Autoilu

AarreSaari

Jostain jotain jo tietävä
Ja nyt pohdituttaa, koska pitäisi kaukalosta siirtyä seuraavaan ja mikäs se seuraava sitten on ? Eli meillä rupeaa olemaan kaukalo jo piukoilla, ilmeisimmin kilomäärää vielä riittäisi ennen kuin maksimi tulee vastaan , mutta jalat rupeaa tulemaan jo reunuksen yli :cool:

Meillä ei kyllä viel osata istua itsekseen eli ei kait ny vielä voi laittaa oikein "turvaistuimeenkaan" ??

Minkä merkkisiä kaukaloita / istuimia teillä on ?

Meillä Graco ilmeisimmin logico s.. en edes taannoin tajunnut että noitakin on sitten eri kokoisia..:wideyed:

Ja turvaistuin olisi ilmeisimmin hyvä olla mallia "selkä menosuuntaan" ?
 
liikenneturvan tms. sivuilta luin, ettei haittaa jos lapsen jalat on vähän ahtaalla, kunhan pää on vielä hyvin kaukalon sisäpuolella, eli se päämitta määrää, milloin siirryttävä seuraavaan istuimeen.
 
ALotta; olen samaa mieltä. Meillä luki ainakin ihan turvaistuimen ohjekirjassa noin.

Aarresaari; Eiköhän se lapsen oma "fyysinen kunto" kerro milloin voi siirtyä seuraavaan. Itse miettinyt myös tuota turvaistuin asiaa ja kun niitä on niin erilaisia. Jos ostaa esim semmosen missä on se "palikka" myös edessä niin pitääkö lapsi siitä kuitenkaan vaikka itse ajattelisi että se on turvallinen, kaikki ei niistä pidä.
 
Meillä vielä matkustellaan kaukalossa vaikka jalat tuleekin vähän sen yli, mutta pää on vielä hyvin kaukalon sisäpuolella ja kilotkin vielä riittää. :)

Ollaan käyty testailemassa erilaisia turvaistuimia ja tämän hetkiset suosikit on britaxin multi-tech ja maxi-cosin axiss fix. Kaksi tosi erilaista istuinta ja eri hintaisia, mutta molemmissa neiti tykkäsi istua ja molemmat oli sopivia meidän autoon. Toinen menis 25kg asti ja toinen 18kg ja molemmat pystyy laittamaan aluksi selkä menosuuntaan, jonka jälkeen sitten voi kääntää kasvot menosuuntaan. Ja vaikka meillä ei vielä kunnolla istuta muuta kun tuettuna niin tuo britaxikin oli tosi hyvä vaikka onkin pystympi malli. :) Mutta onneksi tässä on vielä vähän aikaa pohtia ja pähkäillä, että kumpi olis meidän neitille se sopivampi istuin. :)
 
Meilläki mennään vielä kaukalossa. Toivoin, että menis siinä lähes 1-vuotiaaksi, mutta oon alkanut epäillä ettei taida. Pää ei tuu yli, mutta luulen, että hartioista alkaa kinnata vastaan...

Me ollaan päätymässä seuraavaksi cybexin sironaan. Se menee ensin selkä menosuuntaan 5-pistevöillä ja jos sen kääntää kasvot menosuuntaan, se muuttuu palkki-istuimeksi. Ihan jäätävän kallishan se on, mutta mun vertailujen perusteella myös paras. Ajattelin pyytää mun serkkua tuomaan sen saksasta, kun se on siellä about 150€ edullisempi...
 
Meillä graco turvakaukalo, vielä osittain käytössä. Pitkien pohdintojen ja tutkimiseen jälkeen ostin klippan triofix turva istuimen +telakan. Siinä ollaan nyt opeteltu pieniä matkoja istumaan, kauppaan tms. Laitetaan siis telakan avulla selkä menosuuntaan. Saa olla siinä 18 kiloon asti, tai niin kauan kuin viihtyy selkä menosuuntaan. Sen jälkeen ilman telakkaa kasvot menosuuntaan. Mä oon kyl tykänny tuosta istuimesta tosi paljon, vaikka ei oo kovalla käytöllä ollutkaan. Ja se on tosi helppo siirtää autosta toiseen, meillä kun on kaksi autoa, millä kuskataan lasta.

Kaksi kertaa tyttö on nukahtanut istuimen ja yllättävän hyvässä asennossa nukkui, vaikka onkin istuimeen ihan ala rajoilla. Se on siis 9 kilosta alkaen. Ja muutenkin viihtyy siinä paremmin, kun näkee ulos ja vieressä istuvan. :-) mä voin suositella tuota! :-)
 
Hihahy, olikohan se just uudessa vauva lehden testissä se klippan. Siinä sanottiin et se on aika raskas? Jos se nyt se oli.. Tosin meillä ei kyl haittais sekään kun on vaan yksi auto missä istuin olisi aina paikoillaan.
 
No eihän se istuin mikään kaikkein kevyt oo, mutta mulle se ei oo liika painava ollu. Tosin meillä autot vierekkäin, niin ei tarvii kun pari metriä kantaa.
 
Mä en oo nyt ihan perillä näistä istuimista.. :oops: Oon nyt seuraillu noita myynti-ilmoituksia ja turvaistuimia näyttää olevan kaupan aika paljon. Mutten tohdi ostaa, ettei käy samallain kuin kaukalon kanssa aikoinaan. Ostin siis kaukalon ilman telakkaa ja sit myöhemmin ostin kaukalon telakalla kun en ollut sitä telakan olemassa oloa aiemmin tajunnut :rolleyes::grin Mutta siis, miten nuo turvaistuimet kiinnitetään? Pitääkö niissäkin olla joku telakka? Entä jos tahtoo sen selkä menosuuntaan? Meillä ei nyt vielä onneksi oo kiire kaukalosta luopua..mutta hyvähän se on vähän perehtyä asiaan..
 
No,kaikkihan riippuu istuimesta/kaukalosta. Noi asiat vaan pitää ottaa selville. Suurimman osan kaukalosta ja istumista saa kiinnitettyä myös turvavöillä. Jotkut ainoasta turvavöillä. Jos ostat yksityiseltä niin kannattaa varmaan googlettaa se malli hakattu millainen se on.
 
Yleensähän ne mallit mitkä on käännettäviä on telakallisia. Mut jos on etupalkki niin voi matkustaa kasvot menosuuntaan. Ja suomessahan olisi suositus et alle 4v matkustaa selkä menosuuntaan, mut kuin moni lapsi haluu matkustaa selkä menosuuntaan niin kauan?! :) Kannattaa varmaan ostaa semmonen mikä omasta mielestä on teille sopiva. Eihän kaikki tykkää kaikista. :wink Makunsa kullakin!
 
Joo, sillä mietin kun en yhdessäkään myytävässä istuimessa ole nähnyt erikseen mitään telakkaa.. Mietinkin jo, et kaikkiko kiinnitetään vain vöillä :rolleyes: Noita istuimia näyttää olevan miljoona eri mallia.. Hankala valinta eessä :eek:
 
Me tilattiin se Cybex Sirona ja siinä ainakin on isofix-kiinnitys eli eiks se oo sama kun telakka? :D

Ollaan tykätty kovasti. Istuin oli helppo asentaa ja se että sen saa käännettyä oven suuntaan, kun laittaa lasta istuimeen tai ottaa pois, on kyllä tosi tosi kätevä. Samoin se kallistus ominaisuus eli että lapsen saa enemmmän istumaan tai makaamaan riippuen siitä onko hereillä vai nukkuuko. Se meni myös yllättävän pieneen tilaan, etupenkin saa edelleen vedettyä ihan taakse, mikä oli mulle iso yllätys, kun pelkäsin vähän mahtuuko se meidän autoon edes.

Me laitettiin se selkämenosuuntaan ja toivon, että voitas se niin päin mahdollisimman pitkään pitää. Mutta jos tulee esim. matkapahoinvointia, niin sitten sen saa käännettyä kasvot menosuuntaan, jollon siitä tulee palkki-istuin.

Ei tietysti (onneks) olla testattu sitä kolarissa, mutta ainakin se tuntuu tukevalta. Itse asiassa tukevammalta kun meidän kaukalo...toivottavasti ei jouduta tosi paikassa koskaan testaamaankaan. Olihan se kallis, mutta ulkomailta tilaamalla säästi melkein 200€. Ja laskettiin, et jos se toinen lapsi meille joskus siunaantuu, niin ton pitäs toimia sitten hyvin hällekkin, kun sitten voidaan tyttö siirtää jo seuraavaan istuimeen :)
 
Meilä alkoi paino tulemaan vastaan kaukalossa (10kg) niin käytiin turvaistuin kaupoilla. Pitkän pohdinnan jälkeen päädyttiin tuohon britaxin multi-tech:n, koska siinä on kasvuvaraa, sen saa jokaiseen autoon laitettua kiinni (vyökiinnitteinen) ja neiti tykkää istua siinä. :)

Toinen vaihtoehtohan meillä oli tuo maxi-cosin penkki, mutta se olisi kohta jo pitänyt kääntää kasvot menosuuntaan vaikka neiti on vasta 72cm ja se oli pelkästään isofix kiinnitteinen, jota ei välttämättä löydy jokaisesta autosta. Tulipa myös huomattua, että auton penkeissäkin on niin paljon eroja, että se istuin ei välttämättä istu samallalailla omaan autoon, kun siihen testipenkkiin, mitkä kaupoissa on.
 
Pipridae, Isofixi tarkoittaa että autossa on itsessään omat paikat mihin istuin kiinnitetään. Se ei siis käy autoon missä ei ole Isofixiä. Jos ei sitten ole vyökiinnitystä mahdollista. Meidän auto on 2005 ja siinä ei ole isofixiä, enkä sen takia sitä edes halua kun istuin ei sitten käy joka autoon. Voihan olla että istuin on joskus myös isovanhempien autossa. Käyttöikä on kuitenkin pidempi kun kaukalolla. Siinä mielessä se telakka on kätevä kun se käy autoon kun autoon.
 
Takaisin
Top