Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

Mäkin mietin silloin aluksi, kun imetys oli todella vaikeaa, että kauanko jaksan väkisin yrittää. Kaikki hoki vain, että imetys on todella tärkeää ja tulen katumaan, jos luovutan liian aikaisin. Järkeilin kuitenkin niin, että pullosta vauva saa kaikki ravintoaineet ja masun täyteen oli se sitten korviketta tai pumpattua maitoa. Mutta jos olisin jatkanut imetystä väkisin, vauva olisi saanut väsyneen äidin, enkä varmasti olisi jaksanut seurustella ja sylitellä vauvan kanssa saatika lohduttaa, kun toinen itki masuvaivoja tuntikausia. Laitoinkin itselleni rajaksi kaksi kuukautta, jonka jälkeen siirtyisin pumppaamaan tai korvikkeisiin, mikäli imetys vielä takkuaisi. Imetys alkoi kuitenkin sujumaan ja olen siitä erittäin onnellinen.
Mutta vauva tarvitsee äidin, joka jaksaa, voi hyvin ja on läsnä. Muullakin kuin äidinmaidolla kasvaa , mutta äidin läsnäoloa ei voi korvata millään.
 
En mä tajuu mistä pullorumbasta täällä pelätään ? Siinähän ne pullot tiskaa kun muutkin tiskit, maito on aina hoitolaukussa mukana ja voin syöttää vauvan vaikka kassajonossa ilman että kukaan katsoo pahalla silmällä. Tyttö juo maidon huoneenlämpöisenä joten ei tarvi edes mikroa metsästää..yöllä otan viereen ja annan pullon suuhun minuun nojaten ja siihen molemmat nukahdetaan..eli ei vaikeeta ollenkaan.
4 lapsen äitinä mulla ei todellakaan oo aikaa pitää vauvaa tissillä aamusta iltaan, vaan haluan antaa mun aikaa tasapuolisesti kaikille lapsille.
Jokainen tehkööt kuten haluaa, mut mulle on turha tulla sanomaan et pulloruokinta olis jotenkin vaikeeta,kyllä se imetys sitoo niin paljon enemmän, kokemusta kun on molemmista.
 
Kai se on vähän omasta asenteesta kiinni, miten sen "pullorumban" ajattelee. Musta tuntuu, että pullojen ja korvikkeiden raahaaminen ois työlästä, mutta yhtä työläältä tuntuu valita aina karseet imetysvaatteet ja etsiä liikenteessä ollessa paikkaa, jossa imettää ja sitten miettiä, mitä muut sjattelevat, jos joutuukin imettämään vähänkään julkisesti. Mutta lapsi on ruokittava jollain tavoin kuitenkin :p
 
Kyllä on mukava kuulla että monella muullakin imetys sujuu hyvin!
Jotenkin ollut sellainen olo ettei oo sopivaa puhua siitä kun monilla ongelmia, tai suhtautuu imetykseen negatiivisesti.
Mä oikeesti tykkään imettää, se sujuu ongelmitta ja oon asiasta todella onnellinen (ja onnekas).
Toivottavasti voisin imettää vielä vuodenkin päästä.
 
Citrus: Minun mielestä saat kyllä olla tosi ylpeä itestäs! Itellä imetys on ollu tosi helppoa ja luontevaa, eikä oo ollu mitään ongelmia, MUTTA jos olisin ite saanu kaksoset niin tuskin olisin jaksanu imettää ja varsinkaan pumppailla 3kk! Hattua nostan sulle. :)
Mulla suoraan sanottuna ärsyttää tämä koko imetyshössötys kun joka paikasta tursuaa sitä! Kauhea tappelu imetyksen ja korvikkeen välillä, aivan niinkö se asia joskus tulis johonki lopputulokseen :D
Mie rakastan imettämistä ja olen onnellinen että se sujuu ongelmitta. Samalla harmittaa, että mies ei pääse osalliseksi tähän minun ja vauvan "symbioosiin" yhtä syvällisesti kun ehkä pullon kans.
Voi meitä äitejä! Tehdään just niinkö ite halutaan ja viis veisataan muiden mielipiteistä ja arvosteluista! :)
 
Olin tosi yllättyny kun luin jonku IL:n tekemän kyselyn tuloksia et neljännes suomalaisista ei hyväksy julki-imetystä!! Siis joka neljäs vastaan tuleva kattoo pahalla silmällä ku imetän lastani esim. kauppakeskuksessa tai kahvilassa!? Mä oon kerran imettäny vauvaa linja-autopysäkillä autoa ootellessani ja sen linja-automatkanki:wink sitä ei kyllä kukaan huomannu, kun vauva oli kantoliinassa ja päällä oli kantotakki, mutta hauska se tilanne oli joka tapauksessa;D.. Omalle lapselleni ja meidän perheelle olen ajatellut rintaruokinnan olevan parempi vaihtoehto, ja olen tyytyväinen, että se sujui nyt ongelmitta! Tarhdon myös jatkaa imetystä vähintäänkin vauvavuoden ajan. Katsotaan missä vaiheessa alkaa kyllästyttää tämä hormoonihöyryily:wink esikoista imetin 13kk ja se olisi ihan hyvä saavutus tälläkin kertaa:)
 
Mä olen ylpeä itsestäni, etten ollut itsekäs ja nöösi (omasta mielestäni, en siis todellakaan tarkoita että yleisesti joku muu olisi) vaan päätin sinnitellä kolme kuukautta, jonka jälkeen voin päättää uudestaan imetyksen jatkosta. Nyt poika 2,5 kk ja imetys sujuu jo ihan hyvin ja kotona kun pötkötellään samalla niin on jopa ihanaa. Maailman suloisinta on, kun poika kattoo tissiltä silmiin ja hymyilee. :love017

Oon mä kyllä pari kertaa antanut korvikettakin pullosta, kun on oltu jossain, missä imettäminen olisi ollut hankalaa.
 
Mä oon kyllä huomannut pahoja katseita imettäessäni julkisilla paikoilla. Enkä todellakaan imetä edes koko tissi paljaana vaan imetyspaidan luukusta, josta harva edes välttämättä huomaa, että imetän. Yritän vielä yleensä mennä vähän sivummalle imettämään jos mahdollista kunnioittaakseni heitä, joita toiminta häiritsee jotenkin. Silti näkee todella usein pahoja katseita ja välillä oikein käännytään ohikulkiessa vielä katsomaan ohitettua todella kiukkuisella ilmeellä. Kukaan ei ole vielä kehdannut tulla mitään sanomaan ja jos tulee niin sitten saavat kyllä kuulla kunniansa :p
 
Mitä pienempi lapsi sitä nopeammin on saatava ruokaa kun nälkä iskee. Jos joku ei pysty katsomaan kun vauva syö niin katselkoon muualle, sanon minä! :wink
 
Mä en kanssa ymmärrä tota miksi on paheksuttavaa imettää lasta. Eihän ihmisetkään mene mihinkään vessoihin syömään, miksi vauvan pitäis syödä jossain kuselta haisevassa vessassa tai jossain nurkassa missä ei kukaan näe. Maailman luonnollisin asia tuo imetys ja sitten jotkut ei kestä katella, katsojassa silloin ongelma - väittäisin! :mad::p
 
Kaikista järkyttävintä on omasta mielestä ollu ko sille Katri Sorsalle oli joku sanonu että julkinen imetys on sama asia ko julkinen runkkaaminen. Siis whaaaaaat??!! :eek:
 
Meillä menee korviketta 120-140ml /syöttö ja syöttöväli on meillä se 2-4tuntia. Yöllä syödään vain kerran ja pisin unipätkä on 4-5 tuntia.
Ihanaa citrus kun saatte jo nukkua kunnon öitä,itsekin odotan milloin saa nukkua yön heräämättä.

Mäkään kenenkään mieltä halunnut pahoittaa, halusin vaan tuoda pulloruokinnan faktaa esiin kun sitä pidetään niin hankalana.
Pääasia että vauvat kasvaa ja kehittyy ja saavat tarpeeksi ruokaa, oli se sitten pullosta tai tissistä..
 
Mulla on aina imetyspaita päällä kun lähdetään pidemmäksi ajaksi kotoa pois. Ei tulis mieleenkään näytellä kenellekään tissiä vaan imetys sujuu hyvin paidan luukusta, kotona vois sitten "revitellä" ilman muiden arvostelevia silmiä :grin

Mua ärsyttää tuossa imetystouhussa se, ettei ainakaan täällä mun kotikaupungissa ole näihin hoitohuoneisiin panostettu. On hoitotaso ja lasten potta ja se hoitohuone on siis yleensä invavessa, olis edes joku tuoli missä istua, mutta ei. Istutaan sitten pöntöllä imettämässä. Muistan joskus Tampere-ajoilta, että kauppakeskuksessa oli rivistö tuoleja ja äidit siellä imettämässä..oiskohan ollut Koskikeskuksessa tai jossain.
 
Meillä menee korviketta 120-210ml riippuen syönti välistä mikä on 1-4h. Yöllä on eka pätkän syömättä myös sen 6-8h. Eli periaatteessa vaan kerran syö yöllä koska toinen syöttö sattuukin sit 6-7 väliin aamulla ja siitä jää hereille jo :)
 
Tampereen Stockmannilla oli ainaki just tollanen penkkirivi imetystä varten. Ja tosi vähä tosiaan on kyllä huomioitu muissa hoitohuoneissa.. Mutta nopeesti kyllä oppii omasta kaupungista ne parhaat lastenhoitohuoneet ja ite ainaki helposti sitte suosin niitä kahvioita, liikkeitä ja kirppareita, joissa lapsen kans "asiointi" on huomioitu. Just pari viikkoo sitte istuskelin Metsolan liikkeessä imetystä varten varatulla sohvalla liikkeen perällä ja isompi lapsi leikki vieressä leikkipaikalla. Siinä samalla tein vähän kangasostoksia:wink Kyllähän nuo liikkeet hyötyy siitä kun huomioivat lapsiperheet ja saavat hyvää mainetta lapsellisten keskuudessa:) Kyllä esim. rossoon menee mielellään syömään lasten kanssa, kun tietää, että sieltä löytyy kiva leikkipaikka ja muitakin lapsellisia.
Tunnepitoinen asiahan tämä lasten syöttäminen on ylipäänsä! Kiinteidenkin kanssa saa kyllä itselleen paineita kasattua helposti kun aletaan vertailla montako pilttiourkillista kenenkin lapsi syö ja kuka näkee vaivaa laittaa lapsensa soseet itse.. Ja kuka taas ajattelee puhdasoppisen sormiruokailun olevan lapselle paras vaihtoehto:)... Tärkeä asia tuo ravinto ja herättää tunteita... myös ohikulkijoissa:D
 
Juu, jos imetys aiheuttaa närää kanssaihmisissä, niin kyllä tuo taaperoiden ruokailu myös tuntuu ihmisiä kuohuttavan.. Mä kävin nimittäin yksi päivä Hesessä Ellin kanssa, kun en aamulla kotoa lähtiessä tajunnut ettei terapioiden välillä ehditä käydä kotona syömässä - en siis ollut varannut mukaan oikeastaan mitään syötävää, vain juotavaa. No, otettiin ranskalaiset suolattomina ja nugetteja. Ja voi että se yksi vanhempi pariskunta antoi pahaa silmää meille! Elli vielä siinä syödessään katseli telkkarin ruudusta lastenohjelmaa, niin tuumasin viereisen pöydän vähän vanhemmalle pariskunnalle että harrastetaan nyt kaikki paheet lapsen kanssa yhdellä kertaa! :smiley-angelic008
 
Takaisin
Top