Vinkkejä raskautumiseen 40+

  • Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä
T

Tähti ★

Vieras
Hei! Kaipaisin tänne vinkkejä raskautumiseen.

Reilu vuosi yrittämistä, ikä 42 ...ensimmäinen toiveissa.
Viime kierrossa tuli haamuplussa, mutta menkat alkoi :sad001

Nämä "kikka kolmoset" nyt mulla käytössä ja toivon, että tepsii ja ihme tapahtuisi

- ei kahvia ( lopetin kk sitten), ei mitään kofeiinipitoista
- ei alkoholia ( ei edes yhtä sidukkaa)
- ubiqinon q10 päivittäin
- avokadoöljyä ja oliiviöljyä joka päivä
- vehnänalkioöljyä
- kalanmaksaöljyä Omega-3
- lesitiinirakeita päivittäin
- multivita
- 1 kpl avokado joka päivä
- 1 kpl greippi päivässä
- hedelmä smoothieta joka päivä, kurpitsansiemenillä
- salaattia ja kalaa/kanaa ei lihaa
- 5-10km kuntolenkki päivittäin, jollei jaksa niin 3km
- paljon unta ja tressi minimiin ( lopetin tressaavan työn vauvaprojektin vuoksi 4kk sitten )
- muuta: normaalipainossa ja tupakoimaton

Niin ja ovistestit käytössä. Olenko unohtanut jotain ?

Kiitollinen :)
 
Sun iän puolesta neuvoisin nopeasti kääntymään yksityisen lääkärin puoleen. Vuoden jälkeen yleensä lähdetään selvittelemään miksi ei tärppää, mutta mun käsittääkseni julkisella on 40v. ikärajana. Onnea projektiin :)
 
Sun iän puolesta neuvoisin nopeasti kääntymään yksityisen lääkärin puoleen. Vuoden jälkeen yleensä lähdetään selvittelemään miksi ei tärppää, mutta mun käsittääkseni julkisella on 40v. ikärajana. Onnea projektiin :)

Hei, kiitos :) yksityisellä tosiaan käyty, julkisella tosiaan ikäraja tuo 40. Ei vikaa meissä, ikä on vaan se juttu, kun sanovat, että munasolujen laatu ei ole enää sama, kuin nuorena.. eli vaikka hedelmöittyisi, ei tartu enää, kuten nuorella.. Mutta ei mahdotonta pitäisi olla tässä iässä, paljon luomusti saadaan vielä lapsia tuonne 45 ikään asti. Toiveessa eletään :)
 
Hei täälläkin ketjussa, oletko Tähti-73 saanut clomeja tai lugeja käyttöön? Mulla nyt molemmat. Tulin raskaaksi ekasta yrityksestä plussa viime lokakuussa, mutta kkm todettiin joulukuussa. Kkm:n jälkeen ollut kiertohäiriötä. Mulla piti loppukiertoa ensin pidentää kkm:n jälkeen kun menkat alkoi aina dpo 9-10 , teroja yritettiin ensin, ne ei tehonnut muhun mitenkään, vaihdoin lääkäriä sellaseen joka on erikoistunut lapsettomuushoitoihin, hän nyt sitten kirjoitti luget eka annos 200mg ei toiminut mutta 200mg+200mg alakautta näyttää toimivan ja kierto piteni 29 päiväiseksi (aiemman 23 päivää sijaan) Nyt kuitenkin ovis jo jopa kp 11 joten ensi kiertoon sitten clomit jolla munasolua saadaan kasvatettua. Seuraava huolenaihe mulla on ollut lugejen kanssa vain kahden päivän kk-vuoto. Onko kellään kokemusta, onko tämä huono?

Aiemmat raskaudet lähteneet luomusti aivan heti. Eli ikä se mulla ainakin on mikä vaikeuttaa tätä.

Olen käyttänyt greippimehua , vehnänalkioöljyäkin olen kokeillut, omega-3 kapseleita. Nyt en ole mitään ylimääräistä ottanut paitsi Femibion raskausvitamiinia. Ovistestit käytössä melkein joka kierrossa. Muita vippaskonsteja en aio käyttää. Stressi on kaikonnut mutta tottakai yritys tuo aina omat paineensa, kun ikäkin on näin kriittinen. Onko jollain keinoa jolla saisi itseään psyykattua, ettei ottaisi "aikapaineita"?

Mä en tiedä onko tämä legendaa, mutta liika yrittäminen on pahasta. Mulle gyne sanoi että unohda ovistestit, mutta harrastakaa petipuuhia silti ahkerasti etenkin ennen ovista.
 
Last edited by a moderator:
Hei Rosann,
kiitoksia :) en ole saanut mitään apuja, kun hormoneissa ei korjattavaa testien mukaan.. Ei auta kuin yrittää...tai siis lakata yrittämästä..
 
Voitko vaihtaa lääkäriä? Sinuna en vielä luovuttaisi. Jos sait kerran haamuplussankin niin kyllä se voi todella onnistua. Voin kertoa kokemuksia clomeista noin kuukauden päästä. Eli niillä on tarkoitus kasvattaa munasolua, koska ikä tekee juuri sen että munasolu ei ehdi usein kasvaa riittävään kokoon, ja tällöin ei munasolu hedelmöity kovinkaan helposti. Clomeja kyllä ilmeisesti kirjoitetaan ihan yksinäänkin ja mulla on minimiannos 1 tabl päivä kierron 3-7.pvä, ja tällöin ei tarvitse seurantaultrata. Mulla ei ole mitään testejä otettu, mutta keltarauhasen vajaatoiminta on todettu oireiden perusteella. Sinänsä mulla follit näyttivät kyllä ultran mukaan kasvavan, mutta ovisplussan sain nyt tässä kierrossa jo kp 8 eli ei ehdi millään kasvaa. Mutta kyllä mun käsittääkseni clomeja määrätään ihan vain ovulaatiota tukemaan.

Voin antaa sulle yhden hyvän lääkärin yhteystiedot, laita mulle yksityisviestiä jos haluat.
 
Voitko vaihtaa lääkäriä? Sinuna en vielä luovuttaisi. Jos sait kerran haamuplussankin niin kyllä se voi todella onnistua. Voin kertoa kokemuksia clomeista noin kuukauden päästä. Eli niillä on tarkoitus kasvattaa munasolua, koska ikä tekee juuri sen että munasolu ei ehdi usein kasvaa riittävään kokoon, ja tällöin ei munasolu hedelmöity kovinkaan helposti. Clomeja kyllä ilmeisesti kirjoitetaan ihan yksinäänkin ja mulla on minimiannos 1 tabl päivä kierron 3-7.pvä, ja tällöin ei tarvitse seurantaultrata. Mulla ei ole mitään testejä otettu, mutta keltarauhasen vajaatoiminta on todettu oireiden perusteella. Sinänsä mulla follit näyttivät kyllä ultran mukaan kasvavan, mutta ovisplussan sain nyt tässä kierrossa jo kp 8 eli ei ehdi millään kasvaa. Mutta kyllä mun käsittääkseni clomeja määrätään ihan vain ovulaatiota tukemaan.

Voin antaa sulle yhden hyvän lääkärin yhteystiedot, laita mulle yksityisviestiä jos haluat.
Hei :hello. Yritän nyt vielä luomusti, onkai lääkärillä näkemys, siksi en saa lääkkeitä. Gyneä on moni suositellut, en usko, että vaihtamalla paranee.

Tänään siis dpo 5 ja rinnat oviksesta saakka kipeät...hmm..tosi erikoista tai epätavallista:alien:) En muista, että olisi vastaavaa kiertoa, tai sitten kuvittelen koko asian.

Toiveet korkealle ja plussatuulia :gen014
 
Hei hienoa! Tuo voi olla kyllä hyvä merkki! Nyt vielä sinulla vähän jännitettävää! Mulla noi clomit selvästi tasaavat kiertoa, eli ovisplussa tuli nyt ihanneaikaan kp 12. ( viime luomukierrossa siis jo kp8, mikä oli gynen mielestä ihan liian aikaisin) Mutta mulla oli molemmissa kierron päissä häikkää ja siksi nuo lääkkeet. Nyt lutis on just niin pitkä kuin sen haluan ( menkat ei ala kesken kuurin) ja oviskin tulee riittävän myöhään.
 
Hei!

Laitan lusikkani soppaan minäkin ja kerron muutaman oman kokemuksen vaikka 40v. tuleekin minulla täyteen vasta ensi vuonna. Ensimmäisen lapsen jälkeen kiinnostuin ravitsemus- ja vitamiiniasioista, sillä minulla oli raskauden jälkeen ihan "tyhjiin-imetty olo" ja kova väsymys. Nyt kun yritämme toista lasta eikä sitä ole vielä kuulunut, niin olen ottanut selvää vähän lempeämmistäkin keinoista tukea elimistön omaa toimintaa.

En ole terveydenhoitoalan ihminen ja alla oleva perustuu omiin kokemuksiini.

Refleksologialla eli koko kehon vyöhyketerapialla voidaan tukea kehon omaa luonnollista hormonitoimintaa raskautta toivottaessa. Refleksologi jolla käyn, on ammatiltaan kätilö. Hoitokertoja ainakin minulla on kuukaudessa kaksi tietyissä kierron vaiheissa.

Toinen josta vinkkaan on homeopatia. Itselläni ja lapsellani se on tehonnut hämmästyttävän hyvin monenlaisiin vaivoihin. Lapsen yrittäminen voi lopulta olla tosi stressaavaa puuhaa ja homeopatia on ainakin itselläni tehonnut hyvin esim. stressioireisiin ja turhaan murehtimiseen.

Kolmantena ehkä kannattaisi käydä vitamiini- ja ravitsemusasioihin perehtyneellä lääkärillä, joka ottaisi hedelmällisyyden kannalta oleellisimmat vitamiinitestit ja tarvittaessa tekisi hoito-ohjelman. Itselläni esim. d-vitamiini, sinkki, b12 ja mangaani olivat liian alhaiset eivätkä kaikki ole korjaantuneet vieläkään vaikka olen vitamiineja vuoden jo napsinutkin ohjeiden mukaan.

Kilpirauhasongelmat ja keliakia kannattaisi testeillä sulkea pois. Itselläni ei testien mukaan ole keliakiaa mutta epäilen itse jonkinlaista viljaherkkyyttä, sillä kun lopetan paahtoleivän mättämisen niin esim. makeanhimo katoaa täysin ja syömisestä tulee ihanan rationaalista ja olo on selvästi parempi. :joyful: Ero on niin selvä että olen nyt kokeilumielessä jättänyt gluteiinit pois ja katson mitä vaikutuksia sillä on. Joidenkin lähteiden mukaan gluteeni saattaa olla yhteydessä hedelmällisyysasioihin ja vitamiinien imeytymiseen.

Näistä asioista on tietysti erilaisia mielipiteitä enkä sen kummemmin halua tuputtaa. Näitä kokeilen itse. Toivottavasti tästä on jollekin apua!
 
Mä oon kuullut että soija proteiini auttaa..ostaa sellaista mikä ei ole geenimanipuloitua.. soija itsessään sisältää estrogeeniä kai..? ja on mm. mun äitiä auttanut vaihdevuosivaivoihin..
 
Takaisin
Top