Viimeisin hankintasi vauvallesi?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mikä oli viimeisin hankintasi vauvallesi? Tule kertomaan tähän ketjuun aina kun hankit jotain pikkuisellesi. :)

Oletko ylipäätään tehnyt jo paljon hankintoja? Tässä artikkelissa on lista erilaisista hankinnoista – oletko sinä jo hommannut monia listan asioista? Onko listalla sellaisia asioita, jotka aiot jättää hankkimatta?
 
Minun ostoslistalla on ainakin toinen Tripp trapp newborn setin kanssa, kantoreppu, 50-56 cm vaatteita. Olen kaikki uutena ostetut haalarit ja kengät säästänyt, liekö sopivia mikään, kun toinen kevät- ja toinen syksyvauva. Isommat sisävaatteet ja tarvikkeet löytyy vielä.

Tänne voisi varmaan pulista ennen osteluja, mitä kukakin aikoo ostaa ja mitä ei, miksi niin, kysellä vinkkejä toisilta yms.
 
Meillä on ostoslistalla sisarusrattaat. Näihin kaipaan vinkkejä. Isoveli on tämän masuasukin syntyessä 1v 10kk, niin ei vielä itsekseen kyllä kävele. Muuten kaikki aikapitkälti valmiina kun periytyy seuraavalle. Toki jos mahassa kasvaakin pieni tyttö, niin joutuu vähän vaatekaappia pistää uusiksi
 
Odottaako kukaan muu jo innoissaan uuden äp julkaisua? :rolleyes:

Minun makuuni ollut joka toinen vuosi ihana ja joka toinen kamala, viimeksi saimme kamalan. Joten nyt odotan innolla, että tulisi tällä kertaa meille se ihana :Heartred Tällä logiikalla siis vuoden 2019 pakkaus pitäisi olla hieno, jos vanha kaava pitää paikkaansa.

Haluan jokaiselle oman pakkauksen, mihin säästän samat jutut siihen laatikkoon :)
 
Joo kovasti pakkauksen julkaisua odotellaan. Toivottavasti se on tänävuonna kiva! :love7
 
Ekasta lapsesta otin äitiyspaketin vuonna 2010. Toisesta lapsesta rahat 2017 ja varmaan tästä lokakuisestakin rahana.
 
Joo, mä heti plussauksen jälkeen riensin kelan sivuille ja masennuin kun tajusin, että joutuu vielä odottaa ennen kun julkistetaan uus... Mulla myöskään mitään tietoa kuinka pitkälle tuo viime vuoden riittää. Joskus muistan jonkun sanoneen, että maalis-huhtikuussa lähtee vikat edellisvuoden, mutta sehän on vasta maaliskuussa se seuraavan julkasukin yleensä. No, jännä nähdä :D
 
Mietiskelen, että tarvitaankohan kärryihin vielä sisarusseisoma/istuinlauta kun esikoinen on n.4,5v kun toinen syntyy? Kävelee kyllä jo hyvin mutta toisinaan liikutaan vielä kärryillä pidemmät matkat. En taida kiirehtiä tätä vaan katsoa sitten, on hän jo kuitenkin sen verta vanha jo silloin.

Jos tulokas on eri sukupuolta niin sitten täytyy tehdä joitain vaatehankintoja.

Muutoin on vielä aika hyvin esikoisen jäljiltä tavaroita ja leluja, mutta uusi vaipanvaihtoalusta täytyy ostaa sillä edellisen heitin mäkeen kun ei enää tarvittu.
 
Muakin kiinnostaisi kuulla jos jollain on vinkkejä sisarusrattaiden suhteen..? Meillä tulee ikäeroa melko tasan 18kk, niin ei ihan pelkkä seisomalauta riitä. Tosin mietin sitä josko onnistuisi sillä että kantaisi aina toista... Kun ykkönen tottunut olemaan repussa, ja ajattelin tulokkaankin heti opettaa liinaan, mikäli siinä suinkin vaan suostuu olemaan. Niin sillähän siitä selviäisi ilman uusia rattaita kun nuo vanhat kumminkin on vielä ihan toimivat yhdistelmät, niin voisi sitten vuorotella että kumpi kulkee missäkin. Mutta mies jotenkin ei koe kantamista omaksi jutuksi niin sitten tietty jos itse ei synnytyksen jäljiltä kantamiseen kykene niin tuleekin vähän pulma... Hätätilassa toki meillä on niin hyvät matkarattaat että ykköselle voi nekin ottaa arkikäyttöön.

Myös turvaistuinpoltitiikka pitää miettiä. Meillä oli ykkösellä BeSafen IziGo modular -kaukalo telakoineen, ja sen sarjan turvaistuin sitten hankittiin kun menee sillä samalla telakalla. Eli nyt on sitten vauvalle odottamassa kaukalo muttei siihen telakkaa, enkä kyllä rupea ilman telakkaa veivaamaan. Niin pitää miettiä ostaako nyt telakan ja sitten tulevaisuudessa uuden istuimen, vai ykköselle uuden istuimen ja jättää tuon vanhan sitten tulokkaalle niin vapautuu se telakkakin samalla. Ehkä sen telakan uskaltaisin ostaa käytettynäkin...?

Muuten sitten pitäisi kaikki olla valmiina, enemmän tai vähemmän, kestovaippoja myöten. Vaatteetkin on melko sukupuolineutraaleja niin suurin osa menee kummalle vaan, ja oli tulokas sitten kumpi tahansa niin varmasti tulee ostettua (ja saatua) pienelle jokunen ihan omakin verme. Ulkohaalari ehkä pitää hankkia pientä kokoa, ykkösellä ensimmäinen haalari on tuo äippäpakkauksen haalari kun syntyi maaliskuun lopussa eikä silloin enää tarvittu haalaria, pelkkä kevyt lämpöpussi riitti.
 
Me ostettiin esikoiselle käytettynä telakka, ja hyvin se toimi Pebblen kanssa. En minäkään jaksaisi nähdä vaivaa turvavyö tms kikkailuun, sen verran paljon kuitenkin autolla liikutaan että joutuu purkamaan ja ottamaan mukaan. Tai laittamaan kaukalon vaunurunkoon lyhyemmiksi reissuiksi. Kannattaa ehkä mennä noutamaan telakkaa kaukalon kanssa ja testata että toimii.

Toinen, meillä esikoinen vaihtoi noin 15kuukauden iässä Pebblestä Cybex Sironaan. Näin teki myös kaverini lapsi, joten en tunne tuota mainitsemaasi kaukaloa/istuinta mutta meille tuli ainakin ajankohtaiseksi vaihtaa kaukalo toiseen ratkaisuun tuolloin (ja vauvakaukalo olisi siis vapautunut seuraavalle jos olisi ollut tarve).

Lisään vielä että Sirona (ja muut vastaavat) oli aivan täydellinen kun sen sai käännettyä oven suuntaiseksi lastausta ja poisottoa varten. Se kävisi myös yli 3v mutta silloin sitä käytettäisiin palkin kanssa ja en tiedä lasta joka sellaisessa olisi viihtynyt. Käytimme pikkaisen yli kolmivuotiaaksi ja sitten vaihdettiin isompaan penkkiin.
 
Muokattu viimeksi:
Koska odotamme esikoista, meillä ei ole oikeastaan yhtään mitään valmiina. Pinnasänky löytyy varastosta, kun appivanhemmat ovat säilyttäneet miehelläni olleen pinnasängyn. :Heartred Vielä ei olla kyllä edes perehdytty siihen että mitä kaikkea vauva sitten tulee tarvitsemaan, kun on ollut niin paljon muuta kiirettä. Asutaan sen verran autioituneella paikkakunnalla muutenkin, ettei täällä ole mitään erikoisliikkeitä, joten vaihtoehtoina on ostaa netistä tai lähteä esim. Ouluun shoppailureissulle. Osaatteko suositella jotain hyviä ja luotettavia verkkokauppoja mistä katsella esim. vaunuja, kaukaloita ja muita tarvikkeita?

Lankavarastojani sentään kävin tuossa pari päivää sitten läpi ja keräsin sivuun kaikki langat mitkä sopivat vauvan vaatteisiin ja leluihin, seuraavaksi sitten pitääkin etsiä kiinnostavia ohjeita ja ruveta hommiin. Lisää lankoja en kuulemma saa ostaa silläkään verukkeella että tekisin niistä vauvalle jotain ennen kuin on edelliset langat käytetty pois (sanoi mieheni).. Kastemekon virkkaamisesta haaveilen, mutta siihen en ole vielä löytänyt ohjetta mikä olisi erityisesti puhutellut. :grin
 
Osaatteko suositella jotain hyviä ja luotettavia verkkokauppoja mistä katsella esim. vaunuja, kaukaloita ja muita tarvikkeita?

Suosittelen lämpimästi, että käytte kivijalkaliikkeessä vertailemassa vaunuja sekä kaukaloita. Netistä näkee toki mallit ja ominaisuudet, mutta käykää koetyöntämässä ja autoon sovittamassa kaukalo/telakka ennen ostopäätöstä. Laaja valikoima löytyy ainakin Lastentarvikkeelta, mikä on Suomen laajuinen ketju. Omat vaunut taidettiin ostaa Verkkokauppa.comista. Hintavertailuakin kannattaa tehdä, koska hinnat heittää jonkun verran ja tarjoukset vaihtelee liikkeittäin. Tori.fi:ssä liikkuu myös paljon käytettynä, mutta muistakaa riskit jos ostaa turvakaukalon/-istuimen käytettynä.


P.s. ihanaa kun täällä on muitakin käsityöihmisiä :grin
 
Suosittelen lämpimästi, että käytte kivijalkaliikkeessä vertailemassa vaunuja sekä kaukaloita. Netistä näkee toki mallit ja ominaisuudet, mutta käykää koetyöntämässä ja autoon sovittamassa kaukalo/telakka ennen ostopäätöstä.
Erittäin hyvä huomio muuten! Kiitos :)
 
Meillä oli esikoisella käytössä myös Sirona, aivan mahtava istuin turvakaukalon jälkeen! Myytiin se pois viime vuonna, kun ei ollut säilytystilaa ja istuin jäi pieneksi. Meillä oli kyllä hetken palkin kanssa, eikä lapsella mitään ongelmaa, mutta itse mietin turvallisuuden kautta sitä, enkä tykännyt käyttää. Mutta varmasti tällekin hankitaan kaukalon jälkeen 360' kääntyvä istuin. Cybexiltä oli tullut kyllä turvakaukalo+telakka yhdistelmä, joka kääntyy kans ovelle!

Meillä ei oo vielä mitään ostettu pienelle, tosi paljon kaikkea on jo säästössä. Kaukalo on se, joka ainakin pitää ostaa. Mietin myös, ostetaanko toinen TrippTrapp, yksi löytyy jo kaikkine oheisjuttuineen vastasyntyneestä alkaen :) Jos tulokas on tyttö, niin vaatteitakin on hurjasti. Jos poika, niin sitten pääsee shoppailemaan.
 
Ton meidän turvaistuimen pitäisi mennä jopa nelivuotiaaksi asti, riippuen tietty vähän siitä minkä mittainen meinaa skidi olla sen ikäisenä... Eli ei pitäisi olla ajankohtaista vaihtaa tuota toiseen vielä pitkään aikaan toisen syntymän jälkeenkään. Siinä on säätövaraa tosi hyvin, ja voi pitää joko selkä tai kasvot menosuuntaan.

Ite oon tykännyt AT Lastenturvasta joilla myymälä Vantaalla ja Helsingin Stockalla, sekä verkkokauppa. Hyvä valikoima ja toimittavat vaikka kotiovelle asti, eikä tainnut olla toimituskuluja juuri nimeksikään.

Mutta suosittelen itsekin sitä että käy testailemassa turvakaukaloita! Vaunut meillä oli jo valmiina miehen esikoisen kohdalta, niin niitä en itse päässyt valitsemaan ja ihan hyvin olen tullut toimeen noidenkin kanssa vaikken koeajamaan päässytkään ja olisin kyllä ehkä jotain muuta valinnut... (Ennen kaikkea jonkun muun värin. :p) Mutta turvakaukalon kanssa piti olla tarkkana kun mulla on farkkuauto missä takapenkillä on tosi vähän tilaa, ja kun miehen kanssa molemmat ollaan pitkiä niin pitää kuljettajan penkin aina olla melkoisen takana... Niin piti vääntää sitten apukuljettajan penkki ihan eteen ja selkänoja melko pystyyn jotta kaukalon telakoineen sai mahtumaan kyytiin. Nyt pitääkin kesän aikana miettiä että vaihdetaanko mun auto toiseen, koska sinne ei oikeasti mahdu sekä kaukaloa että turvaistuinta, vai vaihdetaanko vain miehen kanssa autoja päittäin kun hänellä on isompi farkku mihin kyllä mahtuu sekä kaukalo että istuin ja paksiin isommatkin vaunut sekä vielä tarvittaessa kouluikäinen bonusmuksukin takapenkille. Ja luulen että mulla sitten loppuraskaudesta mahoineni tekee tiukkaa mahtua tuohon omaan autooni matkustajaksi. :grin
 
Minulla myös tuo ongelma, että mahtuuko turvakaukalo tai esikoisen istuin minun taakse autossa. Apukuskin paikalle ei mahdu kuin pieni ihminen kyytiin, mutta ei siinä koskaan kukaan istukaan. Esikoisen istuin siis sen takana. Mutta minun pitäisi mahtua ajamaan.. Yksi vaihtoehto ja ratkaisu olisi kääntää esikoisen penkki naama menosuuntaan mutta en haluaisi, kun hän on vielä alle 3-vuotias silloin.
 
Ai niin, ostin alennusmyynnistä kaukaloon lämpöpussin :rolleyes: Sain 30 e alennusta. Esikoisella ei ollut pussia, kun syntyi keväällä. Tuo ostamani käy siis koko syksyn, talven ja keväällä jos tarvitsee.
 
Enni, hyvä kun laitoit tuon, en ole tullutkaan ajatelleeksi kun meillä sama että toukokuussa syntyi edellinen. Ehdottomasti hankittava myös.
 
En ole tälle ostanut mitään, enkä osta ainakaan ennen rakenneultraa.
 
Sisarusrattaat pitäis meidänkin ostaa kun ikäeroa tulee olemaan tasan kaksi vuotta. Ja Tulan ftg-kantorepun ostan 98% varmuudella, koska ainakin toistaiseksi asutaan kolmannessa kerroksessa ilman hissiä niin luulen sen tulevan tarpeeaeen... :D muutaman vaatehankinnan oon tehnyt (esim. Newbien neulehaalari -70%) mutta paljon on esikoiselta säästössä niin ei hirveesti tarvii ostella.
 
Takaisin
Top