Synnytys TYKS:ssa (Turussa) tai SAS:ssa (Salossa)

Martuti

Kunnioitettu kommentaattori
Heinämammat 2014
Heippa!
Esikoistani odotan, ja kaikki on minulle kovin uutta.
Laskettu aika minulla on 1.7.2014 joten aikaa synnytykseen oletettavasti vielä on... mutta asiat vaan jo pyörii päässä.

Kuulisin mielelläni kokemuksia joko TYKS:ssa tai SAS:ssa synnyttäneiltä;
hyviä ja huonoja kokemuksia.

Miten synnytys sujui, miten hoitohenkilökunta avusti ja kuunteli ja otti huomioon, oliko perhehuonetta saatavilla, oliko allas / synnytysjakkara / jumppapallo tms. apuväline käytettävissä, saiko sairaalasta vauvalle harsot käyttöön jos halusi kestovaippailla, mitä kivunlievityksiä "tarjottiin" jne... kertokaa mitä vaan mieleen tulee :)

Turkuun ei tosiaan nykyään pääse edes tutustumiskäynnille, joten ei mitään tietoa millainen koko paikka on.
Saloon järjestetään tutustumiskäyntejä, voisi siellä käväistä...
 
Tuun nyt vastailemaan omiin kysymyksiini, mikäli jota kuta muuta kiinnostaa.

Eli, oma synnytys tapahtui siis TYKS:ssa.
Ja mulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa! :)

Synnärin puolella mulla sattui aivan ihana kätilö, ja vielä niin että mulla oli sama kätilö lähes koko synnytyksen ajan, koska menimme synnärille aamulla klo 6:30 ja neiti syntyi 13:51. Kätilön työvuoro oli klo 6-14 :) Eli synnytyksen jälkimeiningeissä (jälkeisvaihe, tikkailu, ensi-imetys yms.) vasta sitten kätilö vaihtui.

Synnytystoivelistani oli luettu ja painettu mieleen, ja se otettiin huomioon. Tuotiin jumppapalloa ja lämpöpusseja ja synnytysjakkaraa. Amme olisi ollut vapaana mutta en voinut mennä kun lapsivedet oli menneet.

Kivunlievityksessä edettiin sen mukaan, miltä musta tuntui, ei siis oltu tuputtamassa lääkkeellisiä ja ilokaasunkin kanssa aloitettiin tosi miedolla seoksella. Epiduraalia ei loppujen lopuksi laitettu ollenkaan, PCB-puudutus kylläkin vähän ennen ponnistusvaihetta. Juuri sopivat jutut mulle.

Kätilö jaksoi tsempata ja oli kannustava, ja auttoi kyllä tosi paljon synnytyksessä!
Ja mulle suihkittiin ponnistusvaiheessa välilihaan jotain öljyä, avitti että pahempia repeämiä ei tullut.

Ja sama sitten siellä synnytysvuodeosaston puolella, siellä oli kanssa ihania hoitajia. Sain paljon apua imetykseen ja vauvan hoitoon, ja muutenkin oltiin ystävällisiä.

Silloin ei ollut mikään kamala ruuhka kun itse olin, mutta perhehuoneet olivat varattuja, joten jaoin kolmen hengen huoneen toisen äidin kanssa, meitä oli siellä siis vain kaksi.

Apu saattoi joskus tulla hieman viiveellä kun toki muitakin avun tarvitsijoita oli, mutta ei mitenkään kovin pahasti kuitenkaan, kun jaksoi itse olla kärsivällinen.

Eli mulla ainakin synnytys ja sairaalassaoloaika olivat positiivisia Turun yliopistollisessa keskussairaalassa :)
 
Muokattu viimeksi:
Kerron omasta mielipiteestäni nyt kun kerrankin on aikaa :)

Meille syntyi poika rv 35+5 TYKS:ssä ja kaikki meni tosi hyvin. Minulle tehtiin sektio (ei suunniteltu, mutta onneksi ei ollut vielä supistuksia tullut kunnolla, joten pystyttiin vielä suunnittelemaan synnytystapaa) ja oli aivan mahtava porukka leikkaussalilla - he kyllä osaavat pitää huolta sekä äidistä että pienokaisesta.
Myös synnytysvuodeosaston henkilökunta oli aivan mahtava - minulla kun huonosti sitä maitoa tuli ja vaikka kuinka sitä yritin itse käsin ja sähköisesti pumpata, joutui yksi hoitajista pumppaamaan ne kerran oikein urakalla, koska olivat melkein niin täynnä maitoa että olisi ollut vielä kivuliaampaa jos hän ei olisi kerennyt tyhjentämään ne sitä ennen. En pystynyt imettämään viikkoon vauvaa sillä olin itse niin flunssaisena ettei minua olisi päästetty keskolaan.
Onneksi keskolaan pystyi soittamaan mihin vuorokauteen tahansa - ja kyllä sielläkin pidettiin niin hyvää huolta pienokaisesta.
Kaiken kaikkiaan aivan mahtava henkilökunta TYKS:ssä ja huomaa, että on se vaan kutsumus ammatti :Heartbigred
:love7
 
Mua jännittää jo vähä, vaikka LA on vasta elokuussa.. Haluaisin vähän lisää tietää synnytyksestä, ja Tyksistä, sen takia pyörin täällä nyt jo.. Kaipaisin jonkunnäköistä valistumisapua koko urakkaan kun en oikeasti yhtään tiedä "mistään mitään" :P
 
Mulla on LA lokakuussa, ja esikoisen synnytin 2012 TYKSissä. Ei mitään pahaa sanottavaa oo, kätilöt oli sympaattisia ja kärsivällisiä vaikka olin ihan hysteerinen, toivelista otettiin hyvin huomioon ja miehenkin mukavuuteen kiinnitettiin huomiota :grin Jumppapallo oli, ammehuoneita oli vaan yksi ja se oli jo käytössä joten sitä en päässy kokeilemaan. Perhehuonetta ei edes haluttu mutta niitä kai olis ollu ihan mukavasti saatavilla. Vuodeosastolla ja lasten teholla oli myös oikein mukava henkilökunta, auttoivat pyydettäessä ja kertoivat hyvin kaikesta.
 
Mulla olis heinäkuussa laskettu aika ja TYKSissä synnytys edessä. Alkaa pikkuhiljaa pelottamaan jo. Oon kuullu paljon hyvää mutta myös paljon huonoa. Tekee vähän pahaa kuulla noista huonoista kokemuksista kun ei niiden jälkee uskalla enää luottaa. Ja nyt ei kyse ole mistään pahasta ruuasta tai huonosta kohtelusta vaan jopa pahoista hoitovirheistä. Me kaikki olemme vain ihmisiä ja virheitä sattuu mutta vauvojen ja synnyttävien kanssa ei mun mielestä saa virheitä sattua! Noh, parhaani mukaan yritän kuitenkin luottaa, että kaikki menee hyvin. Miten muuten toi toivelista..milloin se olis hyvä antaa lääkäreille?
 
Sen kuulin, että omat sisäkengät pitää matkaan ottaa, ettei tartte sukkasillaan olla?

Olis kyllä kiva kuulla synnytystarinoita :)

Mä en tuosta toivelistasta tiedä.. Jotenkin tuntuu vieraalta mennä sen kanssa sinne, varsinkaan kun ei ole oikein erikoisia toiveita :D
 
Mullakin heinäkuussa laskettu aika ja TYKSiin myös menossa. Synnytin siellä vuosi sitten esikoiseni eikä mulla ole sieltä huonoa sanottavaa. :-) mä koin että asiat oli tosi paljon paremmin mitä odotin ja sain enemmän mitä pyysin.
 
Synnytin syyskuussa TYKS:ssä ja mielestäni meni mukavasti. Poika oli perätilassa ja sain asiasta kivasti tietoa ennen synnytystä jne. Homma päätyi ponnistuvaiheessa sektioon sydänäänten heittelemisen takia ja ajoitus oli sen suhteen ilmeisesti mennyt aika nappiin. Annettiin yrittää niin pitkälle kuin oli mahdollista, mutta ei ehtinyt syntyä happivajetta.

Korkeintaan avautumisvaiheessa kätilöt tuntui olevan turhan kiireisiä eivätkä tuntuneet ihan kuuntelevan. Lähinnä ottivat välillä käyrää ja kyselivät harvakseltaan kuinka usein supistuksia tulee. Ennen yöhoitajaa ei muuta tapahtunutkaan vaikka supistuksen kesto taisi loppuvaiheessa olla reilusti yli minuutin ja tuli muutaman minuutin välein. Valitin kai liian vähän niin että pitivät niitä lievinä (menkkakipuni on aika voimakkaita niin ei ne tuntuneet kuin vähän voimakkaammilta simmosilta). Yöhoitaja tarkisti sitten kohdunsuun ja totesi että olen kolme senttiä auki ja pääsin synnytyssaliin. Häneltä saatiin myös neuvo siitä mistä kohtaa selästä painaminen auttaa parhaiten kun supistuskipu oli lähinnä selässä.

Sektion jälkeen toipuessa kätilöt sitten oli ihania ja auttoivat imetyksessä ja neuvoivat vauvanhoidossa ja kun aloin pysyä jaloillani näyttivät miten mitäkin tehdään. Järjestivät myös tilaisuuden puhua synnytyksestä ja sektiosta sitä hoitaneen lääkärin kanssa, kun se jäi vähän painamaan mieltä.

Ei tarvitse olla sisäkenkiä, mä ainakin sain sieltä nekin käyttöön.
 
Mulla takana kaksi synnytystä Salossa ja vain positiivista sanottavaa Mitä haluatte tietää? Juuri juttelin Tyksin naistentaudeilla töissä olevan ystävän kanssa, joka sanoi et Saloa kannattaa ilman muuta markkinoida synnyttäjille Turussa enemmän. Nytkin Tyks on ajoittain ollut niin täynnä et on synnytetty jossain 'saleiksi' muutetuissa komeroissa tai sermien takana tyyliin käytävällä.
Salossa mulla on yksi kiireellinen sektio (perätila, synnytys käynnistyi spontaanisti yötä vasten eikä enää pysähtynyt eli suunniteltu sektio muuttui kiireelliseksi) ja yksi käynnistetty alatiesynnytys.
Kengät sai sairaalasta Perhehuoneita on ilmeisesti 2-3 ja ainakin kauempaa tuleville on hyvä mahdollisuus se saada. Itse emme sitä toivoneetkaan kummallakaan kertaa, koska asumme lähellä.
 
Synnytin viikko sitten tyksissä, ja on kyllä pelkkiä kehuja annettavana! Synnytys kesti 34 tuntia, joista 20 sairaalassa, aukeneminen ei edistynyt omillaan, vaikka supistuksia tuli tiuhaan. Lopulta kalvot puhkottiin ja oksitosiinilla homma saatiin edistymään. Lopussa epiduraalikaan ei vienyt pois hirvittäviä jatkuvia kipuja, joten synnytys sinänsä oli kaikkea muuta kuin helppo ja mukava. Mutta silti jäi tosi hyvä mieli! Meillä ehti olla kolme eri kätilöä, jotka oli kaikki aivan mahtavia, todella tsemppaavia ja kannustavia, ja heillä tuntui aina olevan todella hyvin aikaa meille! Olin listannut ipanan synnytystoiveisiin haaveen mahdollisimman luonnonmukaisesta synnytyksestä (no eipä se sitten mennyt ihan niin kun voimat loppui pitkittyessä), ja se oltiin selvästi luettu tarkkaan ja sitä kunnioitettiin todella hyvin! Käytössä oli pallo, akupunktio ja amme, ja vasta kun tilanne oli eskaloitumassa, edes varovasti kyseltiin ilokaasusta ja puudutteista. Koko ajan tehtiin kuitenkin selväksi, että sana vain niin kivunlievitystä on tarjolla. Mutta todella hyvin tuettiin myös niin kauan kuin hengittely ja synnytyslaulu riittivät!

Synnytysvuodeosastolla henkilökunta oli aivan yhtä mahtavaa. Sain aina apua heti sitä tarvitessani, ja kätilöt olivat mahdottoman sydämellisiä. Jälleen oli tunne kiireettömyydestä (en tiedä oliko heillä oikeasti hyvin aikaa vai piilottivatko kiireen hyvin potilailta), ja esimerkiksi imetykseen sain valtavan hyvin apua ja ohjausta. Kerta kaikkiaan upeita ihmisiä!!

Kokemukseni synnytyksestä ei olisi voinut olla parempi (paitsi tietysti jos se olisi mennyt vähän helpommin, mutta sille kätilö ei oikein mitään voi jos paikat ei aukea). Kivusta ja kestosta huolimatta jäi suorastaan hyvät muistot juurikin henkilökunnan mahtavuuden vuoksi.

muoks. Ainiin, kipuun sain siis lopulta koko satsin: rentoutuminen ja synnytyslaulu pallon päällä, amme, akupunktio, ilokaasu, kohdunkaulanpuudute ja epiduraali (joka tuli todella nopeasti päätöksen jälkeen). Säkkituoli oli tarjolla, mutta en viihtynyt. Synnytysjakkara olisi onnistunut, mutta siinä vaiheessa jalat eivät enää kantaneet. Perhehuonetta ei saatu, mutta yksityishuone saatiin.
 
Mullakin olisi TYKS suuntana syyskuussa ja ihana lukea tämmöisiä positiivisia kertomuksia paikasta :) Heti paljon luottavaisempi olo siitä, että siellä hommat sujuu ja niin.. Minua synnytys jännittää kovasti, joten tällaisten lukeminen n aika hyvä :)
 
Jos äiti ei tarvi sisäkenkiä Tyksissä, tarviiko isälle ottaa?
Alkaa olee sellainen olo että kannattais pakata sairaalakassia jo..
 
Kyllä siellä isällä pitää olla omat.
Mäkään en käyttäny sairaalan kenkiä vaan mulla oli omat kroksit ja välillä tepsutin avojaloin kun oli niin kuuma.

Juuri vko sitten Tyksissä toistamiseen synnyttänyt ja taasen voin todeta että siellä on aivan ihanaa henkilökuntaa. Jokaisella johon olen siellä törmännyt on ystävällinen ja auttavainen asenne. Ja kaikkeen saa apua kun kysyy. :-)
 
Eli Tyksiin tarttee omat sisätossut? Ku muistelen että esikoista synnyttäessäkin oli sama lappu äippäpolin ilmoitustaululla mutta sain kyll ne sairaalakengät synnytyksen jälkeen.
 
Mä myös menin omilla krokseilla, ja oisin saanut kengät sieltä, mutta turvotuksen takia ei ne mahtuneet mulle.. Mies kulki omissa lenkkareissaan ja vieraat kanssa, joten ei oo mikään pakko miehen tuoda omia sisäkenkiä. Siis synnytyksen jälkeen. Me ei oltu synnytys puolella ku mut leikattiin. En osaa synnytyssaleista mitään sanoa..
 
Kyllä sieltä olisi kengät saanut.

Mutta niin - takana aivan mahtava synnytys/sairaala-aika takana. Kätilöt olivat mahtavia ; kuuntelivat ja kannustivat todella hyvin! Ei mitään huonoa sanottavaa.
 
Takaisin
Top