Äitiysvaatteet

e-d

Oman äänensä löytänyt
Missä vaiheessa ootte vaihtanu mama-vaatteisiin? :-) vinkkejä otetaan vastaan pukeutumista masun kannalta! :-)
 
Housut vaihtuivat jo rv 7 hulvattoman turvotuksen takia ja viimeistään rv 15 alkoi paidatkin vaihtua äitiyspaitoihin. Aluksi minulla oli äitiysfarkkuja, mutta ne alkoivat istuessa painamaan alavatsaa ja se teki kipeää. Siirryin siis raskauden puolivälistä lähtien käyttämään pelkästään äitiyslegginsejä, -housuja, -mekkoja ja -hameita ja housut jäivät käyttämättä. Lähes kaikki odotusvaatteet olen löytänyt käytettyinä hyvin halvalla, usein niitä kun käytetään vain pari kuukautta niin ovat lähes uutta vastaavia (: Kietaisupaidat ja -mekot ovat olleet mukavia, niiden kireyttä voi vaihdella kasvavan vatsan mukaan ja saa vatsan kauniisti esille.

Väljät vaatteet ovat olleet mukavimpia, mikään ei ole voinut puristaa vatsaa yhtään tai tulee kipuja vatsaan. Toisilla odottavilla taasen puristavasta vaatteesta ei ole haittaa, se on hyvin henkilökohtaista ja voi vaihdella eri raskauksissa. Ennen käytin koon 32 alushousuja ja ne vaihtuivat puolen välin jälkeen vatsan kasvettua koon 42 alushousuiksi ja nyt raskauden viimeisillä viikoilla pitäisi olla vielä isommat pikkarit - tuo alavatsa on pyöristynyt niin huimasti ja kireät pikkarit painavat ikävästi vatsaa ja liitoskipujen piinaamaa häpyluuta. Kaarituelliset rintaliivit alkoivat melko aikaisessa vaiheessa vatsan noustua ylös painamaan vatsaa, joten pidin paljon urheilurintaliivejä tai kaarituettomia imetysliivejä. Hyvin tukevat liivit täytyy olla, jos on arat rinnat. Siinä on muutamia juttuja mitä tuli mieleen erityisesti masun kannalta, minulla on ollut hyvin kosketusherkkä masu niin paljon on saanut kikkailla vaatteiden kanssa, että on mukava olla (:
 
Mulla tuli tänään rv 17+0 täyteen, enkä omista vielä yhtäkään äitiysvaatetta. Omat farkutkin menee vielä hyvin jalkaan, koska niissä on matala vyötärö. Toi pömppis jää sopivasti siihen yläpuolelle :) Ostin kesähäitä varten mekon, joka on tilava ja laskeutuva heti rintojen alapuolelta. Menee hyvin isonkin mahan kanssa, mutta voi käyttää raskauden jälkeenkin. Ei ole siis äitiysmekko. Äitiysfarkut pitää varmaan jossain vaiheessa hankkia. Muiden vaatteiden kohdalla katson sitten, jos tulee tarvetta.
 
Odotan ekaa vaavelia ja ostin ekat äitiysfarkut viime viikolla eli rv22. Alkoi syksyllä hankkimani pienemmät farkut painaa, sitten vaihdoin kaksi kokoa isompiin jotka kotoa löytyi ja nyt nekin alkoi jo ahdistaa. Jos seisoo ei huomaa mitään mutta istuminen on vaikeaa normi farkuissa. Tilasin samalla myös lökärit ja mahatuubin. Aion käyttää sen kanssa ihan tav. paitoja mitä mulla on, tykkään väljistä vaatteista onneksi niin ei tarvitse ostaa mitään paitoja.
 
Varmaan rv 12 aikoihin vaihdoin mammahousuihin kun omat ei enää tuntuneet mukavilta. Kotosalla kuljen sit isoissa lökäpöksyissä. Kesäks ostin yhden isomman koon mekon, joka on venyvää kangasta. Parit mammalegginssit löytyy ja niiden kans sit pidempiä paitoja oon käyttänyt. Ei oikeastaan oo paljoa mammavaatteita, oon ostanut omaa kokoa isompia :)
 
Esikoisesta aloin joskus rv 15 käyttään, kun työhousut oli saatava sopivammat. Nyt tässä toisessa raskaudessa jo joskus rv10 kaivelin housut kaapista. Esikoisen aikaan käytin ihan tavallisia paitoja, joissa pituus riitti peittämään mahan. Nyt olen muutaman paidan ostanut, mutta tavallisillakin pärjäis. Lisäks nyt kesää odotellessa ostin pari tavallista maksimekkoa, johon masukin mahtuu. Ite oon tykännyt käyttää lidlin t-paitoja, kun on pitkiä ja mukavan tuntuinen kangas ja ei oo hinnalla pilattuja.
 
Joskus rv 12-15 piti ostaa mammafarkut, kun mahasta tuli äkkiä pallo ja omat housut alkoivat painaa ikävästi. Omat paidat on kyllä käyneet koko ajan, mutta ostin myös ison paketin käytettyjä mammavaatteita, jossa oli niin mekkoa, paitaa kuin housujakin, joten kaikenlaista on tullut käytettyä sekaisin. Tää maha on kyl nyt niin iso etten pysty enää käyttämään esim. normileggingesejä, kun ne jäävät puristamaan alamahaa ja rakkoa ja lököttävät rumasti. Kaikki alaosat onkin jotain mammamallia :)
 
Mä aloin käyttää mammafarkkuja varmaan rv 10, turvotuksen ja pahoinvoinnin vuoksi, kun mikään ei saanut kiristää.
Mulla on parit mammafarkut, mammaleggarit ja mammacaprit sekä yksi farkkumekko ja erilaisia paitoja. Itse koin mielekkäämmäksi ostaa mammavaatteita kuin tavallisia isompia vaatteita ja tykkäsin, että masu saa korostua.
Jos olet ajatellut imettää niin suosittelen ehdottomasti paitoja ja mekkoja, jotka käy sekä raskaus- että imetysaikana. Ja rintaliiveistä Bravadot on ihan parhaat käy jo raskausaikana, itse löysin ne vasta imetysaikana ja olisin säästynyt monelta liivi ostokselta, jos olisin ne aiemmin löytänyt.
 
Raskausviikko 15 menossa ja pikkuhiljaa alkaa farkut ahdistaa. Täytynee ihan lähiaikoina vaihtaa leggareihin tms. Suurin osa paidoista on entuudestaan tunikoita jne, joten niitten kanssa pärjään aika pitkään.
 
Itselläni mahtuivat omat vaatteet tosi pitkään, äitiysfarkkuja taisin pitää vasta rv 26 tienoilla. Paidat ja puserot olivat samat loppuun saakka. ( olen siis kokoa xs normaalistikin ) Ainoa mikä teki tiukkaa, oli talvitakki
 
Jouduin ekat mammahousut ostamaan todella aikaisin, ensin oli niin kovaa turvotusta ja sitten oli mahakin jo humpsahtanut isommaksi. Enkä tykkää yhtään jos housut painaa! Nyt on masu jo sen kokoinen, ettei mammahousutkaan enää mahdu :D Niitä kaikkein ohuimpia ja lötköimpiä tulee käytettyä (ja mekkoja koska lämmin vihdoin :Heartred), mutta mamafarkut sai jäädä unholaan.
 
Minä en ole yhtäkään mammavaatetta ostanut ja toivon, etten loppua kohdenkaan sellaisia tarvitse. Nyt siis rv31+ :) Farkut meni jonnekin puolivälin tietämille ja sen jälkeen olen sitten mennyt collareilla sekä tunika+legginsit yhdistelmällä. Raskauden jälkeen meinaan sitten jossain kohti ostaa uusia vaatteitaa - varsinkin paitoja, kun onhan ne varmaan vähän venyneet nyt.
 
Minä jätin farkut ja kollarit kokonaan pois viikolla 13 ku alko turvottamaan niin paljo ja oli kova pahoinvointi. Aloin käyttämään pelkkiä normaaleja legginssejä vaan. Äitiyshousuja ei oo tarvinu ostaa ku legginssit on hyvin mahtunu ja muotoutunu :) paitoihin mahun ihan omiini mitä kaapeista löytyy, vaikka vatsa onki kasvanu :)
 
31 menossa ja vielä pari viikkoa sitten normihousut ja normipaidat nyt vielä. Kävin just viikk sitten vaatekaapin läpi, että mikä nyt sopii, mitä voisin kuvitella käyttäväni kun taas (ehkä) pääsee normimittoihin ja loput kirpparille. Vauvan tavaroille tilaa :). Sitä on jotkut tutut sanoneet, että monet äitiysvaatteet on mukavia vielä synnytyksen jälkeen, kun ei oo vielä vanhoissa muodoissa, että ne voi palvella vähän pitempäänkin.
 
En ikinä käyttänytkään mama vaatteita. Omat farkut (tosin korkeavyötäröiset) meni raskauden loppuun asti. Tosin raskauden jälkeen en niitä pystynyt edes käyttämään koska olivat liian suuret, varmaan venyivät. :)
 
Mä tykkään käyttää äitiysvaatteita. Ostin toukokuussa ison kasan, osittain uusia kun tarvitsen duunissa siistejä businessvatteita, osittain käytettynä vapaa-aikaan. On ollut kiva pukeutua juuri sopiviin vaatteisiin, jotka ottavat uudet muodot huomioon. Vaikka osa normaaleista vaatteista mahtuu, niin eivät aina välttämättä istu kauniisti.
Kun vauva on syntynyt ja mahdun taas jossain vaiheessa normaaleihin vaatteisiin olen enemmän kuin valmis luopumaan näistä mammavaatteista, joita kuitenkin on sen verran vähän, että kyllästyminen iskee päivänä minä hyvänsä.
Uusia liivejä olen ostanut kanssa, sillä kuppikoko on kasvanut kahdella.
Kaipailisin mama-mallisia treenivaatteita, lähinnä teknisiä housuja. Omat eivät mahdu ja normaalit mama-trikoot eivät toimi urheillessa. Vinkkejä mistä sais?
 
Etenkin paidat kannattaa hankkia sellaisina, että niiden kanssa onnistuu imetys. :) Antaa paljon pidemmän käyttöiän! Kotona nyt ei ole niin väliä, jos nostaa aina paitaa imettäessä, mutta reissussa ja julkisemmilla paikoilla imetyspaidan arvon ymmärtää.
 
Taisin ekat farkut ottaa käyttöön noin puolen välin paikkeilla. Varsinaisesti odotuspaitoja en ikinä käyttänyt vaikka niitä kaapissa olikin, käytin ennemmin omia vaatteita jotka sattuivat olemaan vähän reilumpia :)
 
Mutsi on vähän eri kaaliperia kuin minä ja antoi empirelinjaisia paitojaan kaapista lainaan mulle. Voin niitä käyttää sitten viimeisilläni. Kiva homma :joyful: Syystakki asia vaivaa jo päätä, jos tuleekin oikein kylmä eikä villatakilla pärjää, mistä sopiva kaapu? Äidin takeissa on liian lyhyet hihat.
 
Takaisin
Top