Vauva-arki <3

Mä otan kyllä omaa aikaa 3-4 iltaa viikossa ja käyn salilla tai lenkillä! Mulla tuntuu pää hajoavan muuten,mut ei se vauvasta johdu vaan isoveljestä enemmänkin. Koko päivän kun kiellät,komennat, kiristät ja uhkailet niin siinä vaiheessa kun mies tulee töistä mä oon jo niin kypsä et pakko päästä ulos! Meijän 4vee on aika vaativa tapaus ja nyt kun on vielä mustis vauvaa kohtaan niin APUVA! On meillä tietty hetkemme kun kaikki sujuu ja onhan hän ihana poika, mutta todella huomionkipeä varsinkin mua kohtaan. Eilen lähdin salille 19.30 ja vauva menee yöunille silloin, et ei hän ainakaan siitä kärsi kun äiti käy vähän treenaamassa. Päinvastoin, ammennan siitä seuraavan päivän energiat et jaksaa taas touhuta 4 veen ja vauvan kanssa :joyful:
 
Miten tuo tutin kelpaaminen tapahtui? Siis treenasitteko sitkeästi vai vaan välillä kokeilitte? Olen kovasti toivonut arjen pieniin harmihetkiin tuttia avuksi, mitta minimies on sitkeästi eri mieltä :wink En millään vielä viitsisi luovuttaa. Meillä nyt mittarissa se pikkusen reilu 3kk...
 
Jossain kohtaa yritin kerran päivässä saada nukahtamaan päikkäreille tutin kanssa ja sitten se jäi kokonaan vähäksi aikaa. 3,5kk ikäisenä ostin uusia tutteja (niitä ruskeita, luonnonkumi?) ja kokeilin uudestaan. Ei vieläkään kelvannu kun ihan pätkissä vain (0-2min) mutta aikalailla tasan 4kk ikäisenä yhtäkkiä se vaan pysy siinä. :D kiinteiden maistelu aloitettiin samoihin aikoihin mutta on kauhean vaikea uskoa että se olis jotenki siihen vaikuttanu. :D Ehkä se on vaan tuo ikä mikä vaikutti.
 
Satru, kiitos :wink Kyllä mä vielä toistaiseksi käyn täällä "kurkkimassa". Koen, että meininki on muuttunut aika paljon siitä "jännittävästä odotusajasta", joka vielä silloin jaettiin yhteishengessä toisten kanssa. Parempi jättäytyä taka-alalle..enkä nyt tosiaan tarkoita sinua. Tsemppiä teille kaikille vauva-arkeen! :)
 
Mäkin mielelläni kuulisin Citruksen ja kaksosten kuulumisia jatkossakin! Myöskin mukava kuulla pitkästä aikaa Gatusan kuulumisia :)

Meillä poika ei myöskään välitä tutista. Huolii sen kyllä toisinaan nukuttaessa, yleensä ei huoli ollenkaan. Olen sitkeästi tarjonnut tuttia hankalissa nukutustilanteissa, koska se rauhoittaa poikaa jos vaan suostuu huolimaan tutin. Muutoin poika syö harmittavan usein sormiaan ja nyt viimeisimpänä on oppinut imeskelemään alahuultaan, niin että ilme on melko koominen.:grin
 
Samoin minä mielelläni luen kaksosten kuulumiset ja myös sinun ,citrus.
On se itsellänikin niin että tulee kausia kun en itse niin paljon kirjoita, seuraan vaan muitten juttuja ja nyt on taas ollut aktiivisempi kausi kun on jaksanut kirjoitellakin.
Tänne on niin helppo avautua jos jokin asia nyppii. Voin sanoa sellaisia asioita mitä en koskaan livenä sanoisi kellekkään jos siltä tuntuu. Se on vapauttavaa. Myös omat ja vauvan onnistumiset on helpompi hehkuttaa täällä kuin livenä, varmaan siksi kun oikeassa elämässä kukaan ei jaksaisi kuunnella kaikkia näitä vauva juttuja:)

Meillä Minea ei aluksi huolinut tuttia ollenkaan ja olin jo ajatellut että en sitten annakkaan. No sitten siinä vähä reilut 2kk vanhana minea sai hirveän huutokohtauksen ja lopulta kokeilin luonnonkumituttia ja siitä päivästä on tutti kelvannut :dummy1: mutta vain luonnonkuminen kelpaa,silikonista ei huoli.
 
Citrus: se on sitä kun odottavista äideistä on tulleet puolustavia leijonaemoja, väkiste tulee erimielisyyksiä :) Kiva kuitenkin kuulla, että olet vielä mukana! :happy:

I-P mahtaakohan se teidän pojan ilme olla samaa luokkaa kun Ilonalla..hälle on tullut tavaksi pitää sellasta "mummo ilmettä", terkkari kommentoikin viime käynnillä, että onko Ilonalla jäänyt tekarit kotiin :grin:grin. Näyttää meinaan ihan siltä kun ois vanha mummo ilman tekareita :grin

Ilona on oppinut taas uuden juttelutyylin..laittaa kielen kaarelle ja vähän ulos suusta ja jokeltaa :grin Kuulostaa siltä kun sillä ois iso kananmuna suussa ja yrittäis puhua :happy:

Tuttia ei ole syönyt ollenkaan! Olen yrittänyt muutaman kerran, mutta luovutin sitten kun ei kelpaa niin ei kelpaa, ihan hyvin pärjätty ilmankin.
 
Harmi juttu Citrus, jos jättäydyt vallan linjoilta. On niin pitkään sinut jo "tuntenut" täällä nettimaailmassa, niin harmi jos ei enää kuulumisiasi kuule. Mutta kaikkea hyvää teidän perheelle ja tsemppiä arkeen! :)
 
Kiitos tutti-infosta. Pitää sitkeästi kokeilla noita eri tuttimalleja, niitä on nyt kertynyt :p Ja tosiaan täälläkin nuo nyrkit on varmasti kohta puhki kun niitä kalutaan hartaudella, siihenkin olen koettanut tarjota leluja ja tutteja tilalle, mutta oma herkku paras herkku, heh.
 
Voi apua! Minea pelkää kylpemistä! :eek: Vein kylpyyn ja toinen tarrasi ammeen laidoista kiinni ja huusi ihan hysteerisenä :sad001 ei se aiemminkaan ole siitä nauttinut mut tää oli jo tosi paha...kokeilin myös suihkuun niin hän ihan tärisi kauhusta :nailbiting: mitäs täs nyt sitten neuvoksi?
 
Pikkuhiljaa totuttelua, tyyliin pesuvatiin varpaat kun istutte vauva sylissä pesuhuoneen lattialla. Ja suihkun ääneen totuttelua kun otat aina sitteriin kylppäriin mukaan kun joku muu on suihkus.

Meidän neidillä on ilmeisesti alkanu jonkun sortin 4kk hulinat, kun viimeisen viikon ollut pahempia tissiraivoja, tissilakkoja, heräilyä itkuisena ja päiväunille nukahtamisen vastustelua. Edelleen suurin osa ajasta on ns. helppo vauva, mutta uusia tuulia puhaltaa selvästi. Vielä ei ole vierastanut.
 
Meillä ei toistaiseksi raivota rinnalla, mutta muuten kyllä. Tyttö herää aamuja lukuunottamatta kiukkuisena ja pitkin päivää saa kiukkukohtauksia, jolloin ei auta sitten yhtään mikään. Päivisin en pääse metroä kauemmaksi tytöstä, kun huomaa lähtöni ja alkaa kitisemään, kunnes palaan takaisin viereen ja sitten ollaankin yhtä hymyä. Nukahtaminen iltaisin on todella vaikeaa..päätä paiskotaan puolelta toiselle ja kädet ja jalat huitoo. Ainut keino saada nukkumaan on antaa toinen käsi niin, että tyttö saa pidettyä molemmilla käsillä sormista kiinni ja toisella pidän kevyesti päätä paikallaan.
Oon huomannut myös, että väsyneenä tai just heränneenä selvästi alkaa jo vierastamaan, kun saa silloin kunnon itkuraivarit muiden kuin mun tai isin sylissä.
Onneksi yöt nukutaan toistaiseksi vieläkin yhdellä syötöllä vaikka ongelmana on nyt, että itse en saa öisin nukuttua :sad001
 
Kirjoittelen tammikuisista tänne, kun neiti on joulukuussa syntynyt ja menee enemmän täällä olevien matkassa.
Meillä tuli tiistaina ikää 4 kk ja täällä on koko viikon ollut käynnissä kunnon 4 kk hulinat, huhhuh...
Unet vähentyneet ja syö tiheämmin ja yöllä vähintään 2h välein ja äiti ei meinaa nukkua niitäkään välejä. Eka pätkä pinnasängyssä ja muut äidin vieressä, pinnasänkyyn siirto oli iso askel, mutta olisi kiva, jos vähän pidempiä pätkiä nukkuisi.
Pientä rintaraivoamista ollut ja väsyneenä yleensä vain äiti kelpaa jne. Hampaita tulossa...
Mutta suurimman osan päivästä on hyväntuulinen ja hymyilevä neiti ja koko ajan oppii uusia asioita, äidin rakas:Heartpink
 
Täytyy varmaan reilusti tihentää kylpemisvälejä ja uudestaan just totuttaa koko kylpyhuoneeseen, ehkä tämäkin liittyy tohon 4kk ikään, kun alkaa eri tavalla havainnoimaan ympäristöään. Ihan uusi juttu mulle kun meijän pojat on ollut täysin erilaisia.

Viime yö oli kenties meillä paras ikinä. Minea nukahti kl.20.30 söi kl.23 ja seuraava herätys oli kl.3.50 jolloin söi vain 40ml ja jatkoi siitä uniaan aamu seiskaan, söi 140ml ja jatkoi vielä uniaan kl.9 asti ! Viittaisi siihen ettei ainakaan nälkään enää herää kun söi niin vähän ja luottavaisena odotan milloin toi kl.3 herätys jää pois :rolleyes:
 
Eilen nukuttiin 4h päikkärit vaunuissa, vaikka äiti möykkäs vieressä tehden haketta. Ei paljoo koiranhaukunta tai muut ykskaks kovaäänet vaikuta. Tainut isäänsä tulla :woot:
Vierastamista kerkesi tässä hetken olemaan, mutta ohi on mennyt.
 
Täällä kans 4kk hulinat päällä. :D Näkyy siinä, että nukahtaminen on poitsulla nyt toso vaikeeta. Ennen sai vain jättää pinnikseen nukahtamaan ja nukahti sinne ihan helposti. ..no ei enää. Ainut mikä tehoaa on, että hetken aikaa hieron vauvaa aika voimakkaastikin, silloin rauhoittuu ja pystyy itse nukahtamaan. Onko kenellekään käytössä niitä Brion keinutustassuja pinnikseen? Ajateltiin sellaiset hankkia. Nämä hulinathan voi kestää vaikka vain viikon..tai sitten useamman. :rolleyes: Poitsu nukkuu kyllä hyvin ja jopa 3 tunnin päikkyjäkin mutta se nukahtaminen vain on vaikeaa. Muuten vauva on hurmaava oma itsensä. :)
 
Mua oikeen ketuttaa etten menny likan kanssa samaan aikaan nukkumaan. Nukahti klo 21 ja heräs ekan kerran klo 2, söi 3min ja jatko nukkumista. Harmi kun itse tuli oltua hereillä yli 12 asti. :D Huomattavasti helpottanu nuo yöt kyllä. Sitten kun tuo isukki onnistuis vielä nukuttamaan tytön yöunille niin olis hyvä.
Millai teillä muilla on, viihtyykö vauva hyvin isänki sylissä ja rauhoittuuko siihen jos on väsy tai muuta vastaavaa? Jos tuo on tyytyväinen niin ei ole niin väliä kumman sylissä on mutta heti jos on vähänki väsy tai nälkä niin mä olen ainoa joka kelpaa. Jos isä yrittää nukuttaa niin alkaa korvia ja sydäntä särkevä huuto. Sitten kun meen viereen niin saattaa nukahtaa jo minuutissa. Onko mitään vinkkejä miten saatais rauhottumaan yöunille isänki kanssa? Ollaan nytte hoidettu ne yhdessä (mä lähinnä vaan makoilen vieressä) että tottuis siihen että isä on siinä kans.
 
Täällä kanssa äiti vain kelpaa jos on väsynyt. En stressaa siitä, koska tiedän että aikansa kutakin. Ei olla edes yritetty että isi nukuttais, kun ei sillä ole tissiä :). Isi hoitaa isomman pojan nukutuksen iltasadun muodossa. Minä taas en lue koskaan iltasatua, paisi jos isi on reissussa.
 
Me käytetään ihan sellaista keinoa että isi laittaa nukkumaan huutaa tai ei. Kuulostaa julmalta ehkä,mutta on toiminut meillä jo isoveljen kanssa, ja kun tiedettiin että mitään hätää ei oikeasti ole. Tämä vaatii sen että isillä kestää hermo :grin niin ja äidin joka pystyy kuuntelemaan vauvansa itkua jonkin aikaa menemättä väliin, lopulta se vauva kuitenkin antaa väsymykselle periksi ja nukahtaa.
Meillä Minea nukahtaa edelleen yksin joten ei ole tarvinnut huutoa kuunnella. Me ollaan lähes alusta saakka viety vuoroilloin sänkyyn ja Minea on varmasti jo tottunut siihen.
 
Takaisin
Top