Unirytmi

Ainiin ja hei,minäkin päädyin eilen teidän muiden innottamana kokeilemaan unikoulua :) tyttö meni n.21 nukkumaan ja eka herätys oli tasan 24,en antanut maitoa vaan silittelin ja nostin lopulta syliin rauhoittumaan ja tähän meni ehkä 10-15min aikaa ja tyyppi jatkoi uniaan. Seuraava herätys oli kl.03 ja sit se ei enää ollutkaan helppoa,ainoa paikka missä tyttö pysyi rauhallisena oli minun rinnan päällä ja siinä hän makasi enemmän tai vähemmän hereillä aina kello 05 asti,mä en pystynyt nukkumaan ollenkaan sinä aikana ja muutaman kerran tyttö itki ihan kovaa mutta rauhoittui aina kun aloin paijaamaan selkää tai reisiä. Lopulta antoi periksi ja nukkui sitten kl.08 asti aamulla! Ja ilman yösyöttöä,WUHUU! Katotaan nyt seuraava yö että meneekö helpommin
 
Muokattu viimeksi:
Kätkytkuolemahan (ei ennakkovaroitusta, täysin yllättäen ja syytä ei tiedetä) on eri asia kuin tukehtuminen ja kyllä sitä niin uskotaan, että neljän kuukauden jälkeen on entistä pienempi todennäköisyys..toki myös kovin pehmeillä patjoilla ja vuodevaatteilla voi/saattaa riski kätkytkuolemaan suurentua, liittyen siihen, että mahdollisesti hiilidioksidin määrä lisääntyy hengitysilmassa ja vauva ei jostainsyystä reagoi --> käännä päätä, tämänkin epäillään olevan siis entuudestaan jo vauvalle ongelma, joka kärjistyy pehmeällä.. Ainahan vauvoille on turvallisempaa nukkua kovilla patjoilla, niin päänkääntelyt ovat helpompia ja tosiaan voihan vauva tukehtua liian pehmeisiin vuodevaatteisiin, mutta usein silloin on kuitenkin kyse esimerkiksi aikuisten patjoista/peitteistä.. Toki itse olen juurikin niin ylihuolehtivainen, että silloin kun poika ihan pienenä kieriskeli paljon sängyssä, meillä oli vain unipussi käytössä. Eipä tarvitse turhaan omia unia menettää :p Meillä ei myöskään ole ollut tyynyä, mutta nyt meilläkin hakeudutaan reunan pehmusteen päälle silloin kun nukkuu vatsallaan, joten ajattelin kyllä sen littanan vauvatyynyn kaivaa kaapista, muuten tuolle sankarille on kohta tilattava hieroja, kun niskat vinossa yöt makaa :grin
 
..ja serkkuni laittoi kaksi vauva tyynyä, saaden leveän tyynyalueen, lakanan alle. Tällä tavalla ei tarviut pelätä, että vauva nykii tyynynkasvoilleen. Poika oli silloin siis juurikin meidän kakaraisten ikäinen, ei pikkuvauva..
 
Kätkytkuoleman mahdollisia riskejä voi estää ennalta ja onhan joidenkin asioiden todettu lisäävän että vähentävän kätkytkuoleman riskiä..mutta eihän sitä mikään varsinaisesti estä. No, pitää katsoa mitä tyttö tuumii tyynyn kanssa...tai paremminkin äiti :grin

Ja kiitos Eevis tsempeistä! :)

Päiväunille menoon tuli ratkaisu; ensin vauvojen pitää saada jutella asiat keskenään, niin sitten voi alkaa nukkumaan :grin ..ja vaunut vaihtuu sellaiseen, missä on väliseinä.
 
Muokattu viimeksi:
Kaksi aiempaa yötä menny niin, että puoli viiteen asti on tyyntynyt herätessään paijailulla ja laululla. Päätin sit siitä iloisena, että jatkossakin tehdään niin että tissiä saa vasta viiden jälkeen aamulla. Sitä ennen ei voi olla nälkä koska tankkaa hyvin kiinteitä n.klo21-22 ja rintaa ennen yöunille nukahtamista n. klo22-23.
No viimeyönä ei todellakaan tyyntynyt helposti! 45min huusi kuin pahoinpidelty n.klo 01-01.45. Sit nukku 15min mun kainalossa/päällä ja huusi taas kuin hullu 02-02.30.
Sit nukkui rauhassa omassa sängyssä (sivuvaunu) 06.30 asti, jolloin sai rintaa ja herättiin aamutouhuille klo10.
Olen tyytyväinen!
Ensi yönä taisto jatkuu. Huomasin muuten että mun on parempi ite hoitaa se hulluhuuto, kun teki niin pahaa kuunnella sivusta kun huusi isänsä sylissä. En siis ollut tippaakaan parempi, vaan siedän toisen "kärsimyksen" ja kiukun paremmin kun ite olen lohduttamassa.

Ja ehdottomasti otan syliin kun kunnolla itkee, en pystyisi vain tassutella tai jättää yhtään yksin.
 
Anjuska, oon ihan samaa mieltä sun kans sun vikasta lauseesta!
 
Muokattu viimeksi:
Joo sylitellen ollaan mekin unikoulua tehty. Sylissä ollaan hyssytelty ja lopulta poika on rauhoittunut nukkumaan isänsä rinnan päälle. Vesipulloa on tarjottu imemisentarpeeseen, koska tuttia poika ei huoli. Itsekin kokelilin viimeyönä ekaa kertaa hoitaa heräämisen ilman tissiä ja hyvinhän se onnistui. Tarjosin vesihömpsyt ja pidin hetken sylissä kunnes laskin sänkyyn ja silittelin selästä. Hieman kitisten kävi unelle, mutta nukahti kyllä nopeasti. Viimeyönä otettiin kyllä muutoin takapakkia, koska poika heräsi parin tunnin välein.
 
Meillä ainakin sitten tasaantui nopeasti se heräily. Nyt herää enää kolmen-kuuden välillä. Jos heräilee kolmen jälkeen, tarjoan tissin. Toistaiseksi on myös kuuden herätyksen jälkeen, tissin saatuaan, vielä jatkanut unia pari tuntia. Toissayönä heräsi pitkästä aikaa myös yhden aikoihin, mutta rauhoittui silityksellä uudestaan. Ei siis tarvitse enää nostella syliin. Rauhoittuu iltaisinkin "itsekseen" unilelu kainalossa. Jompikumpi meistä istuu vieressä ja poika pitää kädestä tai sitten vaan ollaan läsnä. Iltalaulut lauletaan nyt iltatissin aikaan ja sitä ennen "lukee" isän kanssa iltasadun. Ajattelin, että nukahdetaan nyt ainakin toistaiseksi hiljaisuudessa..josko auttaisi yön nukahtamisissa...
 
Unikoulun 2 yö takana. Paremmin meni nyt kuin ensimmäinen. Nukahti yöunille n.21.30,olen nyt joutunut paijaamaan uneen tai vähintään pitää kädestä kiinni kun aiemmin tyttö nukahti ihan itsekseen. Mutta eka herätys olikin nyt vasta 02!! :) Yritin ensin tassutella takas uneen mutta ei hän rauhoittunut ,niinpä otin syliin,ei rauhoittunut siihenkään,no lopulta vein meijän sänkyyn ja mun rinnan päälle makaamaan,pientä paijausta ja siihen sammui. Laskin siihen viereeni ja tyttö nukkui koko loppu yön kl.07.30 asti :happy: Meidän paras yö tähän mennessä ja hyvin pärjättiin taas ilman juomatarjoilua yöllä :dance011se on loppu nyt,yösyötöt nimittäin :grin
Tiedän että unikoulun tavoite olisi että lapsi nukkuisi yönsä omassa sängyssään,mutta mä jotenkin haluan pitää vauvaa vielä lähellä ja mua ei niin haittaa vaikka hän siinä vieressä nukkuu,pääasia että edes nukkuu. Otan tän homman asteittain,ensin jää yösyöttö ja sitten vähän myöhemmin se omaan sänkyyn oppiminen koko yöksi. Alkuyön kuitenkin nukkuu omassa sängyssä ja eri huoneessa isoveljen kaverina. Voihan olla että nyt kun yösyöttö jää,niin hän automaattisesti alkaa nukkua yönsä heräämättä omassa sängyssä..:rolleyes:
 
Meillä kävi eilen niin, että lasten iltapala ja nukkumaanmeno lykkääntyi tunnilla, reilulla. Menin sitten kuitenkin normaalien rutiinien jälkeen Elmaa nukuttamaan, myöhemmin vain. Hän ei ollut oikein halukas nukkumaan, vaan kikatteli ja imutteli vaan maitoja ja sitten kääntyili ja venkoili. Katselin samalla telkkaria ja annoin tytön touhuta. Yhtäkkiä vaan sitten huomasin että oli nukahtanut siinä touhun lomassa.
Ja se mikä oli sitten yllättävää, Elma ei herännyt ollenkaan koko iltana! Ei edes siihen kun itse kömmin nukkumaan, tai kun isäntä tuli. Taisi olla kello lähemmäs 2 kun minä havahduin Elman syöntiin ensimmäisen kerran!

Yhden illan/yön perusteella nyt ei vielä voi vetää tietysti johtopäätöksiä, mutta aloin epäilemään, että olen tähän saakka koittanut vauvaa nukuttaa (voimakkaasti) vasten hänen omaa unirtymiään, ja alkuillan heräilyt johtuisivat siitä. Kokeilen siis samaa tänäänkin, katsotaan miten käy!
Tulit mieleen -sss, oletteko te kokeilleet eri kellonaikoja yöunille menemisen suhteen, voisiko se auttaa teitä niinkuin ehkä meitä? Voi tietysti olla kaukaa haettua, mutta kai kokeilla ainakin voi? =)
 
Meillä on tullut vähän muutosta parempaan, en tiedä onko noi refluksilääkkeet nyt sitten alkanu tepsimään vaiko syynä se että vihdoin tyttö osaa rauhottua mahalleen nukkumaan mitä on pari viikkoa yrittänyt.

Viime yönä nukkui omassa huoneessaan yhtäjaksoisesti puol 10-1 jonka jälkeen otin viereen ja siinä nukkui yhdellä heräämisellä aamu 9. Aikamoinen muutos kun viimisen 2kk heränny itkemään koko yön 30min-1h välein :) No okei, ei nuku vieläkään yötä kokonaan omassa huoneessaan/sängyssään ja syö kerran yössä mutta mä oon erittäin tyytyväinen tähän näiden unettomien öiden jälkeen! Ja pakko vielä lisätä että aamulla on ihana herätä kun pieni tuhisija nukkuu vieressä :happy:
 
Kuulostaapa hyvälle! :Heartred Minun mielestäni näin pienten ei vielä tarvitsekaan osata nukkua koko yötä, eikä yksinkään.
 
Ja minun mielestä oot -sss valvonu nytte niin pitkään vauvan huutamisen kanssa että anna mennä vaan, nukkukaa vierekkäin kunhan vaan nukutte! :wink kyllä nämä vauvat sinne omaan sänkyyn ehtii ja mie ainaki kasvatan ihan ite oman lapsen, omalla tahdilla ja tyylillä. :) saahan sitä nukkua vauvan vieresä vaikka 20 vuotta, mutta luulen vahvasti että muutaman vuoden päästä nämä ei enää ees äitin viereen taho!
 
En mäkään edes halua vielä että vauva nukkuisi vanhemmista erossa. Yösyönnit lopetin, mutta tuossa vieressä pinnasänky sivuvaununa pidän vielä. Huomenna vaihdetaan makuuhuoneiden järjestyksiä ja toivottavasti ei huononna öitä. Toisessakin huoneessa olis kuitenkin tarkoitus pitää vauva lähellä.
 
Mulle sanoi neuvolatäti silloin kun poika nukkui aina vieressä että elä huoli, kyllä se viimestään armeijassa oppii sitten omaan sänkyyn nukkumaan :grin No, oppi se aikaisemmin. Kyseinen poika nyt 15v. Ei nuku äidin vieressä :grin
 
Meillä poika konttaa ja seisoo pinnasängyssä, joten vieressä nukkuminen ois aivan mahdotonta. Tippuis sängystä ihan varmasti.
 
Itse nukun huonosti, jos vauva on vieressä, koska pelkään että lähtee yöllä liikkumaan ja putoaa sängystä. Muuten haluaisin kyllä nukkua mun viimeisen vauvan kanssa niin kauan viekukkain kuin vaan viihtyy. :)
 
Ihanaaa! Meillä mentiin 21 nukkumaan, ensimmäinen herätys 02.30 ja pienen taistelun jälkeen luovutin ja annoin maitoa ja otin viereen. Heräsi kello 8.30. Plus että ihana mies nousi ylös likan kanssa ja antoi mun vielä nukkua. :)
 
Meenan pinnasänky on ollut ilman toista sivulautaa meidän sängyn ja seinän välissä. Se ei vielä konttaa, kiipeä, eikä seiso, joten ei olis voinu tippua. Nyt kun vaihdettiin huonetta, ei onnistunut enään laittaan sivuvaunuksi, joten on tuossa metrin päässä ja laskin yhdellä pykälällä pohjaakin alemmas. Oon kuitenkin lopettanut nyt yösyötöt, joten ei haittaa. Aamulla kuuden jälkeen annan rintaa jos herää, niin voin ottaa sit viereeni pariksi tunniksi, jos en jaksa siirtää takas omaan. Viime yö meni hyvin, koska heräsi kerran niin että sain rauhottuun parissa minuutissa ja puoli seiskalta sai rintaa ja puoli yhdeksän noustiin. Toiveissa olisi että pikkuhiljaa se yksi tissitön herätys jäis pois. Eli sais takasin ne alkuvuoden huippuyöt!!!

On muuten hauskaa kuinka eri rytmit kaikilla on. Meillä neiti heräilee nyt kahdeksalta vikoilta päiväunilta ja menee vasta yhdentoista aikaan yöunille. Jos menis yöunille nyt, niin pitäis kuudelta nousta sen kanssa... Se kun ei oo öisin nukkunu yleensä kuin 10h.
 
nyt löytyi syy tuohon nukahtamisvaikeuteen ja yölliseen levottomuuteen=lisää hampaita!!!(yläkertaan tullut 2 hampia lisää) Annoin eilen iltatoimien aikaan supon ennen nukkumaan menoa,yllätyksekseni tyttö nukahtikin jo hellyystankkausvaiheessa mun syliin?! Ja siirto omaan sänkyynkin onnistui täydellisesti? Nyt tuli ennätys tohon yhtäjaksoiseen uneen 21-03.30 :) otin hänet sitten meijän sänkyyn viereen ja aikansa möyrittyä n.20-30min nukahti uudestaan ja aamulla herättiin 08.30! Olen enemmän kuin tyytyväinen,jo 4 yötä ilman syöttöä ja aamullakin jaksaa odottaa puuroa eikä heti huuda maitoa :happy: toivottavasti tämä nyt jatkuu,olihan meilläkin useampi kuukausi sitä yöheräämistä ja levottomuutta :rolleyes:
 
Takaisin
Top