Kaupassa käynti taaperon kanssa-mukavaa?

Kyfi86

Sukkela juttelija
Toukomammat 2016
Elikkäs jokainen kenen mielestä on kivaa mennä sen 1.5-2v muksun kanssa kauppaan ja keillä se sujuu hyvin nostaa kätensä ja huutaa hep ja sitten rustaa tänne miten se onnistuu:smiley-angry016 meillä kyllä alku sujuu hyvin, lapsi jaksaa istua kärrissä mutta viimeistään puolessa välin kauppaa(ei ole väliä onko iso vai pieni kauppao_O) alkaa venkoilu pois kärristä ja jos "päästää irti" ni juoksentelu ympäri kauppaa ja tavaroiden tutkiminen...kädestä kiinni pito taas aiheuttaa jalkojen menetyksen..huoh
 
Meillä on sitten varmaan joku esiuhma? Kaupasta pitää suoriutua kunnialla ulos nopeasti, muuten voi kärryistä löytyä jotain ylimääräistä :)

Toistaiseksi kävellen sujuu hetken aikaa, mutta sitten alkaaarmoton tavaroiden räplääminen kaikilta korkeuksista minne ylettää.
 
Just tuotahan se on... Pari kertaa ollaan lähetty kesken kaiken pois kun lapsi haluaisi tutkia kauppaa omin päin (ja sittenhän ei ostosten teko onnistu). Jotain niistä kerroista on kenties mieleen jääny, koska nyttemmin sujuu jo paremmin. Kassajonossa tököttäminen on pahinta ja siihen hätäapuna on aina mukana pikku minigrippussillinen maissinaksuja.
 
Meillä kaupassa käynti toimii näin:

Muksu1v 10kkensin kärryihin. Muutaman minuutin päästä haluaa pois. Aluksi pitää kiltisti kärryistä kiinni. Sitten saa työntää niitä. Vaellusvietin puskiessa päälle saa tehtäviä, etsi voi ja ota yksi. Näytä isille missä on maitoa. Äiti ei löydä leipää, muistatko missä sitä on. Haluatko ostaa ruis- vai kauraleipää? (ostetaan joka tapauksessa molempia) Yleensä kassalla pakkaa tavaroita isin kanssa (polvillaan tason päällä) Mennään äkkiä kotiin ettei lihat pilaannu...

Aikamoista taiteiluahan se on mutta toimii, joskus tosin todella harvoin kannetaan huutava lapsi pois..
 
Meillä kauppareissu sujuu kun menen 1v 7kk likan kanssa yksin kauppaan. Isin kanssa sit tulee tuota ettei malta istua kärryissä. Meillä isin kanssa toimii noi autokärryt mitä joissain kaupoissa on. Vaatii kyll normikärryissä suht paljon seurustelua ja virikkeitä. Välillä saa laittaa kärryyn jonkun tavaran mikä ei mene rikki siitä kun se nakataan kärryihin :D Pari kertaa lähdettyä kesken kauppareissun ku likka vetää itkupotkuraivaria, mutta nämä isin kanssa vaan ku isi on antanu likan juoksennella kaupassa. Alkuun se itte-kävely onnistui mutta nyt on minä-itse-vaihe niin on kuulemma haastetta enemmän :D Itte kun oon pitäny siitä kiinni että milloin istutaan kärryissä ja milloin saa itse kävellä :) Isi on vähän lepsumpi tässä ollut, likka tietää isin heikot kohdat ;D
 
hep :D

kotona meidän lähellä olevassa ruokakaupassa poika ottaa pikkukärryt ja pukkaa niitä mielissään. aiemmin sinne sai lastata ostoksia, mutta sitten tuli se vaihe että niiden pitää olla tyhjät

ennen sitä tyhjän kärryn vaihetta keräsi niihin kaikkea mitä äidinkin on nähnyt kärryihin keräävän ja mitä kotona on nähnyt jääkaapissa. siis sellaista joka on "hänen" ruokaa ja tietysti niin alhaalle sijoitettu että sinne yltää. lempileipää, juustoa, kananmunia, bulgarianjogurttia

ja se paras, äidille aina yksi suklaalevy! kerran joku toinen asiakas kommentoi että jaahas, taitaa olla pojalla karkkipäivä johon minä iloisesti vastasin että ei, äidillä on. meidän poika ei syö vielä noita herkkuja, äidille hän suklaata on ostamassa :wink

poika on vähän ujo ja aristelee vieraita niin ei törmäile niiden kärryjen kanssa ihmisten päälle, vaan kääntyy toiseen suuntaan jos joku on samalla hyllyllä tai pysähtyy paikalleen. toki tuo meidän kauppa on suht pieni, isommalla kylällä sitten istuu tyytyväisenä autokärryssä.

sillein kai se meillä on onnistunut ongelmitta kun olen antanut pojan osallistua mahdollisuuksien mukaan kaikkeen mitä siellä tehdään, vihannesvaa'an nappien painelusta kassan liukuhihnalle lastaamiseen jne. on niin utelias eikä malta istua paikallaan, ettei varmasti suostuisi enää siihen kärryjen penkkiin istumaan. ja kun kotiin asti päästään, myös kauppakassin tyhjennys ja ruokien paikoilleen lajittelu äidin apuna on mieleistä touhua hälle

kaippa se niitä minikärryjä työnsi jo tuossa loppukeväästä, tällä hetkellä 1 vuosi 9 kuukautta.
nyt ei olla hetkeen kaupassa käyty mutta on se kaupustelu pojan lempijuttuja ollut jo pitkään
 
pitää tännekin kommentoida pitkästä aikaa että tosiaan nyt lähikaupoissa käydessä on 2v.tyttö saanut sitten itse työnnellä noita pikkukärryjä ja nyt into on aina kova päästä noihin lähikauppoihin:grin isommat viikko ostokset teen kyllä mieluiten itsekseni ja ajatuksen kanssa :rolleyes:
 
Meillä siis sujuu suht hyvin, vaikka annan suht vapaasti taaperon ollakin. Joskus reilun vuoden ikäisenä sai välillä sellaisia villiintymiskohtauksia, että halus repiä kaiken hyllyiltä alas. Mutta ihmeesti sekin vaihe meni ohi ja nyt on tosi sopuisa kauppakaveri, jos ei ole jotain nälkää tai väsymystä tai muuta haittaavaa ilmassa.
 
Me saatiin vinkki, että ei kannata koskaan päästää taaperoa kävelemään itse kaupassa. Sen jälkeen ei viihdy istumassa enää koskaan. Eli yritetään mahdollisimman pitkään vielä pitää tuota 1v8kk vaunuissa, kärryissä tms. kun käydään kaupassa. Saa sieltä käsin pidellä aina jotain ostosta käsissään ja auttaa ostosten laittamisessa hihnalle. Ei se kaupassa käynti aina mukavaa ole, mutta saadaan hoidettua.
 
Lähikaupassa onnistuu kivasti, kun antaa omat kärryt. Marketeissa sekä isommissa kaupoissa en edelleenkään käy tuon kohta 2,5v: kanssa paitsi pakon sanelemana:smiley-angry017.
 
Tulin vain huutamaan hep. Meillä menee ihan hyvin kauppareissut. Sairaalassa pappaa moikkaamassa oli hiukan haasteellista koska siellä oli TOLKUTON määrä nappeja joissa oli valo ja niitä teki mieli painaa. Mutta ei kaupassa. Jos jokin kiinnostaa, rattaista nousee käsi osoittamaan ja kuuluu "tää" jolloin harkinnan mukaan saatetaan mennä katsomaan. Jos muksu nyt haluaa katsella vaikka kumisaapasta niin ojennan hetkeksi käteen, ihmetelkööt. Ja sitten asia on selvä, kyseinen saapas palautetaan hyllyyn ja jatketaan ihmettelyä. Esimerkkinä kumisaapas siksi että kerran kaupassa käydessä tosiaan muksu halus umisaappaan hyllystä. Koska laskin ettei ole ongelmaa, annoin muksulle saappaan hyllystä, hän sen kanssa viihtyi kauppareissun ja ennen ku kassoille mentiin niin palautettiin saapas hyllyyn. Tyttö IHA ITTE viel osas paikalleen laittaa.
Tässä vaan on yks ongelma. Mun muksu on poikkeuksellinen, ja siitä olen kiitollinen.
 
Mä käyn kaupassa sujuvasti 4v3kk, tasan 3v ja 7kk lasten kanssa. Kaikkien kanssa oon käynyt kaupassa ihan alusta asti.

Pelisäännöt käydään läpi etukäteen, jos tuntuu, että niistä on tarpeen muistuttaa. Jos tuntuu, että omia hermoja kiristää jo valmiiksi niin meen siitä mistä aita on matalin: isommat tuplakärryyn istumaan ja vauvan kaukalo kyytiin (ostokset mahtuu silti hyvin, believe me). Lasten pitää olla syöneitä ja virkeitä kun mennään kauppaan - ei väsyneitä ja nälkäisiä. Ja kauppalistassa on se mitä ostetaan eli jos lapset kinuaa jotain mitä en aio ostaa niin perustelen sanomalla, että sitä ei ole listassa. Joskus annan lasten ottaa omat kärryt tai vedettävän korin. Lasten voi antaa myös osallistua tavaroiden poimimiseen kärryyn.

Pahimmassa hädässä ne perinteiset: KIU eli kiristys, uhkailu, lahjonta.:wink

Näin meillä.

Tsemppiä!!
 
Ja meilläkin on lapset alusta asti istutettu kärryyn. Mä tykkään, että kauppa on kauppa, ei mikän seikkailupuisto taaperoita varten. Kaupassa voi ihmetellä ja tutkia juttuja sitten kun ikää on sen verran, että on ees pikkiriikkisen enemmän korvia ja järkeä päässä.
 
Hep.
Meillä tulee kuun vaihteessa 1v 8kk ja kauppareissut sujuu yleensä ihan kivasti. Tavallisissa kärryissä yleensä istutaan, ei ole kävellyt myymälän puolella itse, mutta muualla ostoskeskuksessa kyllä :) Tyttö höpöttelee hirveästi muille asiakkaille ja saa joka reissulla paljon juttukavereita :D On melko sosiaalinen tapaus.
Tykkää myös tutkia ostoksia joita nappaan hyllystä matkaan (tietenkään mitään painavaa tai helposti särkyvää en hänelle anna). Jos käydään esim. Prismassa niin piipahdetaan leluosastolla halimassa pehmoleluja :Heartred tästä tosin en tiedä mihin ikään asti onnistuu (ennenkuin alkaa "mä haluun mä haluun") :D
Auttaa myös mielellään ostosten laittamisessa kassahihnalle (minä ojennan hänelle tavaran ja hän laittaa sen eteenpäin :)). Autokärryyn pääsee silloin tällöin ja se onkin sitten jo ihan luksusta :D Silloin päristellään, tööttäillään ja ollaan rallikuskeja :D
 
Meillä alkuun meinas olla ja meinaa välillä olla tuskaa kaupas käymiset, mutta se on vaan, että siinä kärryssä istutaan! Ja jos alkaa itku niin käännän vaa huomion muuhun vaikka, että "mennään kattomaan mitäs tuolta löytyy, wauuu.." tai "minnehä isi meni?" ym kaikki mielenkiintoa herättävät lauseet on käytössä. Ja leluhyllyväli KIERRETÄÄN KAUKAA! :) Kyllä saa olla melko luova, että saa lapsen pysymään rauhallisena kärryssä.

Sekin uhmailu alko varmaan sen takia, kun mies päästi kerran kärrystä kävelee ite niin tottakai poika sit tajus, et ai täällä saa kävellä itekin, mut itse en oo antanut kävellä vaan "opettanut" takas kärryn kyytiin. Ei siitä muute tulis mitään jos pitäs pojan peräs juosta, kun hyllyjen taa on nii kiva lähtee "kaakuun".......

:)
 
*käsipysty* Hep. Ihan hyvinhän nuo reissut menee. Minä kerron mitä ollaan hakemassa, annan minikärryt ja hoidetaan ostokset. Mutta toisaalta, kauan sitten ollaan huomattu että pikkuneiti on tavattoman helppo, ekan kunnon raivarinkin sai vasta taannoin kun ikää on 3v 4kk, mut se johtus siitä ku ei ollu saanu unta päikkäreillä.
 
Meillä onnistuu 1v9kk ikäisten kaksosten kanssa kaupassa käynti aina todella hyvin. Rakastavat käydä kaupassa, katselevat ihmisiä ja tunnistavat tuttuja ruokia, sekä viihdyttävät toisiaan. Myös yhden kanssa kaupassa käynti onnistuu hyvin. Tytöt saavat pitää ostoslistaa ja yhdessä katsotaan, tuliko kaikki ostettua. Eivät ole koskaan saaneet kävellä kaupassa, joten kärryt eivät tuota ongelmia. Voi kävellä myös leluhyllyyn, kunhan ei anna käteen sieltä mitään, mitä ei aio ostaa. Meillä kaupassa käyminen on sellainen superjuttu ja iso ilo lapsille. Jos koko päivä on ollut ihan hirveä, voidaan lähteä ostoksille, sillä siellä eivät kuitenkaan huuda ja harmi unohtuu. :)
 
Takaisin
Top