Vuodelepoon määrätyt

Kyfi1058240

Silmät suurina ihmettelijä
Moi!
Sattuukohan täällä olemaan uudelleen synnyttäjiä,jotka olisi määrätty vuodelepoon kohdunkaulan ennenaikaisen kypsymisen vuoksi?
Millä viikolla?
Paljonko oli kaulan pituus?
Kuinka pitkälle pääsit vauva masussa?
Miten sait järjestettyä muiden lasten hoidon?

Itse jouduin tässäkin raskaudessa 23+5 sairaalan kautta kotiin makoilemaan.
 
Hurjasti tsemppiä!!
Oliko samanlaista myös ensimmäisessä raskaudessa?
Mulla oli esikoisesta jo ennenaikaisuuden riski, kun melko kovatkin supistelut alkoivat joskus rv 18 tienoilla.
Hän kuitenkin pysyi masussa ja käynnisteltiin 40+0, syntyi siitä 40+2.

Kakkosesta sitten nuo ennenaikaiset supistukset kiusasivat jo todella varhain ja vuodelepoon jouduinkin sitten viimein rv 30+5 vuodelepoon. Kohdunkanavaa oli tällä hetkellä enää 1,5cm jäljellä. Otettiin myös Actim Partus testi, joka oli positiivinen. (Tämähän tosin ei käsittääkseni mikään kovin spesifi testi oo)
Oli siitä onnekas tilanne että mies oli jäänyt työttömäksi ja oli kotona, joten hoiti esikoisen ja itse sain levätä. En siis joutunut jäämään osastolle, vaan sain mennä kotiin.
Sitten 32+4 tilanne olikin jo parempi ja kohdunkanavaa oli 2,5cm. Hän syntyi lopulta 40+4. :)
 
Mulla oli esikoisesta sama tilanne täysin samalla viikolla. Ja lääkärit sanoivat,että jos päästään sen samaisen viikon yli,niin ennuste on hyvä. No,eipä päästy!

Supistuksia on ollut jonkin verran,kuitenkin levossa noin 10-15 päivässä,mutta kun kaula alkoi lyhenemään(lyheni siis viikossa 3cm!),niin en huomannut olossani mitään isompia ongelmia. Vaikka mielestäni vielä kuulostelin oloani tarkemmin. Nyt kaulaa jäljellä 1,7cm.

Nyt sukulaiset hoitavat esikoista ja mies illat ja vkl ja olen tosiaan vain maannut. En edes syö istuallaan ennen kuin ensi viikon kontrolli on käyty.

Kiitos tsempeistä ja katsotaan miten pitkälle päästään!
 
Esikoiskaksosista jouduin supistelujen vuoksi sairaalaan 23+4, kaulaa jäljellä 2,3cm ja sisäsuu laajasti auki. Ei muuta kun täyteen vuodelepoon ja lääkitys päälle. Ensin näytti hyvältä mutta kun pääsin kokeilemaan liikkumista supistukset käynnisty uudestaan ja kaulakin oli taas lyhentynyt.
Sain kovemmat lääkkeet ja kiireellisen siirron Naistenklinikalle kun uskoivat että synnytys lähtee kunnolla käyntiin rv 24+3. Ei onneksi lähtenyt ja pääsin viikon päästä kotiin.

Rv 34 saakka makasin vaakatasossa, wc reissuja lukuunottamatta. Kerran päivässä uskalsin istualtani syödä ja kerta viikkoon kävin istuen suihkussa. Ultrattavana kävin 10pvä välein.

Lopulta täysaikaisuuskontrollissa oli kaula kadonnut kokonaan ja paikat 3cm auki, mutta käynnistykseen mentiin silti ja tuplat syntyi rv 37+6
 
Kahdessa viimeisessä supistusten takia, mutta sain pötkötellä kotona. Olisiko ollu just jotain 25 viikon tietämillä. Loppujen lopuksi molemmat käynnistettiin. Ja käynnistykset kesti 4vrk ja 9vrk. Että se siitä minun kohdalla... saa nähdä kuinka nyt käy.
 
Molemmissa raskauksissa rv 16 tienoilla alkoi supistelut (ja muutokset kohdunkaulalla) jonka jälkeen nelisen viikkoa kotona sairaslomalla käytönnössä vuodelevossa. Loppuajan pystyin normaalisti olemaan töissä vaikka ajoittain supisteluja olikin. Eka syntyi rv 39+4 alateitse ja toinen rv 39+0 sektiolla.
 
Mä jouduin esikoisen aikana kovien supistusten vuoksi vuodelepoon kotiin rv15+2 ja rv 20+ jotain todettiin et on kohdun kaula kypsynyt ja lyhentynyt en muista mittoja.. Jatkettiin makuu asennossa oloa ei mitään saanu tehdä.. Lääkäri sanoi jollei onnistu nii he makuuttaa mut sairaalaan.. Rv 30 olin vissiin auki ja rv 35 sanottiin et syntyy nyt mut rv 36 mun esikoinen nosti päänsä ylös kanavasta ja supistukset lakkasivat seinään ja lopulta rv 39 syntyi sektiolla terve täysaikanen lapsi.
 
Esikoisesta olin vuodelevossa sairaalassa 28+1 alkaen kun lapsivettä tihkui, supisteli sekä kanava hävinnyt kokonaan ja sormelle auki. Syntyi 32+6.
Toinen syntyi nopeasti 28+5, vuorokauden olin sairaalassa. Viikkoa ennen kävin kontrolliultrassa ja kaulaa oli silloin 2,6 cm ja lääkärin mukaan ennenaikainen synnytys ei olisi todennäköinen, en saanut mitään rajoituksia tai kehotusta ottaa rauhallisemmin. Sairaalassa kanava hävinnyt ja paikat taas auki ja vauva todella alhaalla. Toki toissynnyttäjillä tilanne hieman toinen, paikat voi kypsyä hyvissä ajoin eikä se välttämättä meinaa mitään.
Käsittääkseni vuodelevosta ei ole tieteellistä näyttöä ennenaikaisen synnytyksen ehkäisyssä, jos ei ole todettu kohdunkaulan heikkoutta tai mikäli kanavaa on yli 2,5 cm jäljellä.
 
27+4 jouduin vuodelepoon yliopistosairaalaan jolloin kohdunkaulaa oli jäljellä 1,2cm sisältä aueten. Kohdunkaulan tilanne välillä parani - välillä heikkeni Alimmillaan alle senttiin. Hoidoksi kokeiltiin Arabian pessaaria. Ja toki kortisoni oli annettu. Supistuksia ei ollut, vaan tilanne eteni salakavalasti, niin supistuksia ehkäisevää ei tarvittu.
Makuultani vessa- ja pian suihkuluvilla sinne rv 32 saakka jolloin sain siirron kotikaupunkiin keskussairaalaan. Viikko siitä pääsin kotiin pariksi viikkoa, kunnes takaisin sairaalaan muutamaksi päiväksi kun tutkiessa pessaaria irtosi ja kuulema vauvan varpaat tuntui tutkiessa. :D Seuraava kotiutus rv35+4 ja seuraavana aamuna menikin vedet ja poika syntyi sektiolla jalkatarjonnasta rv35+5.
Eli kannatti makoilla se vajaa 8 viikkoa joista kuutisen sairaalassa, kun niin pitkälle päästiin :Heartred
Hän on esikoisemme, joten hoitoa ei tarvinnu miettiä kuin välillä koiralle ja sekin pääsi aina mummulaan.
 
Täällä yksi riskialtis ihminen makoilee Naikkarilla nyt.Viikot 21+6 nyt ja lauantaina menin päivystykseen kun oli erikoista tuntemusta vatsassa.Lääkäri katsoi ultralla lauantaina vauvan ja sillä oli kaikki hyvin katsoi myös kohdunkaulaa kohdunkaula oli pehmeä ja jäljellä enää 1,5cm.Suoraan lepoa ja sänky kallistuneena pää alaspäin hiema.Maanantaina katsottiin uudestaan tilanne sama ja sänky normaaliksi.Tänään laitetiin pessaari ja laitto sattui ja jomottutti nyt illasta/yöstä alkanut uudestaan jomotuttamaan.Edellinen raskaus päättyi kohtukuolemaan ja kaikki raskaudet ovat alkaneet hoitojen kautta ja yritystä yhteensä 5v.Toivoisi vain että pikkuinen jaksaisi ja tulisi eläämäämme :Heartred
 
Täällä olo mennyt aika raskaaksi ja hankalaksi :sad001 huone kaverit lähti käynnistyksen kautta synnytyssaliin ja oma olo romahti täysin henkisesti.Oon aika loppu.Pelkään koko ajan vauvan menetystä toiseen kertaan.Olen itkenyt koko illan ja miettinyt tuleeko vauvaa kotiin ja milloin tulee, jos tulee niin onko hän terve jos syntyy pienenä keskosena 23rv ei anneta edes teho hoitoa jos kävisi niin, että synnytyslähtisi käyntiin hän kuolisi todennäköisesti :sad001 jännittää ensi viikon ultra mitä se tuo tullessaan tämän kohdunkaulan lyhenemisen takia.
 
Minulla nyt tavallaan sama tilanne, viikkoja 20+3 ja tänään istukan irtoamisen oireet ja sairaalaan lähtö. ( istukka irronnut 2 raskaudessa ja nyt odotan viidettä)
Nyt täysi vuodelepo ja jos oireita yhtään enempää sitten tulee lähtö Istanbuliin missä keskosiin erikoistunut sairaala.
 
Minulla nyt tavallaan sama tilanne, viikkoja 20+3 ja tänään istukan irtoamisen oireet ja sairaalaan lähtö. ( istukka irronnut 2 raskaudessa ja nyt odotan viidettä)
Nyt täysi vuodelepo ja jos oireita yhtään enempää sitten tulee lähtö Istanbuliin missä keskosiin erikoistunut sairaala.
Tsempit sulle myös :Heartred sitä vain toivoo että tämä pieni selviää, kun keskoshoitoa ei vielä täällä Suomessa anneta.Annetaan kuulema 24+.
 
Tsempit sulle myös :Heartred sitä vain toivoo että tämä pieni selviää, kun keskoshoitoa ei vielä täällä Suomessa anneta.Annetaan kuulema 24+.

Kiitos ❤️ Tsempit myös sinne.
Suomesta tiedän sen verran, että kun toinen omista keskosista syntyi 2001 26+6 Naistenklinikalla niin viereisessä pedissä annettiin mahdollisuus 22 viikkoiselle keskoselle.
Täällä yritetään pelastaa, mutta kyllähän näillä viikoilla aika huonot mahdollisuudet on
 
Kiitos ❤️ Tsempit myös sinne.
Suomesta tiedän sen verran, että kun toinen omista keskosista syntyi 2001 26+6 Naistenklinikalla niin viereisessä pedissä annettiin mahdollisuus 22 viikkoiselle keskoselle.
Täällä yritetään pelastaa, mutta kyllähän näillä viikoilla aika huonot mahdollisuudet on
Niinpä ainahan ne yrittävät pelastaa keskosen.Miten lääkärit ovat sanoneet että jos syntyisi niin ennuste on aika huono niin 24+ viikolla.Kuulema 26+ ollaan jo paljon paremmassa tilanteessa.
 
Täältä kanssa suuret tsempit Heitsulle :3some ja Ulkosuomalaiselle myös!
Toivon todella että saisitte teidän pikkusille lisää viikkoja vielä :smiley-angelic001

Onko sulla Heitsu mahdollista et tulis joku kaveri käymään osastolla piristään sun päivää? Sairaalassa yksinolo on nimittäin oikeasti aika rankkaa...
 
Täältä kanssa suuret tsempit Heitsulle :3some ja Ulkosuomalaiselle myös!
Toivon todella että saisitte teidän pikkusille lisää viikkoja vielä :smiley-angelic001

Onko sulla Heitsu mahdollista et tulis joku kaveri käymään osastolla piristään sun päivää? Sairaalassa yksinolo on nimittäin oikeasti aika rankkaa...
Puoliso se käy päivittäin onneksi piristämässä päivää :)
 
Hoitaja tänään(eilen) kertoi, että vauvalle voidaan pian antaa hoitoa ja näin ollen lääkäri on miettinyt jos pistetään kortisooni piikki mikä kypsentää keuhkojen kehitystä myös hoitaja sanoi,että tästä jaksosta tulee olemaan todella,todella pitkä ja huuvuttava reilusti 3vkn kestävä sinne 3vkn asti saikkua ja lääkäri saikkua antaessa sanoi, että kirjoitetaan lisää kun olet vielä tuolloin osastolla. Olen netistä lukenut miten pitkään vuodelevossa on oltu jotkut ovat olleet lähes 3-10vk.
 
Takaisin
Top