Hammastarkastus raskaana

Aaltokukka

Kunnioitettu kommentaattori
Tammikuiset 2023
Helmikuiset 2023
Tiesittekö että vielä 1980- ja 1990-luvuilla on kaikki raskaana olevat päässeet ilmaiseen hammashoitoon mahd.pian positiivisen testin jälkeen.
Tuttavani, juuri eläkkeelle jäänyt hammaslääkäri nyt kovin ihmetteli sitä miksei ääneen edes neuvolassa puhuta siitä miten piilevä ien tulehdus voi "kiusata" istukkaa raskausaikana. Toki, kun kunnallisiin hammaslääkäreille on jo muutoinkin pitkät jonoy, niin siitä kai se hyssyttely sitten johtuu.
Kuulemma mitä aikaisemmin odottajat hampaansa hoidattaa sitä vähemmän veri roiskuu niitä raskausaikana korjaillessa tai hammaskiveä poistaessa. Myös sikiö alkaa aistimaan äidin kivun rv edetessä... joka kannattaa myös huomioida omia asioita alkuraskauden aikaan järjestellessään.
 
Tiesittekö että vielä 1980- ja 1990-luvuilla on kaikki raskaana olevat päässeet ilmaiseen hammashoitoon mahd.pian positiivisen testin jälkeen.
Tuttavani, juuri eläkkeelle jäänyt hammaslääkäri nyt kovin ihmetteli sitä miksei ääneen edes neuvolassa puhuta siitä miten piilevä ien tulehdus voi "kiusata" istukkaa raskausaikana. Toki, kun kunnallisiin hammaslääkäreille on jo muutoinkin pitkät jonoy, niin siitä kai se hyssyttely sitten johtuu.
Kuulemma mitä aikaisemmin odottajat hampaansa hoidattaa sitä vähemmän veri roiskuu niitä raskausaikana korjaillessa tai hammaskiveä poistaessa. Myös sikiö alkaa aistimaan äidin kivun rv edetessä... joka kannattaa myös huomioida omia asioita alkuraskauden aikaan järjestellessään.
Itse asiassa mun äidillä oli vielä 2000-luvun alussakin alkuraskaudesta ilmainen hammashoito. Muutamaa vuotta myöhemmin, kun itse olin raskaana niin ei enää ollut. 😣 Suomessa ilmaisen hammashoidon saatavuus on muutenkin huonontunut, omassa lapsuudessa 80-90-luvulla hammashoito oli joka vuosi ja nyt sitä tarjotaan silloin tällöin tuolloin. 🙄 Muistan myös lapsuudesta sen, kun meillä oli hammasharjat koulussa eka- ja tokaluokilla ja hampaat pestiin lounaan jälkeen. Hammashoitaja kävi aina opettamassa meille hampaiden harjausta myös koulussa. Hampaita värjäävä tabletti maistui oudolla tavalla hyvältä. 😂
 
Helsingissä oli ilmainen hammastarkastus odottajille esikoiseni aikaan 2016. Esitteessä luki että mukaan saa myös hammasharjan mutta sitä en saanut enkä kehdannut kysyä kun hammaslääkäri oli jotenkin kireä niin en halunnut yhtään enempää mitään ylimääräistä siihen. Taisi olla neuvolasta ekalla käynnillä kun sen esitteen sain ja sitten aikaa varailin ja se meni melkein raskauden puoliväliin muistaakseni.🤔
 
2013 esikoista odottaessa soitin hammaslääkäriin varatakseni ajan tarkastuksen. Sanottiin vaan että jono yli 6kk eikä raskaana olevat pääse sen ohi. Jäi silloin tarkastus tekemättä kun aikaa lopulta tarjottiin samalle viikolle kun lapsi syntyi.
 
Meille annettiin vuonna 2020 ekalla käynnillä joku lappu neuvolasta missä kerrottiin, että suositellaan tarkastukseen menoa, mutta ei siis ollut ilmainen ja sama homma, kun @Foreverfever että jonoa joka tapauksessa oli. Minäkään en siis käynyt. Nyt viimeisimmässä raskaudessa ei ollut asiasta puhetta.
 
Minä sain nyt raskauden ajalle parin kk päähän hammaslääkärin (ajan varaamisesta) ja mahdollisesti hammaslääkäri ohjaa sitten hammashygienistille. En tiedä onko nuo käynnit ilmaisia. Ilmaiseksi pääsin kuitenkin hammashoitajalle juttelemaan lapsen hammashoidosta ja sain purkkaa, hammaslankaimia, hammasharjoja mukaan.
 
Mielestäni molempia lapsia odottaessa neuvolassa suositeltiin hammaslääkärissä käyntiä. Esikoista odottaessa sen tein ja taisin päästä vähän jonon ohi, kun aika oli varsin nopeasti. Sitä en enää muista oliko ilmainen. Tämä oli 2014 Turussa. Kuopusta odottaessa en saanut käytyä.

Olen samaa mieltä kuin MinnaM. Omassa lapsuudessa kyllä oli hammaslääkäri/-hoitaja joka vuosi. Nyt ei tosiaan ole kuin silloin tällöin ellei ole jotain syytä. (Esikoisella oikomista niin ravataan siellä tiuhaan.)
 
Siirsin hammastarkastusta käsittelevät viestit omaksi aiheeksiin. On kuitenkin mielenkiintoinen aihe, joka herättää keskustelua. 😊 Löytyy näin helpommin, ja meni vähän ohi alkuperäisen ketjun tarkoituksen. Eli ei ollut kysymys ensiodottajalta. Jatketaan siis täällä keskustelua. 😊

Vargynja, admin.
 
Meille annettiin vuonna 2020 ekalla käynnillä joku lappu neuvolasta missä kerrottiin, että suositellaan tarkastukseen menoa, mutta ei siis ollut ilmainen ja sama homma, kun @Foreverfever että jonoa joka tapauksessa oli. Minäkään en siis käynyt. Nyt viimeisimmässä raskaudessa ei ollut asiasta puhetta.
Eipä asiasta minullekkaan 2023mainittu.
Ehkäpä tästä sitten kaikkiin tuleviin joka kuun odottajatketjuihin uusi yhteinen ketjun aloitus aihe : Aioitko käydä hammastarkastuksessa?
 
Mulle sanottiin neuvolasta alkusyksystä 2022, kun raskaus oli ihan alussa, että kannattaa mennä tarkastuttamaan hampaat mahd. pian. Kävinkin sitten, onneksi vielä silloin asuttiin Helsingissä ja sain ihan parissa päivässä palvelusetelin. 😊
 
Muokattu viimeksi:
multa kysyttiin neuvolan ensikäynnillä koska on viimeksi hampaat tarkastettu, ei tullut sanomista kun olin käynyt vuoden sisään loppukeväästä viime vuonna. Esikoisen raskaudessa olin myös hoidattanut hampaat yksityisellä puoli vuotta aiemmin. En tiedä mikä olisi tilanne jos edellisestä tarkastuksesta olisi pidempi aika.
 
Mä olen päässyt hyvin hammaslääkäriin raskaana ollessa, mutta hampaissa onkin ollut kaikenlaisia ongelmia niin senkin varjolla ollut helppo päästä... Mutta ainakin Pirkanmaalla toiminut systeemi.
 
Olin vuoden jonossa, jo ennen raskautta ja pääsin hammaskiven poistoon pari viikkoa ennen synnytystä. Neuvolassa kysyivät milloin olen viimeksi käynyt. Soitin ennen rakenneultraa, voiko aikaa kiirehtiä, mutta kuulemma raskaus ei ollut syy päästä jonon ohi.
Toisessa maakunnassa pääsi raskaana ollessa melko nopeasti suuhygienistille/hammaslääkärille, muistan kun poistatin reikiintyneen viisaudenhampaan alkuraskaudessa.
 
Eipä asiasta minullekkaan 2023mainittu.
Ehkäpä tästä sitten kaikkiin tuleviin joka kuun odottajatketjuihin uusi yhteinen ketjun aloitus aihe : Aioitko käydä hammastarkastuksessa?

Tämä on kyllä hyvä ajatus. 😊 Kenties niin vähän useampi saa tietoa asiasta, jos neuvolassa asiasta ei välttämättä kerrota.
 
2021 syksyllä Etelä-Pohjanmaalla neuvolan ensikäynnillä sai lapun mukaan myös hammastarkastuksen ajanvaraukseen 😊 aika olisi siis järjestynyt raskausaikana, en tiedä kuinka nopeasti kun unohdin varata kokonaan 😅 olisi varmaan maksanut normaali kunnallisen käyntimaksun, mikä se sitten onkaan. Nyt tässä raskaudessa Pirkanmaalla ei ole puhuttu hampaista mitään. Ajan varmaan saisi varata normaalien käytäntöjen mukaisesti ja varmaan normaalilla jonotusajalla (miten pitkä lieneekin). En oo vaivautunut vaikka varmaan pitäis viimein 😬
 
Olin tänään ensimmäisellä neuvolakäynnillä (Tampereella) ja juteltiin myös suun terveydestä. Suuhygienistin saa molemmat vanhemmat ilmaiseksi, hammaslääkärin tarkastusta suositeltiin omakustanteisesti lisäksi.
 
Espoossa pääsee raskaana ilmaiseksi tarkastukseen, mikäli vaan saa aikaa. Itse "röyhkeästi" käytin opiskeluoikeuttani ja hoidatin hampaat YTHS:llä 😇

en ymmärrä miksei vaan automaattisesti jokainen asukas saisi kutsun kerran vuodessa tai parissa hammastarkastukseen. Kun tuleehan se kalliimmaksi kun ei hoidata hampaitaan
 
Espoossa pääsee raskaana ilmaiseksi tarkastukseen, mikäli vaan saa aikaa. Itse "röyhkeästi" käytin opiskeluoikeuttani ja hoidatin hampaat YTHS:llä 😇

en ymmärrä miksei vaan automaattisesti jokainen asukas saisi kutsun kerran vuodessa tai parissa hammastarkastukseen. Kun tuleehan se kalliimmaksi kun ei hoidata hampaitaan
Minä sitten taas täällä Vantaan puolella kysyin tätä aikaa varatessani hammashoitolaan niin mulle kerrottiin että tuo ko ilmainen käynti tarkoittaa sellaista 30min opastusta eikä mitään tarkastusta/hoitoa 😏
 
On kyllä mennyt huonoksi hammashoito Suomessa, ainakin näiden viestien perusteella 😬. Omat kokemukset Suomalaisesta hammashoidosta ovat ennen v2006, ja silloin YTHS:n asiakkaana, ja sitä ennen kunnalliset palvelut lapsena, tuntui toimivan hyvin; hoitoon pääsi nopeasti ja tarkastuksia tehtiin säännöllisesti. Kiitos siitä, nykyään monet hammaslääkärit ihastelee hampaiden kuntoa jo röntgenkuvia katsoessaan, kun ei ole kuin yksi pieni paikka hampaissa.

Nykyisessä asuinmaassani työnantajan maksama vakuutus kattaa hammashoidon, ja siihen kuuluu tarkastus ja puhdistus 6kk välein. Tää perustuu ajatukseen, että säännöllisesti hoitamalla vältetään suuremmat ongelmat. Itsellä tulee aika aina varattua suoraan edellisellä käynnillä, joten tarkastuksissa tulee käytyä. Mulla sattui olemaan tarkastus ihan raskauden alussa rv4, ja nyt ensi kuussa on taas määräaikaistarkastus uudelleen. Me käydään nyt hammaslääkärissä perheenä, eli miehen ja esikoisen hampaat tarkastetaan samalla käynnillä ja sillä tavalla totutetaan lapsi hammaslääkärissä käyntiin.
 
en ymmärrä miksei vaan automaattisesti jokainen asukas saisi kutsun kerran vuodessa tai parissa hammastarkastukseen. Kun tuleehan se kalliimmaksi kun ei hoidata hampaitaan

Tämä olisi kyllä todella hyvä. Terveydenhuoltoa lakkaa kiinnostamasta hampaiden hoito, kun täyttää 18v.
 
Takaisin
Top