Maissisose vauvalle? + muutama muu kysymys soseiden tekemisestä itse:)

Kyfi4186530

Vasta-alkaja
Vauva nyt 6kk ja kiinteät aloiteltiin vajaa viikko sitten neuvolan suosittelemalla bataatilla. Olen ajatellut tehdä ainakin osan soseista itse. Nyt mietin, minkä ottaisin seuraavaksi ruokavalioon. Olin ajatellut porkkanaa, mutta kaupassa käydessäni oli kypsät maissintähkät tarjouksessa tosi edullisesti, joten ostin niitä ihan aterialle syötäväksi kun miehen kanssa kumpikin niistä kovasti tykätään.. Rupesinkin sitten miettimään, että jos maisteltaisiinkin seuraavaksi maissisosetta. Mitenkä olette tehneet? Varmaankin pakastemaissista helpointa? Onnistuuko soseutus keitinveteen ihan sauvasekoittimella? Onko paras pusertaa alkuun maissit siivilän läpi jotta kuoret jää pois..? Voikohan pakastaa ihan normaalisti? Toimiiko yhdessä bataatin kanssa?:wink

Näin ensikertalaisena mietityttää pari muutakin asiaa. Neuvolasta ajattelin kysyä kyllä myös mutta sinne on vielä melkein pari viikkoa. Ensinnäkin etsiessäni soseohjeita törmäsin moneen keskusteluun, joissa kehotettiin ostamaan hedelmäsoseet purkista koska se olisi turvallisempaa kuin tehdä itse?! Onko täällä kellään tietoa asiasta? Omaan järkeen ei käy että joku purkkiruoka olisi terveellisempää kuin itse tehty.

Toisekseen mietin että missä vaiheessa olette ottaneet puuron ruokavalioon? Millähän puurolla olisi paras aloittaa? Ja miten nopeasti olette ruvenneet antamaan kiinteitä useammin kuin kerran päivässä? Me on nyt bataattia maisteltu aina aamupäivän unien jälkeen..

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastata :) Muitakin vinkkejä saa antaa, olen todella vasta ihan aloittelija näissä vauvanruokakokkailuissa :)
 
moikka, meillä oli myös porkkana ja maissi ensimmäisten joukossa. Ihan pakastemaissista olen tehnyt. ensin keittänyt maissit, soseutus (tilkkakeitin vettä mukana) ja sitten vielä siivilän läpi. Mun mielestä ne maissin kuoret jää aika koviksi. Voi pakastaa ihan normaalisti. Olen tehny soseita tuoreista ja pakasteista, ei oo tullu mieleenkään käyttää purkkihedelmiä. Itse jättäisin väliin. Meillä viljat aloitettiin kaurapuurosta oisko ollu 6kk iässä.
 
Mulla myös kohta 6kk vanha tyttö. Aloitettiin kiinteät reilu kuukausi sitten ja meillä myös bataatti oli ensimmäisenä. Sitten siirryttiin porkkanaan, parsakaaliin, perunaan ja kesäkurpitsaan kaksi makua per viikko tahdilla. Viime viikolla maistettiin maissia ekaa kertaa ihan kaupan purkkiversiona, kun reissussa oltiin. Tyttö tykkäsi kovasti ja tein sitten toisena päivänä itse pakastemaissista keittämällä, soseuttamalla ja lopuksi siivilän läpi vielä. Kauhea homma oli ja luinkin jostain vinkin, että ennen keittämistä voi jo jäisenä hienontaa sauvasekoittimella ja sitten vasta keittää. Testasin tämän justiinsa ja toimii. Tuli vähän rakeisemmaksi kuin tolla ekalla tavalla, mutta upposi meidän tytölle, jolle ei yleensä yhtään rakeisempi kelpaa.
Me aloitettiin viljat kaurapuurolla 5kk ikäisenä ja annetaan sitä nyt aamuisin hedelmä- tai marjasoseen kanssa. Ostettiin kaupasta muksun puurojuhetta, kun itse hienontamani olivat tytön mielestä niin isoja, että muka tukehtui puuroon :p Muksulta saa myös riisi- ja mannapuuroa sinakin jauheena eikä niissä ole mukana korvikeuheita ym joita yleensä vauvojen puuroissa on.
Nyt meillä syödään tosiaan päivässä aamupuuro, kasvissose ja iltapäivällä vielä hedelmää tai marjaa. Tällä viikolla ajattelin ottaa vielä iltapuuron kuvioihin mukaan riisi- tai mannapuurona, koska tyttö vetelee purkilliset ruokaa joka aterialla o_O Toisaalta meillä alettiin nyt kunnolla ryömimään, joten sekin voi vaikuttaa asiaan ja viihtyy kuitenkin rinnallakin parin tunnin välein.
Tuohon hedelmäsoseiden purkkina antamiseen en itse ole törmännyt missään, joten siihen en mitään varmaa vastausta osaa sanoa. Liittyiskö siihen, että jos ostaa ulkomaisia hedelmiä? Itse oon pessyt hedelmät ja kuorinut ja sitten vielä höyryttänyt hetken ennen soseuttamista, joten uskoisin, että siinä kaikki mahdolliset pöpöt kuolee :happy:
 
meillä vauva 9,5kk ja muuten olen tehnyt soseet itse, paitsi hedelmäsoseet poika on saanut pilttipurkista ja nyt isompana myös hedelmiä palasina. muutaman kerran olen tehnyt omenasta ja päärynästä sosetta ihan keittämällä (toki kuorinut jne. ensin). purkkihedelmiä en käyttäisi eikä niitä kai suositellakaan käytettäväksi.

maissisoseen tein pakastemaissista, keitin vain mutten survonut siivilän läpi, vaan poika söi kuorineen päivineen. meillä poika ei ole ollut yhtä sihtikurkku, mitä esikoinen oli, joten hän ei ole ollut moksiskaan kuoren palasista. meidän pojalle bataatti-maissi on toiminut tosi hyvin, samoin bataatti-porkkana ja bataatin, porkkanan tai maissin kanssa myös muut ei-niin-mieleiset maut, kuten esim. parsakaali, kukkakaali, munakoiso. yksi hyvä on muuten myös myskikurpitsa! teen vieläkin ruokasoseet itse, koska pojalle ei maistu kaupan purkkisoseet, vaan alkaa kova huuto ja suu nipistyy kiinni ja purkkisose pyörii vain suussa, jos ehtii edes sinne asti.

me aloitettiin viljat riisipuurolla ja sen jälkeen poika on saanut maissipuuroa (maissijauhoista), speltti-, tattari- kaura- ja mannapuuroa. alkuun käytettiin muksun puuroja, mut melko pian siirryttiin mannaryynien ja tattarihiutaleiden (viimeksi mainitut ovat mielestäni pienempiä kuin ns. tavalliset puurohiutaleet) kautta nallen puurohiutaleisiin.
 
Takaisin
Top