Iltatoimi helv***

MariQ

Sukkela juttelija
Meijän 10 ja 6 v jätkät vie kyllä tajunnan hämärämaille meidät joka ilta.Kun heidän pitäisi lähteä tekemään iltatoimia yläkertaan,jossa heidän huone on,eli
-hampaiden pesu
-unipuku päälle
-sänkyyn

Niin EI

On pakko alkaa aina tapella jostakin ,ärsyttää toista jne,ja kohta alas kaikuukin järjetön mekkala,ja kumpikin syyttää toistaan jne.Tämä on oikeesti j-o-k-a ilta!!

Olen kokeillut vaikka ja mitä systeemejä noille.
Eilen sanottiin että 6v menee ekana tekee toimensa.No hän kiukustui siitä sitten että hän ekana,ja marssi ylös eikä tehnyt mitään.Tai teki,paiskoi leluja ja meni vaan huoneeseen hampaiden pesun sijaan.Hänelle oli selitetty että hän käy vaan pesee hampaat,ja tulee alas (olis mennyt noin 3 minuuttia),koska oli jo unipuku päällä, niin että toinen saa mennä tekemään,ja tulla alas,niin luen heille taas luvun kirjasta.
Paskan lystit,persiilleen meni.Alkoi vaan räyhätä,kieltäytyi pesemästä hampaita jne.Siitä seurasi sitten se,että mies meni ylös selvittämään penikan kanssa juttuu,ja siitähän seuras se,että penikka huusi entistä enemän kun a) mun olis pitänyt olla siellä b) hänen olis pitänyt päästä äitiä halaamaan ennen hampaiden pesua c) hän tajus ettei pääse enää alas kuuntelemaan satua.

Voi piip oikeesti.
Ja tämänkaltaista on joka ilta.Jos noi kaksi menee yhtä aikaa,niin ne alkaa tapella keskenään.
On pakko mennä esim makaamaan toisen sänkyyn ja ärsyttää silleen toista,tai tää 6v sitten hyökkäilee toista kohdin kun meinais viellä leikkiä jotain ihme leikkejä,ja toinen hepaantuu.

Mä en tosiaanjaan jaksa.

Tän 6veen kouluvalmius palaverissa sitten läväytin koko setin siihen tiskiin ja sanoin että en jaksa,hulluksi tuun.
Ja kun on muitakin juttuja samaan aikaan päällä esim 10 veen koulukiusaaminen ,parisuhde....
Onneksi oli sellaisia ihmisiä paikalla jotka kuuli "hädän",ehdottivat perhetyöntekijää,mutta mietin vaan kun iltahan täällä on se ongelmakohta.

Mun tekis mieli paeta joka ilta täältä kämpästä.
Iltapalaan saakka menee ihan ok,mutta sitten ne toimet.
Ja lisäksi,noille pitää sanoo sen verran useesti että alahan nyt mennä toimillesi,että lopussa sitten jo ääni kovenee ja joskus karjunkin lopulta.
Miksi ne ei viitti uskoa????
Miten mä saan palautettua sen kunnioituksen mua kohtaan,että ne tajuu,että niiden on uskottava?

Mä uskoin keskustelevaan vanhemmuuteen,mutta kyllä tää mun lapsikatras on näyttänyt että se ILO on vain harvoille ja valituille,näemmä.
On niin kovapäistä sakkia,että huh huh.
 
Huh. Ajna, kuulostaa todella hermoja rasittavalta.

Vaikka meillä on vain yksi lapsi, niin jotenkin taaperokin vaistoaa milloin alkaa olla nukkumaanmenoaika. Alkaa kaataa lelujaan pitkin lattioita, mankua maitoa ( omakeksimällään sanalla tosin ) ja juoksee hihkuen karkuun. Yöpuvun pelkkä näkeminen saa aikaan kiukkuitkun ja hampaat, hurjat 9 kappaletta, pestään siten, että neidin kädet ovat polvieni välissä ja neiti kiljuu kuin syötävä. Muuten kiemurtelee karkuun...
 
Mä en tiedä mitään tuon ikäisistä, mutta tuli mieleen yksi ajatus. Oletteko kokeilleet vaihtaa iltarutiinien järjestystä niin, että ensin olis toimet ja sitten jotain kivempaa, eli vaikka se iltasatu tms.? Tsemppiä! :)
 
Meillä 4v ainaki rähjää, vinkuu ja vonkuu ja käyttäytyy todella hankalasti pelkästään liian vähäisen huomion takia tai jos ukolla ja mulla sukset ristissä ni se heti sen vaistoo ja käyttäytyy hankalasti. Jos ollaan päivällä tarpeeks touhuttu kivoja asioita yhdessä pojan kans ni ilta kyllä menee ihan ok. Yrittää vägän vielä nukkumaan mentäessä. Mutta on kyllä kauheita iltoja. Ja itteään vaan voin syyttää niistä.
 
Entäs jos laittas eri aikaan pojat iltatoimille? Ja kun kuitenkin tuota ikäeroa on jonkun verran niin ehkäpä siinä on syy tähän tämän hetken kinasteluun. Jos molemmille keksis jonkun oman "iltajutun". Mulla on 5,5v poika ja ei siitä tuu mitään jos sen laittaa iltatoimia ilman vanhempaa tekemään...
 
Vanha keskustelu, mutta jäin pohtimaan... Meillä on myös iltaisin välillä hankalaa. Tytöt eivät meinaa tarttua toimiin millään. 9v. yleensä lähtee iltapesulle muutamalla sanomisella, mutta 6v. ei millään. Huutaa ja mankuu milloin mitäkin. Kiukuttelee. Mä olen tullut siihen tulokseen, että teen toimet hänen kanssaan. Siinä kestää huomattavasti vähemmän aikaa ja saadaan oma pieni kahdenkeskinen hetki, sekä hampaat tulee varmasti huolellisesti harjatuiksi. Toisinaan väännetään kauan siitä mennäänkö vessaan ollenkaan. Joskus sitten vain talutan hänet sinne ja odotan, että puuska menee ohi ja sitten aletaan toimiin. Välillä menen sitten muuten vaan (tasapuolisuuden vuoksi) harjaamaan vanhemman lapsenkin hampaat tai seuraksi. Yhtä aikaa on turha laittaa heitä iltapesulle. Se menee joko riehumiseksi tai riitelyksi. Tärkeintä on itse pysyä rauhallisena (vaikka sitten korvatulpat korvissa...) ja viedä pyyntö määrätietoisesti loppuun asti ihan joka kerta.

Monesti se oma fiilis vaikuttaa lapsen käytökseen todella paljon. Esimerkiksi jos minulla on stressiä tai en kykene jostain syystä olemaan läsnä lapsille, he alkavat oireilla mm. tappelemalla keskenään ja kiukuttelemalla, sekä inttämällä vastaan aivan joka asiaan.
 
meillä ratkesi ongelmat kun lisäsin vaan ohjausta. tuo nuorempi tarvi ohjausta ja tarkkaavuuden ylläpitoa ,saattelen hänet nukkumaan ja isot sisarukset tulee noin 30 min myöhemmin että tää on ehtinyt nukahtaa.
Nou probleemos anymore :)
 
Kaivampa nyt vanhan aloitukseni esiin. Täällä on tahkottu tuon asian tiimoilta kyllä välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta nyt suurin ongelma on sitten tämä pienin porukka, Tämä aloituksen 6v on kasvanut ihan just 8v täyttäväksi(poika) ja pikkuveli on 4,5v
Nämä on muuttamassa samaan huoneeseen muuton yhteydessä. Nyt 4,5v nukkuu meijän huoneessa, siis meidän sängyssä,meidän välissä! Ja mua riepoo. Joka yö. Omaan sänkyyn ei rauhoitu millään,temputtaa temputtaa vaan, ja ollaan väsymyksen takia sit päädytty että saa alkaa unet meijän sängys,(ja silti saattaa tunninkin sieltä huudella ja tulla pois ja ja ja) sit kipataan se omaansa kun tullaan nukkumaan..Ja joka yö tulee väliin!
Niin että kuin ihmeessä me tehdään noiden kahden nukkumaan meno, kun tämä 8veekin on huono nukahtaja, ja jos he siel yhtäaikaa ovat niin pelleilyksi menee 100% varmuudella.
Ja mietin että siinä nyt ei varmaan muuton jälkeen oo yhtään ylimääräistä energiaa alkaa pitää mitään nukkumiskoulutuksia. Ärsyttää.

4,5 veelle on kokeiltu tarratauluu, 10 tarrasta saa lelun. mut ei tunnu motivoivan. kerran kuussa sai sen 10.
Tuntuu et asettuu paremmin jos vaikka lukee, mä oon lukenut sit tossa meijän sängyllä johon on alkanu unille.

Plääh. Mitä mä en nyt tajua. Ikinä oo ollut tällaista lasta mulla, ja tää on sentään kahdeksas :smiley-angelic002:rulez
 
Takaisin
Top