Yöunet

Taisin äsken kirjotella väärään ketjuun, mut laitan tännekin kysymykseni lyhyesti: onko tiellä pinniksissä peittoja yms. estämässä öiset masulleen kääntymiset vai annatteko kääntyillä jos haluaa? Meillä pienet vauvan peitot käärittynä pitkille sivuille ja poju nukkuu niiden välissä. Kääröt laitoin kun poju alko kääntyilemään sängyssään ja nukkumisen sijaan ois vaan kääntyilly. Nyt mietin et pitäskö kääröt ottaa pois ja kattella millaset yöt on edessä.

Meillä heräillään normaalisti 1-2krt yössä syömään ja lisäksi tuttia joitakin kertoja. Parina iltana on nukkunu eka pari tuntia ja sit heräs täyteen itkuun eikä rauhoittunut kuin vasta sylissä. Ihmeteltiin miehen kanssa kun aikaisemmin tämmösiä huutoja ollut. Kaippa nähnyt unia tai jotain semmosta.

Soseiden aloittamisesta (menee tällä hetkellä noin 2dl päivässä) ei ole ollut mtn vaikutusta yöuniin. Seuraavaksi otetaan lihat maisteltavaksi ja toivottavasti sit iltapuuron tullessa kuvioihin ois kokonaisia öitä ainakin joskus.
 
Meillä ei ole pinniksessä muuta kuin reunapehmusteet pujoteltuna pinnojen väliin. Poika kääntyy ja mönkii aika paljon ja nukkuu pääosin mahallaan (usein takapuoli pystyssä). Mä olen ymmärtänyt, että jos lapsi kääntyilee sujuvasti niin sen voi antaa nukkua miten haluaa. Eikä meillä kyllä enää tässä kohtaa mikään tuota poikaa pidättelisikään :D
 
Neuvolassa meille kans sanottiin että siinä vaiheessa kun lapsi ite alkaa kääntyilee ni voi antaa nukkua miten tykkää. :) Meillä poika tykkää nukkua tyynyä vasten kyljellään joten meillä on pieni lasten tyyny pinniksessä ja peittona ohut fleecepeitto.

En tiiä mitä tässä on oikein tapahtunu mut viikko ollaan menty jo ilman yösyöttöjä kahella tutin nostolla. Suhteellisen levännyt olo kun saa periaatteessa sen 12h unta yöllä jos haluaa. Täytyy nyt nauttia kun eipä tiiä miten pahaa itkua aiheuttaa sit seuraavien hampaiden puhkeeminen.
 
Jo tie kuinka monta yötä on syöty kolme kertaa ja vaihdettu vaippakin sen takia. Miten me ikinä saadaan voimaa yrittää niitä vähentää tätä menoa? Ja yhä vaan on se ongelma, että tyyppi ei syö tarpeeksi päivällä, vaikka minusta kaikki 8hammasta on nyt läpi. Että en tiedä mikä on ongelma. Eilen tosin oli vielä flunssa. Sekin varmaan vaikuttaa jotenkin. Alan luopua toivosta, että meillä nukutaan kunnolla vielä vuosiin.
 
JaneDoe85 meilla on ihan sama juttu. Jos hyvin menee niin kolme syottoa mutta siihen paalle vaipan vuotamiset vaikka laitan kaksi vaippaa paallekain ja viela kestovaipan fleecelisakkeita. Nyt on meilla myos flunssa pojalla ja han on tosi rakainen seka karttyinen. Niin ja kiinteethan ei kelpaa eika korvike. Tissillakin pitaa olla koko ajan.
 
Meillä sama juttu. Kolmesti syödään yöllä. Ollaan yritetty pari kertaa silleen että pieni nukkuun eri huoneeseen ja mies menee eka heräämisellä ja yrittää nukuttaa ilman maitoa. Vaan eipä oo onnistunut. On yrittänyt eka kääntää kyljeltä toiselle ja silitellä yms. sitten laittanut tutin ja silloinhan se on riemu revennyt. Poitsu on suuttunut jolloin on alkanut huuto ja mies on sen jälkeen ottanut syliin ja yrittänyt hyssyttää mutta mikään ei auta. Lopulta on aina joutunut antamaan maidon että pieni on rauhoittunut ja siihen sitten nukahtanut. Huoh..ehkä ne syönnit jää itsekseen jossain välissä pois. Meilläkin varmaan täyttä yötä unta saa odottaa vielä aaaika kauan.

Vaikka kolme kertaa syödäänkin niin meillä kuitenkin vaippa pitää. Käytetään öisin pampersin vaippoja muuten muumia
 
Todella saatte kaikki sympatiani! Kolmet yöheräämiset per yö olivat normaaleja täälläkin vielä kaksi viikkoa sitten ja prinsessalla oli ikää 7 kk. Kävin töissä niin katkonaisilla unilla, että normaalista elämästä tuli hyvin haastavaa. Yhtenä yönä kaikki muuttui: vauva itki vähän ja olin niiiiin väsynyt, etten kertakaikkiaan jaksanut nousta, joten leikin kuollutta. Meni ehkä minuutti ja tyttö nukahti. Hän heräsi toisenkin kerran, itki hieman ja nukahti noin minuutin päästä. Kolmannella kerralla itki nälkää, joten syötin. Näillä mentiin pari yötä ja sitten öistä tuli helpompia.

Ja sekin auttoi, että kiinnitin tutin klipsillä kiinni unipussiin.
 
Mä aina myös odottelen ensin, että yltyykö itku huudoksi vai loppuuko. Osin juuri siksi että ei vaan jaksa nousta. Juuri poika söi ekan kerran. En tajua miten 2h villistä voi noin nopeasti imeä 200ml, mutta kai se vaan syö ihan liian vähän päivän mittaan tosiaan.
 
Meilla oli kans jo eka syotto 2h younien alkamisen jalkeen. Kaykohan poika hakemassa vasta-aineita flunssaansa minulta. Mitahan tasta uosta tulee. Tukkoinen nokka varmaan haittaa unessa pysymista kun jo tunnin paasta eka kerran nukahti. Meidan poika syo hataisesti paivalla kun ei malta keskittya. Ihmisten ilmoilla imettaminen on ihan mahdotonta kun hairiintyy kaikista aanista ja niita pitaa ihmetella. Kokeilin tana iltana antaa korvikkeeseen keitettya riisipuuroa ja ihme kylla poika soi sita jonkun verran muttei se ainakaan auttanut youniin.
 
Meillä on Papuliina aika samalla kuviolla menneet yöt.
Kerran aikaisemmin kokeilin yöllä että onko poika tapasyöppö ja annoin vettä, suuttui ihan tosissaan. Äkkiä vaihdoin maitoon ja rauha taas maassa.

Eilen siis lisättiin yksi kiinteä ateria päivään. Hän söi kaikkiaan neljä kertaa, aamupuuroa hedelmäsoseella, lihakasvissosetta lounaalla, kasvissosetta päivälliseksi ja iltapuuro hedelmäsoseella. Plus maidot n.700ml. Illalla olin ihan innoissaan että nyt meillä varmaan nukutaan vähän paremmin. Pari tutin nostoa ensimmäisen parin tunnin aikana. Ja kappas kolmas tunti kun tuli täyteen oltiin sitten hereillä ruokaa vailla. Yritin hyssyttää, sänkyyn, syliin, vedellä ja laululla. Ei mitään. Aattelin etten anna periksi. Siinä tohinassa poika heräsi jo ihan tosissaan. Lopulta annoin maitoa, mutta tyyppi ei ollut enää nukkuakseen. Siinä sitten pari tuntia katselin sitä vekkulointia, pinniksessä pyörimistä, nauramista ja itkemistä. Ja annoin sitten lisää maitoa, ja poika nukahti heti. Voiko todella olla nälkää? En usko! Poika nukahti minun viereen syötyään ja heräsi kuuden maissa taas syömään ja nukkui vielä pari tuntia.

Mietin vaan että sitten kun meidän pitää todennäköisesti auttaa poikaa olemaan syömättä yöt niin raskasta tulee olemaan! Ihan poikki yhdestäkin yöstä.

Tästä edespäin annan maitoa kun pyytää. Toivotaan että jossain vaiheessa ne yöt on myös nukkumista ei vaan syömistä varten. Ja toivottavasti se tapahtuisi suht luonnostaan.
 
Meillä oli joku ihme hulina yö viime yönä. Tyttö heräili klo 2 eteenpäin vähän väliä ja olis joskus ennen klo 4 hereilläkin pidemmän pätkän. Siinä se höpötteli vieressä ja välillä kitisi ja ite yritin nukkua. Aamulla kun herättiin siinä 6 jälkeen niin tuntui siltä, että eipä olla juuri nukuttu. Tyttö oli kuitenkin ihan virkeä ja nukahti vasta nyt kolme tuntia myöhemmin ekoille päikkäreille. Äitille siis pannu kahvia :D
 
Meillä syödään tavallisesti 2 kertaa yössä ja sen vielä jotenkuten jaksaa. Muutaman kerran on menty yhdellä syötöllä mutta ne on aika harvinaista herkkua vielä.. kiinteitä ei mene vielä mitään älyttömiä määriä ja joinain päivinä jäädään muutamaan lusikalliseen, joten maitoa tulee varmaan vielä ihan kiitettävästi vaikka nämä rinnat tuntuu kyllä ihan tyhjiltä säkeiltä. Ihan sama kuinka paljon söisi tai joisi niin eivät täyty juuri enempää. Maitosuihkujakaan ei ole tullut aikoihin, aika hyvin tasaantunut tuotanto varmaankin.

Tuttia pitää silloin tällöin nostaa. Viime yö oli tosi levoton ja veikkaan syyksi hampaita kun kiukkuaminen on jatkunut nyt päivälläkin.

Meillä vieroitettiin esikonen yösyötyöistä joskus 8-9 kk:n ikäisenä, en ihan tarkkaan muista mutta söi jo paremmin kiinteitä siihen aikaan. Miehelle siitä hatunnosto, kuinka hienosti hoiti pojan silloin. Sitä huutoa nimittäin kesti ensimmäisenä yönä aika pitkään mutta rauhoittui kuitenkin. Itselle myös pointsit siitä, että maltoin pysyä pois. Meillä oli sopimus, jos tilanne käy ihan sietämättömäksi miehelle niin tulee sitten hakemaan mut vierashuoneesta, jossa nukuin, etten edes ollut maidolle tuoksumassa siinä. Aamulla kömmin vasta omaan sänkyyn syöttämään. Seuraavana yönä itkua kesti jo vähemmän aikaa ja kolmantena pystyin menemään itsekin jo omaan makkariin nukkumaan ja tarvittaessa rauhoittelmaan poikaa muilla keinoin. Meillä rauhoittui yöt tosi nopeasti eikä poikakaan tuosta rikki mennyt. Aika paljon malttia siinä vaan vaaditaan mutta hyvin nopeasti nämä asian hyväksyy. Meillä yöruokailu oli selvästikin vain tapa tulloin. Tämä nuorempi taas selvästi syö vielä nälkäänsä niin en yritäkään vieroittaa.
 
Meillä on noiden ekojen hampaiden puhkeemisen jälkeen menny yöt kahella tutin nostolla. Joskus itkeskelee tuttia useemmin mut yösyöminen on loppunu. Vähän ennen hampaiden puhkeemista lisättiin yks kiintee ateria eli nyt syödään neljä kiinteetä per päivä. Maitoa menee semmonen 600-700ml päivässä.

Ollaan alotettu ehkä vähän huono tapa tässä... Mies herää aamulla töihin klo 05:30 ja siirtää pojan mun viereen makkariin ettei poitsu herää miehen aamutoimien ääneen, esim. kahvinkeittimeen. Saas nähä miten käy viikonloppuna kun kukaan ei herääkkään ennen kukon laulua. Voipi olla että poika kyllä herää kun tällänen tapa ollaan otettu. Siitä sitten vaan kiikuttelemaan lasta samaan sänkyyn. :)
 
Voihan unettomuus! Ensin en nukahtanut ennen yhtä kun stressasin päiväkotiasioita, tulevan loman kustannuksia jne. Sitten olikin eka syöttö. Sen jälkeen nukahdin ja olin todella makeasti unessa kun poika heräsi taas syömään puoli neljä. Vielä ruokailun päätteeksi olin uninen, mutta kun sitten se jotain kitisi vajaan tunnin niin ehdin taas herätä ja käynnistellä märehtimiskoneet niin tässä sitä ollaan 1,5h myöhemmin. Nämä älylaitteet valoineen ei kyllä auta yhtään.
 
Muutama yö mennyt vain parilla syötöllä ilman muita heräämisiä, mutta jostain syystä poika herää pari tuntia liian aikaisin ja kitisee sitten koko aamun ensimmäisiin uniin asti. Ei kuitenkaan rauhoitu enää silloin aamulla nukkumaan tavallista määräänsä. Kummallista ja turhauttavaa, kuten niin moni muukin juttu tämän kaverin kanssa :D
 
Meilläkin mennyt pari yötä kahdella syötöllä ja kahdella heräämisellä! Viime yönä heräsi useammin mutta maitoa ei tarvinut antaa kuin sen kaksi kertaa. Toivottavasti saadaan pidettyä tämä.Poitsu on myös siirtynyt omaan huoneeseen nukkumaan..tosin joudun ottamaan sen aamuyöstä viereen koska pienen huoneesta puuttuu vielä pimennysverhot. Jos tänään saisin aikaiseksi käytyä ostamassa sen.
 
JaneDoe, meillä on ollut välillä ihan samaa. Eilen heräsi 5:30 ja kiukkusi puol ysiin saakka, jolloin pistin uusille unille. Tänään nukkui 6:30 asti, mutta oli hyväntuulinen vain vajaan tunnin ja sitten taas kiukutteli kunnes puol ysi pistin takas nukkumaan. Mä luulen että nälkään herää noin aikaisin, koska on silloin ihan todella kärsimätön ja hulasee maitoa yli 200ml. Olen kokeillut että annan maidon ja pistän takaisin sänkyyn, mutta ei kyllä nukahda enää.

Meillä ei kuitenkaan heräillä öisin ja minä olen itse aamuvirkku, joten ei ole valittamisen aihetta. Siitä kuitenkin valitan että oma nukkumiseni on ihan pielessä. Tänään menen kyllä tyynyä ostamaan! Enkä sitten päädy mihinkään kympin ränkylään vaan ostan jonkun oikeasti hyvän.
 
Triina, munkin tyyny on ihan surkee :sad001 Niska on ihan sika kipee nyt ku oon ollu mahataudissa ja maannu pari päivää ton surkeen tyynyn päällä.....
 
Meillä on kans aamut aikaistunu ja herätys on ollut kuuden maissa. Mä olen kaukana aamuihmisestä ja oonkin ollut ihan pihalla kaikki aamut. Päättelin myös, että saattaisi nälkään herätä ja päätin lisätä päivän ruokamääriä, eilen oli ensimmäinen päivä ja tänään nukuttiin jo melkein kasiin asti. :)
 
Takaisin
Top