Kestovaippa kokemuksia?

Tiarella

Puuhakas puhuja
Onko teillä kokemusta kestovaipoista? Mistä ostitte ja kuinka monta kappaletta teillä on? :) kun aattelin ostaa, tulee halvemmaksi kun normivaipat.

Sent from my LG-E610 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on käytetty osittain. Oon ostanu käytettyinä. Parhaat tähän mennessä on ollu imsevimsen flanelliset (?) Sisävaipat ja niihin erilliset kosteudenpitävät kuoret. Niitä oli sisävaippoja noin 15 ja kuoria about 10 kappaletta (kuoria ei tarvi joka käytön jälkeen pestä). Lisäksi oli riisipaperia nappaamassa kakat vaipan pinnasta. Nyt parhaat on ne äitiyspakkauksessa 2013 olleet all-in-one vaipat + niihin riisipaperi. Niitä on kolme kappaletta ja käytän yleensä kaikki kolme about joka toinen päivä. Muuten mennään kertiksillä. Varmaan jos haluis pelkästään käyttää, niin pitäis olla ainakin 12 kpl ja pestä joka päivä.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Voiskohan löytää nettikirppiksiltä nuita 2013 äitiyspakkauksen vaippoja? :)

Sent from my LG-E610 using Vau Foorumi mobile app
 
Netissähän on aika paljon verkkokauppoja, joista kestovaippoja voi ostaa uutena, googlettamalla löytyy.

Mutta käytettynä suosittelisin ensisijaisesti ostamaan, ainakin sen verran että ostaa muutamat erilaiset aluksi ja kokeilee, mistä vaippamallista itse tykkää ja mikä toimii.

Suosittelen kiertelemään live-kirppiksiä, sieltä voi tehdä tosi hyviä löytöjä, varsinkin nimenomaan lastentarvikekirppiksiltä.


Facebookissa on erilaisia kestovaippa-kirppiksiä, tässä muutamat:

Kahdesta ensin mainitusta saa myös tosi paljon neuvoja, vinkkejä ja tukea kestovaippailuun, kannattaa lueskella.
Keskimmäisenä mainitusta ryhmästä löytyy myös tiedostoja, joissa on neuvoja mm. vaippahuoltoon ja sit on sellainen kestovaippa-sanakirja (käsitteitä imuista ja erilaisista vaipoista ja niiden pesemisestä on aika paljon...).

Myös seuraavista nettisivuista voi olla hyötyä:

Ainakin Heinäkuisten 2014 -ryhmässä täällä foorumilla on käyty keskustelua kestovaipoista:
http://forum.vau.fi/threads/vaippapohdintoja.1580399/
eli kannattaa sielläkin käydä kurkkaamassa.
 
Tässä:

Aloittelijan ohjeet kestovaippailuun (vastasyntynyt vauva):
  • Ennen vauvan syntymää kannattaa hommata muutamia erilaisia ihan pieniä vaippoja (koko nb tai s). Järkevintä on ostaa käytettyjä. Älä stressaa siitä, mikä on maailman paras vaippa, koska oman vauvan parasta vaippaa ei kukaan pysty etukäteen ennustamaan. Ja osalle sopii melkein mikä tahansa!
  • Alkukaaoksessa osakestoilukin on hieno saavutus. Yksi kesto päivässä on loistava alku. Hanki lisää vaippoja vasta, kun tiedät mikä toimii ja mistä tykkäätte.
  • Jos ehdottomasti haluat täyskestoilla alusta lähtien, todennäköisesti suurin virhe olisi hankkia yhtä vaippatyyppiä iso kasa. Hommaa erilaisia ja pistä sopimattomat myöhemmin myyntiin/vaihtoon/kiertoon.
  • Vastasyntynyt on helposti alkuun aika hoikka, joten vaipat vuotavat herkästi. Hyvä yhdistelmä silloin on sisävaippa-kuorivaippa tai sisävaippa-villahousut. Jos tykkäät näprätä vähän enemmän, kokeile myös harsovaippa-villahousut/kuori-yhdistelmää.
  • Harsoissa olen itse käyttänyt pienellä 70x70cm-kokoisia harsoja ja origamitaitosta.
  • Itse en suosittele all in one -vaippoja, koska niiden paksuutta ei voi säätää ja kuivuvatkin hitaasti. Osin samoista syistä en ole tykännyt myöskään one size -vaipoista. Nämä ovat toki makuasioita. Älä kuitenkaan kuvittele, että yksiosaiseen aio-vaippaan verrattuna vaikka sisävaippa-kuorivaippa-yhdistelmä olisi jotenkin tolkuttoman monimutkainen.
  • Täyskestoileva vauva tarvitsee (hatusta vedettynä) 6-10 vaippaa vuorokaudessa, sinappikakka-aikana enemmän kuin isompana. Jos pyykkäät joka toinen päivä ja kuivaat narulla, 15-20 vaipalla pärjää hyvin. Pyykkäysväli, kuivausrumpu, kakkakatastrofipäivät, vauvan kasvu …kaikki vaikuttavat, joten optimaalinen vaippamäärä selviää vähitellen. Huom! Vaippakuoria ei tarvita yhtä paljon kuin sisävaippoja, koska ne kuivuvat nopeasti, eikä niitä tarvitse joka käytön jälkeen edes pestä.
  • Nb- ja s-kokoiset vaipat käyvät 1-5 kuukautta, ihan vauvan kasvusta riippuen. M- ja L-kokoisten käyttöikä on jo paljon pidempi, jopa vuosia. Taloudellinen mitoittaa investoinnit käyttöiän mukaan.
  • Jos kaveripiirissä on kestoilija, pyydä napakka perehdytys vaippahuoltoon (säilytys, pesu, kuivaus, tahrat). Googlaillessa tuskastut äkkiä informaatiotulvaan. Minun pikaohjeeni ovattäällä.
  • Jos olet käsityöhenkinen tai sellaisia on lähipiirissä, vaippoja ja villiksiä on helppo tehdä itsekin. Muista kuitenkin, että edullisimmillaan vaipat ovat käytettyinä, koska vaippakankaat ovat melko hintavia. Omat taskuvaipan kaavani ja ompeluohjeet julkaisin jo aiemmin, mutta tokihan niitä löytyy netistä vaikka kuinka.
Lähde: http://erasperhe.wordpress.com/tag/taskuvaipat/
 
Kannattaa antaa kestovaipoille mahdollisuus! :) niihin saattaa jopa "hurahtaa".
Mä oon kahen aiemman kans osakestoillut, kolmannen kans toivon täyskestoilevani, koska mua ilettää kertsien haju ja kemikaalit.

Ja ei ressiä, kestoilu ei ole vakavaa. :) jo yhdellä kestovaipalla/päivä säästää vuodessa monen kertisvaippapaketin hinnan ja jätekasa pienenee PALJON!
 
Kaksi vanhinta (9&7v) täyskestoillut, nytkin on tarkoitus :) myös vvv ollut käytössä. Ollut sekalaisia vaippoja, aio, kuoria, villahousuja ja imuja.. Nyt haluisin kokeilla vauvalle harsoja ja villahousuja jo synnärillä. Täytynee laittaa mummi ompelemaan :wink
 
Me aloitellaan vasta nyt kestoilua. Alussa oli niin paljon kaikkea muutakin uutta ja kakkaa lähes joka vaipassa, joten en heti jaksanut ees kokeilla, mutta nyt on testattu äitiyspakkauksessa tullutta totsbotsia ja myllymuksujen taskuvaippaa. Kun pystyy ennakoimaan ettei tod.näk tule kakkaa vaippaan ja tietää että ollaan kotona, niin ihan ok. Pääsääntöisesti kyllä edelleen mennään kertiksillä.

Mutta siis onko noissa merkeissä/materiaaleissa yms, kuinka paljon eroja? Mitkä on parhaita, vauvaystävällisimpiä, helpoimpia ja imukykyisimpiä?
 
Takaisin
Top