Millaiset Apgarin pisteet vauva sai?

Papereissa luki 9/9. Perätilasynnytys alateitse, mutta poika oli hyvässä kunnossa siihen nähden, ja oli pienikokoinen.
 
10/10. Kätilö totesi, että yleensä nopeissa synnytyksissä lapsi menettää pisteitä siksi, että synnytys on niin raju ja joskus lapselle tulee nopean synnytyksen rajuuden takia vammojakin, mutta tämä oli kaikin puolin kunnossa alusta asti.
 
1.9 alatiesynnytys
2. 8 hätäsektio syntyi siis hyväkuntoisena.
3.9 alatiesynnytys
4.1väri,5min 1 väri, 7min 2 väri ja pulssi. Syntyi hätäsektiolla kuolleena, saatiin elvytettyä ja täysin terve 18v nykyään.
 
Mitenkäs kun artikkelissa lukee, että maksimi on 10, niin eikö 9 pistettä ole silloin 9/10?
 
Mitenkäs kun artikkelissa lukee, että maksimi on 10, niin eikö 9 pistettä ole silloin 9/10?

Kyllähän se näin on; meidänkin vauva menetti yhden pisteen sinertävän värinsä takia. TAYSin synnytysvalmennuksessa sanottiin, että juuri kukaan ei saa 10 pistettä. Jos taas saa alle 9 pistettä, niin pisteytys tehdään myöhemmin uudestaan (Duodecim). Mistään paremmuusjärjestyksestä ei ole kyse, vaan vastasyntyneen hyvinvoinnin turvaamisesta tällä yhtenäisellä käytännöllä.
 
Mitenkäs kun artikkelissa lukee, että maksimi on 10, niin eikö 9 pistettä ole silloin 9/10?

Niin, meillä TAYS:n papereissa luki 9/9 joka kohdassa, missä Apgar-pisteet mainittiin, liekö sitten perätilan takia meillä ollut se maksimikin pienempi, en tiedä.
 
Meilläkin molemmilla merkattu 9/9, tiedä sitten onko eri paikkakunnilla eri käytännöt vai mistä johtuu :confused005
 
Joo tuo voi tosiaan olla, että 1min ja 5min pisteet on merkitty tuolleen 9/9. En itse ollut mitenkään tietoinen mistään heti synnytyksen jälkeen, kun olin jotenkin niin muissa maailmoissa, vaikkei epiduraalia kummempaa lääkitystäkään ollut, palasin tähän maailmaan jollain tasolla vasta sitten kun vauva oli jo puettu ja kaukalossa valmiina siirtymään osastolle mun kanssa. On saattanut joku kätilö tai lääkäri jotain mulle sanoakin noista pisteistä tai muusta, mutta en oikeasti muista.
 
1. 9/9
2. 9/9
3.9/9
4. 9/3/7
5. 9/9

Merkintätapa on tosiaan tuo 1min iässä/5 minuutin iässä(/tarvittaessa 10min iässä).
 
Aaa siis sillä ei tarkoitettukaan maksimia, vaan kauttaviivalla erotetaan eri hetkillä lasketut pistemäärät. Ei tullut mieleenikään, oppia ikä kaikki! :grin
 
Esikoinen sai 2/5. Sai keuhkokuumeen synnytyksessä eikä henki kulkenut, oli sininen ja veltto, mutta toipui kyllä sitten nopeasti.

Kakkonen sai ysirivistön ja kolmonen muistaakseni 8/9.
 
Poika sai 7/7/8. Hän syntyi kiireellisellä sektiolla, kun sydänäänet meni perätilasynnytyksen aikana liian heikoiksi. Oli siksi syntyessään ainakin vähän veltto ja kalpea tai sinertävä. En ihan muista mitä kätilö siinä puhui että mistä kohdasta kolmas piste meni ellei sitten ollut ettei saanut ensin väristä yhtään pistettä.
 
1.0syntyi kuolleena vuonna 2017.
2.Annettiin 1,5 ja 10 minuutin iässä pisteet. 1min iässä pisteet 1.5min iässä 2 ja 10min iässä 2.Yhteensä pisteitä 147.Syntyi 2019 maaliskuussa keskosena.
 
Takaisin
Top