Maaliskuun mietteet

Viajante

Päivystävä dosentti
Heinämammat 2017
Marraskuun äidit 2019
Tein meille ekan kuukausiketjun yleiselle jutustelulle :)
 
Meillä muu perhe oli viikonlopun vatsataudissa ja eilen alkoi minun vuoroni. Tämä on kyllä oiva keino saada ajatukset pois raskaudesta, kun ei jaksa miettiä mitään muuta. :wink
 
Kiitos! Kiva tälläinen ketju :)

Vatsatauti on kyl kurja, meillä onneksi jo monta vuotta vältytty siltä kun lapset jo isompia
 
Meillä ei vielä ole tautirumba ennättänyt edes alkaa esikoisen kanssa, kun ei käy hoidossa. Veikkaan että saatiin tämä kotiin palatessa seutulasta. Mies sairastui ensiksi, sitten lapsi ja viimeisenä itse.
 
Tänään tuli eteen ensimmäinen ”salailun” probleema. Kollegat tykkää käydä sushi lounaalla ja olin viime viikolla ennen plussa uutisia lupautunut lähtemään sushille. Itte rakastan myös sushia varsinkin lohi susheja ja tietenkin runsaasti inkivääriä. Eilen kävin läpi noita ruokasuosituksia niin siinähän pitää varoa lähes kaikkea mitä sushissa on. :nailbiting: Ei ollut elämäni helpoin sushilounas ku yritti tiirailla että ei ole kypsentämätöntä kalaa eikä levää. :grin
Mutta selvisin ilman epäilyitä :rolleyes:
 
Heh, voin kuvitella tilanteen. Jäikö siellä montaakaan lajia maisteltavaksi?

Muistan kun esikoisen kohdalla sattui kahdet työpaikan pikkujoulut/kickoffit ekalle kolmannekselle. Enkä ollut ikinä ennen lasiin sylkenyt vastaavissa tilaisuuksissa. Nyt saa olla onneksi kotona, paljon helpompaa tämä alkuvaiheen salailu. :)
 
Missä vaiheessa olette ajatelleet kertoa työpaikalla? Mä en yhtään muista miten aikaisin kerroin viimeksi, oliskohan ollut ekan ultran jälkeen. Ajattelin että kerron kyllä työparille jo aikaisin jos alkaa yrjö lentää aamuisin niin ei tarvitse salailla, luotan ettei hän vielä kailota kaikille muille asiaa.
 
Mun oli pakko kertoa esimiehelle heti, kun meillä töissä potilaita joita ei voi hoitaa raskaana ollessaan. Muille työkavereille varmaan sitten vasta ultran jälkeen.
 
Kerron ultran jälkeen vasta töissä. Yritän pitää salassa, vaikka hajut ällöttää tällä hetkellä melkoisesti ja aamut aika huonovointista aika, niin saa nähdä miten onnistun.
 
Mä pohdin kanssa että olisin kertonut vasta ekan ultran jälkeen, mutta kaipa se on pakko tuoda esiin jo nyt. Meillä on kehityskeskustelut meneillään ja tää vaikuttaa olennaisesti siihen... :hilarious:
ajattelin muotoilla asian niin, että ”olen tehnyt positiivisen raskaustestin, mutta mitään en tiedä ennenku itse näen tai kuulen.”
 
Eihän se pitäisi sun ura-tai ammatilliseen kehitykseen mitenkään vaikuttaa, yleisesti ottaen ainakaan. Itse ajattelisin, että mitä jos raskaus meneekin kesken ja sen takia jotain työhön liittyvää olisi pistetty hyllylle tai odottamaan parempia aikoja.
Tiedän kyllä tunteen, itse kävin työhaastatteluissa just kun olin plussannut ja mietin kovasti että onko mun velvollisuus kertoa raskaudesta jos valinta osuisi kohdalle. Ei osunut, joten ei tarvinnut miettiä asiaa sen enempää :)
 
Eihän se pitäisi sun ura-tai ammatilliseen kehitykseen mitenkään vaikuttaa, yleisesti ottaen ainakaan. Itse ajattelisin, että mitä jos raskaus meneekin kesken ja sen takia jotain työhön liittyvää olisi pistetty hyllylle tai odottamaan parempia aikoja.
Tiedän kyllä tunteen, itse kävin työhaastatteluissa just kun olin plussannut ja mietin kovasti että onko mun velvollisuus kertoa raskaudesta jos valinta osuisi kohdalle. Ei osunut, joten ei tarvinnut miettiä asiaa sen enempää :)
No mulla on töissä sellasia ominaisuuksia, joihin tää raskaus vaikuttaa kyllä. Olen siis hoitoalalla. Niin jos nyt kävisikin niin ikävästi, että menisi kesken, niin on helppo lisätä ne hyllylle laitetut asiat työnkuvaani, kuin nyt lisätä ne ja sitten olenkin melkein kaksi vuotta pois kuvioista. Oon onneksi jo selvitellyt ammattiliitosta oikeuksiani työsuhdeasioiden suhteen, joten luottavaisin mielin olen. Meillä on hyvä lähiesimies, jonka kanssa varmasti saa asiat selviksi.
 
Muokattu viimeksi:
Heh, voin kuvitella tilanteen. Jäikö siellä montaakaan lajia maisteltavaksi?

Muistan kun esikoisen kohdalla sattui kahdet työpaikan pikkujoulut/kickoffit ekalle kolmannekselle. Enkä ollut ikinä ennen lasiin sylkenyt vastaavissa tilaisuuksissa. Nyt saa olla onneksi kotona, paljon helpompaa tämä alkuvaiheen salailu. :)

Joo tais aika monta jäädä syömättä ja oli aikamoista räpellystä. o_O

Mä oon ajatellu oottaa kertomista niin pitkälle kun on mahdollsita. Ensimmäisen ultran jälkeen läheisille paljastan jollen jää kiinni äidille yhteisellä laivamatkalla joka on ennen sitä. Töissä kerron varmaan ennen kesälomia jos pystyn siihen asti pitämään sen salassa, tai sitten saa elokuun loppupuolella ison yllärin. :laughing001
 
Nyt oon kyllä vähän huolissani, kun nyt aamupissan mukana tuli vaaleanpunaista vuotoa emättimestä ja osittain myös semmosta rusehtavaa vanhanveristä. Mitään kipuja ei sen suuremmin ole, mutta silti mietityttää. Määrällisesti siis sitä ei ollut paljon, sen verran että paperi värjääntyy...
Tunnustelin kohdunnapukkaa ja oli jotenkin valunut alemmas, en oikein osaa sanoa oliko muuttunut pehmeämmäksi. Että näinköhän tämäkin vaan menee kesken... huomenna olis tarkoitus tehdä uusi digi ja kuvotus on ollu mukana eilisillasta ja jatkuu nyt heti aamusta lievänä. Ja rinnat on edelleen kipeät, että pieni toivo on vielä silmäkulmassa...
 
Toivotaan että on turha huoli nuo vuodot! Eikös pienet tiputtelut kuulu asiaankin.. mutta kyllä minäkin säikähtäisin jos verta näkyisi vaikka olenkin lukenut että se on ihan normaali raskausoire. Pidän kovasti peukkuja ja varpaita pystyssä kaikille että olisi turha säikytys!
 
Uutukainen: toivottavasti on vaan harmitonta vuotoa! Mulla on tokassa raskaudessa ollut vuotoa 6+ vkolla , mikä sit loppu kunnes alkoi rv 20 uudelleen. Vuoteli pari viikkoa ja olin ihan paniikissa, mut mitään ei löytynyt. Sama oli kolmannessa raskaudessa, et n rv 19 oli yks aamu pönttö veressä ja sen jälkeen vuoteli muutaman viikon, mut kaikki oli hyvin.

Mä en ees uskalla kokeilla kohdunsuuta :D Tekisin varmaan ihan omia johtopäätöksiä ja tressaisin turhaan...
 
Uutukainen: toivottavasti on vaan harmitonta vuotoa! Mulla on tokassa raskaudessa ollut vuotoa 6+ vkolla , mikä sit loppu kunnes alkoi rv 20 uudelleen. Vuoteli pari viikkoa ja olin ihan paniikissa, mut mitään ei löytynyt. Sama oli kolmannessa raskaudessa, et n rv 19 oli yks aamu pönttö veressä ja sen jälkeen vuoteli muutaman viikon, mut kaikki oli hyvin.

Mä en ees uskalla kokeilla kohdunsuuta :D Tekisin varmaan ihan omia johtopäätöksiä ja tressaisin turhaan...
No tää on nyt tämmöstä vanhanveristä eli ruskeeta. Eikä mitään kirkasta. Aamulla jomotti pariin otteeseen, mut enpä kerenny työpäivän aikana pahemmin miettiä... nyt tosiaan rusehtavaa, ei niinkään punaista tuo vuoto. Eikä siis edes varsinaisesti vuoda, vaan pyyhkiessä jää emättimen suulta paperiin... aamulla oli siis semmosta rusehtavaa ja hennon punaista. Ei siis mitään menkkavuotoa.

Tänään siis 5+4
 
Haluaisin kertoa töissä mahdollisimman myöhään, ettei raskaus vain tule vaikuttamaan työhöni. Olen sijaisena ja haluaisin kyseisessä työpaikassa olla äitiysloman alkuun asti. Olen töissä pienen kylän terveyskeskuksessa sairaanhoitajana. Täältä on aika pitkä matka muihin terveyskeskuksiin, joten kaikki neuvola- ja labrakäynnit täytyy tehdä omalla työpaikalla. Kauaa en varmaan onnistu raskautta pitämään piilossa.
 
Haluaisin kertoa töissä mahdollisimman myöhään, ettei raskaus vain tule vaikuttamaan työhöni. Olen sijaisena ja haluaisin kyseisessä työpaikassa olla äitiysloman alkuun asti. Olen töissä pienen kylän terveyskeskuksessa sairaanhoitajana. Täältä on aika pitkä matka muihin terveyskeskuksiin, joten kaikki neuvola- ja labrakäynnit täytyy tehdä omalla työpaikalla. Kauaa en varmaan onnistu raskautta pitämään piilossa.
Raskaus ei ole peruste olla jatkamatta työsopimusta (jos olet määräaikaisella sopimuksella, kuten minä). Varmistin tämän itse Tehystä tällä viikolla.
Eikä sen pitäisi vaikuttaa mitenkään sun työhön. Tietysti, jos sun työhön liittyy esim. väkivaltaisten potilaiden hoitamista tai muita tehtäviä, jotka voi vahingoittaa sua tai sun lasta, esimiehen pitäisi fiksuna pyrkiä minimoimaan kaikki riskit.
Jos sua mietityttää sun työasiat raskauden suhteen, kannattaa ottaa yhteyttä Tehyyn. Tietysti olettaen, että kuulut Tehyyn. :playful:

Edit: Ja mä olen siis töissä yo-keskussairaalan vuodeosastolla
 
Takaisin
Top