Onko teillä samanlainen vuorokausirytmi?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko sinulla ja kumppanillasi samanlainen vuorokausirytmi? Meillä mies syö todella usein "aamupalaa" kun minä tai minä ja lapsi syödään lounasta. Mies samaten ryhtyy usein nukkumaan myöhemmin kuin minä. Ymmärrän että hän ei halua ehkä herätä seitsemältä, jolloin itse herään viemään lapsen hoitoon (vaikka olisi kiva jos se en olisi 95% kerroista minä joka herää), mutta kun häntä ei saa vielä kymmeneltäkään ylös sängystä jos ei ole pakko. :meh:
 
Meillä kans mies syö vapaa päivinä aamupalan usein samaan aikaan kun me muut syödään jo lounasta, joskus se lounas on miehen aamupala :rolleyes: mies nukkuu yleensä pari tuntia pidempään kuin me. Ja aamupalan syönti sillä venyy yleensä sinne lounas aikaan.
 
Meillä kaikki heräävät samaan aikaan. Tykkäämme yhteisistä aterioista enkä kyllä itse aamu-unisena olisi kovin aurinkoinen, jos minä olisin lapsen kanssa aamiaisella ja mies nukkumassa ja valmistaisin vielä lounaankin yksin ja siinä välillä aamutoimet ja päivän ohjelma.

Milloin teillä sitten mies on keskenään lasten kanssa ja äiti lepää / on vapaalla ?
 
Pääsääntösesti eri rytmeissä mennään, jo miehen epäsäännöllisen kaksvuorotyönki takia. Mutta yhteisinä vapaapäivinäki pitää erikseen sopia, että noustaan samaan aikaan tai että mies nousee pojan kans, muuten minä nousen pojan kans ja mies nousee joskus päivällä, kun valvoo peliensä kans pitkälle yöhön.
 
Mä olen iltavirkumpi, mutta lapsen myötä olen joutunut heräämään aikaisin ja oppinut menemään aikaisemmin nukkumaan. En kerta kaikkiaan jaksa, jos kukun puolille öin. Enpä katsoisi itsekään hyvällä, jos toinen vain nukkuisi niin pitkään kuin huvittaa - eri asia tietysti, jos tekee vuorotöitä.
 
Molemmat ollaan iltavirkkuja, yleensä myös tykätään nukkua aamulla ( paitsi minä nyt raskausaikana :banghead: )
Mies tekee niin epäsäännöllistä työtä että en voi sitä vaatia heräämään aamulla aikaisin, koskaan ei tiedä milloin hän pääsee seuraavan kerran nukkumaan.
Itse taas sesonki aikaan menen töihin n.10 ltä ja pääsen kotiin n. 02 joten se tietysti tulee nyt vauvan myötä muuttumaan koska hän tulee olemaan töissä mukana. Talvet sitten lepäillään, toivottavasti myös vauvakin siihen oppii :happy:
 
Melko samoissa rytmeissä mennään varsinkin arkisin. Mies herää aikaisemmin aamulla kun tykkää herätä ja juoda aamukahvinsa rauhassa. Seuraavana herään minä, ja poika viimeisenä kun herätän. Viikonloppuisin nukun pojan kanssa hiukan pidempään kuin mies, jos ei käy niin, että poika päättää herätä 4-5 aikaan aamusta ja kieltäytyy nukahtamasta uudelleen :facepalm: Iltaisin mennään me aikuisetkin nukkumaan hyvissä ajoin.
 
Mies on iltavirkku joka valvoo helposti yli puolenyön pelaillen. Minä menen 21-22 nukkumaan ja herään ilman lapsiakin siinä 6-7 aikaan. Mies herätellään viikonloppuisin 9-10aikaan mikäli ei ole vielä herännyt. En ajattele että eri rytmit olisi huono juttu, ilta on miehen omaa aikaa ja aamu minun, paitsi että ipanatkin toki heräilee. Esikoinen 6-7 aikaan ja taapero herätellään kasilta mikäli ei ole herännyt. Mies myös herää lasten kanssa mikäli pyydän että haluan nukkua. En osaa päiväunia nukkua joten päivälläkään en saa levättyä mikäli väsyttää, toisinkuin mies joka sammuu kun saa pään tyynyyn tai edes lähelle sitä.
 
Meillä lapset elävät omaa rytmiään ja mies vuorotyörytmiään. Osallistuu aina, kun se on mahdollista. Jos aamulla ei ole mikään kiire mihinkään ja ollaan molemmat kotona, antaa mies usein minun jäädä hetkeksi vielä lepäämään ja ottaa lapset jo aamupalalle.
 
Milloin teillä sitten mies on keskenään lasten kanssa ja äiti lepää / on vapaalla ?

Kun lapsi on kotona (eikä hoidossa) mies on lapsen kanssa ja itse lepään aina jossain välissä päivää. Tyypillisesti joko lounaan tai välipalan jälkeen. Hoitopäivinä hengähdän lapsen ollessa hoidossa ja yritetään hoitopäivän jälkeen kumpikin olla lapsen kanssa sillä muuten tulee isi/äitipula.
 
Milloin teillä sitten mies on keskenään lasten kanssa ja äiti lepää / on vapaalla ?

Hyvin harvoin. Ollaan yleensä kaikki olohuoneessa, ja minun oma aikani on arkisin siinä sohvalla kun poika on isänsä kanssa leikkimässä. Viikonloppuisin mies saattaa lähteä pojan kanssa ulos. Sitten jos minulla on joku sovittu meno (hieronta, lääkäri, joku kokous tms.), niin poika on isänsä kanssa. Olen yleensä max 3 tuntia pois kotoa niin, että mies on pojan kanssa kahdestaan, mies ei kykene vammansa vuoksi kovin kauaa pitämään täysipainoisesti huolta pojasta.
 
Arkisin ei ole, mies herää aiemmin ja väsähtää aiemmin, työstä johtuen. Välillä tietysti on myös yövuoroissa, joka muuttaa paljon päivärytmiä. Viikonloppuisin yleensä olen minä ensin hereillä. Kumpikin on kuitenkin luonteeltaan iltavirkkuja ja aamuntorkkuja, jos itse saisi päättää. Mies kyllä nukkuisi varmaan kuin muumi, talvella koko ajan ja kesälläkin pitkään, jos siltä kysyttäisiin.
 
Kyllä on, mutta poikkeuksia löytyy etenkin talvisin jos ukko joutuu lähtemään yöllä auraamaan. Silloin rytmi saattaa hetkellisesti kääntyä nurinniskoin.
 
Ikävä kyllä, molemmat kukkuu kaiket illat ja aamulla on vaikea herätä. Aika ihanaa jos puoliso olisi aina lasten kanssa heräämässä vapaaehtoisesti :)
 
Tavallaan on, tavallaan ei. Heräämme yhtä aikaa, itse menen lapsen kanssa ajoissa nukkumaan ja mies kukkuu. Aamulla taas miehestä ei ole mihinkään ainakaan kahteen tuntiin herättyään, kun me lapsen kanssa mennään ulos tai ruvetaan muihin kotiaskareisiin. Kun tulemme sisälle syömään ja nukkumaan, mies on päässyt jalkeille ja lähtee ulos hommiin tai asioilleen. Kun välipalan jälkeen menemme ulos, kauppaan ym. mies menee päiväunille. Jne jne. Eli olemme yhtä aikaa kotona ja hereillä, ei kuitenkaan tehdä yhdessä mitään melkein koskaan eikä olla samassa paikassa.
 
Mä kukun ja nukkuisin rauhassa 9-10 asti. Mies torkkuu jo seiskan uutisten jälkeen sohvalla ja siirtyy siitä siten makkariin kun mä alan sammuttelemaan valoja ja telkkaria joskus puolen yön paikkeilla.
Mies herää viimeistään kahdeksalta. Taapero heräilee myös kahdeksalta ja toisinaan miehet jättävät mut vielä torkkumaan hetkeksi ja tekevät aamutoimet (vaipanvaihto, päivävaatteet) keskenään. Useimmiten mä kyllä nousen samoihin aikoihin.
Taapero syö iltapuuron puoli kahdeksalta ja nukahtaa kymmeneltä.
 
Meillä minä olen aamuvirkku ja mies iltavirkku. Vauvan kanssa toimii hyvin, sillä mies voi huolehtia vauvan ensimmäisen yösyötön (yhdentoista ja yhden välillä), jolloin minä pääsen aikaisemmin nukkumaan. Vastaavasti huolehdin sitten loput yöheräämiset ja nousen aamulla vauvan kanssa aikaisemmin.
 
Arkena ei yhteistä aikaa juuri ole, kun minä herään töihin neljän jälkeen ja lasten mentyä nukkumaan kahdeksan jälkeen on jo pakko mennä itsekin. Mies huolehtii lapset hoitoon, kun menee itse kahdeksaan ja luonnollisesti valvookin pidempään, kun saa nukkua pidempään. Viikonloppuisin on paremmin yhteistä aikaa, ellen ole niin väsynyt, että on pakko päästä aikaisin nukkumaan univelkoja pois (mikä ei harvinaista ole, kun tahtoo arkena jäädä yrityksestä huolimatta unet liian vähälle).
 
Meillä minä olen aamuvirkku ja mies iltavirkku. Vauvan kanssa toimii hyvin, sillä mies voi huolehtia vauvan ensimmäisen yösyötön (yhdentoista ja yhden välillä), jolloin minä pääsen aikaisemmin nukkumaan. Vastaavasti huolehdin sitten loput yöheräämiset ja nousen aamulla vauvan kanssa aikaisemmin.

Meillä meni jako myös näin ja oli ihan toimiva ratkaisu. Toisinaan mies ottaa koko yön hoitaakseen, mutta yleensä minä luontevasti nousen aikaisin, joskus ennen lapsiakin.
 
Takaisin
Top