Mitä on rakkaus?

örkki

Näppärä viestien naputtelija
Miten määrittelette rakkauden? Mitä on rakastaminen, rakastuminen? Voiko rakkaus kuolla? Jne. Jutellaan rakkaudesta.
 
Rakastaa toista voi kun osaa rakastaa myös itseään.
Rakkaus on toisesta huolehtimista, toisen auttamista, huomioimista ilman pyytämistä,
yhteisiä keskusteluja, yhteisiä hetkiä, yhdessä arjen pyörittämistä, yhdessä olemista ja myös erikseen olemista.
Rakkaus on toisen kunnioittamista, rakkaus on toisen ymmärtämistä
Rakkaus kestää kaiken
Rakkaus kantaa yli murheet
Rakkautta on myös pistää toisen tarpeet omiensa edelle tarvittaessa
Rakkaus ei hylkää vaikka mitä tapahtuisi
Rakkaus ei liity ulkonäköön vaan ihmisen sisimpään
Rakkaus on tunne, rakkaus on myös tekoja



Rakkaus voi muuttua
Rakkaus voi loppua
Rakkaus voi katkeroitua
Rakkautta on parisuhteessa, ystävien välillä, lapsirakkautta ja rakkautta yleensä elämään.
 
Minulle rakkaus on sitä, että haluaa antaa vaikka oman henkensä toisen puolesta. Rakastaa, pitää huolta, olla läsnä, aina saatavilla (kellon ajasta riippumatta), ymmärtää,auttaa toista ja rakastaa toista juuri sellaisena, kuin hän on. Tukea toista.

En tunne rakkautta kuin kolmea ihmistä kohtaan, mutta nämä, joita kohtaan tunnen, on pysyvä tunne. Ikuinen uskollisuus ja pyyteettömyys.

Ei rakkautta voi kukaan määritellä, jokainen kokee sen omalla tavallaan. Usein huomaan, että joku tuttavani puhuu rakkaudesta, kun itse puhuisin ihastumisesta. Rakkaus ei lopu, se on ikuista. Sitä ei pidä sekoittaa ihastumiseen. Et voi myöskään rakastaa toista, jos et ensin osaa rakastaa itseäsi.Minun mielestäni.
 
En ollut koskaan ennen ymmärtänyt, mitä on ehdoton rakkaus, ennen kuin tapasin mieheni ja raskauduin. Ei yksinkertaisesti ole mitään, mitä hän voisi tehdä, että en rakastaisi häntä. Ja hän on tehnyt ja tekee yhä edelleen paljon virheitä. Silti, ei sitä tarvitse edes miettiä. Minä rakastan häntä, hän on tyttäremme isä.
 
Rakkaus on paljon ja suurta. Joskus ärsyttää kun sanaa käytetään miten sattuu, esim "rakastan punaista". Rakkaus on mielestäni jo sanana niin vahva etten usko että väriin tai ruokaan voi liittää sitä mitenkään.
Rakkaus ei katoa vaikka suuttuisi.
Rakkaus on sitä kun haluaa toiselle pelkkää hyvää. Rakastetun poistuminen aiheuttaa ikävää.
Siinä oli rakkaudesta pari juttua :)
 
Rakkaus on sitä, että sä haluat sille ihmiselle hyvää oloa,ja haluat olla sen kanssa vaikka se toisinaan saakin sut raivosi multihuipentumaan ja tappelette hulluna.

Rakkaus on sitä,että sydän menee sykkyrälle ikävästä ja tulee rinnasta ulos kun taas tapaa.
Sellaista että hymyilet väkisinkin,kun katsot toista

Ja sitten se on arkea ja elämän jakamista, toisesta huolehtimista ja yhteiseen hiileen puhaltamista
 
Tarjoan kuivan filosofisen ajatuksen Platonin Pidoista. Kyseessä siis monta tuhatta vuotta vanha kirjoitus rakkaudesta. Lisämausteena hyvä tarina siitä, miten ukkelit päätyivät puhumaan rakkaudesta kauheassa kanuunassa juhlien jälkeen. :)

Tässä kertomuksessa rakkaus on jumala, suuri välittäjä voima ihmisten välillä, joka saa ihmiset "liikkumaan" toisiaan kohti ... ja yllättävää kyllä myös toisista pois päin. Ukkelit päätyvät tarinassa ylistämään tätä Erosta, rakkauden jumalaa, kaikista jumalista voimakkaimmaksi ja mahtavimmaksi.

Mitä teidän mielestä rakkauden eteen pitää tehdä, että pitkässä parisuhteessa, kun on lapsia, jne, rakkaus pitää yhdessä ... eikä vie erilleen?
 
Tuli tästä keskustelusta mieleen että eräs psykoterapeutti, jonka kanssa kävin juttelemassa kun miehellä oli syöpä sanoi kerran että rakkaus loppuu aina ja kaikissa suhteissa lopulta. En ruvennut vänkäämään hänen kanssaan asiasta, mutta olen kyllä ehdottoman eri mieltä. Rakkaus voi muuttua arkisemmaksi, mutta ei sen ole pakko kadota.

Rakkautta on monenlaista.

On vanhempien rakkautta lasta kohtaan, joka saa nousemaan keskellä yötä ylös kun lapsi parkuu peittoa päälle ja sydämen särkymään kun vauva itkee kipeänä. Eikä se katoa vaikka toinen tekisi kuinka tuhmuuksia.

Ja sitten on romanttista rakkautta. Kaipuuta kun toinen ei ole lähellä, toisen auttamista, arjen jakamista, tukemista vaikeissa tilanteissa. Aito rakkaus kantaa vaikeiden aikojen yli. Minulle sanottiin kerran että on iso asia että en ole hylännyt miestäni, kun hän sairastui vaan jaksan käydä katsomassa häntä sairaalassa. Olin hieman hämmentynyt siitä sillä tietenkään en hylkää ja tietenkin käyn katsomassa. Minähän rakastan häntä ja haluan nähdä hänet. Rakkaus on uskollisuutta, lempeitä tunteita toista kohtaan ja sitä kun sydän tuntuu särkyvän jos ajattelee että mitä jos menetän hänet.

Jarkon kysymykseen (mitä pitää tehdä että rakkaus pitää yhdessä) voisin vastata että rakkaus pitää osoittaa toiselle pienillä teoilla ja toisen kanssa täytyy olla. Eikä sen välttämättä tarvitse tarkoittaa kahdenkeskistä kynttiläillallista vaan vaikka ihan vain vauvan hoitamista yhdessä.
 
Takaisin
Top