Nuvaringin jälkeen

Sain lapsen 10/11, sen jälkeen ehkäisynä minipilleri, kun imetysloppu 8/12 alotin Nuvaringin.. jätin sen pois maaliskuun puolivälissä ja tuli tyhjennysvuoto. Kondomilla mentiin et tulis ne ekat luomumenkat, mut ei niitä kuulunu huhtikuussa ja vappuna päätettiin sitte jättää kaikki ehkäsyt pois.. toukokuussa tuli menkat, kesäkuussa tuli menkat kierto 28 vrk. Heinäkuussa ei tullu menkkoja.. elokuussa kävin jopa gynella ja anto varalta jo Terolut-kuurin ja kehotuksen alottaa jos ei menkat kk sisään ala.. no meni viikko ja menkat alko 22.8.. siitä sitte menikin et menkat tuli säännöllisesti seuraavan kerran syyskuussa jne..
Mut sitte ku menkat saatiin paikalleen yritin tikuttaa ovista ja ei.. ei ovulaatiota syyskuussa. Syyskuun menkkojen jälkeen tikutin taas ovista ja kaks viivaa tulikin syys-lokakuun vaihteessa...
Nyt jännätään.. 28 vrk on menny ed menkoista eilen.. tein yhen raskaustestin, mut oli nega. Ajattelin odottaa viikonlopulle ennen toista testiä...
 
Heippa! Herättelempä tätä täällä henkiin kun on itsellä ajankohtaista. :wink Liityin noin minuutti sitten foorumille, joten oon vähän pihalla kaikesta vielä. :grin

Mulla oli siis Nuvaring käytössä joku viis ja puolivuotta. Ehkä. Vuodet menee niin äkkiä etten oikeastaan oo ihan varma.:p Jätettiin rengas pois maaliskuun 24. päivä ja ihan kesken kierron.. Kun ei vaan malttanut. Se oli maanantai ja edellisenä torstaina olin laittanut uuden renkaan. Siks sen kierron tyhjennysvuoto olikin varmaan vähän kummallinen.. No sit kp. 26 tuli ekat luomumenkat. Muistaakseni ennen hormonaalisia ehkäsyjä (siitä onkin aikaa sitten jo lähemmäs 7 vuotta..) kierto oli aina sen 26 päivää joten toivotaan et olisin luonnonoikku ja kierto heittäytyis tasasiin uomiinsa jo nyt! :) Ekaa kertaa ikinä tunsin (kai..?) ovulaation viime kierrossa! Mahaa nipisteli, oli vähän paha olo, tissit aivan töörrrkeeen kipeet ja ehkä jotain vuotojakin havaitsin. Laskureiden mukaan huomenna olis ovis tässä kierrossa, testi ei vielä näyttänyt kyllä viivoja. Mahassa kyllä tuntuu jotain ihme juilintaa, mutta oon niin fanaattinen tän asian kanssa, et suurin osa varmaan lähtee ihan vaan pään sisältä. :)

Pointtina oli siis, että täällä kanssa yksi nuvaringmuija, joka oottelee kiertojen säännöllisyttä tai epäsäännöllisyyttä.
Muita oireita en oo lopettamisesta vielä havainnut. Yhtälai heittelee mielialat kolmessa sekunnissa joka suuntaan. Ja haluttaa ja ei haluta, miehen kanssa eri tahtiin, aina. Tosin oon kyllä ehkä itkuisempi kun aiemmin.. Mut voi olla et koko vauvasta haaveilu tekee tän, on mulle niin herkkä asia. :p
 
Seuraakohan tätä ketjua enää kukaan...? Kyselenpä silti, että onko kellään noussut paino ja tullut turvotusta tms. nuvaringin lopettamisen jälkeen? Yleensä puhutaan aina, että pillerit/rengas saa painon nousemaan, mutta mulla näemmä näin päin. Olen hoikka ja 2-3 viikkoa siitä, kun rengas jäi pois, nousi paino 2-3 kg ja massaa on tullut niin että osa housuista tuntuu ikävältä. Ensin pistin helteen piikkiin, mutta ei tämä enää voi siitä johtua. Ei tästä suurta haittaa ole ja uskon, että tilanne tasoittuu. Huvittaa lähinnä :grin Raskauden mahdollisuutta ei ole, sillä eka kierto mentiin kumeilla, nyt tässä toisessa kierrossa tjottaillaan. Jo viime kierrossa bongasin ovulaation ja menkat tuli ajallaan, mutta ne kestivät vain 2 päivää (menkkoja ennen oli myös viikko ruskeaa tuhrua).

Muina oireina on ollut:

- kasvojen, kaulan ja niskan iho on muuttunut öljyisemmäksi (mikä on osittain myös positiivista, ennen oli hilseilevän kuiva iho.
- tuntuu kuin olisin ruskettunut paremmin o_O En ole hirveästi oleskellut edes auringossa ja jos olen niin ennen olisin kyllä palanut enkä ruskettunut :grin
- otsa on täynnä pieniä näppyjä, mutta ei onneksi näytä pahalta kun on vain epätasaisuutta
- halut on korjaantuneet huomattavasti!
- miehen mukaan olen myös pirteämpi ja iloisempi
 
Mä kans käytin nuvaringiä ennen esikoista ja meni puoli vuotta lopetuksesta kun sitten tulin raskaaksi.
Alkuperäinen kirjoittaja luultavasti jo raskaana on? :wink
 
No onpa vanha ketju mutta silti kirjoittelen :) Täällä Nuvaring jätetty kesken pois 3.2 ja vuoto alkoi 7.2. En tiedä oliko fiksuin päätös jättää kesken pois mutta kun en malttanut odottaa että olisin ajallaan saanut ottaa sen pois. :wink Täällä havitellaan pikkukakkosta 8/13 syntyneelle prinsessalle. Saa nähä miten sekaisin tuo Nuvaring on laittanut elimistön. En kylläkään kerennyt käyttää kun vaan sen vajaa 6kk. Yritys päätettiin alottaa samantien ilman luomumenkkojen odotusta. Kun eihän sitä koskaan tiedä milloin tärppää :wink
 
17v hormonaalista ehkäisyä (NuvaRing useamman vuoden) takana ja nyt ekat luomumenkat kärsitty. Siis oikeasti KÄRSITTY! Aiemmin en ole missään vaiheessa kärsinyt minkäänlaisista kuukautiskivuista, mutta tämä eka kierto oli jotain aivan kamalaa. Ei voi kuin toivoa, että seuraava olisi helpompi. Mulla toi hormonaalinen ehkäisy laittoi menkat sekaisin, kun aiemmin olivat kellontarkat. (harvinaista herkkua!)
Mulle rengas ja kapseli sopivat ehdottomasti paremmin kuin mitkään pillerit. Pillereiden kanssa oli jekyll ja hyde...
Saa tosiaan nähdä löytyykö musta vielä elossa olevia munasoluja tän rupeaman jälkeen. :rolleyes:
 
Mulla oli Nuvaring käytössä yli 6 vuotta, lopetin hormonaalisen ehkäisyn 8/14 reseptin loputtua. Renkaan kanssa oli aina lieviä menkkakipuja ja muuta ikävää, kuten turvotusta ja maha löysällä jne. Luomukierroissa yllätyksekseni ei ole _mitään_oireita! :gen014 Vuodon alkamisen huomaan siis vaan vessakäynnin yhteydessä.

Kierron pituus kyllä vaihtelee 32 ja 60 päivän välillä ja vuodon määrä on mielestäni niukempaa luomuna. Luulisi, että kierto olisi yli puolessa vuodessa jo tasaantunut. Vielä ei yritetä raskautta mut huolettaa kyl vähän toi niukka vuoto ja heittelehtivä kierto...o_O Gynelle meinaan mennä tässä muutenkin pian, täytyy ottaa puheeksi siellä.
 
Nuvaringin lopetus 28.3.15, menkat alkoi 31.3. ja oireiden perusteella ovis oli(?) silloin kun pitikin, kun oli alavatsakipua ja vuorokauden vuotoa juurikin oikeaan aikaan kierrosta. Siinä holleilla myös useita yhdyntöjä... nyt myöskin ihan oikeaan saumaan tuota munasolun kiinnittymisen aiheuttamaa pientä tiputtelua ollut tänään... rinnat kipeytyneet parin päivän sisään ja outoa päänsärkyä. Jännää... :D Ensimmäinen muksukin pujautti tulemaan suoraan ekalla kierrolla silloin pillereiden lopetuksen jälkeen...
 
Tuolla aikasemmin jo kirjottelin ja niinhän siinä kävi että tuossa kesken lopetetun nuvarigin kierrosta tärppäsi eli yk1. Tällä hetkellä mennään rv.11+4. Ensiviikolla sitten ultraan :) oli tää raskautuminen nopeeta puuhaa. Jotenkin odotin et ehkäisyn jälkeen menee useampi kuukausi ennen kun tärppää.
 
Itse käytin Nuvaringiä monta vuotta. Esikoisella jätettiun nuvaring 12/12 pois ja heinäkuussa tein positiivisen testin. Raskauden jälkeen aloitin nuvaringin taas 05/14. Nyt päätettiin yrittää toista ja nuvaring jätettiin pois 03/15. Ekasta kierrosta tärppäsi, mutta meni kesken viimekuussa. Nyt sitten uusia kuukautisia odotellessa, että pääsee yrittään uudelleen. Tosin ei me olla ehkäsyä käytetty, että tiesä sit jos vaikka... hmm... mutta en usko. Kuukautisia silti odotellessa :)

Mites teillä muilla täällä?
 
Kolmas kierto meneillään ilman Nuvaringiä ... ei tärppiä kahdella ekalla luomukierrolla. Oletetut menkat pitäis alkaa reilu viikon päästä... saa nähdä.
 
Hei, täällä ilmottautuu yks kuumeilija ja rekisteröidyin äsken tänne sivustolle ja ihana kun pääsee lueskelemaan samassa tilanteessa olevien juttuja :) Mulla on ollut pillerit ensin varmaan n. 10v käytössä, minkä jälkeen nyt parisen vuotta Nuvaring ja se olis tarkotus jättää kahden renkaan päästä poies. Resepti loppuu sopivasti :wink ja sen jälkeen sitten pikkunen tulee kun on tullakseen... :) mielenkiintoista tosiaan meneekö siinä sitten kuukausi vai vuosi että tärppää... nyt pakko lähteä töihin ja palata ajan kanssa lueskelemaan tänne sivustolle :)
 
Tervetuloa foorumille moony! Täällä on jo yli vuosi nuvaringin lopetuksesta ja ilman yhtäkään plussaa :/ eli voi kestää.
 
Kiitos Larissa! :) Voi tylsä, toivottavasti teillä tärppäis sitten jo pian vihdoinkin! Monet kyllä sanoo miten voi hyvin nopeestikkin ehkäsyn lopettamisen jälkeen tulla raskaaksi niinkun tässäkin ketjussa, mut sit just ei se aina niin mee :/ mulla on kaiken kaikkiaan tosi jännä fiilis asian suhteen, tottakai siinä kohtaa kun ehkäsy jätetään pois niin vauva on tervetullut, mut ei oo mitään hätää vaikka vähän kestäisikin hetkisen... :) toki tän kuumeilun kanssa varmasti sekin alkaa stressaaamaan ja harmittamaan, jos ei mitään tapahdukkaan, mut ajatus olis yrittää mennä omalla painollaan. Katos nyt, heti meni höpöttelyks. Voisin höpöttää aiheesta ummet ja lammet kun niin täpinöissä :D
 
Mäkin jätin pOis nuvaringin n. 4kk sit. Kuukautisia odotellessa
Edelleen! On kyllä niin pebasta et HUH HUH. Ekat pari kk meni ihan nopeesti ja jännitti et voiks olla raskaana jo.. Mut peen marjat. Ei kuukautisia = en ovuloi = ei
Voi tulla raskaaksi. Tuntuu et kaikki aika menee hukkaan odotellessa kuukautisia ja sit siihen päälle viel et millon tärppää jos ees tärppää.

Enpä olis IKINÄ USKONU et ootan näin kuumeisesti kuukautisia!
 
Kyfi, oletko lääkärissä käynyt pyytämänsä apuja kierron käynnistämiseen? Jos eivät kunnallisella auta niin yksityisellä varmaan ainakin määräisivät terolut-kuurin tai vastaavan jotta kehosi heräilisi toiminaan.

Tsemppiä ja pitkää pinnaa! Täällä on odoteltu yli vuosi tärppiä nuvaringin jälkeen.. :/ kaikki on tutkimuksissa ollut kunnossa eli ovuloin, kierto ok, kohtu ja munasarjat ok.
 
Juu oon käyny (kunnallisessa)lääkärissä joka ei oikeen sanonu juuta eikä jaata. Nyt on harkinnassa se yksityinen.
Mulla oli tos just 10 päivää semmost valkovuoto-verilimaa mistä yks lääkäri oli sitä mieltä et olisko ollu nyt sit eka ovulaatio ja koht alkais kuukautiset. Hömm vähän mietityttää et ovulaatio noin pitkä.. Mut en todellakaan oo mikään biologian asiantuntija vaan oon se joka nukku siel tunneilla koulussa. Jotenki vaan oli jääny semmonen mielikuva et pojan tarvii vaan vähä hipasta tyttöä ni se tulee raskaaksi. Jaa-a eipä ollu näin ihan oikeessa elämässä..

Kauan sulla kesti et tuli ensimmäiset kuukautiset viimesen tyhjennysvuodon jälkeen? ( saatto ehk lukee tuol ylempän, tarkastan tän jälkeen..)
 
Pitänee vielä mainita kun tuoll puhuttiin että miten on vaikuttanut NUVARINGIN käyttö. Niin mainitsen kaks asiaa mitä oon huomannu ku käytin ja lopetin. Eli

Kun käytin ehkäsyrengasta ni mua kutitti emättimen suulta, limakalvoilta.
Vuosia kestäny riesa, kunnes vaan totesin et sen on pakko johtua siit renkaasta. Saatoin pahimmillaan hinkata limakalvot ihan verille ku kutitti niin paljon. Kappas loppu heti tää "kutina" ku lopetin renkaan.

Kun lopetin ni tietty seksihalut ainaki kolminkertastu entisestä. En olis uskonu et niin paljon vaikutti toi ehkäsy.
 
Kyfi, mulla taisi eka kierto olla aika lyhyt (muistaakseni 24 pv), jonka jälkeen tuli ekat luomu menkat. Sen jälkeen kierrot on olleet noin 27-33 pv.

Mulla kans nuvaring vaikutti haluihin eli halut nousi kyllä pilviin sen jälkeen kun jätin rinkulan pois.

Voi olla, että se lima/verivuoto johtui sun ovulaatiosta! Mulla tulee kirkasta ovislimaa joskus yli viikon verran ennen varsinaista ovulaatiota. Joskus heti oviksen jälkeen on tullut myös verta liman seassa.

Jos olisin sinä niin odottelisin että alkaako ne menkat parin viikon päästä oletetusta oviksesta. Jos ei niin sitten marssisin yksityiselle hakemaan apua. Tsemppiä!
 
Takaisin
Top