Menevätkö lapsenne virpomaan?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Käyvätkö teidän lapsenne virpomassa ja jos, milloin on virpomispäivä?

Täällä Varsinais-Suomessa se on palmusunnuntaina, ja kyllä meidän kaksi isointa lastamme ovat käyneet virpomassa naapurustossa. Tänä vuonna tosin olemme laivalla palmusunnuntaina, mutta sovittiin, että he saavat mennä lauantaina virpomaan lähellä asuville sukulaisille (mutta ei muille, koska päivä on väärä).
 
Meillä ei lapset käy, kun asutaan kaupungissa kerrostalossa, eikä tunneta ketään tästä naapurustosta. Julkisilla en jaksa lähteä kuljettamaan myöskään ympäri kaupunkia muutamien tuttujen luona. On yleensä järjestetty munajahti virpomisen sijaan. Tämä on yleensä tapahtunut palmusunnunnuntaina ja silloin myös virvottais jos virvottais :)
 
Todennäköisesti käy virpomassa mummuilla, vaikka ei asiasta mitään ymmärrä. Palmusunnuntai on täällä oikea päivä.
 
Meilläkin lapset virpovat palmusunnuntaina isovanhemmille, tädeille/enoille ja kummeille.
 
Olemme muuttaneet tähän maalle vajaa pari vuotta sitten, ja tänä vuonna ajattelin kierrättäväni 5-, ja 7-vuotiaan virpomassa lähitalot. Suunnittelen laittavani yhden vähän tuntemattomamman naapurin postilaatikkoon lappusen, jossa "varoitan" virpojista, ja numeroni, jos haluavat kieltäytyä kunniasta.
 
Meidän lapsuudessa virvottiin kaikille, ei tarvinnut olla tuttu. Siihen koko jännitys oikeastaan perustuikin. Ensin kysyttiin lupa virpomiselle, ihan kaikilta sitä ei herunut. Sitten ei muuta kuin seuraavalle ovelle.
Mutta siis onko tämä perinne ihan kuollut? Pahoittavatko suomalaiset nykyään mielensä virpojistakin? Ilmankos olen viime vuosina joutunut syömään itse virpojille varatut suklaamunat. Höh.
 
Meidän lapsuudessa virvottiin kaikille, ei tarvinnut olla tuttu. Siihen koko jännitys oikeastaan perustuikin. Ensin kysyttiin lupa virpomiselle, ihan kaikilta sitä ei herunut. Sitten ei muuta kuin seuraavalle ovelle.
Mutta siis onko tämä perinne ihan kuollut? Pahoittavatko suomalaiset nykyään mielensä virpojistakin? Ilmankos olen viime vuosina joutunut syömään itse virpojille varatut suklaamunat. Höh.
Kyllä vieläkin voi vieraille virpoa, mutta saalis on varmempi ja runsaampi kun käy tutuilla ja lisäksi välttää kaikki vaaramomentit sekopäisistä ihmisistä.

Jos poika isompana tahtoo virpoa, niin omassa taloyhtiössä voi kiertää, kun tunnetaan kaikki.
 
Meidän lapsuudessa virvottiin kaikille, ei tarvinnut olla tuttu. Siihen koko jännitys oikeastaan perustuikin. Ensin kysyttiin lupa virpomiselle, ihan kaikilta sitä ei herunut. Sitten ei muuta kuin seuraavalle ovelle.
Mutta siis onko tämä perinne ihan kuollut? Pahoittavatko suomalaiset nykyään mielensä virpojistakin? Ilmankos olen viime vuosina joutunut syömään itse virpojille varatut suklaamunat. Höh.

Olen kyllä lukenut niin paljon pikku virpojista ärsyyntyvien ihmisten viestejä, etten vaan enää uskalla luottaa, että virpominen olisi kaikille okei. Jonnekin voi kai nykyään netissä ilmoittaa, että saa virpoa. Lisäksi tulisi mieleen, että voisi omaan oveensa tai taloyhtiön ilmoitustaululle laittaa Palmusunnuntain lähetessä lapun, jossa toivotetaan virpojat tervetulleiksi. :)

Muistan omasta lapsuudestani pari pelottavaa virpomiskokemusta, joita en silloin kyllä säikähtänyt, vaan vasta näin äidin näkökulmasta jälkikäteen. :nailbiting: Ja se oli sitä kultaista 80-90 -lukua, saati sitten nykyaikana! :schoked025
 
Olen kyllä lukenut niin paljon pikku virpojista ärsyyntyvien ihmisten viestejä, etten vaan enää uskalla luottaa, että virpominen olisi kaikille okei. Jonnekin voi kai nykyään netissä ilmoittaa, että saa virpoa. Lisäksi tulisi mieleen, että voisi omaan oveensa tai taloyhtiön ilmoitustaululle laittaa Palmusunnuntain lähetessä lapun, jossa toivotetaan virpojat tervetulleiksi. :)

Muistan omasta lapsuudestani pari pelottavaa virpomiskokemusta, joita en silloin kyllä säikähtänyt, vaan vasta näin äidin näkökulmasta jälkikäteen. :nailbiting: Ja se oli sitä kultaista 80-90 -lukua, saati sitten nykyaikana! :schoked025

Hyvä idea laittaa virpojille lappu oveen, täytyypä kokeilla. Jos ketään ei tule, niin en ostele enää jatkossa virpomisevästä itselleni mässytettäväksi. :p
 
Meidän lapsuudessa virvottiin kaikille, ei tarvinnut olla tuttu. Siihen koko jännitys oikeastaan perustuikin. Ensin kysyttiin lupa virpomiselle, ihan kaikilta sitä ei herunut. Sitten ei muuta kuin seuraavalle ovelle.
Mutta siis onko tämä perinne ihan kuollut? Pahoittavatko suomalaiset nykyään mielensä virpojistakin? Ilmankos olen viime vuosina joutunut syömään itse virpojille varatut suklaamunat. Höh.
Näin meidänkin lapsuudessa mutta ainakin meidän paikkakunnalla alkaa perinteinen virpomisperinne olla "kuollu", suurinosa ei käy enää virpomassa, tai jos käy niin on isompi lapsilauma joista ehkä 1 pukeutunut ja 1 oksa missä ehkä 1,2 sulkaa ja kaikki haluavat kuitenkin palkan..omassa lapsuudessa virpomisvaatteisiin panostettiin, samoin oksat koristeltiin ja jokainen virpoja ketä halusi palkan antoi oman oksan..meillä on käynyt nykyään ehkä 2-4 tuntematonta lasta per pääsiäinen ja kerran yhdet lapset tulivat "virpomaan" normivaatteissa ja olivat katkaisseet jostain koivusta tyhjän oksan joka oli sitten heidän virpomisoksansa..no meillä lapset sen verta pieniä etteivät voi vielä yksin virpoa, mutta tiiän että meiän naapurosta suurin osa ei edes avaa oviaan virpojille..
 
Näin meidänkin lapsuudessa mutta ainakin meidän paikkakunnalla alkaa perinteinen virpomisperinne olla "kuollu", suurinosa ei käy enää virpomassa, tai jos käy niin on isompi lapsilauma joista ehkä 1 pukeutunut ja 1 oksa missä ehkä 1,2 sulkaa ja kaikki haluavat kuitenkin palkan..omassa lapsuudessa virpomisvaatteisiin panostettiin, samoin oksat koristeltiin ja jokainen virpoja ketä halusi palkan antoi oman oksan..meillä on käynyt nykyään ehkä 2-4 tuntematonta lasta per pääsiäinen ja kerran yhdet lapset tulivat "virpomaan" normivaatteissa ja olivat katkaisseet jostain koivusta tyhjän oksan joka oli sitten heidän virpomisoksansa..no meillä lapset sen verta pieniä etteivät voi vielä yksin virpoa, mutta tiiän että meiän naapurosta suurin osa ei edes avaa oviaan virpojille..

Joskus on joku yrittänyt kerjätä rahaa juuri tuolla tavalla, olen lähettänyt kotiinsa askartelemaan ja pukeutumaan. Kaikenlaista sitä.
 
Huh. Tuollaisille ei ovea pidäkään avata. Meillä koko leikin suurin hauskuus on virpomisoksien teko (olen itse laiska askartelemaan lasten kanssa, joten muutamat kohdat vuodessa ovat huippuhetkiä, kun saa äidin kanssa väkertää :shy:), ja tietty naamioituminen.

Josta tulikin mieleen, miten pojat pitäisi pukea? :confused004
 
Huh. Tuollaisille ei ovea pidäkään avata. Meillä koko leikin suurin hauskuus on virpomisoksien teko (olen itse laiska askartelemaan lasten kanssa, joten muutamat kohdat vuodessa ovat huippuhetkiä, kun saa äidin kanssa väkertää :shy:), ja tietty naamioituminen.

Josta tulikin mieleen, miten pojat pitäisi pukea? :confused004

Pääsiäispupuksi? :love017
 
Meillä on pojatkin pukeutuneet noidiksi, samoin muistan lapsuudesta, että niin oli kaikki naapurustonkin pojat.

Meillä ei tänä vuonna virvota. Aiempina vuosina on käyty lasten isoisovanhemmat virpomassa, jotkut kummit ja mun vanhemmat. Tänän vuonna jää tosiaan väliin kaikki muut paitsi mun äiti jonne lapset menee sunnuntaina hoitoon :)
 
Meidän poika ei ainakaan vielä tänä vuonna virvo. Ellei sitten päiväkodissa saa päähänsä haluavansa. :D En kuitenkaan usko että hän haluaa mennä soittelemaan naapureiden ovikelloja vähän ujompi kun on. Jos nyt virpomaan päätyy niin saa kiertää naapuruston. Jonkun verran täällä on pieniä virpojia näkynyt. Pukeutuneet ovat, mutta oksat on olleet vähän aneemisia. Itse kiersin pienenä naapurustoa. Asuin pienellä paikkakunnalla ja kaikki oli vähintään nähnyt ja yleensä virpojiin suhtauduttiin hyvin. :) Niin ja palmusunnuntaina virvotaan.
 
Meidän lapsuudessa virvottiin kaikille, ei tarvinnut olla tuttu. Siihen koko jännitys oikeastaan perustuikin. Ensin kysyttiin lupa virpomiselle, ihan kaikilta sitä ei herunut. Sitten ei muuta kuin seuraavalle ovelle.
Mutta siis onko tämä perinne ihan kuollut? Pahoittavatko suomalaiset nykyään mielensä virpojistakin? Ilmankos olen viime vuosina joutunut syömään itse virpojille varatut suklaamunat. Höh.

Mekin virvottiin kaikille. Ja kyllä nuo meidän isommat lapsemme ovat käyneet vieraillakin, ja suhtautuminen on onneksi ollut ihan hyvää. :)
 
Me käytiin lapsena myös naapuritaloissa. Ei niitä montaa ollut. Lähimmän naapurin kanssa oli sunnuntait aina sekaisin, koska hän odotti pääsiäissunnuntaina meitä usein. :hilarious:

Oma esikoinen on huonosti halunnut lähteä virpomaan, pari kertaa käynyt kun vähän tuuppinut. Mutta eikös hän eilenaamulla sanonut haluavansa tänä vuonna mennä. Totesin, ettei nyt onnistu, olen töissä ja oksatkin keräämättä,jne. Olen tosi tylsä :oops:

Mutta meillä virpomisen sijaan tehdään munajahti. Yleensä olen piirtänyt kartan minkä mukaan saa etsiä munia. Kakkoselle ei tarvitse vielä tänä vuonna virpomista eikä munajahtia miettiä, kun ikää 16kk :grin
 
Lapsena kyllä kierrettiin kaikki kauimmaisetkin "naapurit" n 2-3km säteellä, lähellä kun ei ollut kuin muutama naapuri jossa tohti käydä :D Palmusunnuntaina virvottiin kotona, mummolassa pääsiäisenä. Eli ihan leuhkista kun sai kaks kertaa aina virpoa :D oksia koristeltiin aina vähän liikaakin ja jokainen virpoja antoi yhden oksan. Nykyään kun virpojia käynyt, saattaa olla jopa 5-6 tyyppiä joista just yks sen oksan antaa ja kaikille pitäis jotain antaa. Mun mielestä menny tosi ahneeksi koko touhu..
Lapset kyllä tahtois virpomaan, voishan niiden kanssa mummulan naapurit kiertää, siellä kun todennäköisesti ollaan. Oksat pitäis vielä kerätä ja koristella. Kinderit ollaan myös piilotettu lapsille joko pääsiäisenä tai sit palmusunnuntaina.
 
Takaisin
Top