Soseita vai sormiruokaa?

Syökö vauvasi soseita vai sormiruokaa?


  • Kaikki äänestäjät
    33
Sekä että.Kiinteät aloitettiin jo 4kk iässä pienipainoisuuden vuoksi.Välillä vauva suostuu syötettäväksi,välillä on minä ite -päiviä.Usein mennään kahden lusikan taktiikalla tai syödään sekä sosetta että jotakin käsissä pysyvää.Puuro menee tuollaisesta pehmolusikasta jo aika hyvin omin käsin kun vaan täyttää lusikan valmiiksi.Yritän saada vauvalle kiinteitä vähän masuunkin asti mut myös pitää yllä mielenkiintoa itse syömistä kohtaan. :) Nyt kun on 6kk ikää täynnä ja tyttö istuu tuetusti,mietityttää kovasti millaista sormisyötävää jo uskaltaisi antaa.Aikeena on metsästää nuo täälläkin suositellut kirjat lukuun.
 
Meillä aloitettiin 5k iässä soseilla ja 6 kk jälkeen on kokeiltu myös sormiruokailua. Siinä olen turhautunut ruuan hävikkiin ja kauheaan sotkuun, joka ei muuten haittaisi mutta kun sinne masuun päätyy ehkä se 3 % :D soseilla mennään nyt vielä pääasiassa ja esim. hedelmiä, naksuja ym. olen lisäksi antanut sormiruokana. Meillä poika onneksi syö hyvin lusikasta.
 
Meillä on soseet aloitettu ja näin esikoisen kanssa kaikki on uutta ja ihmeellistä. Sormiruokailu kiinnostaa ja aiotaan sitä ainakin kokeilla kunhan tyttö vähän vielä kasvaa. Sotkuista puuhaahan se taitaa olla, mutta niin on tämä vauva arki muutenkin, aina välillä. :)
 
Vähän riippuu kuinka pitkään imetän, tutustutaanko kiinteisiin soseilla vaiko suoraan sormiruokailuun.
Vanhempien lasten kans alotin soseilla, mutta myös sormiruokailua saivat harjoittaa.
 
Vastasin kysymykseen, että kumpaakin, mutta aika pitkälti kyllä sormiruokaillen on jouduttu etenemään. Soseilla aloitettiin 4,5 kk iässä ja seitsemän kuun ikäisenä poikaa alkoi se homma tympiä siihen malliin, ettei enää suostunut syötettäväksi. Tässä vaiheessa soseita oli jo niin joka puolella ruokailun jälkeen, ettei sotku juurikaan sormiruokailusta pahentunut. Mahaan menevä määräkin kasvoi aika pian, kun poika hoksasi mihin suuntaan se ruoka kuuluu laittaa.

Teen nykyään omat safkat sillä ajatuksella, että poikakin voisi niitä syödä. Sormiruokailu sopii meille, kun olen itse vähän laiska keittiössä ja soserumba oli aika järkkyä kaikkine keittämisineen, soseuttamisineen ja pakastimisineen. (Palkintona uurastuksesta "en syö". :P) Annan myös melkein joka kerta pojalle lusikan tai haarukan käteen, jotta voi harjoitella. Nyt kolmen kuukauden jälkeen antaa taas syöttää iltapuuron ja imeskelee pussismuutieita, mutta muuten ateriat ei soseena uppoa.
 
Meillä on keskosena syntyneiden kaksosten kanssa aloitettu kiinteät neuvolan ohjeesta 3kk iässä, joten soseilla on menty. Vielä 6kk iässäkään tytöt eivät mitään vie suuhun itse, joten sormiruokailua on mahdoton harjoitella. :) Heti, kun istuvat ja ruoka alkaa kiinnostaa muutenkin kuin suu auki puurolusikkaa odotellen, kokeillaan meillä varman myös sormiruokailua. Kahden kanssa olisi aina helpompaa, mitä enemmän tekevät itse, vaikka alku varmasti onkin sotkua. Onneksi on koira siivoamassa jäljet. :D
 
Soseet aloitettiin 4 kk iässä, nyt 5kk ottaa lusikkaa omaa käteen ja vie suuhun. Kunhan syöttötuoliin päästään istumaan, niin aloitetaan sormiruokailuakin :) meillä koirat saavat tulla keittiöön, kun siellä ei syödä/ tehdä ruokaa, niin ei isompikaan sotku haittaa, kun on siivoajat odottamassa omaa vuoroaan :D ja esikoisen kanssa nyt vielä ehtii hyvin pyykätä.
 
Meillä mennään soseillen että sormiruokaillen. Soseina menee ruoat ja lisäksi sormiruokaillen maissinaksut, kurkkua ja porkkanaa :)
 
Meillä syödään nyt soseita, mutta kun 6kk tulee täyteen niin varmasti aletaan syömään myös sormiruokaa tai ainakin kokeilemaan sitäkin hiljalleen :)
 
Meillä aloitettiin soseet 4kk ikäisenä ja 6kk ikäisenä otettiin sormiruoatkin mukaan. Enemän on mennyt soseita kun sormiruokailu on aina hiukan sotkuista eikä sitten aina jaksa siivoilla. Nyt 1v poika harjoittelee lusikan käyttöä ja sormiruoatkin menee jo paljon siistimmin kunhan vain on nälkä ettei mene leikkimiseksi :)
 
Ajatuksena oli sormiruokailla ja antaa vähän soseita siinä sivussa. Noh! Lapsonen ei sitten suostunut ollenkaan syötettäväksi. Niinpä soermiruokaillen on menty. Vaikka sotkua tulee jonkun verran, niin pidän tätä silti laiskan ihmisen valintana. Teen meille yhteisen ruuan, syömme kummatkin itse eli minulla on oma rauha syödä ja vasta vikana tulee jotain ylimääräistä hommaa kun pitää siivota. Sitä sotkuakin on vaihtelemasti ja aina vaan vähemmän. On myös järkevää laittaa ihan vaan muutama pala tarjolle eikä koko höyrytyskattilallista.

Mun mielestä soseissa on niin paljon enemmän hommaa kun ne pitää erikseen valmistaa, soseuttaa, syöttää ja sit vielä siivota. Tai jos kaupan soseita syöttää niin siirtyminen niistä sileistä soseista normaaliin aikuisten ruokaan on vaivalloista ja hidasta. Nyt lapsi on syönyt alusta asti samaa kuin me vanhemmat. Päälle 1v syö siinä missä mekin kaikkea vähän suolaista kotiruokaa ja hän syö ja juo itse, haarukalla ja lasista. Tuntuu että monet soseita syöneet lapset alkaa nyt tutustua vasta ylikeitetyn makaroonin ja ihan hienoksi tehdyn jauhelihakastikkeen maailmaan, hitaasti.

Toki meissä ihmisissä on paljon eroja ja hyvä niin. Toiselle sopii sormiruokailu ja toiselle soseet. Oli se sitten vanhemmista tai vauvoista kiinni. Tärkeintä että pikkuiset kasvavat ja voivat hyvin :)
 
Takaisin
Top