Syöttötuolit

Oli pakko käyä kattoo Ikean sivuilla miten ruma on Antilop syöttötuoli :grin Ei se nyt niin kamalan ruma oo, enkä tienny et noin halpoja syöttötuoleja on olemassa. Jossai vaiheessa tässä kesän aikana on vissii kuitenkii Ikeassa käytävä ni vois ostaa tuon Antilopin mummola käyttöön :) Oon miettiny et joutuu varmaan aina sylissä syöttää pojan kun käydään miun vanhemmilla kylässä (matkaa 250km ni ehkä kerran kuussa käydään) mut tuohon hintaan jos saa ni voidaan sinnekkii ostaa syöttötuoli :)
 
Mä ostin kaks tuollaista rumilusta. Toinen kotiin ja toinen mummolaan. Ajaa kyllä aivan asiansa ja säästyipähän rahaa johonkin muuhun tarpeellisempaan kun ei ostanut mitään 200€ Tripp trappia =)
 
Ei tripp trappit pakosti noi paljoa maksa :wink nimimerkillä ostettiin samalta ihmiseltä kaks käytettyä ja yks paketissa oleva -> myytiin käytetyt joten saatiin paketissa oleva ilmatteeks :)
Mut mäkin mietin tota antilooppia ukin luo. Munmu kun oli itelleen kerinny jo haalia tuolin..
 
Mun kaverilla on tuo, ja heidän Skoda Octavian takaluukussa kulkee sujuvasti sekä vaunut että syöttötuoli :) On muutenkin kehujen perusteella ihan riittävän hyvä. Ymmärrän kyllä TrippTrappien suosion niiden pitkäikäisyyden takia, mutta itse en oo niin ihastunut sen tuolin ulkonäköön. Enkä niihin kaikkiin uriin joihin ruokaa voi mennä...

Esikoisella oli aikoinaan äitini hankkima Hokus-Pokus -syöttötuoli. Ideana ihan kiva, että voi käyttää muuhunkin kuin syömiseen, mutta mua ärsytti tosi paljon kun se oli niin kovin vaikea puhdistaa. Ruokaa tippui joka kerta rattiin, joka on siis tosi ihanasti siinä edessä alhaalla "tulilinjalla", ja jos ruoka vähänkin ehti kuivahtaa niin vanerisesta ratista oli silkkaa tuskaa rapsuttaa ja hinkata sitä kovaa tatinaa pois. Nykyisissä versioissa se ratti näyttäis olevan jo järkevämpi ja jopa irrotettavissa, mutta silloin se oli kiinteä ja vaneria eikä oikein edes pyörinyt. Eipä sillä tullut juuri leikittyäkään.

Nyt yritän päästä helpommalla :grin
 
Äh mä en missään oli se sitten syöttötuoli, vaunut, rattaat, turvaistuin jne. jaksa vertailla ominaisuuksia jne. TrippTrapp ei miellytä omaa silmää yhtään. Paljon ostetaan kivan näköisiä käytettynä :) Paras on halpa, omaa silmää miellyttävä ja mielellään kierrätetty. Turha toisaalta ostaa uutta halpaa, joka menee helposti rikki ja menee roskiin, kun voi ostaa kestävän, jota voi mahdollisesti tulevillakin lapsosilla käyttää :)
 
Meille ostettiin syöttötuoli niin, että katsoin hinnan ja ulkonäön ja se haettiin :wink päällinen on valmiiksi sellainen, että voi vaikka suihkussa pestä, tuolissa on hyvän kokoinen kiinteä pöytä sekä kiinteät valjaat.. Ja ahtaissa tiloissa se hyvä ominaisuus, että menee helposti kasaan ja kaapin taa piiloon.. Chipolino merkiltään.. Nyt tosin harmittaa ettei ostanut sitä hivenen kalliimpaa jossa oli istuinosassa kallistus kun olisi ollut käyttöä jo pitkään.. Ostaessa ajatteli, että sen aikaa nyt syöttää sitterissä kun ei vielä voi istua.. Ja nyt tuntuu ikuisuudelta odottaa että saa laittaa istumaan :p
 
Edelleen sanon tuon Antilopin puolesta sen verran, että ystävälläni on ainakin kestänyt sama tuoli kahdella lapsella, eli ei se välttämättä ihan heti rikki mene. Sama periaate mullakin on, että kierrätettyä mieluiten ja kierrätykseen kaikki mahdollinen :)
 
Varmasti on muitakin hyviä syöttötuoleja ja järkeväähän se on kierrättää, jos saa käytettynä ostettua. Ite laitan paljon kiertoon ja jotain ostanki, mutta kaikessa ei niin hyvä tarjonta täällä pohjoisessa, enkä jaksa kierrellä kirppiksiä tai metsästää pitkään jotain. Nyt oon jo alkanu etsiä tiettyä lastensänkyä. E-Suomesta löytyis heti.
Minä tykkään taas vertailla ominaisuuksia ja miettiä pidempiaikaisia ratkaisuja, ettei tartte koko ajan olla jotain uutta hankkimassa, ekologista sekin. Kyllä materiaalikin vaikuttaa eli puu mieluummin ku muovi. Ja usein pitää niin paikkaansa sanonta: köyhän ei kannata halpaa ostaa. Oon ollu niin tyytyväinen tripp trappiin, ku sai muunnettua sen juniorituoliksi, eikä tarttenu sitä taas erikseen hankkia. Neiti aikaisessa vaiheessa noin vuoden iässä kiipesi siihen itse eikä tarttenu pelätä tuolin kaatumista. Suhteellisen pian poistettiin myös se vauvakaari (oisko ollu hänen ollessa alle 1,5 v) ja nyt menee edelleen vielä pitkään hänelläkin tuo tuoli, eikä tartte huonossa asennossa syödä, vaikka normituolilla syönti jo onnistuukin. Niin ja piirtäminen, maalaaminen, muovailu jne. onnistuu hyvin myös.
Se on ihan mistä tykkää ja sit ku käytännössä jonku kokee hyväksi niin en ite edes ajatellu muita vaihtoehtoja, joten ostimme toisen tuolin. En oo kokenu tuolia myöskään vaikeaksi puhdistaa (hyvin lähtee kaikki ja veljen tytön valkoinen tuoli edelleen valkoinen, meillä tosin esikoinen sai uuden, valkoisen käyttöönsä niin ei tartte uutta vauvskaarta yms. ostaa. En jaksais muovituoliakaan suihkuun raahata ja siihen jämähtää ehkä paremmin joku porkkanan väri kiinni.
Mun silmää tripp trapp taas miellyttää ja aion laittaa sen työpöydän tuoliksi, kun ei enää neiti sitä ruokaillessa tartte eli pitkäikäinen hankinta meidän perheessä. Toisen tuolin myyn sit varmaan aikanaan pois. Jollaki kaverilla oli tuo Ikean halpistuoli ja hyvin ajoi asiansa. Ei vaan tainnu saada aivan pöytään kiinni sitä, ku heillä pieni pöytä. Jokin siinä oli...
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon kans kyllä tosi tyytyväinen tripptrappiin, vaikka hintava onkin. Menee kuitenkin vauvasta aikuisikään (oon itsekin istunut noissa). Käytiin viimeviikolla ostamassa tuoliin tarjotin ja nyt tyttö on muutaman päivän istunut babysetissä ja syönyt tarjottimelta.

Suosittelen tripptrappiin stokken omaa tarjotinta (stokke tray) ihan äsken tullut markkinoille, mutta turvallisuustestattu toisinkuin playtray ja nimenomaan tohon babysetiin kiinnitettäväksi tarkoitettu. Maksaakin parikymppiä vähemmän :) playtrayt on 59e niiden verkkokaupassa, stokke tray oli ainakin vaunu-aitassa 39e
 
Jee, poitsun kummitäti tulee huomenna kylään ja tuo Ikeasta meille syöttötuolin! Käy niin kätevästi kun he asuvat "isossa cityssä" mistä löytyy Ikea :)
 
Meillä alkaa olee taistelua tripptrappin newbornissa istuminen. Poika yrittää ylös väkisin ja könöttää siinä sit kaksinkerroin. Tänää tuli huuto ja kiukku, ku yritin laittaa jäbää siihen istumaa. Ei vaan voi viel siirtyy siihen babysettiin, ku ei toi istuminen o viel hallussa. Vklna kokeiltiin sit, ni kaksinkerroin etureunaa vasten siinä roikku. Ei näyttäny kovin turvalliselle, eikä mukavalle.
 
Meillä on jo pari viikkoa syöty baby setissä istuen ja hyvin sujuu :p
11709521_10153448573542128_6350430907900730632_n.jpg
 
Ihana pikku syömäri!

Meilläkin on alettu reenaamaan tuota syöttötuolissa istumista, lyhyitä hetkiä kerrallaan. Kyllä meilläkin tyttö nojaa aina vähän etureunaan tai välillä sivulle, mutta kun pitää kuitenkin ylävartalon suorassa/pystyssä ja lanneranka on suoristunu niin uskoisin et on jo valmis tuohon.
 
Mä syötän vaan kerran päivässä nopeasti baby setissä istuttaen. Poika istuu ihan hyvin :) sitteri on nyt käytössä kun poika syö.
 
Olen arkaillut syöttötuolissa istuttamisen kanssa ja viimeksi 5 kk neuvolassa kuun alussa sanottiinkin, ettei vielä kannata.. Kuukauden päästä suunnilleen.. No nyt siihen on sitten muutama päivä aikaa jos tasan kuukautta katsotaan ja odotin tätä tämän päivän neuvolaa mielessä, että pitää kysyä joko saa laittaa syöttötuoliin.. Ja unohdin ihan täysin kysyä sitä asiaa sitten :arghh: Mielessä kerran siellä oli ja sitten tuli muuta puheenaihetta ja jäihän se sitten kysäisemättä :bored:

Neuvolatäti sanoi, että selkä on suoristunut ja suojaheijasteet alkavat tulla esiin.. Enkä tietysti tässäkään kohtaa tajunnut ja muistanut kysyä.. Joten minkälaisia ohjeita teille muille on annettu tuosta syöttötuolissa istumisesta? Onko rajana vain se selän suoristuminen vai pitääkö odottaa suojaheijasteita ja sitä, että pystyy istumaan hetken aikaa itse lattialla? 24/7 itse selkäsärystä ja vaivoista kärsivänä en halua pilata tytön selkää laittamalla istumaan hetkeäkään liian aikaisin, mutta tuo sitterissä syöttö alkaa kyllästyttää..
 
Mariel, jos teille on sanottu että selkä on suoristunut niin kyllä silloin saa ensin pieniä aikoja pikkuhiljaa niitä pidentäen alkaa istuttaa syöttötuolissa. Me ensin istutettiin vain muutaman minuutin ja siitä pidennettiin aikaa, meillä oli aluksi pari pikku pyyhettä lisätukena tuossa tripp trappissa tällä kirpulla, mutta pian niistäkin päästiin eroon.
 
Me kokeiltiin aamulla tripp trappin baby setiä mutta ei toi poika tunnu olevan valmis siihen. Oli vähän liian löysän näköistä menoa ja nojaili sivulle ja eteenpäin. Viikon päästä uusi testi!
 
Meillä ei alkukuun 6kk neuvolassa sijais th sanonu mitään siihen kun kerroin että on ihan pieniä hetkiä istutettu syöttötuolissa, se oli kuulemma ihan ok. Selkä ei sillon vielä pitkään suorana kestäny, suojaheijasteet puuttu. Huono äiti olen... Mut poika tykkää nii hirveesti istuu ni annettiin n.6kk iästä alkaen istuu tosi lyhyitä hetkiä tripp trappissa pyyhkeellä tuettuna, en koe että se ois paljoo huonompi selälle kun sylissä istuminen. Ilman tukee sai istuu pari viikkoo myöhemmin. Sen jälkeen on koko ajan pidennetty syöttötuolissa istumis aikoja, istuu kaikki ruokailut tuolissa. Vieläkää ei oo suojaheijasteet ilmaantunu, eikä istu ite lattialla, selkä kuitenkii on suora.
 
Takaisin
Top