Alapään palautuminen synnytyksestä

Lyydia

Asioista perillä oleva
Heinäkuunmammat 2015
Tammimammat 2018
Synnytin esikoiseni 10 päivää sitten. Ponnistusvaihe pitkittyi pehmytkudosvastuksen takia (liian tiukat ja vahvat paikat siis...). Lapsi jouduttiin auttamaan ulos imukupilla ja minulle tehtiin episiotomia. Sain myös haavaumat sisempiin häpyhuuliin, jotka ovat alkaneet paranemaan hienosti.
Alapäässä on tuntunut kutinaa parina päivänä, kuuluuko se paranemisprosessiin? Episiotomiahaava näyttää siistiltä, eikä ole enää erityisen turvonnut. Olen tänään kokeillut laittaa ohuempaa Bepanthen- voidetta hillitsemään kutinaa. Onko sen käyttö turvallista, vai pitäisikö tyytyä vain suihkutteluun? Se on kyllä helpottanut oireita.
Enemmän minua huolettaa itse emätin. Pelkään, että suuaukolle on ommeltu liikaa tikkejä, ja se on nyt liian ahdas... :nailbiting: Se näyttää todella pieneltä, enkä usko että sinne mahtuisi edes sormea. En uskalla kokeilla. Ainakin se vähän punertaa ja aristaa. Mitään hajuja ei ole. Voiko olla, että emätin itsessään on turvoksissa rankan synnytyksen jäljiltä? Ahdistaa ajatus, että nyt on ommeltu koko pimppi umpeen. :arghh: Toivottavasti joku osaisi neuvoa ja rauhoitella ekakertalaista...:sad001
 
Tuo kutina liittyy luultavasti haavan/haavojen paranemiseen. Ainakin mulla mikä tahansa haava alkaa kutista, kun on parantumassa. Myös tikkien sulaminen voi aiheuttaa kutinaa. Eli kuulostaisi normaalilta.
Kyllähän alapään ulkonäkö synnytyksen jälkeen muuttuu, ja voi mennä useita viikkoja parantua lopullisesti. En olisi vielä huolissani, turvotuskin kuuluu asiaan. Mutta jos kovasti huolettaa, niin kannattaa neuvolassa vielä kysäistä.
 
Kyllä varmasti on turvoksissa vielä! Ja ei ne taida ommella umpeen kun ei mullekaan ommellu ylimääräistä vaikka pyysin :wink - vitsinä tietysti. Kutina kuuluu minunkin mielestä paranemisprosessiin ja itelläni ainakin tikkien langatkin (siis langanpäät) kutitti kun kaikki paikat jouduttiin kursimaan kokoon.
Mutta älä nyt mene ronkkimaan sitä alapäätä ettet saa mitään tulehdusta, sormista ja kynsien alta voi hetkessä siirtyä bakteeri toosaan...
 
Minulla 8 päivää synnytyksestä ja tuo kutina on ollut todella jäätävää parina päivänä. Mutta vain toispuoleista ja ymmärtääkseni repesin vain "toiselta reunalta" ja olen yhdistänyt kutinan tikkeihin ja paranemiseen. Sekä alapäätä pestessä paikat tuntuu pienemmiltä, mutta en usko turvotuksen vielä kunnolla laskeneen koska istuminenkin on välillä haasteellista
 
Kyllä alapään toipumisessa voi mennä pitkäänkin riippuen ihmisestä ja synnytyksestä. Itselläni tuli pahemman luokan vauriot ja kyllä siinä meni lähemmäs vuosi että alapää alkoi olla suht koht kunnossa. Aivan entisenlaiseksi se ei enää tule mutta riittävän hyväksi. Mun ekasta synnytyksestä on jo kolme vuotta aikaa mutta tuntuu että alapää on pikkuhiljaa tullut paremmaksi ja paremmaksi. Jos on huolissaan niin jälkitarkastuksessa kannattaa ottaa asia esille ja kyllä sitä palautumista tapahtuu vielä paljon sen jälkeenkin. Yleensä viimeistään vuoden kuluttua tietää millaiseksi alapää jää.
 
Kutina kuuluukin tulla, on merkki paranemisesta. Näin mulle kätilö kertoi. Puhdistaa kannattaa nyt vaan suihkuttelemalla. Itsellä autto kutinaan kun kylmällä vedellä suihkutteli usein.
 
Takaisin
Top