pvä jos tarvetta... Näin neuvoivat viime raskaudessa :)
 
Mustikatkin värjää paskan mustaks... Nice to know

Mulla oli laskenu hemppa niin et oli nyt 118. Ei eriryisemmin vielä.sanonu että pitää rautaa alkaa syömään mutta mainitsi jo Obsidanin. Työkaverini sanoi että hänellä tuo ko. Valmiste veti pötsin ihan jumiin.ja ummelle. En nyt ainakaa. Vielä ala.mitään rautaa vetää katotaan mitä hemppalukemat on sitte elokuun loppupuolella neuvolassa
 
C-vitamiini edistää raudan imeytymistä. Mulla alkoi ekassa raskaudessa hemppa nousemaan vasta kun aloin ottamaan rautatabletin appelsiinimehun kera. Nyt oon yrittänyt muistaa c:n ja toistaiseksi on hemppakin ollut ok ilman rautalisää.
 
Mä syön maltoferiä nestemäisenä, värjää ulosteen mustaksi. Ja appelsiinimehua litkin usein päälle, paremmin imeytyy.. Myös muut c-vitamiinia sisältävät tuotteet auttaa imeytymään paremmin. Ja maitotuotteet hidaastaa/huonontaa imeytymistä yhtäaikaa otettuna.. Oliko myös et d-vitamiini huonontaa? En varmaks muista.
 
Mulla laitettiin tänään rautaa suoraan suoneen. Jos alkais olo helpottamaan! Vaikutus kuulemma alkaa jo parin päivän kuluttua, saa nähä millanen duraselpupu musta tulee! Mulla on ollu jo vuosia enemmän ja vähemmän huono veri, joten en taida edes muistaa millanen olo on kun ei väsytä koko aikaa. En tosin odota itsestä mitään "uutta ihmistä", mutta jos edes vähän olis apua. Kätilökin sano, että näytän todella väsyneeltä ja sitä kyllä olen ollutkin. Viikon päästä tiputetaan vielä toinen annos. Onko kellään tietoa kauanko tälläsen vaikutus mahtais olla?
Vilijonkk4 21+2
 
Pitkästä aikaa linjoilla taas ja luin koko ketjun läpi. Tässä asioita, joita tuli tuossa lukiessa mieleen:

Jos kokee, että kaipaa (mamma)seuraa, niin kannattaa vaan mennä kaikkiin mahdollisiin rientoihin mukaan. Me käytiin pojan kanssa perhevalmennuksessa ja muskarissa ja molemmissa tutustuttiin mukaviin tyyppeihin. Se on kyllä tosi kiva kun voi jutella ihmisten kanssa, jotka on samassa elämäntilanteessa. Kun vauvan kanssa yksin kotona hermoilee ja stressaa jostain asiasta (esim. nukkuminen, imetys ym. mistä voi tulla jonkinlainen "ongelma") niin helposti asia alkaa tuntua paljon suuremmalta ongelmalta kuin oikeasti onkaan. Sitten kun pääsee juttelemaan muiden äitien kanssa, niin käykin ilmi että kaikilla on ollut samanlaisia vaikeuksia ja saa vinkkejä siihen, miten voisi yrittää asia helpottaa ja ehkä jopa löytää asiasta jotain huumoripuoliakin muiden kanssa, eikä sitten kotiin tullessa enää tunnukaan niin epätoivoiselta. Perhevalmennuksessa meillä tosin oli joku aktiivinen mamma, joka sitten viimeisen kerran lopussa kyseli, että kiinnostaako jotain pitää yhteyttä ja keräsi halukkaiden sähköpostiosoitteet ja perusti meille oman facebook-ryhmän. Ilman häntä ei olis varmaan tullut mieleenkään, että näiden äitien ja vauvojen kanssa vois myöhemminkin tavata. Muskari järjestettiin sellaisissa kaupungin tiloissa, jossa vieressä oli kaupungin kahvila, josta sai ihan parilla eurolla kotiruokaa ja sinne usein parin äidin kanssa mentiin muskarin jälkeen syömään kun se loppui sopivasti lounasaikaan. Siinä tietysti tutustui paremmin kuin mitä olisi vain siinä eteisessä lapsia riisuessa ja pukiessa ehtinyt.

Sitten vauvan silmien puhdistamiseen tarvii olla sellaisia sideharsolappuja, koska siinä ei saa käyttää vanulappuja, kun niistä lähtee sellasia "vanuhiukkasia", joka sitten voi mennä vauvan silmään ja jäädä sinne ärsyttämään.

Hoitopöydästä: meillä ainakin koin tosi käteväksi sen, että hoitopöytä perustettiin kylpyhuoneeseen. Kun vauvalla on sellaset niskaan asti levinneet kakkalörtsyt niin on ihan kiva, että se pesumahdollisuus on ihan vieressä eikä tarvitse kakkaista vauvaa kanniskella koko kämpän läpi. Lisäksi kun jotkut vauvat tykkää alkaa pissata heti kun vaipan ottaa pois niin kylpyhuoneen saa siistittyä paljon helpommin kuin esim. makkarin maton/seinän/vuodevaatteet. Tytöillä ei kai pissa tuu niin lennokkaasti, että seinille päätyis, mutta poikavauvan kanssa näin varmasti tapahtuu :happy: tämä hoitopöytäasia tietty riippuu paljolti siitä, minkälainen kämppä ja kylpyhuone on. Meillä ei olis varsinainen hoitopöytä mihinkään järkevästi mahtunutkaan, joten hoitoalustan laittaminen pesukoneen päälle oli hyvä ratkaisu.

Imettäessä meillä vauvan suu falskasi sen verran ja välillä tissikin suihkusi siihen malliin, että mulla oli aina sängyllä imettäessä sellanen imetysalusta siinä alla. Usein oli toimituksen jäljiltä iso maitoläntti alustassa ja näin pääsi helpommalla kuin että olisi alkanut lakanoita ja petauspatjoja pesemään. Ompelin itse sellaisia alustoja joissa toisella puolella oli joku pehmeä frotee- tms.kangas ja toisella puolella kosteussulkukangas. Tässäkin on varmasti eroja ja varmaan monet on siistimpiä imettäjiä eikä ehkä tollaiselle ole tarvetta.

Meillä oli kanssa sellainen kylpytuki vauvalle. Hömpötystä joidenkin mielestä ("etkö jaksa edes omaa vauvaas kannatella?"), mutta meillä kylvetettiin niin, että amme oli lattialla niin siellä ei hirveän helppo ole kykkiä ja mulla on lisäksi niska ja hartiat sellaisessa kuosissa, että menevät helposti jumiin, jos joutuu hartiat jännittämään tollaisiin outoihin asentoihin. Imettäessä ja vauvaa kantaessa joutui tätä tekemään jo muutenkin, niin ihan hyvä, että jossain kohtaa oli jotain helpotusta. Vielä kun lähes kaikki hankittiin käytettynä, niin ei tuollainen parin euron investointi kovin paljoa olisi harmittanut, jos olisikin osoittautunut turhaksi.

Hohhoi, tulipa taas jaaritus :schocked028toivottavasti joku jaksoi lukea...
 
Ai mä en oo ikinä kuulku et ei sais vanulappuja käytttää vauvan silmiin, synnärilläkin niitä neuvoivat käyttään..
 
Vanulappujakin on erilaisia. Itsellä ollu käytössä just sellasia mistä lähtee tosi herkästi sitä "nukkaa".. Ne oli tosi huonoja muutenkin, hajosivat tosi herkästi. Mut sittenhän on sellasia, joita on vähän niinkun "tikattu" kiinni, ne ollu tosi hyviä. :) sellasilla uskaltaisin putsailla vaavinkin silmät. :)
 
Ai mä en oo ikinä kuulku et ei sais vanulappuja käytttää vauvan silmiin, synnärilläkin niitä neuvoivat käyttään..

Silloin kun ekaa odotin niin täällä palstalla joku kokeneempi äiti sanoi näin ja muistaakseni kättärillä myös näin neuvoivat. Ei siinä varmaan mitään suurta riskiä ole, mutta silloin hempona esikoista odottavana äitinä talletin tietty kaikki neuvot syvälle sydämeen ja toimin tarkasti niiden mukaan :rolleyes:
 
Mäkin ostin sellasen kylvetystuen :D Oli pakko, kun oli samaa sarjaa kun ostamani amme eikä ollut hinnallakaan pilattu. Meillä on niin pieni kylppäri, että kylvettäminen siellä mahdotonta. Joko keittiössä tai jossain muualla sitten.
 
Mä en taas katsonu tarpeelliseks hommata kylvetystukea kun ei sitä vauvaa kuitenkaan hetkekskään sinne kylpyyn yksin jätetä. Meille ostettiin amme jaloilla, niin ei tarvitse kyykkiä vauvaa kylvettäessä lattialla. :)
 
Meilläkään ei ole kylpytakista ja tuskin nytkään hommataan :) Minä olen kylvettäessä istunut lattialle ja sitten välillä oon ihan vaan suihkutellut, kun paljon nopeampaa.
 
Tuosta persiljasta ja raudasta tuli mieleen, että persiljaa ei raskaana saa vissiin suuria määriä syödä. Mausteena voi ihan normisti käyttää, mutta enemmälti ei.
 
Kyllä minä oon persilijaa vetäny ihan puskasta suoraan. Neuvolan lappusessa ei ollu mitään mainintaa persilijasta.
 
Mä syön kanssa järjettömän paljon persiljaa! Ei oo tullut mieleenikään että siinä olisi jotain haitallista. Juurikin tuon raudan ja vitamiinien takia ripottelen sitä aina leivälle ja melkeinpä joka ruokaan. Onko sulla poodle jotain tarkempaa tietoa, miksi sitä ei saisi paljoa syödä?
 
Minä oon kans syöny persiljaa ja tilliäki ihan raakana, jääkaapista aina löytyy. Miksi ei muka sais syyä, eikös se oo parempi tuoreena syyä ku jostaki pussista valmiiksi jauhettuna ja mihin lie säilöntäaineeseen sekotettuna :) Minä ainaki oon kaiken mausteista lähtien pyrkiny syömään tuoreina että ois terveellisempää :)
 
Takaisin
Top