Vauva kasvaa - ulkopukeutuminen

Me hankittiin ihan tavalliset kengät sillä ajatuksella, että niillä kontataan ja ehkä jopa otetaan ensiaskeleet. Ovat siis vähän reilut nyt vielä. Kesällä jos on tarpeeksi lämmintä niin omalla hiekkalaatikolla varmaan ihan varpasilteen
 
Kertokaahan kokeneemmat kaikki vinkit auringolta suojautumiseen myös!
 
Suositellaan että pienet lapset suojattaisiin auringolta vaatteilla eikä rasvoilla. Itse yritän metsästää sellasta röyhelöhattua neidille, aurinkolasit on jo. Pojalla on kevyitä pitkiä housuja joita voi hyvin pitää kesälläkin.
 
Mä suunnittelin hankkivani sellaisen UV-suojatun hatun niskaläpällä ja myös uv-suojatun uimapuvun, yks sellanen t-paita onkin jo. Tietty vähemmän hellesäillä mennään sitten normaaleilla puuvillavaatteilla.
 
Eilen uinnissa oli kiva huomata, että kaikki muutkin esikoisen vanhemmat on pihalla ulkopukemisesta..

Ulkona oli 18 astetta lämmintä, kun lähdettiin kotoa, joten laitettiin pojalle pitkähihaisen bodyn päälle huppari + hattu, tumput ja töppöset, autolla kun mentiin ovelta ovelle.
Toinen poika tuli paikalle myös autolla puettuna äitiyspakkauksen toppahaalariin. Siis ei välikausihaalariin vaan siihen kaikkein paksuinpaan toppapukuun. Ne kyllä vähän ihmetteli riisuessa, että onpa pojalla kuuma.

Molemmat kuitenkin selvisivät uinnista hyvin eli ei siitä pukemisesta ehkä tarvitse stressata niin paljon, kun ainakin itse olen. :)

Eikä siis ollut tarkoitus mollata kenenkään ulkopukemista, vaan todeta, että lapsen voi pukea monella tapaa eikä ole vain yhtä oikeaa tyyliä. Hyviä aikuisia näistä kaikista varmasti kasvaa!
 
Last edited by a moderator:
Oli ihan mielenkiintoista olla kylässä skotlantilaisessa lapsiperheessä. Siellä reilussa +10 asteessa ja tuulessa ja tuiverruksessa kun itsestä vauvan sisävaatteiden päälle puettu fleecehaalari tuntui liian vähältä (olisi tehnyt mieli pukea vauva välikausihaalariin, mutta kun oli osan ajasta Manducassa, olisi ollut liikaa), siellä ihmeteltiin miten lämpimästi suomalaiset vauvat puetaan. Perheen oma melkein kaksivuotias meni samoissa säissä farkkushortseissa, teepaidassa ja collegehupparissa. Minkään sortin haalareita siellä ei nähnyt pienilläkään vauvoilla missään. En nyt tietysti kovin laajaa tutkimusta tehnyt, mutta tuo vaikutelma jäi :) Jotenkin kuvittelisin, että jos siellä vauvat / lapset olisivat koko ajan kipeinä, pukeutumiskulttuuri olisi vuosien varrella muuttunut, mutta ilmeisesti tuo lasten pukeminenkin on pitkälti tottumuskysymys. Ja kyllähän sitä itselläkin samat ulkovaatteet kattavat aika ison kirjon lämpötiloja.

Meillä on syksyksi 40 prosentin alesta löytynyt Reiman välikausihaalari. Kesäksi on viileisiin säihin farkkuhaalareita, veluurihuppareita ja tuulta pitävä takki. Pari lyhythihaista bodyä ja sortsit on helteisimpiä päiviä varten, mutta muuten mennään tilanteen mukaan talvisajan sisävaatteilla, luulen. Onneksi koko taitaa pysyä nyt vähän pitempään samana kuin talvella, kun vauva kasvoi parhaimmillaan koosta 56 ulos parissa kolmessa viikossa.
 
Mä saan jatkuvasti anopilta pieniä "vihjailuja", että pitäiskö tytöllä olla enemmä päällä, kun meillä ei kauheasti topata. Yleensä näillä kevätsäillä, jos ollaan ulkona on normi sisävaatekerroksen lisäksi välikausihaalari (pitää tuulta), trikoopipo, lapaset ja joko villasukat tai kengät. Jos taas ollaan enemmänkin autoilemassa ja kaupoilla, on tytöllä yleensä "vain" fleecetakki ja ehkä vähän paksummat collegehousut, mutta ei siis kaksia housuja, pipo ja lapaset, jos ollaan enemmän ulkona, mutta usein mennään avokäsin ja joskus jopa avopäin aika usein hupulla ilman pipoa. Mutta tuollakin vaatetuksella tyttö on aina ihan lämmin, kun häntä kokeilen, joten en viitsi enempää pukea ja toiselle kuumaa aiheuttaa. Hän tuntuu olevan aika lämminverinen, joten sen mukaan sitten puetaankin.

kotona hän on paljon avojaloin ja välissä ihan vaan body päällä, meillä on lattialämmitys ja uusi talo, joten lämmintä. Tästäkin saan aina välissä noottia, että pitäisi pukea lämpimämmin. En vain jaksa ymmärtää, miksi pitäisi hiki päässä olla. No yleensä jätän neuvot omaan arvoonsa ja totean vain tytön olevan lämmin ja tyytyväinen. Ehkä noi isovanhempien pukemisajatukset on enemmän vanhemmista (ja ehkä vetoisemmista) taloista ja myös ajalta, kun vaatteet ei olleet niin teknisiä ja esim. tuulelta oli hankalampi suojautua
 
Oltiin aamupäivällä puistossa ja mietin että olikohan meidän poika alipukeutunut kun muilla näytti olevan välikausihaalareita päällä ja meidän pojalla oli pipo ja fleece-takki ja normisisähousut. Toisaalta tuo kyllä paineli juosten joka paikkaan että pysyi varmaan lämpimänä.
 
Mä olin opiskeluaikana 3kk Skotlannissa ja ihmettelin kyllä ihan aikuistenkin osalta varsin niukkaa pukeutumista,ensilumien aikaan oli kyllä itsellä jo villakangastakki käytössä kun mimmit siellä paineli paljain säärin pikkukengissä ilman takkia baarista kotiin.Ovat siis näköjään lapsesta asti karaistuneita. :D
 
Ohhoh toppapuvussa tähän aikaan vuodesta. Jännä. Meillä oli eilen collegetakki ja hellehattu päässä vaan ulkona :D Niin ja paksummat sukat.
 
Takaisin
Top