Neuvola- ja ultra käynnit

4vk on kyl pitkä aika kun helmikuun alussa LA ovat jo niiin pitkällä itseen verrattuna :D täällä mennään 5+2 :)
 
Eka neuvola takana ja eipä mitään uutta tullut :) nyt varhaisultraa odotellen joka parin viikon päästä :)
 
Minulla olisi tyhmä kysymys: Miten teillä ultrassa käyneillä, joilla LA on muuttunut, niin miten tarkasti olette tienneet ovulaatiopäivän? Voikohan laskettu aika muuttua, jos tietää ovulaatiajankohdan päivän tarkkuudella? Vai voiko vauvan kehitystahti vähän vaihdella?

Varasin vaan oman ultran jo 6+3 päivälle ja vähän olen huolissani, näkyykö siellä vielä sykettä. Ei vaan malttaisi odottaa :D
 
Minulle sanottiin, että kun tiedossa on hedelmöittymispäivä ja vauva vastaa ultrassa viikkoja, on keskenmenoriski matalampi, kuin jos sikiö olisi huomattavasti liian pieni. Lapsettomuushoitojen vuoksi minulla tuo hedelmöittymispäivä on tosiaan parin päivän tarkkuudella tiedossa.

Jos lasta on yritetty normaalisti, eikä ovulaatiota ole vaikkapa tikuilla testattu, ei ole mitään keinoa arvata, milloin ovulaatio tai hedelmöittyminen on tapahtunut, joten silloin ei oikeastaan voi verrata sikiön kokoa viikkoihin. Silloin vain korjataan tuota LA-arviota, ja myöhemmissä ultrissa verrataan kokoa tuohon ensimmäisessä ultrassa saatuun LA:aan.

Silloin kun LA lasketaan edellisistä kuukautisista, voi arvio mennä viikollakin pieleen. Esim. joillain naisilla ovulaatio tapahtuu kierron 10. päivänä, joillain vasta 18. päivänä.
 
Suski75, ok kiitos vastauksesta :)

Minulla pitäisi olla hedelmöittymispäivä aika tarkkaan tiedossa, kun sekä testasin ovistesteillä että seurasin aamulämpöjä ja ne rajaavat mahdolliset päivät käytönnössä kahteen. Saa näillä tiedoilla sitten enemmän ultrastakin irti :)
 
Ratamo: mulla siirtyi lähinnä sen takia että neuvola haluaa välttämättä laskea LA:n 28pv kierron mukaan vaikka mun kierto on ollu kaikkea 29 ja 37 pv välillä :D ja ultraajakin sano just sitä että ovulaation mukaan laskettuna näyttää just siltä kun pitääkin. Ja kehitystahtikin voi olla vähän eri, toiset ottaa isompia harppauksia harvemmin jne :)
 
Meikäläisen ennakkoon otettu päivystysultra ei tuonut paljon tietoa, paitsi että kohdunsisäinen raskaus ja paljon muuta ei siitä vielä voi sanoa. Sikiö on jonkin verran todellisia viikkojaan pienempi, mutta vielä sisällä, vuodosta huolimatta. Käyn verikokeessa vielä ylihuomenna niin nähdään kehityssuunta. Aika paljon jännittää pienokaisen puolesta, sillä sykettä ei vielä havaittu. Viikkoja on koon puolesta 6, kun hedelmöittämisestä laskettuna pitäis olla 6+4. Kuulen perjantaina, miltä hcg:t näyttää tällä viikolla ja maanantaina on sitten se varsinainen vr-ultra, kun Väestöliitto avaa ovensa.
 
Mulla oli tänään eka neuvola ja seuraava vasta lokakuussa! Vaikka toka raskaus onkin niin silti oletin että ois vähä useemmin onhan tässä välissä joo neuvolalääkäri ja molemmat ultrat, mut silti kuulostaa aika hurjalta
 
Ja voisko joku neuvoo että miten saan noi hymiöt näkymään tekstissä ku jää näköjään pois :D
 
Heidä, mä kans mietin tota.. ku kävin ekassa neuvolassa ja tosiaan ootan esikoista.. ja seuraava neuvolaterkkariaika mitä ei edes varattu vielä oli joskus 22-24 viikoilla.. ja tosiaan siinä välissä ultrat ja lääkäri ja labrat ja sokerirasitus.. mut siis oisin halunnu nähä neukkutätii useemminki näin alussa.. oon ihan ulapalla ja ois kyllä kiva keskustellaki näistä asioista jonkun kanssa :sad001
 
Oho, mulla oli ekalla kerralla kyllä varmaan noin kerran kuussa mutta kaipa sekin on paikkakuntakohtasta. Mutta varmasti jos soitat ja pyydät niin saat sinne väliinkin jonkun ajan jos vaan siltä tuntuu että haluut :)
 
Ne neuvolakäytännöt on yhtenäistetty eli mulla oli myös esikoisessa paljon tiheämmin neuvolakäyntejä, mutta nyt niitä on harvemmin ja tiheämmin pääsee vain ne, joilla on jotain poikkeavaa tai erikoista tms... Vähän tylsää mun mielestä, kun kyllä mä tykkäsin siitä, että kävi tiheämmin, kun onhan koko raskaus nyt vähän poikkeustila ja jännittävää aikaa :/
 
Itse saa olla enemmän kun tyytyväinen neuvolan toimintaan! Tänään kävin ultrassa ja täsmäs viikkoja, eli 7+5 ja sykekin löyty tutkiskeli vielä tosi pitkään ja sain kuvia ja selitti kaiken tosi tarkasti ja oli muutenkin ihana! Meillä siis keskenmeno tuossa huhtikuussa koettu, niin sen takia pääsin nyt tilanteen tarkastamaan. Sanoi vielä moneen kertaan, että jos tulee epävarma tai ahdistava olo, niin sitten vaan soittoo ja johonkin väliin kyllä ultrataan aina heti! Ihania!

Neuvolakäynti on vasta 15.7 kun jo edelliskerrasta tuttu neuvolatäti palaa lomilta, senkin olisin saanut aiemmin, mutta halusin juuri tälle henkilölle. Eikä oo muutenkaan kiire, koska hyvin tuoreessa muistissa on ekan käynnin jutut vielä!

Mutta siis pointtina tässä, että saa näköjään olla ERITTÄIN tyytyväinen ja onnellinen että täällä saa näin mahtavaa palvelua! Tsemppiä kaikille, joilla ei yhtä hyvät kokemukset neuvoloista ole!
 
Meillä myös tuntuis olevan hyvä palvelu, kuulema joka käynnillä voidaan ultrata! Harmi, kun joka kunnassa ei ole resursseja...
 
Bb kylläpäs joudut odottaa kauan seuraavaa neuvolakertaa :wideyed: Kuitenkin kun esikoinen tulossa niin kaikki on niin uutta. Mulle tulleessa äitiysneuvola-oppaassa lukee että käynnit terveydenhoitajalla 4-8 viikon välein raskausviikkojen 8-35 välillä, lopussa parin viikon välein
 
Nojoo sitä minäkin ihmettelin.. sit sen jälkeen neuvolakerrat tihenee mutta sinne asti pitäs pysyä järjissään ihan ittensä kanssa :sad001 on jokseenki muutenkin aivan ihmeissäni tästä siunatusta tilastani että ihan suoraansanoen ärsyttää.. onneks on sentään tää foorumi voi edes joidenkin kanssa jutella ja purkaa mieltä :/ :Heartred
 
Takaisin
Top